abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:23:53 #76
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315284
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 14:39 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Hier moet ik echt van huilen, zo'n reactie.

Zoals ik al eerder zei, je ontneemt het kind niet alleen alle pijn. Maar ook al het geluk!
Welk kind ? Er is nog geen kind! Da's nu juist het hele punt, er is niemand die je pijn, geluk of wat dan ook ontneemt.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:27:07 #77
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66315372
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:23 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Welk kind ? Er is nog geen kind! Da's nu juist het hele punt, er is niemand die je pijn, geluk of wat dan ook ontneemt.
Het kind dat komen gaat, duh
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:20 schreef Cmonv het volgende:

[..]

En ongewilde seks? Bevallingen waarbij de moeder een groot risico heeft te overlijden? En hoe groot moet die kans op overlijden dan zijn?
Dat zijn uitzonderingen. En natuurlijk moet daar ook naar gekeken worden, en als het leven van de moeder in gevaar is dan moet je afwegingen maken.
Maar ik vind niet dat je van die uitzonderingen een regel moet maken.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:30:15 #78
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315435
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:21 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Is mijn classificatie van 'leven' niet rationeel?
Leven is niet hetzelfde als een mens. Een bacterie leeft ook en je hebt er geen moeite mee die dood te maken. Dus blijkbaar is 'leven' niet het criterium dat je hanteert, ook al beweer je van wel.
quote:
Als iets leeft, iets wat in principe een mens wordt als er geen gekke dingen gebeuren. Dan is dat voor mij een mens (in wording, maar toch, een mens). In mijn optiek is dat een vrij logische classificatie.
Ben ik niet met je eens. Een pasgeboren baby is een leeg omhulsel, in een baby kan zich een mens ontwikkelen maar het is nog geen mens. Op dezelfde manier dat een leeg A4tje potentieel het mooiste stuk poëzie ooit kan bevatten, da's nog geen reden om geen papier weg te gooien.
quote:
(...) En als ik zeg dat je een vrucht waar normaal gesproken een baby van komt als je er niks bijzonders mee doet niet mag aborteren, dan is dat mijns inziens een rationele opvatting. Omdat je dan het leven van die mens (in wording) stopt.
'Een mens in wording' zoals jij het noemt is dus GEEN mens. En totdat het wel een mens is heeft het w.m.b. geen speciale status.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:33:40 #79
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315519
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:27 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Het kind dat komen gaat, duh
Hoezo duh ? Besef je zelf wel wat voor iets doms je zegt ? Als het kind er nooit komt heb je het ook niets ontnomen, duh!
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:33:48 #80
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66315525
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:30 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Leven is niet hetzelfde als een mens. Een bacterie leeft ook en je hebt er geen moeite mee die dood te maken. Dus blijkbaar is 'leven' niet het criterium dat je hanteert, ook al beweer je van wel.
Het leven van een mens hanteer ik als criterium ja
quote:
[..]

Ben ik niet met je eens. Een pasgeboren baby is een leeg omhulsel, in een baby kan zich een mens ontwikkelen maar het is nog geen mens. Op dezelfde manier dat een leeg A4tje potentieel het mooiste stuk poëzie ooit kan bevatten, da's nog geen reden om geen papier weg te gooien.
Maar het is wél zonde om een papier weg te gooien waar de eerste twee zinnen van een gedicht al op staan
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:33 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Hoezo duh ? Besef je zelf wel wat voor iets doms je zegt ? Als het kind er nooit komt heb je het ook niets ontnomen, duh!
Maar het kind had er in principe wel gekomen. Dus dan ontneem je het toch, want in principe zou het er zijn, had je geen abortus gepleegd.
pi_66315648
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:30 schreef Aaargh! het volgende:

[..]
Ben ik niet met je eens, m.i. een kromme vergelijking. Wanneer is een organisme volgens jou wel 'menswaardig'?
pi_66315739
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:02 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, zo'n kwakje is niks zonder een eicel, zo'n kwakje leeft niet,
Dus heb jij een potentieel kind zijn levensgeluk ontnomen door je kwakje niet in een vruchtbare vrouw te deponeren.
quote:
de vrouwelijke menstruatie is niks.
Verspilling van een eicel die bevrucht had kunnen worden, en dus wederom een potentieel kind wat niet mag proeven van het levensgeluk.
quote:
Pas als die twee samen zijn gaat er iets groeien en bloeien en ik ben er op tegen om die groei abrupt te beëindigen.
Zolang de foetus niet zelfstandig kan leven is het niets meer of minder dan een lichaamsvreemd gezwel. En heeft diegene in wie dat groeit het volste recht om het te laten verwijderen.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:41:58 #83
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66315745
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:33 schreef Jovatov het volgende:

[..]

[..]
Dan moet er eerst een mens zijn. Een foetus is geen mens.
quote:
Maar het is wél zonde om een papier weg te gooien waar de eerste twee zinnen van een gedicht al op staan
[..]
Dan moet het eerst nog een gedicht worden. Die 2 regels doen niets. Met 2 wielen heb je geen auto
quote:
Maar het kind had er in principe wel gekomen.
De meeste foetussen worden op natuurlijke wijze afgedreven voordat de moeder weet dat ze zwanger was. Dus dat "in principe" moet zijn "in principe niet"
quote:
Dus dan ontneem je het toch, want in principe zou het er zijn, had je geen abortus gepleegd.
Nee want wat je niet hebt kan ik je ook niet ontnemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_66315806
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:27 schreef Jovatov het volgende:
Dat zijn uitzonderingen. En natuurlijk moet daar ook naar gekeken worden, en als het leven van de moeder in gevaar is dan moet je afwegingen maken.
Maar ik vind niet dat je van die uitzonderingen een regel moet maken.
Probleem is dat je dat niet zo simpel kan stellen. Je weet namelijk nooit waar de grens ligt. Was de seks echt ongewild of was ze alleen maar dronken en is het dus toch haar eigen schuld geweest? Of zegt ze alleen maar dat het ongewild was, maar de vader niet?

Vandaar dat ik zeg, laat iedereen het zelf maar bepalen, dan ben je van al dat gezeur af. Mensen die het moreel verwerpen hebben dan nog net zo goed de mogelijkheid hun kinderen te houden.

Zo kan je het trouwens ook bekijken, je kiest voor een kind ipv dat het door je strot geduwd wordt omdat het niet anders kan. Mooi toch?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:45:01 #85
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315823
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, m.i. een kromme vergelijking. Wanneer is een organisme volgens jou wel 'menswaardig'?
Als het zelfbewustzijn heeft, m.a.w als het zelf weet dat het bestaat.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:46:28 #86
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315848
quote:
(...)
Maar het kind had er in principe wel gekomen. Dus dan ontneem je het toch, want in principe zou het er zijn, had je geen abortus gepleegd.
Hetzelfde geld voor een vrouw die ongesteld is, dat had in principe ook een kind kunnen zijn. Of als je als kerel een condoom gebruikt en daarin klaarkomt, ook allemaal potentiele mensen. Vind je dat ook erg ?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:47:52 #87
pi_66315884
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als het een hypotheek heeft.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_66315900
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:45 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Als het zelfbewustzijn heeft, m.a.w als het zelf weet dat het bestaat.
En tot die tijd mag het, onder welke omstandigheden dan ook, al dan niet onder voorwaarden, geen aanspraak maken op een recht van leven?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:48:58 #89
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_66315915
quote:

[..]

Een klompje cellen met menselijk DNA is geen mens.
quote:
Maar dat is geen goede vergelijking met een foetus, zeker niet als het niet meer is dan een klompje cellen.
pi_66315931
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het een hypotheek heeft.

Als iemand zich geroepen voelt een einde aan m'n leven te maken: kom er maar in!
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:50:59 #91
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66315979
Opletten.

Het verschil
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet er eerst een mens zijn. Een foetus is geen mens.
Maar zou wel een mens worden, dat is mijn punt
quote:
[..]

Dan moet het eerst nog een gedicht worden. Die 2 regels doen niets. Met 2 wielen heb je geen auto
[..]
Die 2 regels zijn het begin van het gedicht, een gedicht wat mijns inziens afgemaakt moet worden, want het is een leven van een mens. Wat jou betreft dus niet, daar zit het verschil.
quote:
De meeste foetussen worden op natuurlijke wijze afgedreven voordat de moeder weet dat ze zwanger was. Dus dat "in principe" moet zijn "in principe niet"
Een eicel is toch geen foetus?
quote:
[..]

Nee want wat je niet hebt kan ik je ook niet ontnemen.
Maar wat je zou krijgen kan je wel niet geven.
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:41 schreef Metatron het volgende:

[..]

Dus heb jij een potentieel kind zijn levensgeluk ontnomen door je kwakje niet in een vruchtbare vrouw te deponeren.
Welk kind? Er is nog geen kind, met alleen kwakje maak je geen kind.
quote:
[..]

Verspilling van een eicel die bevrucht had kunnen worden, en dus wederom een potentieel kind wat niet mag proeven van het levensgeluk.
Nogmaals, alléén een eicel maakt nog geen kind. Dat komt pas als er een kwakje bij komt.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:52:15 #92
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66316009
jaja, pro-life figuren zal je altijd houden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:54:33 #93
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66316073
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:52 schreef Aoristus het volgende:
jaja, pro-life figuren zal je altijd houden.
En gelukkig maar
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:56:23 #94
pi_66316121
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:50 schreef Jovatov het volgende:
Opletten.

Het verschil
[..]

Maar zou wel een mens worden, dat is mijn punt
Die kans is niet 100%
  zaterdag 21 februari 2009 @ 16:03:36 #95
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_66316313
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die kans is niet 100%
En omdat het wellicht ook een miskraam zou worden mag je het ook wel gelijk aborteren?

Akkoord dit is nu ff mijn laatste post hierover. Maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen, overnemen hoeft niet, daar zijn we ten slotte verschillende mensen voor.

Samengevat:

Ik ben dus in principe (moeilijke gevallen als verkrachting, levensgevaar buitengelaten) tegen abortus. Een foetus leeft wat mij betreft net zo goed als een baby, of als een volwassene.
Als een foetus in de baarmoeder zit dan is het een mens in wording. Het groeit namelijk uit tot een mens. En als iets aan het groeien is, dan mag je die groei niet stoppen. Kijk, een simpel kwakje of een simpel eicelletje groeit niet. Dus dan kan je daar ook geen leven stoppen. Maar als iets in de baarmoeder zit en, hoe klein het dan ook is, er een klein leventje is begonnen, het leeft namelijk. Dan mag je dat dus wat mij betreft niet stoppen.
Ik kan begrijpen dat als je die foetus geen mens vindt, dat je het dan oké vindt om die foetus te laten weghalen. Ten slotte stop je daar niks mee, in die optiek. Maar ik zie dat anders, en ik hoop dus dat jullie begrijpen dat ik dat anders zie en ook hoe ik het anders zie
  zaterdag 21 februari 2009 @ 16:05:05 #96
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66316347
je beseft je toch wel dat daar een vreselijke milieuvervuilende schreeuwlelijkerd uit ontstaat hè? En wat moet je met grote gezinnen, de jaren 50 liggen ver achter ons.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 16:33:59 #97
pi_66316976
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 16:03 schreef Jovatov het volgende:

[..]

En omdat het wellicht ook een miskraam zou worden mag je het ook wel gelijk aborteren?
De kans dat een bevruchting uitdraait op een zwangerschap is vrij klein, laat staan een compleet kind. Als je iets "nuttigs" wilt doen met dat "kostbare leven" moet je daar beginnen, niet met die paar abortussen.
pi_66319471
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:16 schreef Metatron het volgende:

[..]

Zou ik persoonlijk om die keuze een abortus overwegen? Nee. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik iemand anders die keuze om die reden zou moeten ontzeggen.
Precies.

Ook al vind ik iemands mening zo verderfelijk, dat wil niet zeggen dat ik deze niet hoef te tolereren.
pi_66319520
Nee, als we op die toer gaan moeten we de SP ook verbieden
pi_66320844
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 16:03 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Ik ben dus in principe (moeilijke gevallen als verkrachting, levensgevaar buitengelaten) tegen abortus. Een foetus leeft wat mij betreft net zo goed als een baby, of als een volwassene.
Als een foetus in de baarmoeder zit dan is het een mens in wording. Het groeit namelijk uit tot een mens. En als iets aan het groeien is, dan mag je die groei niet stoppen. Kijk, een simpel kwakje of een simpel eicelletje groeit niet. Dus dan kan je daar ook geen leven stoppen. Maar als iets in de baarmoeder zit en, hoe klein het dan ook is, er een klein leventje is begonnen, het leeft namelijk. Dan mag je dat dus wat mij betreft niet stoppen.
Volgens Peter Singer (wiens redenatie ik in het vorige WFL-topic over abortus gebruikt heb), is het centrale argument tegen abortus het volgende syllogisme:

Eerste premisse: het is verkeerd om onschuldig menselijk leven weg te nemen.
Tweede premisse: vanaf de conceptie is de embryo of foetus een onschuldig, menselijk en levend.
Conclusie/ergo: het is verkeerd om het leven van een embryo of foetus weg te nemen.

Op het eerste gezicht lijkt zo'n redenatie geldig (logisch gezien in orde). Singer zegt hierbij ook dat de meeste mensen die niet tegen abortus zijn de tweede premisse aanvallen en zeggen dat de foetus pas na zoveel weken pas als 'levend' of 'menselijk' beschouwd kan worden; echter, Singer beweert dat menselijk leven een gradueel proces is, dat het daarmee ook vrijwel onmogelijk is om een bepaald moment te gebruiken waarop we kunnen zeggen dat iets levend is.

Het punt is nu juist dat je vraagtekens moet stellen bij de eerste premisse: waarom is het verkeerd om leven te nemen? Die vraag stuit veel mensen op de borst omdat ze het leven heilig vinden of dat je voor God speelt. Maar zie dit eens in het licht van euthanasie: is het daar zo verkeerd in zeer bepaalde omstandigheden het leven te nemen van sommige mensen? Is zoiets bij voorbaat moreel verwerpelijk? Naar mijn mening zeker niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2009 19:06:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')