quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:16 schreef hello_goodbye het volgende:[..]
Ja, en dat vraag ik me dus af: dat is me dus niet echt duidelijk. Ik heb toch sterk het idee dat ze de originele mixes geremasterd hebben. Anders hadden ze wel gezegd dat ze alles geremixed EN (natuurlijk) geremastered hadden (nieuwe mixes remaster je ook niet: die master je gewoon voor het eerst). Vandaar de opmerking in Mojo dat alles helderder klinkt en zo en verder niet. In feite krijgen we nu te horen wat The Bealtes hoorden nadat ze alles gemixed hadden voor het masteren. Denk ik. [..]
Wat ze gaan uitbrengen is (als ze het écht goed doen, en daar heb ik vertrouwen in) de originele mono- en stereo-mixen uit de jaren '60, gemastered naar moderne standaarden. Authentieke Beatles, in de geluidskwaliteit van de jaren '00. Dat kan dus héél goed, of héél fout aflopen

.
Trouwens, al in het Mojo-artikel van een half jaar terug werd gesproken over "enkel remasters" en "alle originele stereo én mono-mixen", en "de originele mix van Rubber Soul en Help! apart". Al die beweringen uit het artikel blijken nu voor 100% te kloppen. In een eerdere post doelde ik al op de uitgebreide uitleg van het mastering-proces, uit het uitgebreidere Engelse persbericht, zie de post van Arn0 ergens hierboven.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:16 schreef hello_goodbye het volgende:Maar goed, misschien hebben ze van de latere albums wél alle originele takes opnieuw in elkaar gezet, dus het stereobeeld niet echt veranderd, maar wel elke opname van een originele take gepakt i.p.v. samengestelde takes (waarmee ik doel op het feit dat ze in die tijd maar (bijvoorbeeld) 4 tracks hadden en ze de eerste opnames moesten samenvoegen op 1 track om weer nieuwe dingen op de andere tracks te kunnen opnemen: daarbij gaat natuurlijk kwaliteit verloren en komt er ruis bij).
Juist! En daarom ben ik zo'n fan van remixen. Dankzij het tape-archief en historisch besef van EMI, zijn de meeste pre-overdubs sessies, mits niet ter plekke overgespeeld, bewaard gebleven! Dus waar in de oorspronkelijke mix de complete ritme-sectie op één spoor stond, vanwege het bouncen om plaats te maken voor nieuwe overdubs en dus later één plek in het stereo-beeld kreeg, kun je in een nieuwe mix terug gaan naar de originele ritme-sectie op 4 sporen, en al die losse instrumenten een apart beeld in het stereo-beeld geven. Ik geloof dat een nummer als "Lucy" voor de "Love"-remix uiteindelijk is uitgevouwen tot 12 tracks, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Maar ach, we krijgen nu ten minste in ieder geval (eerst) álle (nou ja....BIJNA alle, daarover verderop meer) authentieke mixen, zoals gemaakt in de jaren '60, in (hopelijk) de allerbeste kwaliteit. En begrijp me niet verkeerd, dat kan ook fantastisch gaan klinken!
quote:
Ik neem aan dat je zelf geluisterd naar deze voorbeelden?. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind het persoonlijk niet fijn om mijn favoriete muziek schel en hard ondergedompeld in noise reduction en galm te horen, puur omdat gasten totaal niet wisten waar ze mee bezig waren.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:22 schreef Xrenity het volgende:[..]
Dat is eigenlijk precies wat ik verwacht/hoop dat ze met remastering bedoelen.
Tegenwoordig staat remix meer voor het 'gebruiken' (of misbruiken

) van de audiotracks. Niet echt iets dat je in de huidige media naar buiten wilt brengen denk ik.
Haha, ze zullen het zelf nooit 'remixes' noemen nee

. Maar deze remasters gaan puur over de originele mixen. En die kunnen ook grandioos klinken, zeker als het daadwerkelijk zo gegaan is als het beschreven mastering-proces!
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:52 schreef hello_goodbye het volgende:Ik ben trouwens ook benieuwd wat dit alles gaat doen in de 'hitlijsten'. Lijkt me wel leuk als een (of meerdere) cd('s) van The Beatles hoog in de lijsten staan.
Ze hebben 10 jaar te lang gewacht om verkoop-records te gaan breken, maar desalniettemin gaan het leuke maanden worden! Vraag me alleen af wat het effect van alles tegelijkertijd uitbrengen zal zijn

.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:52 schreef hello_goodbye het volgende:En ik ben óók benieuwd wat de Ebbetts-diehards ervan vinden... Ik zelf luister ALTIJD naar de Ebbetts (mono)versies, maar dat zijn natuurlijk nog steeds de oude remasters van een lp geplukt! Volgens mij zullen er lui zijn die de nieuwe remasters niets vinden omdat... ze niet op de originele lp's lijken...

Het is voor mij heel simpel: Wil je de originele mixen, zoals het in de EMI Studios is opgenomen en gemasterd, en zoals alle Beatles-fans het in de jaren '60 hoorden vanaf vinyl? Go grab some Dr. Ebbetts! Dan krijg je precies wat je wilt, en hoe het in de jaren '60 bedoeld is.
Wil je de originele mixen, zoals het in de EMI Studios is opgenomen, maar gemastered (in de ruimste zin van het woord) met alle moderne middelen om het 'modern' te laten klinken? Ga voor de remasters!
Vergelijk het met de Capitol Albums-series. Die CD's klinken niet zoals de LP's, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Ze klinken als de best mogelijke masters, modern gemastered, zoals het in de jaren '00 gebruikelijk is. Wil je het horen zoals het vanaf LP klonk? Zet de LP op, of beluister Dr. Ebbetts natuurlijk

quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:02 schreef hello_goodbye het volgende:Interessant verhaal. Er is dus duidelijk niets geremixed. Als ik het verhaal zo lees, wordt ik eigenlijk niet echt superenthousiast... Ze hebben zelfs de bestaande cd's gebruikt als vergelijkingsmateriaal... Vraag me ook af hoe het zit met de stereoversies van Help en Soul: ze gebruiken niet de originelen (die staan als bonus op de mono versies) dus... wat gebruiken ze dan wel...? De remixes van 1987 of zo...? [..]
Hm, mijn enthousiasme is wat getemperd...
En dat is iets wat ik NIET kan begrijpen. Want daar maken ze een grote fout. Ze gaan terug naar de meest authentieke vorm van de muziek, en doen ontzettend hun best om het zo goed mogelijk over te zetten. En vervolgens gebruiken ze de George Martin-remix van 2 albums uit 1987 als nieuwe standaard?

Die platen zijn in 1987 digitaal gemixt op apparatuur uit de jaren '80, hebben toevoegde digitale galm, en er zijn wat authentieke schoonheidsfoutjes uit de originele platen weggepoetst. En dan is er moeite genomen om een complete remix te maken van een album, lieten ze de stemmen alsnog in één kant van het kanaal staan

. En deze versie is straks dus de nieuwe standaard, met de originele mix als 'extra-tje'.