Golf GTI uit 1986 16.000 euro (Duurste 18.000 euro)quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:19 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Laat de beide introductieprijzen maar eens zien?
Er verdwijnen geen huizen hoor, als de prijs en verkoopaantallen afnemen!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:38 schreef ioko het volgende:
Laten we dan maar weer verder gaan met een positieve noot:
[..]
is inflatie correctiequote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Golf GTI uit 1986 16.000 euro (Duurste 18.000 euro)
Golf GTI uit 2007 30.000 euro (Duurste 37.000 euro)
Een verschil van 14.000 euro of te wel 30.000 ouderwetse guldens(Bron Autoweek)
Dus ik weet niet hoe jij erbij komt dat auto's goedkoper worden
Precies.... Als mensen geen hypotheek meer kunnen krijgen voor segment B, moeten ze wel naar segment A gaan kijken. Zie daar stijgingen van prijzen van segment Aquote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:19 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Hier ga je er van uit dat mensen ook gelijke hypotheken kunnen krijgen. Wat ook een mogelijk effect is wanneer banken geen hogere hypotheken meer afgeven de vraag naar huizen in segment D (onder de 200k) toeneemt.
Een verdubbeling van de prijs?quote:
Door de recessie worden er minder nieuwbouwwoningen opgeleverd, het tekort dat er nu is blijft dus bestaan. Wanneer de economie weer opkrabbelt zal de vraag weer stijgen (door het aantal mensen dat nu gaat wachten kan de stijging nog vergroot worden). Prjizen zullen dus altijd weer gaan stijgen op termijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er verdwijnen geen huizen hoor, als de prijs en verkoopaantallen afnemen!
Dat is iets wat schatrijke projectontwikkelaars je graag vertellen. Echter, landbouwgrond van 4 euro per vierkante meter wordt nog steeds voor 100-200 keer zoveel verkocht zodra er een bestemming "huizen" aan gegeven wordt. Daar kan nog heel veel vanaf!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:45 schreef ioko het volgende:
[..]
Door de recessie worden er minder nieuwbouwwoningen opgeleverd
De huizenkwaliteit hier in Nederland is super als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de kant-en-klaar bouwpakketten die je in de US kan kopen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij stijgingen van 10% per jaar hoorde je de projectontwikkelaars niet, huizen zijn (na inflatie-correctie) 30% te duur (volgens het IMF) in Nederland. Het bouwen van een huis (massaal betonnen delen in elkaar zetten, met ook nog eens bar lage kwaliteit) is echt niet zo duur.
Gewoon tijdens de kredietcrisis tijdens mijn proeftijd een huis kunnen kopen van ¤ 312.000. Vriendin werkte 6 maanden. Geen enkel probleem gehad met bankenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als ja.
[..]
Moet je wel allebei een baan hebben als je net klaar bent met studeren.
[..]
Niet als banken nog steeds weigeren hogere hypotheken te verstrekken. We hebben het hier niet over een paar tientjes meer of minder voor een TV.
[..]
Oh jij vindt de prijzen op de Nederlandse huizenmarkt gezond en normaal?.
Dat doet niets af aan het feit dat er in Nederland een tekort is aan (geschikte) huizen. Vooral in en rond de randstad. Het gaat ook niet alleen om de kostprijs en inflatiecorrectie, maar de marktwaarde. Veel vraag, weinig aanbod, prijs omhoog. Maar ik ben met je eens dat er lucht zit in de huizenprijzen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is iets wat schatrijke projectontwikkelaars je graag vertellen. Echter, landbouwgrond van 4 euro per vierkante meter wordt nog steeds voor 100-200 keer zoveel verkocht zodra er een bestemming "huizen" aan gegeven wordt. Daar kan nog heel veel vanaf!
Alleen lijkt de overheid liever verder te gaan met het beleid van de afgelopen jaren: startersleningen, extra hypotheekgarantie, etc., om maar te voorkomen dat de melkkoe instort.
Bij stijgingen van 10% per jaar hoorde je de projectontwikkelaars niet, huizen zijn (na inflatie-correctie) 30% te duur (volgens het IMF) in Nederland. Het bouwen van een huis (massaal betonnen delen in elkaar zetten, met ook nog eens bar lage kwaliteit) is echt niet zo duur.
Uiteraard is er een tekort, al decennia, zo niet al een eeuw!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:03 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan het feit dat er in Nederland een tekort is aan (geschikte) huizen. Vooral in en rond de randstad. Het gaat ook niet alleen om de kostprijs en inflatiecorrectie, maar de marktwaarde. Veel vraag, weinig aanbod, prijs omhoog. Maar ik ben met je eens dat er lucht zit in de huizenprijzen.
Verdubbeling van de prijzen is ook niet zo gek, hoewel de totale inflatie over 15 jaar 56% is ofzo (en dan ga ik uit van elk jaar 3% inflatie). Huizenprijzen zijn wel wat meer dan verdubbeld, daar moet een hoop lucht bijzitten.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Amen![]()
Je heb de hele situatie zelf in de hand. Vind je het hier te duur? Dan ga je lekker verkassen naar DLD.
Je hebt het allemaal zelf in de hand
Een motor koste 10-15 jaar geleden 12.000 gulden, dat is nu minstens 12.000 euro.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:27 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Verdubbeling van de prijzen is ook niet zo gek, hoewel de totale inflatie over 15 jaar 56% is ofzo (en dan ga ik uit van elk jaar 3% inflatie). Huizenprijzen zijn wel wat meer dan verdubbeld, daar moet een hoop lucht bijzitten.
Maar de meeste mensen hebben hun huis ook gekocht met extra lucht. En die lucht willen ze dus ook gewoon terug zien in de verkoopprijs.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:27 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Verdubbeling van de prijzen is ook niet zo gek, hoewel de totale inflatie over 15 jaar 56% is ofzo (en dan ga ik uit van elk jaar 3% inflatie). Huizenprijzen zijn wel wat meer dan verdubbeld, daar moet een hoop lucht bijzitten.
Klopt, het zakken zal even duren. Maar zodra bij verkopers het idee toeslaat dat ze beter deze maand kunnen verkopen dan volgende maand, komt dat vanzelfquote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:06 schreef HarryP het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen hebben hun huis ook gekocht met extra lucht. En die lucht willen ze dus ook gewoon terug zien in de verkoopprijs.
Daarom zie je ook dat het aantal transacties sterk is afgenomen. De prijs die is nog niet aan het zakken.
En al helemaal niet voor woningen onder de 350.000 euro.
Als mensen zien dat de veel betere huizen uit segment B voor 240 k te koop staan dan betalen ze liever 200 k voor een huis van veel mindere kwaliteit? Sterker nog... Dan stijgen volgens jou de prijzen uit segment A door waardoor ze wel 220 k willen neerleggen voor een starterswoning maar geen 240 voor een middenklasser?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:39 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Precies.... Als mensen geen hypotheek meer kunnen krijgen voor segment B, moeten ze wel naar segment A gaan kijken. Zie daar stijgingen van prijzen van segment A
Tot hier kan ik je volgen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uiteraard is er een tekort, al decennia, zo niet al een eeuw!
En het mag duidelijk zijn dat het de schuld is van de overheid, die te veel beperkingen oplegt aan de bouw.
En nu ben ik je kwijt. Hoe geeft de overheid aan dat ze hoge prijzen nastreeft?quote:En juist nu er "crisis" is geeft de overheid heel duidelijk aan dat ze hoge prijzen nastreven, i.p.v. lage prijzen. Maar ja, onze ministertjes hebben natuurlijk ook zelf een hoge hypotheek...
Hoge prijzen leiden inderdaad niet tot voldoende woningen, dat is precies verkeerd om. De woningen zijn duur doordat er te weinig geschikte woningen zijn. Kostprijzen gaan enkel omhoog (grondstoffen), en de vraag zal niet lager worden. De kans dat de prijzen dus structureel en over heel Nederland met meer dan 10% zullen dalen zijn mijns inziens dus niet erg groot.quote:De afgelopen jaren is wel duidelijk geworden dat hoge prijzen in ieder geval niet leidt tot voldoende woningen, dus wat dat betreft kan het net zo goed goedkoper.
Startersleningen zijn alleen beschikbaar voor mensen met lage inkomens die huizen kopen in het goedkoopste segment. Ik ben met je eens dat het een stimulans is aan de verkeerde kant van de balans: de overheid had moeten zorgen voor betaalbare woningen. Waarom ze dat niet hebben gedaan is eigenlijk niet te bevatten. Die implicaties van de tweede maatregel kan ik niet echt zien, vooral omdat deze nog niet is uitgevoerd, er is alleen over gesproken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:06 schreef RemcoDelft het volgende:
ioko ==> De overheid gaf al startersleningen, rentevrij extra lenen. Omdat bij een schaarse markt de prijs bepaald wordt door wat mensen kunnen betalen, geeft dit hogere prijzen i.p.v. dat het betaalbaarder wordt.
Nu wordt er al gesproken over het vereenvoudigen van de hypotheekgarantie, waardoor meer mensen die bijvoorbeeld werkloos raken daar makkelijker aanspraak op kunnen maken, zodat hun rentelasten betaald worden vanuit het garantiefonds. Het alternatief (marktwerking) zou zijn: verplicht verhuizen, en huis wordt verkocht door de bank (tegen een lagere prijs). De overheid houdt ook hier hoge prijzen in stand.
quote:Het IMF wijst erop dat het tekort aan nieuwe woningen in Nederland zorgt voor een vertekening in hun analyse, huizenprijzen zijn daardoor hoger dan de economie rechtvaardigt.
Zoals gezegd ben ik ook op zoek naar een huis/appartement.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:06 schreef RemcoDelft het volgende:
....., en mensen krijgen motivatie om daadwerkelijk af te lossen.
Hier verdienen ze waarschijnlijk het meest aan, dus het zal zeker meespelen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:18 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Hoewel ik dat persoonlijk heel raar vindt. Is dit aflossingsvrij kopen dat zo gepusht door hyptoheekverstrekkers???
In de basis klopt je verhaal, maar een groot dempend effect op de prijsdaling in de lagere segmenten als gevolg van een prijsval in een hoger segment is de omvang van een segment: segment A is veel kleiner dan segment B, daardoor zal de prijs van segment B veel minder snel dalen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:40 schreef Hanoying het volgende:
Stel, oude prijs:
Segment A: 500 k
Segment B: 400 k
Segment C: 300 k
Segment D: 200 k
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |