Een vergelijking maken met de prijzen een jaar geleden, dat doe je toch enkel als je net over de top bent?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:18 schreef Sjabba het volgende:
Lijkt het er toch op dat het voorlopig gewoon stagneert. Ik zie zelf trouwens om mij heen weer meer mensen kopen. Denk dat je niet lang moet wachten met kopen als je gewoon kans wil maken.
Kwestie van tijd dat de aantallen op Funda gaan dalen en dat kan ook best snel gaan als die daling in gezet wordt. Dan moeten mensen de trein weer gaan halen...
Dat staat er ook.... 0.2% stijging tov afgelopen december... Nu jij weer.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een vergelijking maken met de prijzen een jaar geleden, dat doe je toch enkel als je net over de top bent?
Ik wil de prijzen wel eens zien t.o.v. vorige maand, die cijfers zijn vast rood.
Uhhhh dat zegt heel weinig, vreemde TT !quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:22 schreef Sjabba het volgende:
Er is in januari tov december nog steeds een stijging 0.2%.
quote:Zowel de NVM als het Kadaster publiceren cijfers over de woningmarkt. De NVM baseert haar resultaten op verkopen die worden geregistreerd na het tekenen van een koopcontract. De NVM heeft ongeveer 75% van de woningen onder haar hoede. De cijfers van het Kadaster geven een beeld van 100% van het woningaanbod. Deze cijfers worden geregistreerd als een woning passeert bij de notaris. Hierdoor hebben de cijfers van het Kadaster een ‘vertraging' van ongeveer tweeënhalve maand.
Als ik kijk naar een voorbeeld uit een vorig topic dan is het aantal prijsaanpassingen van 33% naar 40% toegenomen sinds een week in het segment tot 250K.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:25 schreef xenobinol het volgende:
Ik wil de prijzen wel eens zien t.o.v. vorige maand, die cijfers zijn vast rood.
Ach ja dat was de vorige TT ookquote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:27 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Uhhhh dat zegt heel weinig, vreemde TT !
Ik denk dat de HRA tegenwoordig eerder een belemmering vormt dan dat het stimuleerd, ja het stimuleert de hoogte van de hypotheek somquote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:18 schreef g0dz0r het volgende:
Daar zit het probleem idd maar je zal die pleister er toch een keer af moeten trekken en dat kan snel of heel langzaam. In beide gevallen gaat het pijn doen en je moet daarbij gewoon naar de meest voordelige optie kijken.![]()
Lullig voor huizenbezitters die de HRA als fundament zijn gaan zien maar het is van oorsprong een stimulans en ik denk dat iedereen het toch wel met me eens moet zijn dat een stimulans eindig is.
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:26 schreef Sjabba het volgende:
Dat staat er ook.... 0.2% stijging tov afgelopen december... Nu jij weer.
Als ik zo dit stukje lees ben ik kompleet in verwarring, zegt mij namelijk nog niets. 0,2% van wie, wat, waarquote:Vergeleken met december 2008 stegen de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,2 procent. De prijzen van twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen stegen, die van de overige woningtypen daalden ten opzichte van de voorgaande maand.
Dus ik kan maar beter niet gaan solliciteren bij een makkelaarskantoorquote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:33 schreef Technoviking het volgende:
Als je daadwerkelijk gelooft dat de kredietcrisis geen impact zal hebben op honderdduizenden arbeidsplaatsen en daarmee samenhangend de woningmarkt heb je ècht je kop in het zand zitten.
Het is tweeledig, niet alleen de HRA vormt een steen om de nek, dit gaat samen met aflossingsvrije hypotheken.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik denk dat de HRA tegenwoordig eerder een belemmering vormt dan dat het stimuleerd, ja het stimuleert de hoogte van de hypotheek som![]()
Tja, het gaat pijn doen bij de mensen, de vraag is hoeveel pijn. Zijn woningbezitters feitelijk niet allemaal sadomasochisten met hun veels te hoge hyptoheek voor een 'hoop stenen op een postzegel'
De aflossingsvrije hypotheek, het speculatie stokpaardje bij uitstekquote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:44 schreef g0dz0r het volgende:
Het is tweeledig, niet alleen de HRA vormt een steen om de nek, dit gaat samen met aflossingsvrije hypotheken.![]()
Deze combinatie zal het grootste probleem gaan vormen aangezien dit gewoon niet haalbaar blijft.
Gewoon 50-50 doen. DAn is het prima.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De aflossingsvrije hypotheek, het speculatie stokpaardje bij uitstek
Waarom niet gewoon je schuld afbetalen? Ik krijg sterk de indruk dat mensen dit slechts doen omdat ze feitelijk niet voldoende draagkracht hebben om zowel de aflossing als rente te betalen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:49 schreef Stansfield het volgende:
Gewoon 50-50 doen. DAn is het prima.
Dat is heus wel bekend hoor. Alleen als er op een bepaalde manier een daling waarneembaar is dan gelden de cijfers wel. En er wordt als sinds november geroepen; wacht maar op de cijfers voor de volgende maand dan zie je het pas echt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:27 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Uhhhh dat zegt heel weinig, vreemde TT !
[..]
Natuurlijk is dat de reden. Stel een aflossingspercentage af wat ik haalbaar is (een huis zal over een periode van 30 jaar best in prijs stijgen waardoor er geen restschuld over blijft) en je bent van alle risico af.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon je schuld afbetalen? Ik krijg sterk de indruk dat mensen dit slechts doen omdat ze feitelijk niet voldoende draagkracht hebben om zowel de aflossing als rente te betalen.
Volgens mij zeggen de cijfers ook dat het aantal verkochte woningen sterk is gedaald. Dat houdt in dat veel mensen wachten met kopen of niet kunnen kopen. Dat gaat vroeg of laat terug te zien zijn in de cijfers. De prijs gaat naar beneden, wie dat ontkent is gewoon een super optimistquote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:56 schreef Sjabba het volgende:
Dat is heus wel bekend hoor. Alleen als er op een bepaalde manier een daling waarneembaar is dan gelden de cijfers wel. En er wordt als sinds november geroepen; wacht maar op de cijfers voor de volgende maand dan zie je het pas echt.
Ok, dat is begrijpelijk, maar het lijkt mij dat je ook moet laten meewegen wat voor een huis je koopt. Een huis dat al 30 jaar oud is, zal over 30 jaar vast geen gewild object zijn. Natuurlijk is een rest schuld na 30 jaar inflatie een stuk minder waard geworden. Maar hoe ziet het plaatje eruit als je volledig aflost? Is dat zo veel ongunstiger dan?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:06 schreef g0dz0r het volgende:
Natuurlijk is dat de reden. Stel een aflossingspercentage af wat ik haalbaar is (een huis zal over een periode van 30 jaar best in prijs stijgen waardoor er geen restschuld over blijft) en je bent van alle risico af.50-50 lijkt me een mooie om mee te beginnen.
Tot nu toe vind ik het anders verrekt lang duren voordat het echt naar beneden gaat. De aantallen lopen terug en dus de tijd dat een woning te koop staat loopt erg op.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij zeggen de cijfers ook dat het aantal verkochte woningen sterk is gedaald. Dat houdt in dat veel mensen wachten met kopen of niet kunnen kopen. Dat gaat vroeg of laat terug te zien zijn in de cijfers. De prijs gaat naar beneden, wie dat ontkent is gewoon een super optimist
Volledig aflossen is niet nodig zolang de overwaarde de restschuld maar overstijgt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:09 schreef xenobinol het volgende:
Ok, dat is begrijpelijk, maar het lijkt mij dat je ook moet laten meewegen wat voor een huis je koopt. Een huis dat al 30 jaar oud is, zal over 30 jaar vast geen gewild object zijn. Natuurlijk is een rest schuld na 30 jaar inflatie een stuk minder waard geworden. Maar hoe ziet het plaatje eruit als je volledig aflost? Is dat zo veel ongunstiger dan?
Ik heb in het vorige topic toch een prima voorbeeld genoemd maar dat wil je niet zien?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Tot nu toe vind ik het anders verrekt lang duren voordat het echt naar beneden gaat. De aantallen lopen terug en dus de tijd dat een woning te koop staat loopt erg op.
Lang? De crisis is nog maar net begonnen. Verkopers, makelaars en dan voornamelijk de NVM zitten voornamelijk nog in de 'ontkenningsfase', die moeten nog even uit hun diepe winterslaap wakker geschud worden. De berichten in het nieuws van de afgelopen week zijn een eerste aanzet ..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:11 schreef Sjabba het volgende:
Tot nu toe vind ik het anders verrekt lang duren voordat het echt naar beneden gaat. De aantallen lopen terug en dus de tijd dat een woning te koop staat loopt erg op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |