abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66849980
Twee dingen die wat mij betreft niet mogen ontbreken.

De kurkentrekker die alle andere kurkentrekker overbodig maakt. Waarom nog me zo'n rare wokkel een kurk laten vermorzelen? Je zet het ding op de wijnfles doet de hendel naar beneden en naar boven en plop, de kurk is er ongeschonden, zonder spierkracht (nou ja, bijna dan) en zonder morsen uit! Topding, zat een paar jaar geleden in kerstpakket maar is bij de Blokkers en Marskramers te koop voor zo'n 15 euro (je hebt ze ook veel duurder).

Dan HET mes. Twee weken geleden aangeschaft in Kookpunt Rotterdam waar ik al eventjes een paar behoorlijke cadeaubonnen voor had liggen. Het is dit mes geworden. O, wat is dit mes zijn geld waard! Kocht ik voorheen liefst alles voorgesneden, nu weet ik niet waar ik alles vandaan moet halen om aan mijn snijbehoefte te voldoen. Ik wil van dit mes ook nog een kleine versie.

En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_66850017
Die kurkentrekker hadden wij ook gekregen van mijn schoonmoeder en ik vond 'm waardeloos, niet in de laatste plaats omdat 'ie zo groot is dat je 'm niet gewoon in een la kunt leggen. Doe mij maar gewoon zo'n 'mannetje'. Net zo effectief, niet zo groot en gaat niet na twee maanden kapot (want dat was ook nog het geval bij de onze).

pi_66850535
quote:
Op maandag 9 maart 2009 08:48 schreef Isegrim het volgende:
Die kurkentrekker hadden wij ook gekregen van mijn schoonmoeder en ik vond 'm waardeloos, niet in de laatste plaats omdat 'ie zo groot is dat je 'm niet gewoon in een la kunt leggen. Doe mij maar gewoon zo'n 'mannetje'. Net zo effectief, niet zo groot en gaat niet na twee maanden kapot (want dat was ook nog het geval bij de onze).

[ afbeelding ]

Hij staat keurig in zijn houder te staan. In de kast naast de flessen wijn. En het is niet zo dat wij hier elke dag een fles wijn opentrekken dus over de duurzaamheid kan ik weinig zeggen, deze doet het nu zo'n 3 jaar bij een gemiddeld gebruik van 1 fles wijn per week
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_66850623
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:09 schreef RobinOok het volgende:
Alle raspen en schaven van Microplane.
Zelf heb ik deze. Ideaal voor knoflookje, gember, nootmuskaat, parmezaan, noem maar op.

[ afbeelding ]
Die is echt geweldig voor citroenschil! Het vliegt er zo van af, zonder kracht te zetten !
pi_66850968
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:13 schreef mgerben het volgende:

[..]

Speciaal voor jou dan, want verder kan Iedereen hier natuurlijk fantastisch koken. Dus eigenlijk overbodig. Maar ik kwam dit kookboek onlangs tegen bij de Dille&Kamille. En het springt er echt uit.

Ik heb het gekocht voor iemand die niet goed Nederlands spreekt, maar wel graag Nederlands wil koken.
En dan is een kookboek met een receptje met moeilijke woorden net een te hoge drempel.
Ik kan me ook voorstellen dat het leuk is voor iedereen die de studentenhap wil ontgroeien. En de recepten zijn gewoon goed.

Dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)005506041/index.html

Voorbeeldpagina's

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Waarom springt dit kookboek er uit?
  • De recepten staan letterlijk stap voor stap uitgewerkt.
  • Elke stap heeft een foto.
  • Het is een gevarieerd kookboek met 80 verschillende recepten; (dus niet één onderwerp zoals spaghetti's of soepen)
  • Echt one-of-a-kind instap-boek.

Het ligt ook gewoon bij Bol en bij boekhandels.
  • Staan daar veel vega recepten in??
    pi_66853371
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 13:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geloof me, je wilt geen RVS koekepan.
    Ow, dan heb ik je verkeerd begrepen. Omdat je toen ik zei dat ik ging kijken voor nuttige dingen bij de Ikea vroeg of ik een gietijzeren koeknpan ging kopen, dacht ik dat dat dan nuttig was, maar blijkbaar niet dus

Ikea bezoek is trouwens weekje uitgesteld, mn vriend moet zaterdag helpen in de tuin van zn ouders ( gaan verbouwen daar)
    pi_66853402
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 11:06 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ow, dan heb ik je verkeerd begrepen. Omdat je toen ik zei dat ik ging kijken voor nuttige dingen bij de Ikea vroeg of ik een gietijzeren koeknpan ging kopen, dacht ik dat dat dan nuttig was, maar blijkbaar niet dus

Ikea bezoek is trouwens weekje uitgesteld, mn vriend moet zaterdag helpen in de tuin van zn ouders ( gaan verbouwen daar)
    Roestvrijstaal is heel iets anders als gietijzer!
    pi_66853435
    Ik ben ff in de war dan denk ik

Maar de pannen van BK die ik pas heb gekocht zien er zo uit, geen idee wat dat dan is.

pi_66853477
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 11:08 schreef Sylvana het volgende:
    Ik ben ff in de war dan denk ik

Maar de pannen van BK die ik pas heb gekocht zien er zo uit, geen idee wat dat dan is.

[ afbeelding ]
    Die hebben een antiaanbak laag Ik heb er ook twee (gratis @ le c1000) maar ik vind ze verschrikkelijk
    Volgens mij is RVS een dikke stalen pan en gietijzer zwart en zwaar (en veel mensen vinden het er vies uitzien)
    pi_66853513
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 11:10 schreef P.F het volgende:

[..]

Die hebben een antiaanbak laag Ik heb er ook twee (gratis @ le c1000) maar ik vind ze verschrikkelijk
    Volgens mij is RVS een dikke stalen pan en gietijzer zwart en zwaar (en veel mensen vinden het er vies uitzien)
    Ik ben juist helemaal weg van deze pannen, had eerst gewoon Le Chef ( goedkope dingen van de Blokker) Nog duurdere pannen red ik gewoon niet met mijn studentenbudget.
    pi_66853541
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 11:11 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik ben juist helemaal weg van deze pannen, had eerst gewoon Le Chef ( goedkope dingen van de Blokker) Nog duurdere pannen red ik gewoon niet met mijn studentenbudget.
    Het hoeft niet per se duurder, maar ik kan gewoon niks met die anti aanbak laag..
    pi_66854089
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 11:13 schreef P.F het volgende:

[..]

Het hoeft niet per se duurder, maar ik kan gewoon niks met die anti aanbak laag..
    Tja en ik vind het juist wel fijn Ieder zn smaak
      maandag 9 maart 2009 @ 23:57:51 #263
    165237 Leef
    Sunny side up!
    pi_66881553
    Dit is bij mij pas echt onmisbaar in de keuken.. een kostbare schat

http://www.amazon.com/Foo(...)itchen/dp/0684800012
    pi_66946878
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 23:11 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik heb hem ook en de smaak van geraspte knoflook is inderdaad lekker maar die schoteltjes zijn funest voor mijn nagels om nog maar niet te spreken over wat nagelrasp met je gerecht doet.
    Kun je geen vingerhoeden aandoen dan?
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      woensdag 11 maart 2009 @ 20:08:42 #265
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66946968
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 20:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

je weet dat de vingerhoed een joodse uitvinding is?
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
    pi_66948839
    Ik wil zo'n aardappelknijper wel hebben, wachten tot ik eens in de ikea kom. Maar is dat wel goede kwaliteit? Is dat we stevig genoeg?

Zie ze meestal (online) rond de 30 euro liggen... Heeft waarschijnlijk ook zijn reden
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:04:29 #267
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66948883
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:03 schreef ASSpirine het volgende:
    Ik wil zo'n aardappelknijper wel hebben, wachten tot ik eens in de ikea kom. Maar is dat wel goede kwaliteit? Is dat we stevig genoeg?

Zie ze meestal (online) rond de 30 euro liggen... Heeft waarschijnlijk ook zijn reden
    koop er een in de kookwinkel, daar doe je jaren mee. niet zo'n ding wat op een knoflookpers lijkt, maar een met een wigvorm.
    pi_66949132
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:04 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

koop er een in de kookwinkel, daar doe je jaren mee. niet zo'n ding wat op een knoflookpers lijkt, maar een met een wigvorm.
    Waarom is dat beter?
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:12:51 #269
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66949171
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:11 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Waarom is dat beter?
    als je dat wilt weten kan je beter eerst een kopen bij de xenos. ik hoop dat je er wat van leert.
    pi_66949292
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:04 schreef zoalshetis het volgende:
    koop er een in de kookwinkel, daar doe je jaren mee.
    Heb die van Ikea al minimaal een jaar of 3, werkt ook prima hoor
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:19:22 #271
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66949384
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:16 schreef Trusten het volgende:

[..]

Heb die van Ikea al minimaal een jaar of 3, werkt ook prima hoor
    ja, maar dat is die groot uitgevallen knoflookpers. kan je nog beter stampen.
    pi_66949532
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als je dat wilt weten kan je beter eerst een kopen bij de xenos. ik hoop dat je er wat van leert.
    Dat is geen antwoord op mijn vraag. Maar ik zal 'm duidelijker stellen:
    Waarom is een aardappelknijper in een wigvorm beter dan de aardappelknijper van de Ikea in de vorm van een cilinder?
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:26:43 #273
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66949672
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:23 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Maar ik zal 'm duidelijker stellen:
    Waarom is een aardappelknijper in een wigvorm beter dan de aardappelknijper van de Ikea in de vorm van een cilinder?
    omdat de ene alles er uit perst zonder de zetmeelstructuur kapot te maken, en de ander slechts een gedeelte en de aardappel helemaal kapot maakt. zo duidelijk?

als je het niet weet, koop het dan. neem ook eens iets aan van vreemden.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:29:31 #274
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_66949795
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:03 schreef ASSpirine het volgende:
    Ik wil zo'n aardappelknijper wel hebben, wachten tot ik eens in de ikea kom. Maar is dat wel goede kwaliteit?
    Nee, die is kut. Om 2 redenen.
    1. Er spuit ook aardappelprut aan de zijkant uit.
    2. De 2 hefbomen sluiten precies op elkaar aan. Als jij die dus naar elkaar duwt heb je grote kans dat er een velletje tussen komt. Auw.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:30:55 #275
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_66949849
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:26 schreef zoalshetis het volgende:
    omdat de ene alles er uit perst zonder de zetmeelstructuur kapot te maken, en de ander slechts een gedeelte en de aardappel helemaal kapot maakt. zo duidelijk?
    *proest*

Hoe verzin je het?!
    pi_66949943
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:26 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als je het niet weet, koop het dan. neem ook eens iets aan van vreemden.
    Ok! Nu snap ik 'm. Dit is een stuk duidelijker dan "Die van de Ikea is slecht! Koop er een bij een kookwinkel!"

Aanbid jij Jeffrey Steingarten ook? Die heeft ooit een geweldig stuk geschreven over de perfecte aardappelpuree en de celstructuur van de aardappels.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:35:56 #277
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66950060
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:33 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ok! Nu snap ik 'm. Dit is een stuk duidelijker dan "Die van de Ikea is slecht! Koop er een bij een kookwinkel!"

Aanbid jij Jeffrey Steingarten ook? Die heeft ooit een geweldig stuk geschreven over de perfecte aardappelpuree en de celstructuur van de aardappels.
    nou nee. ik ken die gast niet. wat ik wel weet is hoe je perfect aardappelpuree kan maken. maar dat komt morgen weer. ik ben snel klaar met dit topic als ik culinairdomme snikkels zie schrijven: "hoe verzin je het".

is de gemiddelde culganger echt zo dom, of doen ze maar alsof?
    pi_66950156
    Charming as always. Daar knapt een topic echt van op zoalshetis! Puik!
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_66950198
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:30 schreef RobinOok het volgende:

[..]

*proest*

Hoe verzin je het?!
    Nou, dat is toevallig een punt wat ik wel geloof! Maar dat komt omdat Jeffrey Steingarten (mijn held, geweldig leuke stukjes schrijft die man!) er een heel stuk over heeft geschreven. Ben alleen vergeten hoe het ook alweer moest, maar je moest niet zomaar willekeurig stampen, want dan gaat de celstructuur eraan en wordt het niet zo lekker.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:40:53 #280
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66950284
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:37 schreef Jarno het volgende:
    Charming as always. Daar knapt een topic echt van op zoalshetis! Puik!
    anders verslik jij je even lekker in behangplakselpuree met je brave gedrag. duidelijkheid wordt niet gewaardeerd.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:41:49 #281
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_66950319
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:35 schreef zoalshetis het volgende:

nou nee. ik ken die gast niet. wat ik wel weet is hoe je perfect aardappelpuree kan maken. maar dat komt morgen weer. ik ben snel klaar met dit topic als ik culinairdomme snikkels zie schrijven: "hoe verzin je het".

is de gemiddelde culganger echt zo dom, of doen ze maar alsof?
    Topic gaat er qua niveau wel weer een stuk op vooruit met jouw inbreng.
    Vooral dat behulpzame karakter van je komt echt zo goed tot z'n recht hier.

En voor de rest moet je vooral blijven doen alsof jij wel er verstand van hebt en de wijsheid in pacht hebt. Maakt je een stuk geloofwaardiger.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:42:44 #282
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66950348
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:41 schreef golfer het volgende:

[..]

Topic gaat er qua niveau wel weer een stuk op vooruit met jouw inbreng.
    Vooral dat behulpzame karakter van je komt echt zo goed tot z'n recht hier.

En voor de rest moet je vooral blijven doen alsof jij wel er verstand van hebt en de wijsheid in pacht hebt. Maakt je een stuk geloofwaardiger.

jouw inbreng is alleen maar proeven, koken kan je niet. morgen kom ik terug ok? sufkut.
    pi_66950370
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

anders verslik jij je even lekker in behangplakselpuree met je brave gedrag. duidelijkheid wordt niet gewaardeerd.

Je begint een beetje een trieste parodie op jezelf te worden. Waarom je er zo lang mee wegkomt snap ik alleen niet zo, waarschijnlijk nemen óók de mods je niet meer serieus. Wat slik je?
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:44:29 #284
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_66950418
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:42 schreef zoalshetis het volgende:

jouw inbreng is alleen maar proeven, koken kan je niet. morgen kom ik terug ok? sufkut.
    Oké, knul. Tot morgen.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:46:19 #285
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_66950504
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Oké, knul. Tot morgen.
    ok.
    pi_66950616
    Dus zo eentje

Is beter dan zo eentje?

Maar bij één met wigvorm (net als knoflookpers) blijft er altijd wat achter, terwijl in een cilindervorm er minder achter zou blijven (denk ik)
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:53:56 #287
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_66950907
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:48 schreef ASSpirine het volgende:
    Dus zo eentje
    [ afbeelding ]

Die hebben wij ook en bevalt en voldoet prima.
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:59:02 #288
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_66951151
    Deze culidomme snikkel heeft deze:

En nog nooit behangselplakpuree gehad. Maar goed, ik trap ook niet zo makkelijk in de lulverhalen van zure mannetjes die durven beweren dat de ene pers de celstructuur kapot maakt en de andere pers niet.
    Echt hilarisch. Over klok en klepel gesproken.

[ Bericht 63% gewijzigd door RobinOok op 11-03-2009 22:06:14 ]
    pi_66951395
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:48 schreef ASSpirine het volgende:
    Dus zo eentje
    Iemand moet me echt effe uitleggen wat het verschil dan veroorzaakt....bij beiden word de aardappel toch gewoon door een plat oppervlak door gaatjes gedrukt? Wat veroorzaakt het verschil dan
      woensdag 11 maart 2009 @ 22:06:37 #290
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_66951510
    Geen. Behangselplak krijg je van overmatig roeren.

Mensen kunnen wel gaan lopen schermen met grote namen (van oude mannen) maar dat maakt vooralsnog geen indruk. Eerst zien, dan geloven. Nu is het enkel Vooralsnog die zoiets idioots schrijft. En probeert net te doen of ie het van Steingarten heeft. Geloof jij het? Ik niet.

[ Bericht 74% gewijzigd door RobinOok op 11-03-2009 22:25:16 ]
    pi_66953714
    Behangplaksel krijg je omdat je de celstructuur kapot maakt. Bijvoorbeeld door de mixer dus op je aardappels te zetten. Nou heb ik zelf de zogenaamde 'goede' pureeknijper, dus de puree van de ikea-knijper nooit geproefd, maar het lijkt mij ook érg sterk dat je met de ene manier van persen wel de structuur kapot drukt en met de andere manier niet.... precies zoals Trusten zegt.
    Tonight I think I'll walk alone
    I'll find my soul as I go home
    pi_66954207
    Ik heb zo'n ouderwetsche RVS pureeknijper. Was idd dertig euro maar gaat een leven lang mee. Zeker aangezien wij hooguit tweemaal per jaar puree eten.
    pi_66954448
    Onze puree-consumptie is aanzienlijk gestegen sinds die knijper hier in huis ligt
    Tonight I think I'll walk alone
    I'll find my soul as I go home
    pi_66954540
    Wij eten weinig tot geen aardappelen.
    pi_66961673
    Misschien ook maar eens zo'n ding aanschaffen.
    pi_66962801
    De knolselderpuree nooit met een mixer of een blender fijnmalen. Knolselder (en aardappelen) is een zetmeelhoudend product. Door de groente fijn te malen met messen, breek je de celstructuur. Daardoor komt zoveel zetmeel vrij dat je een onsmakelijke kleverige massa bekomt.
    pi_66978798
    Ik heb net die knoflookpeller voor het eerst gebruikt en het is idd superhandig ja
    pi_66982668
    Lees net in het boekje nog beter koken met de perfect kok een stukje van Cees Helder over aardappelpuree. En hij zegt dat het jet gewoon met een stamper kan doen. En alleen voor een nog gladder resultaat een pers kan gebruiken.
    pi_67003943
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 20:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zie het nog niet helemaal voor me maar wat ik als mental picture te zien krijg bij dit idee is voldoende om binnenkort eens wat vingerhoedjes te lenen bij oma om het te proberen.
    Ik zal foto's maken want het lijkt me een hilarisch gezicht.
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_67004219
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 20:27 schreef Stansfield het volgende:
    Lees net in het boekje nog beter koken met de perfect kok een stukje van Cees Helder over aardappelpuree. En hij zegt dat het jet gewoon met een stamper kan doen. En alleen voor een nog gladder resultaat een pers kan gebruiken.
    Ik denk dat we Heston Blumenthal nodig hebben om de chemie achter goede puree te zoeken
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')