Je bent een superlieve vrouw, dat je er nu bent voor je zus, misschien wel juist omdat je het zelf als normaal zietquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:09 schreef Greys het volgende:
Hebben jullie al vakantieplannen? Zullen we het daar gewoon eens over hebben?
Ik heb de tactiek van co (die op zich heel plausibel klinkt) ook geprobeerd. Ik heb op een rustige manier verteld dat ik me gewoon zorgen maak en dat ik het volgens mij ook niet verdien om zo behandeld te worden. Daar kreeg ik uiteindelijk een prima reactie op. Mijn broerje was een en al begrip. Nee, hij zou voortaan sneller reageren op berichtjes en hij begreep dat ik ook steun nodig had.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:00 schreef Greys het volgende:
Alleen nog even dit en dan hou ik er over op, want ik weet niet hoe ik het uit moet leggen verder:
Ze is er écht slecht aan toe en ik herken aanstellers en jankerds van een afstand. Ik weet dus niet wat ze gaat doen (kat in het nauw enzo) als ik haar 'hard(er)' zou aanpakken.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb de tactiek van co (die op zich heel plausibel klinkt) ook geprobeerd. Ik heb op een rustige manier verteld dat ik me gewoon zorgen maak en dat ik het volgens mij ook niet verdien om zo behandeld te worden. Daar kreeg ik uiteindelijk een prima reactie op. Mijn broerje was een en al begrip. Nee, hij zou voortaan sneller reageren op berichtjes en hij begreep dat ik ook steun nodig had.
Achteraf begrijp ik dat al zijn reacties in het teken staan van 'mensen zoveel mogelijk buiten de deur houden'. Hij zegt gewoon iets sociaal wenselijks om op dat moment van me af te zijn. Als hij iets liefs moet zeggen, dan zegt hij iets liefs. Als dat niet lukt, dan gaat hij het op de spits drijven (bijv. toen ik een harde lijn trok en zei dat ik gewoon langs zou komen ongeacht wat zijn wens was). Toen is hij ineens vreselijk tegen me tekeer gegaan.
Tegen iemand die depressief is, is het niet genoeg om te zeggen 'kom van je jankreet af'. Dat zit dieper. Ik wil niet zeggen dat je zus depressief is (ik kan zo'n diagnose niet stellen!), maar ik vind het niet zo raar dat je bang bent dat er meer achter schuilgaat. Wat je eventueel kunt doen is zelf de huisarts bellen om advies in te winnen voor hoe jij hier het beste mee om kunt gaan. Dat heb ik nog niet gedaan maar daar denk ik wel sterk aan. Misschien moet je in een bepaalde fase ook accepteren dat jij voor haar niet die persoon kunt zijn die haar eruit helpt. Ik weet het niet. Ook dat zal wel tijd nodig hebben.
Iemand die depressief is kan niet geholpen worden zonder dat 'ie het zelf wil, is mijn (zeer beperkte) ervaring. Depressies zijn akelig en hardnekkig.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
Tegen iemand die depressief is, is het niet genoeg om te zeggen 'kom van je jankreet af'. Dat zit dieper. Ik wil niet zeggen dat je zus depressief is (ik kan zo'n diagnose niet stellen!), maar ik vind het niet zo raar dat je bang bent dat er meer achter schuilgaat. Wat je eventueel kunt doen is zelf de huisarts bellen om advies in te winnen voor hoe jij hier het beste mee om kunt gaan. Dat heb ik nog niet gedaan maar daar denk ik wel sterk aan. Misschien moet je in een bepaalde fase ook accepteren dat jij voor haar niet die persoon kunt zijn die haar eruit helpt. Ik weet het niet. Ook dat zal wel tijd nodig hebben.
Ik ken een paar mensen die depressief zijn geweest, en ik heb het er veel met hen over. De verhalen lopen uiteen van 'dankzij de volharding van mijn ouders ben ik eruit gekomen' tot 'ik moest het echt zelf doen'. Er lijkt dus niet echt een succesformule te zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:19 schreef conleche het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Maar jouw broer heeft echt een psychische stoornis, voor zover ik het hier van de bank kan inschatten en de zus van Greys is hoogstens depressief.
Ik heb ook zo'n moeder, dus ik zou dan geen familie overhouden.quote:Ik heb mijn moeder al lang geleden opgegeven bv. Anders zou ik eraan onderdoor zijn gegaan. Ik vind het heel knap, dat jij het nog altijd trekt.
Ga je daar dit jaar heen? Ik ben er nu 3x geweest. Fantastisch!quote:
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken een paar mensen die depressief zijn geweest, en ik heb het er veel met hen over. De verhalen lopen uiteen van 'dankzij de volharding van mijn ouders ben ik eruit gekomen' tot 'ik moest het echt zelf doen'. Er lijkt dus niet echt een succesformule te zijn.
Als het aan mijn broertje zou liggen, dan zou hij zeggen dat hij wil dat ik hem met rust laat. Dat lijkt fijner voor hem en fijner voor mij, want ik hoef dan niet met zijn ondankbaarheid geconfronteerd te worden. Maarja, dan zit je dus thuis te kniezen.![]()
[..]
Ik heb ook zo'n moeder, dus ik zou dan geen familie overhouden.Overigens vind ik dat óók heel knap, gewoon de grens trekken en afstand nemen omdat het voor jezelf het beste is. Dat lijkt me uiteindelijk zelfs het moeilijkst.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ga je daar dit jaar heen? Ik ben er nu 3x geweest. Fantastisch!
Ik kom altijd 5kg zwaarder terug.
Dit weekend geht's loss en ik moet zondag de hele dag werken. Dat is pas de hel want het wordt ontieglijk drukquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:36 schreef conleche het volgende:
Carnaval: dat is wat mij betreft echt de personificatie van de hel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |