abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66225116
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:38 schreef Metro2005 het volgende:
Wat gaan ze doen met die studiolampen bv ? Vervangen door 1 watt leds? ?
Ik ben absoluut voor spaar en LED lampen hoor (heb zelf in mijn hele huis niks anders) maar er zijn toepassingen genoeg te bedenken waarbij dat gewoon compleet onmogelijk is. Bv grote bouwlampen, lampen bij stadions ed , en op andere plaatsen waar HEEL veel licht nodig is. Gaan ze daar allemaal spaarlampjes in draaien ofzo ?

Ik sla iig nog maar een paar gloeilampen in voor de zekerheid. Je weet nooit of ze nog geld op gaan leveren
Wat denk je van je lampje in de koelkast, koelcel, oven, afzuigkap of fiets? Spaarlampen werken niet in als het erg koud of warm is. Vaak aan en uit zetten verkort de levensduur sterk.

Sowieso is de hele maatregel symboolpolitiek.

1.) De energie die je ermee bespaart is zeer gering ten opzicht van het totale energieverbruik. Minder dan enkele procenten. Het energieverbruik van licht is al redelijk gering, maar hier moet je nog eens de nuttig gebruikte restwarmte van aftrekken.
2.) Er is een importheffing van 66,1% op spaarlampen uit China. Consumenten worden gedwongen dure Europese of zwaar belaste Chinese lampen te kopen. Simpelweg verkapte EU belasting.
3.) Spaarlampen zitten vol met kwik.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_66225199
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je zou je kunnen afvragen waarom wij al meer dan honderd jaar lampen gebruiken die beter geschikt zijn als warmteelement dan als lichtpunt. Het rendement is gewoon kut. Ik snap dat sommige mensen tegen vooruitgang zijn en het liefst in hun eigen romantische droomwereldje willen leven, maar dat is de realiteit niet. Er zijn alternatieven die beter zijn en die worden goedkoper als iedereen gedwongen wordt ze te gebruiken.

Dat Straatsburg maar weer eens als argument gebruikt is pure armoede. En drogreden. Niet dat het onzin is maar het heeft totaal niks met deze zaak te maken.
Met dat argument moet de EU ook maar een milkshake met alle voedzame stoffen gaan verplichten.
De romantische gedoe met mensen die zelf hun eten kiezen. Biefstuk, bier, spaghetti, wijn en bloemkool: allemaal in de ban! Wat denk je dat je hiermee voor een milieuvoordeel kan halen?
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_66225449
De verwachting is dat we nog een paar jaar spaarlampen gaan gebruiken en daarna volledig overstappen op LED. LED is nu voor bedrijven al een mooie investering
Je bespaart 60 tot 90 procent op je energierekening, stuk beter voor het milieu en je portemonnee dus. LED gaat ook stukken langer mee. Een gloeilamp heeft maximaal 1500 branduren. Een LED-lampje 30.000-50.000 uren. De investering in LED is wel een stuk hoger dan een gloeilampje. Maar de combi van het aantal branduren en de besparing op de energierekening zorgt ervoor dat de investering binnen een paar jaar al is terugverdient.
Over een paar jaar zal als consument ook beter aan LED kunnen komen
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
pi_66225716
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 04:15 schreef DrPwn het volgende:
het is een achterhaalde technologie waarmee veel geroethaand wordt om de levensduur te verkorten ten behoeve van de verkoop, ik hou niet zo van het verbieden van verder ongevaarlijke dingen maar in dit geval lijkt het me wel gerechtvaardigd met het oog op energiezuinigheid
Je betaald nog altijd zelf hoor, voor je eigen energieverspilling.
Onnodige regellust weer vanuit de EU.
Natte droom voor onze linkse medemens, en de positieve reactie van sommige users bewijzen dat maar weer eens.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_66227974
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

De verlichting kan in de zomer ook veel later aan. En ook in de zomer gaat de chronoterm bij de wat "koudere" nachten 's ochtends gewoon aan de slag.

Overigens wat scheelt het dan? Elektrisch tov gas? Volgens mij onloopt dat elkaar niet zoveel.
Verwarmen met stroom is ongeveer 5x zo inefficient als verwarmen met gas. Dus het ontloopt elkaar wel degelijk. Een gloeilamp gebruiken als extra verwarming is dus gewoon lomp en onzinnig want daar is een lamp niet voor bedoeld.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_66231781
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Je kunt ook zeggen 'steeds maar weer dat verspillen, wanneer houdt het eens op?'.
Ik krijg jeuk op plekken waar ik niet kan krabben als ik dit soort dingen lees terwijl er zelfs in tijden van crisis massaal in debiel grote auto's gereden word die helemaal nergens voor nodig zijn en ik nog kilo's ongeadresseerde reclame te verwerken heb per week.

[ Bericht 2% gewijzigd door McKillem op 19-02-2009 12:14:02 ]
pi_66232698
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:05 schreef McKillem het volgende:

[..]

Ik krijg jeuk op plekken waar ik niet kan krabben als ik dit soort dingen lees terwijl er zelfs in tijden van crisis massaal in debiel grote auto's gereden word die helemaal nergens voor nodig zijn en ik nog kilo's ongeadresseerde reclame te verwerken heb per week.
Maar je zit wel stroom te verbruiken door te internetten.
pi_66232837
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:29 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Maar je zit wel stroom te verbruiken door te internetten.
Internet is anno 2009 nodig, een S.U.V. of ongeadresseerd reclamedrukwerk heeft nogsteeds niet een dergelijke toegevoegde waarde.
pi_66232919
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 10:30 schreef Metro2005 het volgende:
Verwarmen met stroom is ongeveer 5x zo inefficient als verwarmen met gas.
Bron? Volgens mij heeft een energiecentrale een rendement van ruim 50%. Nog wat netverliezen erbij en ik kom op 50%. Gas moet ook getransporteerd worden naar huizen met ongetwijfeld een hoger netverlies. Rendement CV-ketel is 75%. Volgens mij is het dus eerder iets van een factor 1,4 (70/50) dan een factor 5.

Komt nog bij: Mijn gloeilampje draait op CO2 neutrale kernstroom.
pi_66232959
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:32 schreef McKillem het volgende:

[..]

Internet is anno 2009 nodig, een S.U.V. of ongeadresseerd reclamedrukwerk heeft nogsteeds niet een dergelijke toegevoegde waarde.
Beetje slowchatten op Fok rond de middag is mijns inziens niet meer of minder nodig dan een SUV of een reclameboekje.
  donderdag 19 februari 2009 @ 12:37:28 #111
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_66233032
Ben ik al blij dat ik bijna alles al op led heb branden of op spaarlampen

Denk dat ik over 2 maanden helemaal niets maar een spaarlampen in huis heb zitten
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_66233093
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:35 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Beetje slowchatten op Fok rond de middag is mijns inziens niet meer of minder nodig dan een SUV of een reclameboekje.
Dat niet nee, maar ik gebruik het ook voor werk, belasting en bankzaken, tevens gaat televisie via internets. Slowchatten op fok is in die zin een bijkomend iets.
Dat natuurlijk naast het feit dat het stroomverbruik van mijn laptop en modem gezamenlijk lang niet aan de uitstoot komen van een S.U.V.
pi_66233107
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 08:45 schreef iehlaak het volgende:
Wat denk je van je lampje in de koelkast, koelcel, oven, afzuigkap of fiets?
Moet je eens kijken wat er met je koelkast gebeurt als het lampje niet uitgaat als je de deur dicht doet: Na een middagje is niet alleen alles rot wat er in zit, het is gaar. Om even een beeld te krijgen hoeveel warmte zo'n klein lampje afgeeft.
quote:
Sowieso is de hele maatregel symboolpolitiek.

1.) De energie die je ermee bespaart is zeer gering ten opzicht van het totale energieverbruik. Minder dan enkele procenten.
Weet je hoeveel moeite het kost om op een andere manier 1% te besparen? Weet je hoeveel 1% is? Dit lijkt me een makkelijke manier.
quote:
Het energieverbruik van licht is al redelijk gering, maar hier moet je nog eens de nuttig gebruikte restwarmte van aftrekken.
En de restwarmte er bij optellen wanneer er gekoeld wordt.

Ik heb wel mijn twijfels bij de wijze van invoering, maar je geeft wel alternatieven de gelegenheid om zich goed en snel te ontwikkelen. En dan is het een hele eenvoudige manier om een forse energiebesparing af te dwingen waar verder niemand last van heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_66233410
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Moet je eens kijken wat er met je koelkast gebeurt als het lampje niet uitgaat als je de deur dicht doet: Na een middagje is niet alleen alles rot wat er in zit, het is gaar. Om even een beeld te krijgen hoeveel warmte zo'n klein lampje afgeeft.
Het alternatief is een spaarlamp die niet werkt als het koud is. Is vrij lastig in een koelcel , he?
quote:
Weet je hoeveel moeite het kost om op een andere manier 1% te besparen? Weet je hoeveel 1% is? Dit lijkt me een makkelijke manier.
Het was nog een aardige schatting van mijn hand. Als je als doel hebt om energie te besparen, dan zijn er talloze eenvoudigere beleidsopties. Verbruik van industrie en (vlieg)verkeer gigantisch. Of zelf maar één gebouwencomplex onderhouden, is ook een optie uiteraard.
quote:
En dan is het een hele eenvoudige manier om een forse energiebesparing af te dwingen waar verder niemand last van heeft.
Het is te duur, technisch inefficient en zorgt voor kwikvervuiling. Nee, wat een feest.
pi_66233620
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:34 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Bron? Volgens mij heeft een energiecentrale een rendement van ruim 50%. Nog wat netverliezen erbij en ik kom op 50%. Gas moet ook getransporteerd worden naar huizen met ongetwijfeld een hoger netverlies. Rendement CV-ketel is 75%. Volgens mij is het dus eerder iets van een factor 1,4 (70/50) dan een factor 5.

Komt nog bij: Mijn gloeilampje draait op CO2 neutrale kernstroom.
gas verliest geen energie als je het transporteert grapjas.
Denk even na: waar wordt stroom mee opgewekt? Gas. Dus je gaat eerst gas omzetten in warmte, dat ga je omzetten in stoom, dat drijft een turbine aan die stroomopwekt, dat moet naar jou toe getransporteert worden wat weer energieverliezen met zich meebrengt, als het in de wijk aankomt wordt de spanning omgezet in 220v, gaat het naar je meter en naar je stopcontactje. EN dan ga je het omzetten in... warmte!

Totaal rendement van stroom is ongeveer 40 tot 50% bron en van bv een gaskachel is rond de 80%. Het is dan wel niet 5x zo efficient zoals ik per abuis neer heb gezet maar kost je wel 5x zoveel aangezien gas per Kj aan energie minder dan stroom kost (zoek maar na bij je energiemaatschappij).

Ofwel: ik vind het complete flauwekul om te zeggen dat je zoveel energie bespaart omdat je je huis verwarmt met gloeilampjes

Even ter indicatie: een gloeilamp is gemiddeld 40watt ? Daar gaat dus 95% van verloren dus hou je 35 watt aan vermogen over wat je gebruikt om je huis te verwarmen. Nu heb ik bv thuis lampjes aan de muur hangen dus ik heb er 4. Dan heb ik dus 4x35 watt = 140 watt om mijn woonkamer te verwarmen. Denk je dat dat ook maar IETS doet voor de temperatuur? Als ik 2 electrische kachels neerplemp in mijn woonkamer van 4000 watt samen (bijna 30x zoveel vermogen) dan krijgen die het krap aan 4 graden warmer. Dus als ik die lijn even doortrek dan verhogen de gloeilampen in mijn woonkamer de kamertemperatuur dus met 0,14 graad.

LEKKER WARM ZEG!

Mijn gaskachel doet trouwens 11Kw aan vermogen, om het even in perspectief te zetten, als ik mijn woonkamer wil verwarmen met gloeilampen moet ik er 314 ophangen. (in een woonkamer van 30m2)

maar geloof vooral dat gloeilampen helpen je stookkosten te drukken
En vergeet niet in de zomer de airco (2000 watt) aan te zwengelen om die hitte weer naar buiten te blazen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Metro2005 op 19-02-2009 13:01:30 ]
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_66233789
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:47 schreef iehlaak het volgende:
Het alternatief is een spaarlamp die niet werkt als het koud is. Is vrij lastig in een koelcel , he?
Is er helemaal geen andere verlichting die in een koelcel werkt? Ik kan me niet herinneren dat er gloeilampen hingen toen ik nog in een koelcel werkte.
quote:
Het was nog een aardige schatting van mijn hand. Als je als doel hebt om energie te besparen, dan zijn er talloze eenvoudigere beleidsopties. Verbruik van industrie en (vlieg)verkeer gigantisch.
Maar wat is je plan? Industrie stilleggen, vliegverboden? Die zullen er zeker aan moeten geloven, maar het mooie van dit plan is nou juist dat het nauwelijks economische consequenties heeft. Er zal nog steeds licht zijn, alleen efficienter.
quote:
Het is te duur, technisch inefficient en zorgt voor kwikvervuiling. Nee, wat een feest.
Het is niet duur, want je bespaart op de energierekening, en er zijn meer alternatieven dan alleen spaarlampen. Feitelijk verhindert de gloeilamp dat je winst kunt maken op efficientere technologien, waardoor die te langzaam ontwikkeld worden.
pi_66234227
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is er helemaal geen andere verlichting die in een koelcel werkt? Ik kan me niet herinneren dat er gloeilampen hingen toen ik nog in een koelcel werkte.
[..]
Je kan ook gewoon spaarlampen aantrekkelijk maken, dan kopen mensen ze vanzelf wel.
Maar kennelijk zijn de voordelen gewoon niet duidelijk genoeg. Op die manier gaat iedereen spaarlampen kopen, en kan je gloeilampen gewoon behouden op plekken waar ze wenselijk zijn zoals bijvoorbeeld in de koelkast, voorraadkast het toilet/badkamer en slaapkamer.
Op deze plekken is een spaarlampen niet rendabel en gewoon ronduit irritant door de opwarmtijd.
quote:
Maar wat is je plan? Industrie stilleggen, vliegverboden? Die zullen er zeker aan moeten geloven, maar het mooie van dit plan is nou juist dat het nauwelijks economische consequenties heeft. Er zal nog steeds licht zijn, alleen efficienter.
[..]
Mijn bovenstaande voorstel heeft nog minder gevolgen.
quote:
Het is niet duur, want je bespaart op de energierekening, en er zijn meer alternatieven dan alleen spaarlampen. Feitelijk verhindert de gloeilamp dat je winst kunt maken op efficientere technologien, waardoor die te langzaam ontwikkeld worden.
Want?
pi_66234642
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:10 schreef McKillem het volgende:

[..]

Je kan ook gewoon spaarlampen aantrekkelijk maken, dan kopen mensen ze vanzelf wel.
Maar kennelijk zijn de voordelen gewoon niet duidelijk genoeg. Op die manier gaat iedereen spaarlampen kopen, en kan je gloeilampen gewoon behouden op plekken waar ze wenselijk zijn zoals bijvoorbeeld in de koelkast, voorraadkast het toilet/badkamer en slaapkamer.
Op deze plekken is een spaarlampen niet rendabel en gewoon ronduit irritant door de opwarmtijd.
Ik zeg ook dat ik mijn twijfels heb bij de wijze van invoering.
quote:
Mijn bovenstaande voorstel heeft nog minder gevolgen.
Met name voor het energieverbruik vermoedelijk.
quote:
Want?
Ik vind het wel interessant om te bedenken wat de overheid hierin moet doen, als ik zelf in de winkel sta dan trek ik gewoon wat gloeilampen uit het rekje. Want ik heb geen zin om daarover na te denken. Ik wil juist dat de overheid energiebesparing regelt, en mij daar verder niet mee lastig valt. Ik heb helemaal geen zin om altijd maar energiebewust te zijn en daar zelf zinnige keuzes in te moeten maken.

Ik denk niet dat ik de enige ben. Mensen willen dat soort afwegingen niet maken, helemaal niet bij een dagelijks en goedkoop product. Dat maakt het moeilijk winst te maken op alternatieve technologiën, terwijl die zich veel sneller kunnen ontwikkelen wanneer er op afzienbare termijn op verdiend kan worden.
pi_66235094
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:53 schreef Metro2005 het volgende:
gas verliest geen energie als je het transporteert grapjas.[q]Het transporteren van gas kost energie. Soms worden de gaspompen zelfs met gas aangedreven.

[q]Denk even na: waar wordt stroom mee opgewekt? Gas. Dus je gaat eerst gas omzetten in warmte, dat ga je omzetten in stoom, dat drijft een turbine aan die stroomopwekt, dat moet naar jou toe getransporteert worden wat weer energieverliezen met zich meebrengt, als het in de wijk aankomt wordt de spanning omgezet in 220v, gaat het naar je meter en naar je stopcontactje. EN dan ga je het omzetten in... warmte!

Totaal rendement van stroom is ongeveer 40 tot 50% bron
Heel knap. Precies gelijk aan wat ik eerder schreef.
quote:
en van bv een gaskachel is rond de 80%.
quote:
Het is dan wel niet 5x zo efficient zoals ik per abuis neer heb gezet maar kost je wel 5x zoveel aangezien gas per Kj aan energie minder dan stroom kost (zoek maar na bij je energiemaatschappij).
Kosten zijn niet relevant. Bovendien mag jij het deze keer opzoeken. De vorige keer heb ik je leugens mogen ontkrachten, dat mag je deze keer zelf doen.
quote:
Even ter indicatie: een gloeilamp is gemiddeld 40watt ? Daar gaat dus 95% van verloren dus hou je 35 watt aan vermogen over wat je gebruikt om je huis te verwarmen. Nu heb ik bv thuis lampjes aan de muur hangen dus ik heb er 4. Dan heb ik dus 4x35 watt = 140 watt om mijn woonkamer te verwarmen. Denk je dat dat ook maar IETS doet voor de temperatuur? Als ik 2 electrische kachels neerplemp in mijn woonkamer van 4000 watt samen (bijna 30x zoveel vermogen) dan krijgen die het krap aan 4 graden warmer. Dus als ik die lijn even doortrek dan verhogen de gloeilampen in mijn woonkamer de kamertemperatuur dus met 0,14 graad.
Door de lampen hoef je minder te stoken. Wet van behoud van energie is je niet bekend blijkbaar.
pi_66235565
Overigens: Don't get me wrong. Ik heb in mijn huis de nieuwste powerleds hangen die economisch helemaal niet uit kunnen. Kosten 60 euro voor drie flut lampjes met bijna blauw licht. Ik haal meer dan 95% van mijn verlichting uit spaarlampen en powerleds. Ik vind het alleen flauwekul om gloeilampen te verbieden. In de meeste gevallen -in mijn geval zelfs 95%- zijn gloeilampen niet handig, maar soms wel. Misschien moeten we mensen gewoon zelf laten beslissen.
pi_66235577
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:32 schreef iehlaak het volgende:

[..]

[..]

[..]

Kosten zijn niet relevant. Bovendien mag jij het deze keer opzoeken. De vorige keer heb ik je leugens mogen ontkrachten, dat mag je deze keer zelf doen.
[..]
Je kan zelf ook wel rekenen.
quote:
Door de lampen hoef je minder te stoken. Wet van behoud van energie is je niet bekend blijkbaar.
De wet van behoud van energie is mij zeker bekend. De wet van tochtige huizen ook. En als je kan lezen reken ik je net voor hoeveel warmte die gloeilampen nou werkelijk afgeven. 0,14 graad dus. Niet echt iets wat je nou heel erg gaat missen als je spaarlampen in je fittingen schroeft. 1 keer hoesten en ruften en je hebt dezelfde hoeveelheid warmte de kamer ingebracht als de gloeilampjes doen.
pi_66235699
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:43 schreef iehlaak het volgende:
Overigens: Don't get me wrong. Ik heb in mijn huis de nieuwste powerleds hangen die economisch helemaal niet uit kunnen. Kosten 60 euro voor drie flut lampjes met bijna blauw licht. Ik haal meer dan 95% van mijn verlichting uit spaarlampen en powerleds. Ik vind het alleen flauwekul om gloeilampen te verbieden. In de meeste gevallen -in mijn geval zelfs 95%- zijn gloeilampen niet handig, maar soms wel. Misschien moeten we mensen gewoon zelf laten beslissen.
Dat ben ik dan weer met je eens.

Ik heb zelf overigens ook geen enkele gloeilamp meer in huis (ok, in de koelkast eentje ) en mis gloeilampen niet echt. Alleen in de koude hal bij mij is een spaarlamp dramatisch qua opwarmtijd. LEDS zijn dan beter maar goede LED lampen zijn duur (heb zelf 5 LED lampen in de slaapkamer en 1 high power LED in de badkamer maar die was wel 20 euro)

[ Bericht 0% gewijzigd door Metro2005 op 19-02-2009 13:54:09 ]
pi_66236124
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 09:15 schreef huhggh het volgende:

[..]

Je betaald nog altijd zelf hoor, voor je eigen energieverspilling.
Ach natuurlijk, je hebt gelijk. Energie waarvoor betaald wordt draagt niet bij aan het broeikaseffect!

...
pi_66236552
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:47 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat ben ik dan weer met je eens.

Ik heb zelf overigens ook geen enkele gloeilamp meer in huis (ok, in de koelkast eentje ) en mis gloeilampen niet echt. Alleen in de koude hal bij mij is een spaarlamp dramatisch qua opwarmtijd. LEDS zijn dan beter maar goede LED lampen zijn duur (heb zelf 5 LED lampen in de slaapkamer en 1 high power LED in de badkamer maar die was wel 20 euro)
Maar het is toch flauwekul al ik straks voor mijn zolder (5 minuten per week), halletje (1 minuut per dag), wc (2 minuten per dag) en schuur (5 minuten per maand) ver(p)licht ben om spaarlampen of ledlampen te kopen. Hiervoor is de meest efficiënte oplossing een ouderwetse gloeilamp. Misschien over 10 jaar een LED.
pi_66237012
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:06 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Maar het is toch flauwekul al ik straks voor mijn zolder (5 minuten per week), halletje (1 minuut per dag), wc (2 minuten per dag) en schuur (5 minuten per maand) ver(p)licht ben om spaarlampen of ledlampen te kopen. Hiervoor is de meest efficiënte oplossing een ouderwetse gloeilamp. Misschien over 10 jaar een LED.
Ben ik met je eens. Alleen is het wel zo dat zolang gloeilampen verkocht blijven worden mensen niet gestimuleerd worden om efficientere alternatieven te kopen. (ik ben ook tegen een verbod overigens)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')