quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:56 schreef Bastard het volgende:Wat mij opvalt is dat de plausibele verklaring die we hier hebben gegeven nameljik 'ijsafzetting' niet naar voren komt uit de tests.

waar heb jij gelezen dat de 'enige plausibele verklaring' ijsafzetting zou zijn ?
de vermoedelijke oorzaak die ik gelezen heb was juist geen ijsafzetting (wat me ook twijfelachtig lijkt omdat dat zelf geen 'kracht' zou opwekken en zeker geen opbouw van een spanningsverschil die het bewegenin korte tijd zou verklaren)... #werkend ijs' kan wel grote kracht ontwikkelen, maar dan juist over lange tijd en met grote traagheid.
de meest waarschijnlijk oorzaak die eerder gegeven was, wees op het opwarmen van de steen, terwijl de bodem zelf nog koud was waarbij een lege rruimte tussen steen en aarde werkte als een 'isolatie':
quote:
Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Door de zon is de te gladde steen opgewarmd en uitgezet. Door de warmte is de druk onder de ruimte die er tussen de steen en de afdekplaat aanwezig was, opgebouwd.
wil men dit effect nogmaals simuleren, zou men minimaal moeten wachten tot het moment dat de bodem op die plek weer de temperatuurwaarde bereikt die het begin februari, eind januari had... en dan het effect van zonlicht warmte op de steun moeten onderzoeken... (iets dat verdomd lastig te simuleren is omdat dat behoorlijke hoeveelheden energie betreft, als je dat kunstmatig zou willen nabootsen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25