Wizzy, ik wilde er eigenlijk niet zo rechtstreeks over beginnen, want wat ik voel en vind moet jij niks van wíllen aantrekken, maar mijn ervaring over uitdragen was gewoon heel erg positief.
Mijn gyn. stond er vierkant achter, al gaf hij me de vrijheid om te besluiten het kindje eerder geboren te laten worden.
In mijn geval was er geen extra risico voor mij om de zwangerschap uit te dragen.
Het nadeel van uitdragen is dat je jezelf lichamelijk 'onnodig' belast als het zéker is dat je kindje geen levensverwachting heeft. Dat betekent dus nog een aantal weken zwangerschapsongemakken. Een bevalling van een groter kind (dat hoeft niet persé zwaarder te zijn) en ook nog langer wachten om te kunnen verwerken.
Het voordeel van uitdragen is dat je gevoelsmatig alles hebt gedaan om je kind een kans te geven. Je hebt de natuurlijke weg bewandelt. In ons geval was ons kind sterk genoeg om nog even te blijven. Ik heb hem wakker gezien. Oogcontact gehad (voor zover dat kan met een pasgeboren kindje). Dat neemt niemand me af. Het is geen garantie dat dit je is gegund want mij was verteld dat hij ook tijdens of vlak voor de bevalling kon komen te overlijden. Gelukkig is dit niet gebeurd.
Maar omdat ik de natuur zijn gang heb laten gaan kon ik het - denk ik - makkelijker een 'plek' geven, of liever gezegd accepteren. Ik heb gedaan wat ik kon.
Een ander voordeel is het lichamelijk contact dat je nog even hebt. Je kleintje zit nu nog bij je. Je voelt de bewegingen, je ziet je buik in beweging

Dat zijn mooie momenten, koester ze!!! Daar kijk je later op terug, écht!
Maar ik ben wat terughoudend nu, want misschien ligt die grens bij jou wel hier en nu. Heb jij nu voor je gevoel gedaan wat je kon en ben je er 'klaar' voor om je kleintje te laten komen, vast te houden, afscheid te nemen enzovoort. Volgens mij ben je er nooit écht klaar voor, maar je voelt denk ik zelf wel aan of je zover bent om een besluit te nemen, zolng je dat niet hebt zou ik je alleen maar aanraden om de zwangerschap nog voort te zetten.
Ooh meid ik vind het zó erg voor je, zo verschrikkelijk waar jij nu door gaat, ik had zó gehoopt dat het met een sisser af zou lopen. En er is nog hoop, hou daar aan vast als je het kunt opbrengen, dat heb ik ook gedaan, tot de laatste minuut, zelfs ná de geboorte.
Wanneer heb je de uitslag van de scan? Krijg je die meteen?