'Dit wordt m'n mooiste 'truc'ALKMAAR - Louis van Gaal won in zijn rijke trainerscarrière al eens de Champions League, de wereldbeker en twee keer de landstitel in Spanje. Die prestaties staan volgens de eigenzinnige oefenmeester van AZ echter in de schaduw van het aanstaande kampioenschap van de club uit Alkmaar.
,,Dit wordt in mijn ogen mijn grootste kunststukje,’’ zei Van Gaal donderdag in de aanloop naar de competitiewedstrijd tegen NAC Breda.
AZ heeft de titel met een overwinning vrijdag in Breda bijna binnen. Als de twee overgebleven concurrenten FC Twente en Ajax vervolgens in het weekeinde punten verspelen, is de tweede landstitel uit de historie van AZ al een feit. In Alkmaar hopen ze echter stiekem dat de nummers twee en drie van de eredivisie hun wedstrijd winnen, zodat AZ volgende week zaterdag tegen Vitesse op eigen kracht kampioen kan worden.
,,Eigenlijk had het twee jaar geleden al moeten gebeuren,’’ refereerde Van Gaal aan de anticlimax op Woudestein. AZ ging toen op de laatste speeldag als koploper van de eredivisie onderuit bij Excelsior (3-2) en zag de schaal uiteindelijk naar PSV gaan.
Van een ’revanche’ op die misgelopen titel wilde Van Gaal donderdag echter niet spreken. ,,Deze jaargang is veel knapper dan twee jaar geleden. We hebben nu al een punt meer dan toen,’’ zei hij op de website van zijn club. ,,Voor de spelers is het geweldig. Deze jongens hebben dit nog nooit meegemaakt. Straks kunnen ze zeggen: ik ben kampioen van Nederland geworden.’’
Voor de oefenmeester wordt het zijn zesde landstitel als trainer. Met Ajax werd Van Gaal kampioen in 1994, 1995 en 1996. De Nederlander leidde FC Barcelona vervolgens in 1998 en 1999 naar de titel in Spanje. Beide clubs behoorden op dat moment tot de Europese top, iets wat nog niet opgaat voor AZ. Toch wilde Van Gaal wel een vergelijking trekken met zijn voormalige werkgevers. ,,De faciliteiten bij AZ zijn echt fantastisch, die zijn zelfs bij Barcelona niet zo goed als hier. Ons complex is ook beter dan dat van Ajax, Feyenoord en PSV.’’
Van Gaal verklaarde dat AZ het huidige succes vooral te danken heeft aan de visie van de club. ,,We werken hier met korte lijnen. Ik heb vandaag nog een speler gesproken die vertelde niet weg te willen omdat de faciliteiten en omstandigheden hier zo goed zijn. Dat is een groot compliment. Ook voor voorzitter Dirk Scheringa is het succes fantastisch. Hij heeft hier op gewacht, dit is zijn ambitie. Hij heeft veel geld en energie in deze club gestoken.’’
De vraag die nog open blijft staan, is wat AZ volgend jaar te zoeken heeft in de Champions League. Van Gaal was daar na het zien van de kwartfinalewedstrijd tussen Barcelona en Bayern München duidelijk over. ,,Als ik Barcelona zo zie spelen, dan kunnen wij ons daar niet aan meten. Maar wij kunnen het wel beter dan de wijze waarop Bayern München speelde.’’
http://www.sportwereld.nl(...)mn_mooiste_truc.htmlEen Grootheid deze Louis von Gahl.
De lijn van Wilders: volg je hart en je principes .
Recht = recht en krom = krom.