abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66317985
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 17:00 schreef Goverman het volgende:
ja, maar bijstorten gebeurt dus niet vrijwillig (maar na hertaxatie), terwijl dat bij (extra) aflossen wel zo is.
Nogmaals, het gaat hier om vrijwillig bijstorten.
pi_66318094
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 14:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat de overheid het lef heeft de HRA in de prullenbak te gooien. Zeker niet ineens en als de HRA deels verdwijnt komen er vast wel weer 25 toeslagen voor in de plaats. Of de HRA wordt alleen beperkt voor het duurdere segment afgaande op de strijdkreten van de CU.
maar het gerommel is begonnen om het zo te stellen.
En de belastingdienst heeft de intentie om alle persoonsspecifieke aftrek te vervangen door toeslagen, zo zal ook de HRA t.z.t. vervangen worden door een vaste hypotheekrentetoeslag.
En op termijn zal die en de huursubsidie vervangen worden door een woontoeslag

[ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 22-02-2009 07:56:59 ]
  zaterdag 21 februari 2009 @ 18:29:46 #128
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_66320010
quote:
Nogmaals, het gaat hier om vrijwillig bijstorten.
Dan zit er volgens mij dus geen verschil tussen bijstorten en (extra) aflossen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_66324566
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 18:29 schreef Goverman het volgende:

[..]

Dan zit er volgens mij dus geen verschil tussen bijstorten en (extra) aflossen.
Het gaat om bijstorten in een depot (je spaardeel) of aflossen van een schuld.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66332274
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:10 schreef capricia het volgende:
En ik zie juist risico's bij hypotheken waar er afgesproken wordt sws 30 jaar NIETS af te lossen (spaarhyp bijv.).
Terwijl die hypotheekvorm al jaren als 'zeer veilig' en 'betrouwbaar' verkocht wordt.
Dan vraag ik me af: Zijn mensen wel goed voorgelicht?
Even denken hoor... De meeste voorlichting komt bij partijen vandaan die voor meer en complexere producten meer inkomsten krijgen.. Case in point: ik ben zelf recent aan het shoppen voor 'n hypotheek. Ik heb bijna 100% van de koopsom op de bank staan, dus mijn idee was om 'n aflossingsvrije hypotheek te nemen voor zo'n 25% van de koopsom (k.k, beetje verbouwen en wat reserve op de bank houden). De jazeker adviseur rekende dat voor en kwam daarna met een andere berekening: 80% lenen en een spaarpolisje erachter met een initiele storting die na 30 jaar rente de lening zou aflossen. Ongetwijfeld kassa voor de jazeker en uiteraard geen woord over eventuele nadelen van m'n geld in die spaarpolis opsluiten.

Uiteindelijk ga ik schaamteloos gebruik maken van de HRA door 65% te lenen, volledig aflossingsvrij, met genoeg geld op de bank om een groot deel af te lossen als de HRA onderuit wordt gehaald.
  zondag 22 februari 2009 @ 08:25:26 #131
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66333557
quote:
Op zondag 22 februari 2009 02:34 schreef anboni het volgende:
Uiteindelijk ga ik schaamteloos gebruik maken van de HRA door 65% te lenen, volledig aflossingsvrij, met genoeg geld op de bank om een groot deel af te lossen als de HRA onderuit wordt gehaald.
Precies wat ik hierboven al voorstelde.

Overigens, zoveel rijker word je daar ook niet mee. De spaarrentes liggen namelijk substantieel lager dan de hypotheekrentes (op dit moment is dat verschil overigens iets kleiner, maar dat wordt vanzelf wel weer groter). En bovendien moet je vermogensbelasting betalen over je spaartegoed (1,2%) als dat echt een groot bedrag is. Als je het uitrekent komt het erop neer dat je hiermee wel winst kunt maken t.o.v. de situatie dat je gewoon geen of een kleinere hypotheek neemt, maar dan moet je wel een lage hypotheekrente hebben en continu van bank wisselen met je spaargeld.

Het grote voordeel aan deze constructie is natuurlijk wel dat je erg flexibel bent en alles in eigen hand houdt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 22 februari 2009 @ 08:55:52 #132
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_66333666
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 14:09 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Niks. De HRA gaat hooguit alleen beperkt worden voor lieden die toch al bulken van het geld.

Dus mensen met een aflossingsvrije hypo en tegelijkertijd 'aflossen' via box 3 are toasted...
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  zondag 22 februari 2009 @ 09:00:07 #133
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66333686
quote:
Op zondag 22 februari 2009 08:55 schreef csar het volgende:

[..]

Dus mensen met een aflossingsvrije hypo en tegelijkertijd 'aflossen' via box 3 are toasted...
Hoe bedoel je? 'Aflossen via box 3'? Aflossen betekent eigenlijk geld verplaatsen van box 3 (spaarrekening) naar box 1 (hypotheek).

Afijn, ik volg je even niet.
  zondag 22 februari 2009 @ 09:06:11 #134
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_66333719
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je hebt een hypotheek van 150.000,00 en je moet "even" 75.000,00 inlossen. De doorsnee bewoner van een appartementje 5 hoog en 3 achter of van een rijtjescontainer heeft dat bedrag niet zo thuis in de kluis liggen.

Wat te denken van mensen met een beleggingshypotheek? Eind jaren negentig jarenlang de populairste hypotheek en verkocht aan honderdduizenden mensen.

Als ik kijk naar de huidige waardes van bijv. ING, Fortis, Philips, etc. dan staan deze beleggingshypotheken zo ver onder water dat al deze mensen een belletje van de bank hebben gekregen om bij te gaan storten. Niemand hoor je hierover, maar het zijn grotere persoonlijke rampen dan bijv. de legiolease affaire.
  zondag 22 februari 2009 @ 09:11:55 #135
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_66333751
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? 'Aflossen via box 3'? Aflossen betekent eigenlijk geld verplaatsen van box 3 (spaarrekening) naar box 1 (hypotheek).

Afijn, ik volg je even niet.
't Is te vroeg

Wat ik uit discussies (hier op fok en elders) begrijp is, dat sommige mensen met een aflossingsvrije hypo toch 'aflossen' dmv een spaarrekening. Als ik het verkeerd begrepen heb,dan gooi ik me eerst vol met koffie.
  zondag 22 februari 2009 @ 09:15:44 #136
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66333773
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:11 schreef csar het volgende:

[..]

't Is te vroeg

Wat ik uit discussies (hier op fok en elders) begrijp is, dat sommige mensen met een aflossingsvrije hypo toch 'aflossen' dmv een spaarrekening. Als ik het verkeerd begrepen heb,dan gooi ik me eerst vol met koffie.
Ja dat klopt. Tenminste, "aflossen d.m.v. een spaarrekening" is niet helemaal de goede omschrijving. Ze sparen alvast voor de aflossing d.m.v. een spaarrekening.

Maar waarom zouden deze mensen 'toasted' zijn? Juist niet, aangezien zij met hun geld en hypotheek kunnen doen wat ze willen (bijvoorbeeld elk moment aflossen, als ze daar zin in hebben). Dit i.t.t. mensen met een spaarhypotheek, die zitten tot het eind van de rit aan hun volledige hypotheek vast.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 februari 2009 @ 10:52:35 #137
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66334710
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 21:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Het gaat om bijstorten in een depot (je spaardeel) of aflossen van een schuld.
Het verschil is dat het geld in het depot nog rendement heeft, terwijl geld waarmee je aflost dat niet heeft.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_66334793
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Tenminste, "aflossen d.m.v. een spaarrekening" is niet helemaal de goede omschrijving. Ze sparen alvast voor de aflossing d.m.v. een spaarrekening.

Maar waarom zouden deze mensen 'toasted' zijn? Juist niet, aangezien zij met hun geld en hypotheek kunnen doen wat ze willen (bijvoorbeeld elk moment aflossen, als ze daar zin in hebben). Dit i.t.t. mensen met een spaarhypotheek, die zitten tot het eind van de rit aan hun volledige hypotheek vast.
Ik weet niet of je echt blij moet zijn met een spaarrekening die circa 3% minder rendement oplevert.
  zondag 22 februari 2009 @ 11:01:49 #139
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66334836
quote:
Op zondag 22 februari 2009 10:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Ik weet niet of je echt blij moet zijn met een spaarrekening die circa 3% minder rendement oplevert.
3%? Waar haal je dat vandaan? Er zijn nog steeds banken die 5% geven op spaargeld. Zelf Rabo geeft momenteel 4,5%, vrij opneembaar.
pi_66334959
Ik weet niet of mensen met een spaarrekening überhaupt blij moeten zijn. Koop maar goud of een ander edelmetaal. Desnoods kunst, maar geld zou ik niet op een rekening willen hebben.
  zondag 22 februari 2009 @ 11:12:24 #141
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66334987
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:10 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Ik weet niet of mensen met een spaarrekening überhaupt blij moeten zijn. Koop maar goud of een ander edelmetaal. Desnoods kunst, maar geld zou ik niet op een rekening willen hebben.
Sorry, maar kunst wordt echt waardeloos tijdens zo'n crisis. Goud daarentegen is een heel ander verhaal.
pi_66335215
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:01 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

3%? Waar haal je dat vandaan? Er zijn nog steeds banken die 5% geven op spaargeld. Zelf Rabo geeft momenteel 4,5%, vrij opneembaar.
En toevallig heeft momenteel iedere bank hard geld nodig. Die 4,5% (waar je die ook maar vandaan hebt gehaald) is niet 30 jaar lang geldig. Normaliter geven banken echt geen 5% rente, dat zijn veel al buitenlandse banken. Zet je geld maar op zo'n ijslandse bank, lekker veilig. Daarnaast moet je ook nog eens 1,2% vermogensbelasting afdragen, box 3 remember?
pi_66335229
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:06 schreef csar het volgende:
Wat te denken van mensen met een beleggingshypotheek? Eind jaren negentig jarenlang de populairste hypotheek en verkocht aan honderdduizenden mensen.

Als ik kijk naar de huidige waardes van bijv. ING, Fortis, Philips, etc. dan staan deze beleggingshypotheken zo ver onder water dat al deze mensen een belletje van de bank hebben gekregen om bij te gaan storten. Niemand hoor je hierover, maar het zijn grotere persoonlijke rampen dan bijv. de legiolease affaire.
Ik denk dat dat nog wel mee zou kunnen vallen. Ik heb zelf op dit moment 'n beleggingshypotheek, en volgens het overzicht zit het meeste geld in relatief veilige fondsen die zeker niet zo hard gekelderd zijn als de voorbeelden die je noemt. Daarnaast zijn de meeste van die eind jaren negentig hypotheken nu pas op 1/3e van hun looptijd, dus nog tijd genoeg om weer wel genoeg waarde op te bouwen.
  zondag 22 februari 2009 @ 11:29:07 #144
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66335269
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:26 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

En toevallig heeft momenteel iedere bank hard geld nodig. Die 4,5% (waar je die ook maar vandaan hebt gehaald) is niet 30 jaar lang geldig. Normaliter geven banken echt geen 5% rente, dat zijn veel al buitenlandse banken. Zet je geld maar op zo'n ijslandse bank, lekker veilig. Daarnaast moet je ook nog eens 1,2% vermogensbelasting afdragen, box 3 remember?
Goed, we kunnen hier over getallen blijven discussiëren, maar waar moet je volgens jou dan wel blij mee zijn? Wat is volgens jou het betere alternatief?
pi_66336213
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:29 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Goed, we kunnen hier over getallen blijven discussiëren, maar waar moet je volgens jou dan wel blij mee zijn? Wat is volgens jou het betere alternatief?
Gewoon blij zijn dat je een dak boven je hoofd hebt, wat eten in huis en bovenal, dat je gezond bent en wat sociale contacten hebt. Dat is in principe genoeg om 90 jaar oud te worden. Fuck geld en wees gewoon blij met bovenstaande.
  zondag 22 februari 2009 @ 12:54:01 #146
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66337150
quote:
Op zondag 22 februari 2009 12:17 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Gewoon blij zijn dat je een dak boven je hoofd hebt, wat eten in huis en bovenal, dat je gezond bent en wat sociale contacten hebt. Dat is in principe genoeg om 90 jaar oud te worden. Fuck geld en wees gewoon blij met bovenstaande.
Oké, maar dit is een topic over hypotheken. Die ik overigens zelf helemaal niet heb, noch een berg geld op de bank.

Dat het hebben van vermogen mij voor mezelf verder geen reet interesseert en ik heel snel tevreden ben (inderdaad, met een dak boven m'n hoofd, wat te vreten, gezondheid en een paar vrienden), neemt niet weg dat ik het wel interessante materie vind om over te discussieren.
pi_66337581
http://www.directwonen.nl(...)spx?houseId=27214951

Dit huisje is al een ton kwijt, als ze 250K vragen voor iets dergelijks over een jaar of twee heb ik wellicht wel intresse...
  zondag 22 februari 2009 @ 13:11:55 #148
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66337657
quote:
Op zondag 22 februari 2009 13:09 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.directwonen.nl(...)spx?houseId=27214951

Dit huisje is al een ton kwijt, als ze 250K vragen voor iets dergelijks over een jaar of twee heb ik wellicht wel intresse...
Ja, die moeten er echt vanaf, da's duidelijk.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:21:35 #149
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_66343708
meer dan 100.000 is dat huis zeker niet waard. 1 slaapkamer maar, klein huis, weinig ruimte.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 22 februari 2009 @ 16:23:26 #150
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66343782
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
meer dan 100.000 is dat huis zeker niet waard. 1 slaapkamer maar, klein huis, weinig ruimte.
Ik zou er nog geen 50k voor geven, oud tochtig klein krot. Maarja, Blaricum heh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')