abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 februari 2009 @ 10:22:10 #1
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_66268102
Er is in januari tov december nog steeds een stijging 0.2%.

Ik zie zelf dat steeds meer mensen weer kopen. Ben benieuwd wanener de aantallen op Funda terug gaan lopen. Als die trend ingezet wordt kan het snel gaan. Er zit nl een flinke club af te wachten.

http://www.nu.nl/economie(...)ningen-neemt-af.html
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 20 februari 2009 @ 10:24:16 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66268156
De het-glas-is-half-vol-benadering...
Lang leve mij! *O*
pi_66268201
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:18 schreef Sjabba het volgende:
Lijkt het er toch op dat het voorlopig gewoon stagneert. Ik zie zelf trouwens om mij heen weer meer mensen kopen. Denk dat je niet lang moet wachten met kopen als je gewoon kans wil maken.

Kwestie van tijd dat de aantallen op Funda gaan dalen en dat kan ook best snel gaan als die daling in gezet wordt. Dan moeten mensen de trein weer gaan halen...
Een vergelijking maken met de prijzen een jaar geleden, dat doe je toch enkel als je net over de top bent?
Ik wil de prijzen wel eens zien t.o.v. vorige maand, die cijfers zijn vast rood.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 20 februari 2009 @ 10:26:47 #4
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_66268239
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een vergelijking maken met de prijzen een jaar geleden, dat doe je toch enkel als je net over de top bent?
Ik wil de prijzen wel eens zien t.o.v. vorige maand, die cijfers zijn vast rood.
Dat staat er ook.... 0.2% stijging tov afgelopen december... Nu jij weer.
and made it rain upward
pi_66268275
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:22 schreef Sjabba het volgende:
Er is in januari tov december nog steeds een stijging 0.2%.
Uhhhh dat zegt heel weinig, vreemde TT !
quote:
Zowel de NVM als het Kadaster publiceren cijfers over de woningmarkt. De NVM baseert haar resultaten op verkopen die worden geregistreerd na het tekenen van een koopcontract. De NVM heeft ongeveer 75% van de woningen onder haar hoede. De cijfers van het Kadaster geven een beeld van 100% van het woningaanbod. Deze cijfers worden geregistreerd als een woning passeert bij de notaris. Hierdoor hebben de cijfers van het Kadaster een ‘vertraging' van ongeveer tweeënhalve maand.
pi_66268307
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:25 schreef xenobinol het volgende:
Als ik kijk naar een voorbeeld uit een vorig topic dan is het aantal prijsaanpassingen van 33% naar 40% toegenomen sinds een week in het segment tot 250K.
pi_66268318
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:27 schreef MacDennis het volgende:

[..]

Ach ja dat was de vorige TT ook
pi_66268345
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:18 schreef g0dz0r het volgende:

Daar zit het probleem idd maar je zal die pleister er toch een keer af moeten trekken en dat kan snel of heel langzaam. In beide gevallen gaat het pijn doen en je moet daarbij gewoon naar de meest voordelige optie kijken.

Lullig voor huizenbezitters die de HRA als fundament zijn gaan zien maar het is van oorsprong een stimulans en ik denk dat iedereen het toch wel met me eens moet zijn dat een stimulans eindig is.
Ik denk dat de HRA tegenwoordig eerder een belemmering vormt dan dat het stimuleerd, ja het stimuleert de hoogte van de hypotheek som
Tja, het gaat pijn doen bij de mensen, de vraag is hoeveel pijn. Zijn woningbezitters feitelijk niet allemaal sadomasochisten met hun veels te hoge hyptoheek voor een 'hoop stenen op een postzegel'
I'll sing you a lullaby.
pi_66268451
Als je daadwerkelijk gelooft dat de kredietcrisis geen impact zal hebben op honderdduizenden arbeidsplaatsen en daarmee samenhangend de woningmarkt heb je ècht je kop in het zand zitten.
pi_66268678
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:26 schreef Sjabba het volgende:

Dat staat er ook.... 0.2% stijging tov afgelopen december... Nu jij weer.
quote:
Vergeleken met december 2008 stegen de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,2 procent. De prijzen van twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen stegen, die van de overige woningtypen daalden ten opzichte van de voorgaande maand.
Als ik zo dit stukje lees ben ik kompleet in verwarring, zegt mij namelijk nog niets. 0,2% van wie, wat, waar
Het ene type woning daal, ander stijgt. Hoe liggen de verhoudingen tussen de prijsklassen? etc..
I'll sing you a lullaby.
pi_66268744
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:33 schreef Technoviking het volgende:
Als je daadwerkelijk gelooft dat de kredietcrisis geen impact zal hebben op honderdduizenden arbeidsplaatsen en daarmee samenhangend de woningmarkt heb je ècht je kop in het zand zitten.
Dus ik kan maar beter niet gaan solliciteren bij een makkelaarskantoor

Oh... wacht

Het grappige is dat ik bijna geen advertenties meer zie voor nieuwbouwprojecten, wel pagina grote advertenties om bestaande woningen aan de man te brengen. Bij mij in de buurt staan diverse nieuwbouwwoningen al 2 jaar leeg, te wachten op een nieuw sukkel baasje, die er even 350k voor neer moet tellen.
I'll sing you a lullaby.
pi_66268775
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik denk dat de HRA tegenwoordig eerder een belemmering vormt dan dat het stimuleerd, ja het stimuleert de hoogte van de hypotheek som
Tja, het gaat pijn doen bij de mensen, de vraag is hoeveel pijn. Zijn woningbezitters feitelijk niet allemaal sadomasochisten met hun veels te hoge hyptoheek voor een 'hoop stenen op een postzegel'
Het is tweeledig, niet alleen de HRA vormt een steen om de nek, dit gaat samen met aflossingsvrije hypotheken.
Deze combinatie zal het grootste probleem gaan vormen aangezien dit gewoon niet haalbaar blijft.
pi_66268904
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:44 schreef g0dz0r het volgende:

Het is tweeledig, niet alleen de HRA vormt een steen om de nek, dit gaat samen met aflossingsvrije hypotheken.
Deze combinatie zal het grootste probleem gaan vormen aangezien dit gewoon niet haalbaar blijft.
De aflossingsvrije hypotheek, het speculatie stokpaardje bij uitstek
I'll sing you a lullaby.
pi_66268968
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De aflossingsvrije hypotheek, het speculatie stokpaardje bij uitstek
Gewoon 50-50 doen. DAn is het prima.
pi_66268999
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:49 schreef Stansfield het volgende:

Gewoon 50-50 doen. DAn is het prima.
Waarom niet gewoon je schuld afbetalen? Ik krijg sterk de indruk dat mensen dit slechts doen omdat ze feitelijk niet voldoende draagkracht hebben om zowel de aflossing als rente te betalen.
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 10:56:28 #16
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_66269226
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:27 schreef MacDennis het volgende:

[..]

[..]

Dat is heus wel bekend hoor. Alleen als er op een bepaalde manier een daling waarneembaar is dan gelden de cijfers wel. En er wordt als sinds november geroepen; wacht maar op de cijfers voor de volgende maand dan zie je het pas echt.
and made it rain upward
pi_66269586
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon je schuld afbetalen? Ik krijg sterk de indruk dat mensen dit slechts doen omdat ze feitelijk niet voldoende draagkracht hebben om zowel de aflossing als rente te betalen.
Natuurlijk is dat de reden. Stel een aflossingspercentage af wat ik haalbaar is (een huis zal over een periode van 30 jaar best in prijs stijgen waardoor er geen restschuld over blijft) en je bent van alle risico af. 50-50 lijkt me een mooie om mee te beginnen.
pi_66269621
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:56 schreef Sjabba het volgende:

Dat is heus wel bekend hoor. Alleen als er op een bepaalde manier een daling waarneembaar is dan gelden de cijfers wel. En er wordt als sinds november geroepen; wacht maar op de cijfers voor de volgende maand dan zie je het pas echt.
Volgens mij zeggen de cijfers ook dat het aantal verkochte woningen sterk is gedaald. Dat houdt in dat veel mensen wachten met kopen of niet kunnen kopen. Dat gaat vroeg of laat terug te zien zijn in de cijfers. De prijs gaat naar beneden, wie dat ontkent is gewoon een super optimist
I'll sing you a lullaby.
pi_66269740
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 11:06 schreef g0dz0r het volgende:

Natuurlijk is dat de reden. Stel een aflossingspercentage af wat ik haalbaar is (een huis zal over een periode van 30 jaar best in prijs stijgen waardoor er geen restschuld over blijft) en je bent van alle risico af. 50-50 lijkt me een mooie om mee te beginnen.
Ok, dat is begrijpelijk, maar het lijkt mij dat je ook moet laten meewegen wat voor een huis je koopt. Een huis dat al 30 jaar oud is, zal over 30 jaar vast geen gewild object zijn. Natuurlijk is een rest schuld na 30 jaar inflatie een stuk minder waard geworden. Maar hoe ziet het plaatje eruit als je volledig aflost? Is dat zo veel ongunstiger dan?
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 11:11:22 #20
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_66269806
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 11:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij zeggen de cijfers ook dat het aantal verkochte woningen sterk is gedaald. Dat houdt in dat veel mensen wachten met kopen of niet kunnen kopen. Dat gaat vroeg of laat terug te zien zijn in de cijfers. De prijs gaat naar beneden, wie dat ontkent is gewoon een super optimist
Tot nu toe vind ik het anders verrekt lang duren voordat het echt naar beneden gaat. De aantallen lopen terug en dus de tijd dat een woning te koop staat loopt erg op.

Maar op het moment dat iemand dan zijn woning verkoopt moet hij/zij direct ook andere woonruimte hebben en koopt dat dus voor de dan geldende prijs.

Wat ik wil zeggen met de cijfers is dat er zeker nog geen sprake is van klappende zeepbel. De markt stagneert heel langzaam en netjes vooralsnog.
and made it rain upward
pi_66270007
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 11:09 schreef xenobinol het volgende:
Ok, dat is begrijpelijk, maar het lijkt mij dat je ook moet laten meewegen wat voor een huis je koopt. Een huis dat al 30 jaar oud is, zal over 30 jaar vast geen gewild object zijn. Natuurlijk is een rest schuld na 30 jaar inflatie een stuk minder waard geworden. Maar hoe ziet het plaatje eruit als je volledig aflost? Is dat zo veel ongunstiger dan?
Volledig aflossen is niet nodig zolang de overwaarde de restschuld maar overstijgt.
Verder moet je je niet inhoudelijk gaan bemoeien met de keuzes van mensen.
pi_66270147
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 11:11 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Tot nu toe vind ik het anders verrekt lang duren voordat het echt naar beneden gaat. De aantallen lopen terug en dus de tijd dat een woning te koop staat loopt erg op.
Ik heb in het vorige topic toch een prima voorbeeld genoemd maar dat wil je niet zien? Doen we een andere, Amsterdam, woningen tot 250K, ruim 18% met prijsaanpassing en dan is er volgens jou niks aan de hand?
Niet verkeerd bedoelt maar je bent toch niet blind?
pi_66270544
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 11:11 schreef Sjabba het volgende:
Lang? De crisis is nog maar net begonnen. Verkopers, makelaars en dan voornamelijk de NVM zitten voornamelijk nog in de 'ontkenningsfase', die moeten nog even uit hun diepe winterslaap wakker geschud worden. De berichten in het nieuws van de afgelopen week zijn een eerste aanzet ..
pi_66270814
tvp
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
  vrijdag 20 februari 2009 @ 11:53:06 #25
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_66271426
Goede titel dit keer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: