quote:
Op dinsdag 28 april 2009 22:42 schreef Muis006 het volgende:[..]
Ja de taartzaag zit ik ook nog over te twijfelen, maar biscuitmix doe ik maar even wel voor t gemak

maar ik zit de topics terug te lezen en de paniek begint al toe te slaan

hoelang je de botercreme moet mixen en hoe dun je de fondant uit moet rollen en kan dat op een granieten werkblad of moet je het dan invetten? En die botercreme, doe je dat als een laag tussen de cake of tussen de cake en de rolfondant? En indien het laatste, blijft die rolfondant er dan wel netjes op liggen of gaat ie schuiven?
Help
Niet panieken! Doe rustig, komt allemaal goed. Mixen zijn idd makkelijk te doen

Botercreme op hoogste snelheid mixen tot hij mooi romig is en niet stukjes etc heeft. Fondant niet te dun en niet te dik uitrollen, je merkt het vanzelf. Geen cm dik, maar ook geen 2 mm.. Als hij niet scheurt als je hem oppakt is het goed denk ik maar altijd

Ik vet het blad altijd in, kan met poedersuiker (vind ik niet zo heel fijn meer), maar ook met Bakspray (zon rode) of Crisco.
Taart bakken en daarna omdraaien, rechte/platte kant boven. Dan doorsnijden met zagende beweging, niet helemaal in een keer maar half in en dan rond. Stokjes in lagen prikken zodat je ze weer precies op elkaar kunt leggen voor ee rechte taart. Dijkje botercreme spuiten op onderste laag en daarbinnen vullen, niet hogr dan het dijkje. Alle lagen herhalen. Daarna met botercreme afsmeren (liefst met paletmes) zodat je mooie gladde taart hebt. Dan in koelkast zetten en fondant kneden en uitrollen, gewoon ruim genoeg nemen, dan wordt de taart altijd mooier dan als het maar net past. Moet in iedergeval twee keer de hoogte en een keer de doorsnede van de taart zijn. Taart uit koeling halen, nog even met een warm! paletmes erlangs voor extra gladheid. Daarna fondant optillen met deegroller of armen en dan zo gelijk mogelijk over de taart draperen, niet teveel schuiven en trekken want de botercreme plakt en dan scheurt de fondant. Moet dus in een keer ongeveer het midden in het midden en dan niet aankomen. Bovenkant smootheren en dan aan de zijkanten beginnen. Met je handen kommetjes maken en dan langzamerhand naar benedne, niet duwen.trekken maar voorzichtig de plooien wegdrukken naar beneden, niet opzij. Daarna met een scherp mesje rondom afsnijden. Eventueel toefjes botercreme aan de zijkant als randje om een lelijk randje te verbloemen of anders een randje fondant als het allemaal niet gelukt is, maar komt vast wel goed

Zetm op!