Mja, maar die 75% is gewoon de basisrente en daarin zit natuurlijk de winstmarge op de funding. Al wat daarboven zit zijn gewoon opslagen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:13 schreef capricia het volgende:
Ik vind het altijd jammer dat je niet een lagere rente hoeft te betalen als je lager dan 75% EW wilt lenen...ze gaan er altijd vanuit dat het risico bij 40% EW evenveel is als 75% EW...
Oké, duidelijk.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar heeft de verstrekker de voorwaarde voor verzonnen dat op het moment van afsluiten de aflossingsvrije hypotheek hooguit 90% tot 100% van de executiewaarde mag bedragen. Daarboven moet een aflossingscomponent zitten + overlijdensrisicodekking. Hiermee gaan ze er inderdaad vanuit dat een huis in waarde stijgt, trouwens.
Bij veel verstrekkers kan naarmate de huizenprijzen stijgen (althans: zo ging het tot nu toe) deze zekerheid kan vervallen en de verpanding van de polis af kon. In dat geval blijft feitelijk een aflossingsvrije hypotheek over.
Net zoals verstrekkers extra zekerheid kunnen vragen bij het dalen van huizenprijzen, overigens.
TS negeer ik verder maar, trouwens...
Lijkt me beter voor je. Wiskundig wonder die je bentquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:09 schreef Five_Horizons het volgende:
TS negeer ik verder maar, trouwens...
Klopt inderdaad.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oké, duidelijk.
Maar het hele systeem is er voor een deel dus op gebouwd dat de huizenprijzen blijven stijgen, of in elk geval niet fors dalen. Want als die fors gaan dalen, gaan hypotheekverstrekkers verlangen van mensen dat ze bijstorten, wat ze dan natuurlijk juist niet kunnen (vanwege de crisis), wat betekent dat dat huis in de verkoop moet enz. enz.. M.a.w. één groot sneeuwbaleffect, waarbij uiteindelijk ook de verstrekkers hun verliezen zullen moeten nemen, omdat je van een kale kip nu eenmaal niet kunt plukken.
Maar ja, hoe realistisch is het dat de huizenprijzen 30 jaar lang niet stijgen? Dan moet er nog wel wat meer gebeuren dan alleen een kredietcrisis.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Klopt inderdaad.
Verstrekkers zullen nu voorzichtiger zijn dan ooit met het evt. eisen van extra zekerheden. De enige zekerheden die ze waarschijnlijk verlangen is dat er daadwerkelijk afgelost gaat worden. Niet in één keer, anders krijg je bovenstaand scenario. Lineair aflossen als er verder geen zekerheden zijn en overlijdensrisicodekkingen.
Welnee, ze houden gewoon vast aan de prognose van 8% die 15 jaar terug is gemaakt, boeit niet of iemand zn portefeuille nog op 0 staat. Gewoon meer hypotheek verstrekken, uiteindelijk komt het wel goed (zie rekenvoorbeeld van ene 5-H )quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Verstrekkers zullen nu voorzichtiger zijn dan ooit met het evt. eisen van extra zekerheden.
Kwestie van minder bouwen en meer slopen...gaan de prijzen vanzelf wel weer omhoog..quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar ja, hoe realistisch is het dat de huizenprijzen 30 jaar lang niet stijgen? Dan moet er nog wel wat meer gebeuren dan alleen een kredietcrisis.
Oké, da's toch wel enigszins geruststellend, dat ze mensen waarschijnlijk niet ineens keihard voor het blok gaan zetten. Maar ze mogen het natuurlijk wel, volgens hun eigen voorwaarden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Klopt inderdaad.
Verstrekkers zullen nu voorzichtiger zijn dan ooit met het evt. eisen van extra zekerheden. De enige zekerheden die ze waarschijnlijk verlangen is dat er daadwerkelijk afgelost gaat worden. Niet in één keer, anders krijg je bovenstaand scenario. Lineair aflossen als er verder geen zekerheden zijn en overlijdensrisicodekkingen.
Eens. Al zullen verstrekkers ook niet snel mauwen als jij altijd keurig je rente betaalt. Zodra zij zelf in de problemen komen, doordat hun funding te duur wordt, dán krijg jij het op je bordje.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar ja, hoe realistisch is het dat de huizenprijzen 30 jaar lang niet stijgen? Dan moet er nog wel wat meer gebeuren dan alleen een kredietcrisis.
Ik weet het niet. Het ligt eraan of de kredietverstrekkers veel moeten afwaarderen op hun portefeuille...stel dat de huizenprijzen wel 30% dalen, en ze moeten dit ook afschrijven ivm de dekkingsgraad...uiteindelijk zullen ze dan zekerheid willen hebben. Dus graag even bijstorten...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oké, da's toch wel enigszins geruststellend, dat ze mensen waarschijnlijk niet ineens keihard voor het blok gaan zetten. Maar ze mogen het natuurlijk wel, volgens hun eigen voorwaarden.
Ja, een zware economische crisis. Drie keer raden waar we volgens velen op dit moment op af stevenen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jawel, maar als mensen dat toch niet kunnen (maar wel hun rente nog kunnen ophoesten) snijdt de verstrekker daarmee alleen zichzelf in de vingers.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het ligt eraan of de kredietverstrekkers veel moeten afwaarderen op hun portefeuille...stel dat de huizenprijzen wel 30% dalen, en ze moeten dit ook afschrijven ivm de dekkingsgraad...uiteindelijk zullen ze dan zekerheid willen hebben. Dus graag even bijstorten...
Nou, als ze zelf al moeten afwaarderen op die hypotheken, en er is een kans dat het nog slechter wordt, dan zullen ze toch zekerheid willen hebben.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:26 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel, maar als mensen dat toch niet kunnen (maar wel hun rente nog kunnen ophoesten) snijdt de verstrekker daarmee alleen zichzelf in de vingers.
Nee, ik denk eerder aan een verwoestende wereldoorlog. Een crisis ijlt normaliter niet dertig jaar lang na.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, een zware economische crisis. Drie keer raden waar we volgens velen op dit moment op af stevenen.
Nu ja, het gaat er inderdaad om: kun je de maandlasten opbrengen, en wil/moet je niet verhuizen? Dan is er m.i. niks aan het handje.quote:Afijn, het hangt heel veel van de timing af. Als je tien jaar geleden een nieuw huis gekocht hebt van 2 ton zit je nu nog steeds goed. Als je een anderhalf jaar geleden, toen alles nog goed leek, een rijtjeshuis van 5 ton hebt gekocht met een maximale hypotheek voor je inkomen, dan wordt dat toch even slikken en hopen dat je je baan houdt.
Ja, ze kunnen wel vanalles willen, maar door mensen voor het blok te zetten en desnoods tot executie te dwingen, is 'zekerheid' het laatste wat je creëert. Daarmee creëer je paniek.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, als ze zelf al moeten afwaarderen op die hypotheken, en er is een kans dat het nog slechter wordt, dan zullen ze toch zekerheid willen hebben.
Oké, maar da's ook wel een erg groot verschil.quote:Nogmaals: Ik weet niet hoe ze zich in dit hypothetische geval zullen gedragen. Maar een hyp van 300.000 euro op een woning die nog maar 200.000 of minder waard is...tja...voor de bank is dit dan al een Alt-A hypotheek...en dus zullen ze het ook moeten afwaarderen.
Maar: executie van een pand is volgens mij zeer onaantrekkelijk. Dus dat zal men koste wat kost willen voorkomen (je kunt dan wel een mooie vordering hebben op de schuldenaar, maar als je die niet kunt verhalen...), zeker op grote schaal.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Eens. Al zullen verstrekkers ook niet snel mauwen als jij altijd keurig je rente betaalt. Zodra zij zelf in de problemen komen, doordat hun funding te duur wordt, dán krijg jij het op je bordje.
Nee, daar ben je lekker mee, een bom op je huis. Drie keer raden wie daarvoor opdraait.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, ik denk eerder aan een verwoestende wereldoorlog. Een crisis ijlt normaliter niet dertig jaar lang na.
Precies. Maar niks is zeker op dit moment, tenzij je ambtenaar bent.quote:Nu ja, het gaat er inderdaad om: kun je de maandlasten opbrengen, en wil/moet je niet verhuizen? Dan is er m.i. niks aan het handje.
Als er een grote kans is dat het pand nog verder in waarde zakt, waarom zal de bank dan niet het zekere voor het onzekere willen nemen en tot executie over gaan?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar: executie van een pand is volgens mij zeer onaantrekkelijk. Dus dat zal men koste wat kost willen voorkomen (je kunt dan wel een mooie vordering hebben op de schuldenaar, maar als je die niet kunt verhalen...), zeker op grote schaal.
Omdat een afgeschreven schuld van ¤50.000,- duurder is dan gedurende een aantal jaren gewoon de rente ontvangen, ondanks dat er een onderpand is dat te weinig zekerheid biedt.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Als er een grote kans is dat het pand nog verder in waarde zakt, waarom zal de bank dan niet het zekere voor het onzekere willen nemen en tot executie over gaan?
Omdat dat dan bijna niks oplevert. Die mensen blijven dan met een oninbare schuld achter en daar wordt niemand beter van.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Als er een grote kans is dat het pand nog verder in waarde zakt, waarom zal de bank dan niet het zekere voor het onzekere willen nemen en tot executie over gaan?
De verzekeraar, alhoewel dit wrs wel uitgesloten zal zijn, en dan draait in de praktijk de overheid er voor opquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, daar ben je lekker mee, een bom op je huis. Drie keer raden wie daarvoor opdraait.
Allemaal ambtenaar worden dusquote:[..]
Precies. Maar niks is zeker op dit moment, tenzij je ambtenaar bent.
Vergeet het maar, lees je voorwaarden er maar eens op na. In het geval van oorlog houdt vrijwel elke verzekering op met uitkeren. Zelfs een lijfrentepolis heeft er dan geen zin meer in. En de overheid is dan ook bankroet.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De verzekeraar, alhoewel dit wrs wel uitgesloten zal zijn, en dan draait in de praktijk de overheid er voor op
Die kant gaan we op deze manier wel op. Ambtenaar, leraar of verpleegster. Lekker oldskool.quote:Allemaal ambtenaar worden dus
Lekker communistisch...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die kant gaan we op deze manier wel op. Ambtenaar, leraar of verpleegster. Lekker oldskool.
Wie probeer je nu te overschreeuwen?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:15 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Lijkt me beter voor je. Wiskundig wonder die je bent
ik vind hem wel grappig.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:24 schreef Swetsenegger het volgende:
En wanneer gaat de mod een bannetje regelen voor deze troll?
Liever dat dan die "kopen! kopen!! kopen!!!" ellende van de afgelopen 10 jaar. Daar werd ik serieus helemaal ziek van.quote:
Ik vind het ook wel grappig. Ik heb sowieso niks met bannen, tenzijn het gaat om een user die ze eigen bedrijf zit te spammen ofzo.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
ik vind hem wel grappig.
Geeft me wat te lachen in deze moeilijke tijden!
Ja, en daarbij is het raar om mensen te bannen puur omdat ze domme vragen stellen...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel grappig. Ik heb sowieso niks met bannen, tenzijn het gaat om een user die ze eigen bedrijf zit te spammen ofzo.
Ik ben ook heel benieuwd waar deze crisis in gaa eindigen...ik weet niet of het systeem snel op de schop gaat..volgens mij zijn er weinig serieuze alternatieven.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Liever dat dan die "kopen! kopen!! kopen!!!" ellende van de afgelopen 10 jaar. Daar werd ik serieus helemaal ziek van.
Zo dom vond ik die vraag niet. Het vervolg was wel een beetje trollerig, maar daar houd ik juist wel van. Er moet wel wat gebeuren hier, anders wordt het sááái.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, en daarbij is het raar om mensen te bannen puur omdat ze domme vragen stellen...![]()
Van die regel komt in de praktijk alleen iets terecht als ze achter de schermen ook van de ban-aanvrager afwillen.quote:Hoe zat het ook alweer met mensen die een ban voor een ander vragen?
Mogelijk, maar niemand weet dat vantevoren. Er is geen garantie op succes en altijd een kans dat je alles kwijtraakt.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:49 schreef Fer het volgende:
Misschien moet ik er niet meer op ingaan, maar volgens mij stelt Piere voor om:
Maximale lening van 4,5x jaarinkomen + spaargeld (of reeds gespaarde KEW)
Binnen 10 jaar wordt de HRA afgeschaft, goser.
=
Heel veel rente betalen voor Piere !
Nee dan vind ik 4,5x jaarinkomen wel genoeg en heb die Poep-belegingsverzekering niet nodig om meer te lenen.
Alleen nog een vraag: Mijn belegging is natuurlijk ook aardig geslonken, enige manier om dat de compenseren is huidige aandelen te vervangen met aandelen die NOG MEER gezakt zijn. ING, Eastern Europe of Emerging Markets?
Doe maar gewoon niet. Is beter voor iedereen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:29 schreef PierreBetfair het volgende:
Succes met jullie beleggingshypotheek jongens. Het gaat he-le-maal goedkomen
Dank voor alle reacties, in het bijzonder mijn broeder 5 horizontaal.
Over een tijdje open ik wel weer een nieuw topic hier.
Nog even geduld.
Met opwindende groet,
Pierre
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |