abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:43:52 #101
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77012520
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:09 schreef Klopkoek het volgende:
Microkrediet is iets vreselijks. Dat moet eens gestopt worden.
Verklaar je nader? Pas dit niet in het linkse "afhankelijk maken en houden" o.i.d.?
Microkrediet is juist de enige vorm van ontwikkelingshulp die daadwerkelijk iets verbeterd.
censuur :O
pi_77013082
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Verklaar je nader? Pas dit niet in het linkse "afhankelijk maken en houden" o.i.d.?
Microkrediet is juist de enige vorm van ontwikkelingshulp die daadwerkelijk iets verbeterd.
Dacht ik ook, totdat ik erachter kwam wat voor rentepercentages op veel microkredieten zitten.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:02:38 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77013243
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dacht ik ook, totdat ik erachter kwam wat voor rentepercentages op veel microkredieten zitten.
Vertel!
En dan nog: geld cadeau geven werkt zeker niet!
pi_77013617
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Vertel!
En dan nog: geld cadeau geven werkt zeker niet!
Een rente van 20-30% is vrij normaal. Natuurlijk werkt geld geven ook niet, word keer op keer bewezen. Het zou zommaar kunnen dat het probleem (grotendeels) toch bij het volk zelf zit en deze er alleen uit kan komen als deze zich zelf er massaal voor inzet. Daar zijn natuurlijk een aantal musts aan verbonden, zoals politieke stabiliteit en educatie. Dit kunnen we wel bewerkstelligen door er voor te zorgen dat dergelijke landen geld ter beschikking hebben om een onafhankelijke politiemacht en militaire macht op te zetten en educatie te verlenen. Een betere oplossing zou ik niet weten en dan nog is het vooral aan de mensen zelf om zich ervoor in te zetten.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:15:21 #105
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77013787
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:11 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een rente van 20-30% is vrij normaal. Natuurlijk werkt geld geven ook niet, word keer op keer bewezen. Het zou zommaar kunnen dat het probleem (grotendeels) toch bij het volk zelf zit en deze er alleen uit kan komen als deze zich zelf er massaal voor inzet. Daar zijn natuurlijk een aantal musts aan verbonden, zoals politieke stabiliteit en educatie. Dit kunnen we wel bewerkstelligen door er voor te zorgen dat dergelijke landen geld ter beschikking hebben om een onafhankelijke politiemacht en militaire macht op te zetten en educatie te verlenen. Een betere oplossing zou ik niet weten en dan nog is het vooral aan de mensen zelf om zich ervoor in te zetten.
Gezien de onbetrouwbaarheid van de geldlener is de rente toch niet eens zo gek?
Ik ben wel benieuwd of er ergens op aarde een voorbeeld is van een land waar democratie/geld/kennis/normen&waarden brengen daadwerkelijk tot verbetering heeft geleid...
pi_77013869
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gezien de onbetrouwbaarheid van de geldlener is de rente toch niet eens zo gek?
Ik ben wel benieuwd of er ergens op aarde een voorbeeld is van een land waar democratie/geld/kennis/normen&waarden brengen daadwerkelijk tot verbetering heeft geleid...
Dat plus technologische ontwikkelingen is toch hetgene dat onze welvaart heeft gecreerd en blijft creeren.
  Moderator dinsdag 19 januari 2010 @ 16:18:43 #107
236264 crew  capricia
pi_77013926
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:11 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een rente van 20-30% is vrij normaal. [..].
Dat is sws wel normaal in ontwikkelingslanden ivm de inflatie. Zelfs in Suriname is 20% normaal.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77013954
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Heb je wel eens bekeken tegen welke rente mensen daar bij lokale banken moeten lenen? Microkrediet helpt de marktwerking tot stand te brengen en de lokale banken te dwingen om redelijke rentes te vragen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77014033
Nee, ontwikkelingshulp werkt averechts.
pi_77014198
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:19 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Heb je wel eens bekeken tegen welke rente mensen daar bij lokale banken moeten lenen?
Niet echt in verdiept eerlijk gezegd, viel me alleen op dat op microkredieten dergelijke percentages op zitten(vaak door hoge kosten). Enige data hoeveel lokale banken vragen?
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:25:29 #111
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77014230
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:17 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat plus technologische ontwikkelingen is toch hetgene dat onze welvaart heeft gecreerd en blijft creeren.
Klopt, maar niemand heeft het ons opgelegd...
Wij daarentegen proberen al eeuwen onze wil op te dringen aan Afrika... Eerst met het geloof, nu met hoe-ze-moeten-leven. Wellicht hebben ze het meer naar hun zin met z'n allen rond een kookpot, laat ze lekker! Ze moeten het hoe-dan-ook zelf doen.
pi_77014271
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:20 schreef Devz het volgende:
Nee, ontwikkelingshulp werkt averechts.
Dat ben ik in de meeste gevallen met je eens, maar bepaalde vormen van krediet lijken me prima. Het lenen van geld aan kleine bedrijven is gewoon een winstgevende bezigheid voor Westerlingen en helpt het lokale bedrijfsleven. Lijkt me nooit verkeerd.

Daarentegen zijn ze voornamelijk gebaat bij een open markt, maar daar zijn wel allemaal te hypocriet voor. We blokkeren dit liever ten koste van hun ontwikkelingen en onze welvaart, om vervolgens met wat grijpstuivers onze geweten te sussen...
pi_77014304
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:18 schreef capricia het volgende:
Dat is sws wel normaal in ontwikkelingslanden ivm de inflatie. Zelfs in Suriname is 20% normaal.
Als je eens kijkt waarom die rente op microkredieten zo hoog is is het vaak niet om de inflatie te compenseren. Natuurlijk zit dat erbij inbegrepen maar is bij lange na niet de hoofdoorzaak.
pi_77014385
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:26 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Als je eens kijkt waarom die rente op microkredieten zo hoog is is het vaak niet om de inflatie te compenseren. Natuurlijk zit dat erbij inbegrepen maar is bij lange na niet de hoofdoorzaak.
Oorzaak ligt in enorme valuta-risico's (denk aan Zimbabwe) en de daaraan verbonden kosten, plus het vrij hoge percentage van 'defaults'. Da's gewoon een feit. Geld lenen bij Wehkamp.nl kost ook bijna 20%.
pi_77014605
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:28 schreef Drive-r het volgende:
Oorzaak ligt in enorme valuta-risico's (denk aan Zimbabwe) en de daaraan verbonden kosten, plus het vrij hoge percentage van 'defaults'. Da's gewoon een feit. Geld lenen bij Wehkamp.nl kost ook bijna 20%.
Dat heb ik ook al aangegeven door de hoge kosten die gemaakt moeten worden. Feit is en blijft dat een hoop lokale ondernemers grote moeite mee hebben om (bij een rente van 30% en inflatie van 10%) om de reele rente van 20% door te berekenen in de producten. In de westerse wereld lukt het veel bedrijven al niet om een reele rente van 3% of hoger door te berekenen laat staan 20%. Het maakt de lokale ondernemers toch vaak slaaf aan de bank.

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 19-01-2010 16:38:34 ]
pi_77015253
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:33 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al aangegeven door de hoge kosten die gemaakt moeten worden. Feit is en blijft dat een hoop lokale ondernemers grote moeite mee hebben om (bij een rente van 30% en inflatie van 10%) om de reele rente van 20% door te berekenen in de producten. In de westerse wereld lukt het veel bedrijven al niet om een reele rente van 3% of hoger door te berekenen laat staan 20%. Het maakt de lokale ondernemers toch vaak slaaf aan de bank.
Dat kan je moeilijk zo zien. Die 10% inflatie moeten ze elke keer doorberekenen, maar de hoge kosten van financiering zit in principe in de gehele economie van een land. Voor iedereen is de opportunity cost of capital immers hoog. Uiteindelijk zijn ze bij de lokale bank vaak meer dan 100% rente per jaar kwijt, dat werkt helemaal lastig. Je kunt wel tegen 5% gaan uitlenen, maar dan maak je zelf zwaar verlies en houdt het ook snel op.
pi_77015694
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:46 schreef Drive-r het volgende:
Dat kan je moeilijk zo zien. Die 10% inflatie moeten ze elke keer doorberekenen, maar de hoge kosten van financiering zit in principe in de gehele economie van een land. Voor iedereen is de opportunity cost of capital immers hoog. Uiteindelijk zijn ze bij de lokale bank vaak meer dan 100% rente per jaar kwijt, dat werkt helemaal lastig. Je kunt wel tegen 5% gaan uitlenen, maar dan maak je zelf zwaar verlies en houdt het ook snel op.
Men kan beter sparen, ook al duurt dat jaren, dan te beginnen aan een dergelijk krediet. Zowel een banklening als een microkrediet. Het is waar dat de opportunity cost voor iedereen hetzelfde zijn, maar daarom niet makkelijke terug te verdienen. Natuurlijk zijn er lokale ondernemers die hierdoor een langdurig goedlopende zaak beginnen hierdoor, maar meestal is de schuldnemer uiteindelijk beter af zonder microkrediet.

pi_77015927
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:55 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Men kan beter sparen, ook al duurt dat jaren, dan te beginnen aan een dergelijk krediet. Zowel een banklening als een microkrediet. Het is waar dat de opportunity cost voor iedereen hetzelfde zijn, maar daarom niet makkelijke terug te verdienen. Natuurlijk zijn er lokale ondernemers die hierdoor een langdurig goedlopende zaak beginnen hierdoor, maar meestal is de schuldnemer uiteindelijk beter af zonder microkrediet.

Ik ben het daar simpelweg niet helemaal mee eens. Een lening van 30% in een omgeving van 10% is dus een reële rente van 20%. Natuurlijk is dat wat hoger dan normaal, maar dat zijn in principe marges in meeste MKB aldaar ook.

Het punt is meer dat er vaak genoeg microkrediet wordt versterkt tegen kosten die een onderneming niet kan dragen. Dat heeft te maken met het feit dat organisaties het geld te makkelijk beschikbaar maken en daarmee eigenlijk een marktwerking verhinderen. Het is stimulatie van lenen, in plaats van het faciliteren van lenen. Op zich is met microkrediet niks mis, de uitvoering is slecht.
pi_77017062
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Drive-r het volgende:
Het punt is meer dat er vaak genoeg microkrediet wordt versterkt tegen kosten die een onderneming niet kan dragen. Dat heeft te maken met het feit dat organisaties het geld te makkelijk beschikbaar maken en daarmee eigenlijk een marktwerking verhinderen. Het is stimulatie van lenen, in plaats van het faciliteren van lenen. Op zich is met microkrediet niks mis, de uitvoering is slecht.
Helemaal mee eens, ik denk dat dit ook het grote probleem van microkredieten veroorzaakt en de reden waarom het vaak slecht afloopt. Uit de hele documentaire komt nog eens naar voren dat de schuldnemers helemaal niet weten waar ze aan beginnen en vaak geen solide business plan hebben. Als men hier beter op zouden letten zouden een hoop kosten bespaard kunnen worden, wat leid tot een lagere rente(en daarmee het makkelijker doorbereken en betalen van die rente).
pi_77017832
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 17:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, ik denk dat dit ook het grote probleem van microkredieten veroorzaakt en de reden waarom het vaak slecht afloopt. Uit de hele documentaire komt nog eens naar voren dat de schuldnemers helemaal niet weten waar ze aan beginnen en vaak geen solide business plan hebben. Als men hier beter op zouden letten zouden een hoop kosten bespaard kunnen worden, wat leid tot een lagere rente(en daarmee het makkelijker doorbereken en betalen van die rente).
Dat is het voordeel van sites zoals myC4.com. Die hebben lokale partners die de business plannen checken en vervolgens voorleggen aan individuele investeerders (zoals ik ). Uiteindelijk verdien ik er elk jaar een paar euro mee en hebben die lui daar toegang tot een nieuwe bron van eerlijk geprijsde financiering.

Overheden en logge organisaties schieten hun doel te vaak voorbij.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:18:16 #121
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77019103
jawel, en landbouwproducten uit Afrika tegenhouden door hoge importheffingen is ook heel erg zinvol, want dan kunnen we die in de EU zelf maken met forse subsidie

Maar om te voorkomen dat we een slecht geweten krijgen, geven we miljoenen aan de lokale dictators , die storten het dan op een spaarrekening in Zwitserland.
pi_77019164
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:18 schreef Deprater het volgende:
jawel, en landbouwproducten uit Afrika tegenhouden door hoge importheffingen is ook heel erg zinvol, want dan kunnen we die in de EU zelf maken met forse subsidie
Precies.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:23:58 #123
179598 Deprater
pi_77019328
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:19 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Precies.
Want onze 2.000.000 heilige subsidiekoeien moeten de ruimte krijgen he, dat zullen die Afrikanen wel snappen denk ik.
pi_77019383
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:23 schreef Deprater het volgende:

[..]

Want onze 2.000.000 heilige subsidiekoeien moeten de ruimte krijgen he
Je vat hem. Net als de dierbare Amerikaanse rijst industrie. Volledig logisch dat Amerikaanse rijst zelfs in Afrika goedkoper is dan lokale teelt. Handig ook om die boeren daar te helpen
pi_77019608
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:26 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat ben ik in de meeste gevallen met je eens, maar bepaalde vormen van krediet lijken me prima. Het lenen van geld aan kleine bedrijven is gewoon een winstgevende bezigheid voor Westerlingen en helpt het lokale bedrijfsleven. Lijkt me nooit verkeerd.

Daarentegen zijn ze voornamelijk gebaat bij een open markt, maar daar zijn wel allemaal te hypocriet voor. We blokkeren dit liever ten koste van hun ontwikkelingen en onze welvaart, om vervolgens met wat grijpstuivers onze geweten te sussen...
Micro-krediet ben ik op zich ook wel voorstander van. Ze moeten leren om zichzelf te redden en het is goed om ze daarbij een steuntje in de rug te geven. Maar de focus ligt veel te veel op humanitaire hulp en daar schiet je geen donder mee op. Sterker nog, het probleem wordt er alleen maar groter door, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en ze steeds meer hulp nodig hebben.

Ook niet echt gunstig met het oog op overbevolking, waar we de komende decennia nog veel problemen mee gaan krijgen als er nu geen maatregelen worden genomen. Maar dat is iets dat niet alleen ontwikkelingslanden betreft.
pi_77019691
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:29 schreef Devz het volgende:

[..]

Micro-krediet ben ik op zich ook wel voorstander van. Ze moeten leren om zichzelf te redden en het is goed om ze daarbij een steuntje in de rug te geven. Maar de focus ligt veel te veel op humanitaire hulp en daar schiet je geen donder mee op. Sterker nog, het probleem wordt er alleen maar groter door, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en ze steeds meer hulp nodig hebben.

Ook niet echt gunstig met het oog op overbevolking, waar we de komende decennia nog veel problemen mee gaan krijgen als er nu geen maatregelen worden genomen. Maar dat is iets dat niet alleen ontwikkelingslanden betreft.
Qua overbevolking (en welvaart trouwens) is het dan ook gunstig dat de geboorte drastisch aan het dalen zijn in Afrika. Da's meestal de trigger voor stijging van de welvaart. Was laatste een goed artikel over in de Economist, gaf meer hoop dat al die goeie doelen.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 19:50:48 #127
179598 Deprater
pi_77023392
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:32 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Qua overbevolking is het dan ook gunstig dat de geboortes drastisch aan het dalen zijn in Afrika.
Dat is nieuws voor me.
bron??

Ik dacht dat ze onlangs het miiljard voorbij waren gegaan
pi_77023464
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:50 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat is nieuws voor me.
bron??

Ik dacht dat ze onlangs het miiljard voorbij waren gegaan
Totale bevolking groeit nog, maar gemiddeld aantal kinderen per vrouw is bijvoorbeeld stevig aan het delen. Dat zorgt weer voor meer welvaart in het gezin, etc... Je moet even op de site van de Economist kijken en zoeken op het arrtikel, was waarschijnlijk de cover story van oktober/november.
pi_77023806
Hier de cover:

dinsdag 19 januari 2010 @ 20:30:04 #130
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77025227
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:52 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Totale bevolking groeit nog, maar gemiddeld aantal kinderen per vrouw is bijvoorbeeld stevig aan het delen. Dat zorgt weer voor meer welvaart in het gezin, etc... Je moet even op de site van de Economist kijken en zoeken op het arrtikel, was waarschijnlijk de cover story van oktober/november.
Globaal of alleen in de rijke landen? Dat het in Europa zo was is geen nieuws, de bevolking van de meeste landen heeft een "negatief" geboortecijfer.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77027682
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:30 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Globaal of alleen in de rijke landen? Dat het in Europa zo was is geen nieuws, de bevolking van de meeste landen heeft een "negatief" geboortecijfer.
Nee, het ging over Afrika. Het waren ook nog geen vreselijke daling, maar er werd met data uitgelicht hoe de trend nu is en hoe de verwachtingen zijn. Wellicht kun je het artikel op Google vinden.
pi_77089238
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:32 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Qua overbevolking (en welvaart trouwens) is het dan ook gunstig dat de geboorte drastisch aan het dalen zijn in Afrika. Da's meestal de trigger voor stijging van de welvaart. Was laatste een goed artikel over in de Economist, gaf meer hoop dat al die goeie doelen.
Dat is altijd zo'n vies mathusiaans denken. Het probleem is helemaal niet de overbevolking maar de verdeling van het voedsel in de wereld. Maar aan dat laatste willen kwaadaardige geesten als the economist nooit wat doen, uiteraard.

Microkredieten zijn een hype. Uit heel veel onderzoeken blijkt dat dit gewoon niet het panacee is en mensen domweg afhankelijk en ondergeschikt maakt aan iemand anders. Het hangt te veel af van de goedwillendheid van de kredietverstrekker. Microkrediet is een leuk marketingstooltje voor de rechts-liberale goegemeente maar dit soort transacties kun je ook op minder fraaie wijze vormgeven en dat gebeurt dus ook. Over de rentepercentages: het klopt dat die inderdaad wat hoger moeten en zullen liggen als in het westen maar ook de 'experts' zeggen dat dan nog de rentepercentages soms absurd hoog zijn. Soms gewoonweg té hoog (zodat het ineffectief is).

Dan nog iets (en de reden waarom ik dit topic weer op zocht). Vno voorzitter Bernard Wientjes greep het WRR rapport aan om te pleiten voor meer ontwikkelingshulp via het bedrijfsleven. Gebonden hulp dus. Ik kots daar echt van. Zo blijven het kolonies van het westen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:17:28 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77089410
Zeg Klopkoek, ben jij uberhaupt weleens in een ontwikkelingsland geweest?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77089551
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is altijd zo'n vies mathusiaans denken. Het probleem is helemaal niet de overbevolking maar de verdeling van het voedsel in de wereld. Maar aan dat laatste willen kwaadaardige geesten als the economist nooit wat doen, uiteraard.

Goed, schelden kun je nog steeds, echt denken minder. Hoe je het ook went of keert, minder kinderen levert relatief meer welvaart en voedsel op voor de bevolking. Da's gewoon een feit. Natuurlijk is het ware probleem iets anders, maar niemand dat het tegendeel daar beweert.

Maar goed, je wil graag je punten scoren. Zoals SeLang al zei, ben je ooit in een ontwikkelingsland geweest?
pi_77090288
Hoe je het wend of keert: het kindertal is in afrika al tijden aan het dalen. Het is wel lastig om dat vast te stellen omdat de statistieken meestal vervuild zijn. Overbevolking is niet het primaire probleem.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:43:33 #136
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_77090411
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Semisane het volgende:

[..]

Die 0.7% is ongeveer 4 miljard, wat een schijntje op de begroting is en in het niet valt bij het geld wat de overheid in de economie pompt. Het verlagen of afschaffen van de ontwikkelingshulp zal ook weinig tot geen positieve effecten hebben op de verbetering van de economie.
In grijpen in de ontwikkelingshulp zal meer een populistische uitwerking hebben.

Waar ontwikkelingshulp overigens voor bedoelt is, komt min of meer over eens met het sussen van het westerse "schuldgevoel" dat we over hebben gehouden vanuit ons eeuwen lange kolonistisch gedrag. (Zoiets) Overigens denk ik wel dat het best zo nu en dan succesvolle projecten heeft geholpen, dus is er bestaansrecht voor deze hulp, maar er mag idd beter gekeken worden waar we het aan uitgeven.

Maar het afschaffen omwille de economische recessie, is nogal kansloos, want daarvoor is het nou eenmaal te weinig.
4 miljard, dat is ongeveer 267 euro per persoon in Nederland. Ik vind dat nogal wat eerlijk gezegd. Daar kunnen veel mensen een maand van eten.
I am not impressed by your performance
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:06:53 #137
179598 Deprater
pi_77091310
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:17 schreef SeLang het volgende:
Zeg Klopkoek, ben jij uberhaupt weleens in een ontwikkelingsland geweest?
Dat is niet zo moelijk, alle mooi stranden zijn in een ontwikkelingsland, ik schaar Egypte daar ook onder
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:15:48 #138
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_77091646
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:06 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat is niet zo moelijk, alle mooi stranden zijn in een ontwikkelingsland, ik schaar Egypte daar ook onder
I am not impressed by your performance
pi_77140341
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:40 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe je het wend of keert: het kindertal is in afrika al tijden aan het dalen. Het is wel lastig om dat vast te stellen omdat de statistieken meestal vervuild zijn. Overbevolking is niet het primaire probleem.
Je herhaalt nu enkel dingen die al gezegd zijn, dus we zijn het met je eens.
pi_77588703
quote:
'Microkrediet geen wondermiddel'3 feb 2010, 13:22 uur

AMSTERDAM (AFN) - Voor mensen in India is het afbetalen van leningen de voornaamste reden om microkrediet aan te vragen. Het opzetten van een eigen bedrijf staat pas op de achtste plaats. Tot die conclusie komt Liselore Havermans, die gedurende een half jaar ter plaatse onderzoek deed naar het gebruik van het krediet met gunstige voorwaarden voor arme mensen.

Ze was er werkzaam voor de DHAN Foundation, een stichting die zelfhulp stimuleert. Het beeld dat mensen microkrediet gebruiken voor aanschaf van een naaimachine of het opzetten van een winkel, blijkt volgens Havermans niet te kloppen. Toch pleit de onderzoekster niet voor het afschaffen van microkrediet. De zachte lening wordt vooral gebruikt om oude leningen af te lossen en dat verlaagt de kosten, omdat mensen niet langer afhankelijk zijn van duistere figuren die een woekerrente eisen.

Havermans kwam over de vloer bij 148 huishoudens in de sloppenwijken van stad Madurai. Gemiddeld hadden die zo'n 190 euro aan microkrediet uitstaan of wel twee of drie keer het maandinkomen. Microkrediet ging vaak op aan gewone uitgaven, maar werd ook gebruikt voor het houden van een bruiloft. De lening ging zelfs nog iets vaker op aan juwelen dan aan het opzetten van een eigen bedrijf. De huishoudens hadden meestal naast microkrediet ook leningen uitstaan bij bekenden, winkeliers of informale geldschieters.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:54:30 #141
179598 Deprater
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')