Voor Chicolata, ff een repost

@Mini_Rulez, dat was dankje, maar kwam er niet zo uit geloof ik

quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:37 schreef conleche het volgende:[..]
Ik reed door Antwerpen, met al m'n ramen open (en je weet hoe koud het is

)en ik heb zeker een half uur
Zwahiel gegild. Wie ik ook zag..........

geen Zwahiel....
en nu ben ik in een durp vlakbij Leopoldsburg.
Dat zal dan zeker komen omdat ik
zwahiel heet met kleine letter

En ja ik zat in de bib te vertoeven van de CST midden in 't stad hiero. En mijn huis ligt nog zo centraal, vanuit de snelweg vanuit Eindhoven immer gerade aus richting Spoor Kathedraal en dan ben je mijn huisje al nét voorbij.
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:39 schreef Chicolate het volgende:Zwahiel, wat zijn leuke dingen om te doen/zien in Antwerpen? Ik ga nog wel in boekjes snuffelen, maar jij woont er en zal het vast beter weten

.
Antwerpen voor beginnelingen 
Euhm, jah, musea op Zuid zijn wel tof om te bekijken, daarnaast niet te missen de voetgangerstunnel naar Linker Oever (ja zo heet 't echt

) vooral 's avonds kun je dan heerlijk Rechter Oever / 't Stad bekijken met alle lichtjes. Op de Kaaien staat bij het Stadskasteel vlak bij het Stadshuis een groot reuzenrad, kun je lekker ver kijken. Maak ook eens een wandeling langs de Kaaien (da's bij de Schelde). Richting Zuid, dan kun je daar lekker rond kijken bij 't nieuwe Justitie Paleis, het museum voor de Schone Kunsten en je hebt zoals ik al zei nog meer musea daar.
Rondom het station is dus de Zoo (schuin bij mij tegenover) je hebt nog wat theaters daar, ook een diner theater bij het Roosenveldplaats. Je kunt ook nog via mijn straat (gemeentestraat/carnotstraat) naar de Turnhoutsebaan (loopt die in over) en daar naar de Roma een voorstelling mee pikken, is wel een aanrader. Het is een van de oudste bioscopen van België die hersteld is tot theater. Erg mooi binnen. Als je nog naar 't theater wilt kijk ook 's naar Theater Arenborgh (zie proviant.be ) Dat ligt vlakbij de Meír (via de Wapper en naar de stadsschouwburg). Je moet ook even de Stadsfeestzaal bekijken. Je kunt daar lekker decadent champagne drinken op het eilandje wat daar 'zweeft' en 't ziet er echt netjes uit binnen en je kunt er goed winkelen.
Daarnaast de Meír natuurlijk

De zijstraatjes van de Meír zijn ook leuk, via de Wapper kom je bij de stadsschouwburg en als je op 't eind van de Meír rechts gaat kom je in 't oudere gedeelte van 't Stad uit. Aanrader om te eten is daar Jam, dat is echt lekker! Je hebt daar ook nog een aantal pleintjes waar je lekker kunt zitten enzo.
Ga je aan het eind van de Meír links dan ga je richting Groenplaats, 't Stadshuis en ben je ook vlakbij de voetgangerstunnel met de houtenroltrappen naar beneden (en een lift). Daar vind je ook veel restaurantjes en uitgaansdingen. Het Stadshuisplein / Marktplein is zo rond de kerst erg gezellig en er zijn veel overdekte en verwarmde terrasjes. Links daarvan kom je bij de Groenplaats met 't Hilton en nog meer winkeltjes. Je kunt als je dan alsmaar door blijft lopen ook naar 't Zuid vanuit daar.
Als je bij Jam bent kun je ook eens een kijkje nemen bij de CST van de Unief, de stadscampus is daar namelijk, je zit dan ook in de studentenwijk. (Roosenveldplaats rechtdoor tegen het verkeer in lopen, eerste rechts eerste links) Daar kun je goeiekoop eten. Aanrader hier is JP waar je een half stokbroodje voor 1,80 weghaalt goed belegd. Denk erom, als je een SMOSKE + wat je erop wilt vraagt, dan krijg je een stokbroodje met sla, ei, tomaat en wat je er verder op hebt. Kost 1,80 bij JP. Ze sluiten om 17.30 wel.
Dat zit weer tegenover gebouw A, B, C, D en E van de Unief. aan de Kleine Kouberg. (midden door de CST heen zeg maar). Door de CST zitten veel eet en drink tentjes. Een andere aanrader om ff koffie te drinken buiten Jam is Vandoag is 't.

Lekkere koffie, wel veel studenten, super klein tentje maar echt super veel lekkere koffievariaties. Trouwens bij JP maken ze elke dat tig soorten cake zelf voor een euro'tje. Ananascake is erg lekker.
Unie panden kun je gewoon in als je er maar niet te toeristig uit ziet zeg maar. Vooral tegenover JP Agora is erg mooi, het is een nieuwbouw uit de jaren 70 die tegen originele panden aangebouwd is. Binnen super modern (nou ja Agora zelf niet, maar die oude panden wel) en van buiten lekker oud en klassiek enzo.
Verder heb je natuurlijk de Joodse wijk aan de zij en achterkant van het station, je hebt het Stadspark aan de Frankrijklei (nét buiten 't centrum niet zo ver van de Rooseveldplaats en dus 't station). Je hebt de Chinezenwijk, maar dat is niet zo spetterend, veel volkse dronken werklozen.
Uitgaan 's avonds: Café Local, vlak bij het museum van Schone Kunsten. Goed lekker en latin. wel duur 'n knaak voor een drankje. Maar een stuk latin met house enzo. Goed te doen.
Overal zijn er kleine kroegjes, maar als je in 't weekend gaat is er veel dicht. Het is dus leuker om vrijdags te gaan, dan is er veel meer leven en zijn er veel minder (lees GEEN) toeristen en kun je lekker studentendingen ook doen (lees studentenprijzen, in het weekend stijgen de prijzen, I kid you not!)
Als je nog iets compleet anders wil kun je de riooltocht maken, waar je die moet boeken durf ik niet te zeggen, maar collegegenoten hebben 'm gedaan en waren er erg over te spreken. De riolen zijn zeg maar groot en vormen een soort tunnelcomplex waarin je gewoon kunt lopen onder 't Stad zeg maar.
Idem is de metro, wat eigenlijk gewoon een tramnet ondergronds is. De Hermelijnen zijn daar, vroeger reden de oude trams van bovengronds er voornamelijk en dat was een hele belevenis, zo af en toe daalt zo'n snel optrekkende unit af naar beneden.
Zoek maar 's op google maps waar alles zit enzo, het is allemaal goed te doen. Op de kaart lijken loopafstanden soms ver, maar 't valt echt allemaal mee. Als je nog vragen hebt let me know.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss