abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 februari 2009 @ 14:14:07 #1
177948 Daskaar
cake or death?
pi_66158801
Ik denk dat ik snap hoe de economie werkt. Mensen geven geld uit en dan gaat t goed met de economie. Mensen geven geen geld uit en het gaat slecht met de economie.
Dat is t toch zo'n beetje?
Kan iemand me dan uitleggen waarom de overheid en alle media me constant waarschuwt voor de krediet crisis? Welk nut heeft dit? Ze noemen t al een crisis ver voordat de gevolgen duidelijk waren.
Ik persoonlijk wordt bang hiervan, ik ga expres op me geld letten en minder uitgeven.

Is dit niet een typisch voorbeeld van een self furfilling prophecy?

Maar misschien zit ik ernaast, snap ik niet dat het een positief nut heeft dat ik de hele dag, maandenlang alleen maar te horen krijg hoe slecht het gaat worden. Serieus, misschien snap ik t niet.
pi_66158899
Als je de achterliggende gedachte van de kredietcrisis niet snapt hoef je ook geen zorgen te maken over de eventuele gevolgen hiervan.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  dinsdag 17 februari 2009 @ 14:20:31 #3
177948 Daskaar
cake or death?
pi_66159051
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:16 schreef Mendeljev het volgende:
Als je de achterliggende gedachte van de kredietcrisis niet snapt hoef je ook geen zorgen te maken over de eventuele gevolgen hiervan.
zin om uit te leggen?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 14:21:05 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_66159081
Voor alle media is het een gegeven dat hoe erger de crisis, hoe groter nieuws.
Voor de overheid betekent het dat ze allemaal impopulaire maatregelen die ze al lang willen doordrukken, nu kunnen invoeren als "onvermijdelijk vanwege de krediet-crisis".
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 14:29:15 #5
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_66159398
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:21 schreef mvdejong het volgende:
Voor de overheid betekent het dat ze allemaal impopulaire maatregelen die ze al lang willen doordrukken, nu kunnen invoeren als "onvermijdelijk vanwege de krediet-crisis".
oftewel ze belazeren de boel?
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_66159696
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:29 schreef genakt het volgende:

[..]

oftewel ze belazeren de boel?
dat deden ze toch al?
pi_66159750
Normaal gesproken ben ik het met je eens. Dan ontstaat een recessie door teruglopende (consumenten) bestedingen en dat is, naar mijn mening, puur psychologisch.

Maar deze crisis werkt volgens mij anders... nu zijn de bestedingen van de consumenten niet als eerste teruggelopen, sterker nog de uitgaven stegen nog, terwijl de crisis allang was losgebarsten.
De banken zijn na jarenlange onverantwoorde risico's nemen extreem voorzichtig geworden, mede omdat ze geen geld meer hebben door de stomme beslissingen van eerder. Zij lenen bedrijven nu vrijwel geen geld meer voor investeringen of om de dagelijkse cashflow op peil te houden. Hierdoor komen bedrijven in de problemen die normaliter prima zouden lopen. De hele keten heeft hier last van, met de bedrijven vroeg in de keten voorop. Die produceren daardoor minder, ontslaan mensen en die mensen gaan dus minder besteden. Vervolgens klapt de economie als een plumpudding in elkaar.
(ok, is wat kort door de bocht, maar dat is wel ongeveer het idee...)
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_66159792
als je puur naar de vraag kijkt, we worden bang gemaakt. Ja .. waarom? Omdat slechts nieuws HOT nieuws is. Media overal in de wereld zijn al jaren zo rot als de tievus, als het goed gaat met de beurs hoor je geen hond, gaat het slecht met de beurs is het op eens wereld nieuws.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_66159933
Idd, deze crisis komt helemaal niet door 'ons bange burgers', maar door de onverantwoordelijke manieren van handelen van en met banken.
Dit gaat voorlopig niet over en dit gaat heel veel ellende opleveren. Kunnen we wel mopperen op Balkenende en zijn zware taal, maar feit is dat hij wel moet waarschuwen. Dit wordt een hele zure appel. Beloofde hij twee jaar geleden nog 'zoet na zuur', nu haalt het extreem zure hem en zijn belofte in. Niet zijn fout, maar hij zal het wel op z'n bordje krijgen van het inzichtloze plebs. Zo werkt dat als je op dat niveau acteert.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:02:03 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66160688
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:21 schreef mvdejong het volgende:
Spijker op z'n kop. Balkenende zat gewoon te wachten op deze hele slechte cijfers om eindelijk wat rommel te kunnen opruimen. Ik durf wel voor een tientje te wedden dat de Heilige Hypotheekrenteaftrek toch afgeschaafd zal gaan worden.
The End Times are wild
pi_66160913
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Spijker op z'n kop. Balkenende zat gewoon te wachten op deze hele slechte cijfers om eindelijk wat rommel te kunnen opruimen. Ik durf wel voor een tientje te wedden dat de Heilige Hypotheekrenteaftrek toch afgeschaafd zal gaan worden.
Als je er echt zeker van bent waarom maar een tientje? Dus zo zeker ben je er ook niet van?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:10:27 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_66165805
Grappig, ik zit me juist al maanden af te vragen waarom er zo lamlendig word omgegaan met het nieuws over de kredietcrisis, tot in de hoogste regionen van Den Haag lijken ze maar niet te willen begrijpen, laat staan hardop durven zeggen, dat het ergste nog moet komen en het eind nog lang niet in zicht is....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_66165868
Het heeft natuurlijk ook geen zin als politiek woordvoerder van een land om te zeggen dat je flink in de shit zit en spoedig geen plannen weet te vinden om uit deze shit te komen. Dat zaait alleen maar meer paniek.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:45:50 #14
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_66167168
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:10 schreef YuckFou het volgende:
Grappig, ik zit me juist al maanden af te vragen waarom er zo lamlendig word omgegaan met het nieuws over de kredietcrisis, tot in de hoogste regionen van Den Haag lijken ze maar niet te willen begrijpen, laat staan hardop durven zeggen, dat het ergste nog moet komen en het eind nog lang niet in zicht is....
dat dus.
je oogst wat je zaait
pi_66167771
Balkenende probeert het gewoon langzaam te zeggen , dat we shit jaren krijgen,
Alleen begrijp ik die hele troonrede niet ,afgelopen september, toen wist men al lang dat het slecht ging worden.
En het wordt nog slechter, het ergste moet nog komen, het bekende sneeuwbal-effect.
pi_66168229
Er zijn zelfs mensen die voorspellen dat er in 2011 aliens zullen landen om de financiele crisis op te lossen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:27:12 #17
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66168237
Het feit dat iedereen zo verbaasd en geschokt doed over die 3.5% betekent dat ze de laatste maanden gewoon niet op hebben zitten letten. Als ze vanaf het begin realistisch en voorzichtig waren geweest had het niet zo'n verassing hoeven zijn, en hadden er al maatregelen op gang zijn gebracht.
pi_66168242
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:14 schreef Daskaar het volgende:
Ik denk dat ik snap hoe de economie werkt. Mensen geven geld uit en dan gaat t goed met de economie. Mensen geven geen geld uit en het gaat slecht met de economie.
Dat is t toch zo'n beetje?
Kan iemand me dan uitleggen waarom de overheid en alle media me constant waarschuwt voor de krediet crisis? Welk nut heeft dit? Ze noemen t al een crisis ver voordat de gevolgen duidelijk waren.
Ik persoonlijk wordt bang hiervan, ik ga expres op me geld letten en minder uitgeven.

Is dit niet een typisch voorbeeld van een self furfilling prophecy?

Maar misschien zit ik ernaast, snap ik niet dat het een positief nut heeft dat ik de hele dag, maandenlang alleen maar te horen krijg hoe slecht het gaat worden. Serieus, misschien snap ik t niet.
Je hebt liever dat ze je vertellen dat er nix ergs aan de hand is?
Reken maar dat het erger wordt dan ze vertellen, 3 maanden
geleden was er volgens hun ook 'nix aan de hand'.
pi_66169643
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:27 schreef SuperPolm het volgende:

[..]

Je hebt liever dat ze je vertellen dat er nix ergs aan de hand is?
Reken maar dat het erger wordt dan ze vertellen, 3 maanden
geleden was er volgens hun ook 'nix aan de hand'.
kijk het van de andere kant. Er zijn jammer genoeg een aantal mensen in elk land dat gewoon minder intelligent is dan andere mensen. Als de politieke figuren moord en brand gaan schreeuwen, dat het verschrikkelijk erg gaat worden en dat we het eind nog niet hebben gezien krijg je dingen zoals die bankrun bij Northen Rock in engeland. Paniekzaaierij op die huidige avond, en rara wat gebeurde de volgende ochtend? Lange lange rijen met mensen die hun geld er tegelijk uit willen halen. Paniek zaaien onder een hele bevolking is nooit goed en mensen die van de zijlijn op de politiek zeiken hebben het wel heel makkelijk.
pi_66173715
NOS Journaal van 20:00 was pas erg.
Voor degenen die het niet gezien hebben, ze lieten allemaal statistische paralellen zien tussen nu en de grote depressie van de jaren 30, compleet met zwart-wit beelden van aromede. Met op het laatst nog een zinnetje er tussen gefrommeld, 'maar de welvaart is nu wel hoger dan toen, dus we kunnen nu iets beter tegen een stootje'.
pi_66174139
Net bij Netwerk, een behoorlijk aantal interviews op straat met de vraag of mensen bezig zijn met de economische crisis. De meeste mensen blijken het nieuws echter ter kennisgeving aan te nemen. "Goh, tsja, het zal wel meneer de verslaggever."

Een houding die goed te begrijpen is, wie immers zijn baan behoudt, en dat zijn volgens het CPB heel wat mensen. Een werkloosheid van 8,5 %, dat betekent dat 91,5 % van de mensen nog gewoon een baan heeft. Wie dan ook nog de zeer lage consumenteninflatie meeneemt ziet dat mensen die hun baan behouden eigenlijk helemaal niks van de economisch crisis merken. Hoewel de nieuwsberichtgeving somber is zullen deze mensen hun uitgaven nauwelijks aanpassen, en daar is immers ook geen enkele reden voor. De terugval in uitgaven zal voornamelijk te herleiden zijn tot de mensen die werkloos worden, mensen die alle reden hebben om minder geld uit te geven. Consumentenbestedingen hebben, in tegenstelling wat sommigen lijken te denken, wel degelijk een reële grondslag en niet een psychologische grondslag.
pi_66174297
1 tot 3 jaar duurt dit.
  † In Memoriam † dinsdag 17 februari 2009 @ 21:18:42 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_66174908
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:14 schreef Daskaar het volgende:

Kan iemand me dan uitleggen waarom de overheid en alle media me constant waarschuwt voor de krediet crisis? Welk nut heeft dit?
Om impopulair beleid te kunnen voeren?

Wij gaan met zijn allen opdraaien voor enorme verliezen terwijl een klein groepje stinkend rijk is geworden.

Precies het soort dingen waar revoluties uit voortkomen.

European leaders fear civil unrest over economy

Doe voor de grap eens een google news search voor "economic riots" of "civil unrest".

Achteruitgang van welvaart is een ding, zodra mensen hun banen, hun spaargeld, hun huizen kortom hun zekerheden verliezen word het wat anders.

Dus natuurlijk moeten we elke dag flink ingepeperd worden hoe vreselijk erg het allemaal is zodat een groot deel straks allang blij is dat de wereld niet vergaan is. En daarom brave burgertjes blijven.
pi_66174969
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 21:18 schreef NorthernStar het volgende:Terruggang van welvaart is een ding, zodra mensen hun banen, hun spaargeld, hun huizen kortom hun zekerheden verliezen word het wat anders.

Dus natuurlijk moeten we elke dag flink ingepeperd worden hoe vreselijk erg het allemaal is zodat een groot deel straks allang blij is dat de wereld niet vergaan is. En daarom brave burgertjes blijven.
Ja, het doet aan 11 september en de Irak-oorlog denken.
pi_66175065
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 21:18 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Om impopulair beleid te kunnen voeren?

Wij gaan met zijn allen opdraaien voor enorme verliezen terwijl een klein groepje stinkend rijk is geworden.

Precies het soort dingen waar revoluties uit voortkomen.

European leaders fear civil unrest over economy

Doe voor de grap eens een google news search voor "economic riots" of "civil unrest".

Achteruitgang van welvaart is een ding, zodra mensen hun banen, hun spaargeld, hun huizen kortom hun zekerheden verliezen word het wat anders.

De spijker op zijn kop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')