Defenieer 'softie-vak'. Overigens vind ik politiek wel degelijk een uiting van cultuur, dus enige relevantie is er wel.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Cultuurgeschiedenis heeft ook mijn interesse, ook omdat cultuur mij ook op filosofisch en conceptueel niveau boeit (over symbolen enzo, jeweets). Ik moet echter bekennen dat ik nog niet één vak op dit gebied heb gevolgd. Tot nu toe voornamelijk politieke geschiedenis gedaan. Heb namelijk de indruk dat de cultuurhistorische vakken aan de UU van die softie-vakken zijn![]()
Ja, maar daar hou ik niet zo van.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, dat is cultuurgeschiedenis nu eenmaal altijd: de softe kant van de softe studie. Voor het die-hard werk moet je toch echt bij economische en sociale geschiedenis zijn.![]()
Mijn ervaring is vaak dat de wat mindere/luiere studenten voor een vak als 'Amerikaanse cultuurgeschiedenis' kiezen, terwijl studenten die uitdaging behoeften meer de politieke, sociale of economische hoek in duiken. Is persoonlijke ervaring natuurlijk, zal daarom wel ongelijk hebben.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:40 schreef Ewelina het volgende:
Defenieer 'softie-vak'. Overigens vind ik politiek wel degelijk een uiting van cultuur, dus enige relevantie is er wel.
Dat vak aan de UU gedaan? Ik heb mij ervoor ingeschreven voor blok 4, maar vraag mij af of het niet beter is om Grondslagen als introductie tot geschiedtheorie te doen. Is het vak interessant, goed te doen als je geen specifieke voorkennis hebt?quote:Op zondag 1 maart 2009 22:09 schreef Lennox het volgende:
Huizinga was dat toch? Veel gehad bij Theorie van de Geschiedenis, maar al die filosofische denkers waren mij te zweverig. Enige die ik graag las was Fruin.
Niet aan de UU gedaan. Verder meen ik me te herinneren dat Huizinga "Herfsttij" schreef naar aanleiding van een wandeling bij het vallen de herfst. Een titel die de strekking van zijn (pessimistische) ideeen inderdaad weergeeft.quote:Op zondag 1 maart 2009 22:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat vak aan de UU gedaan? Ik heb mij ervoor ingeschreven voor blok 4, maar vraag mij af of het niet beter is om Grondslagen als introductie tot geschiedtheorie te doen. Is het vak interessant, goed te doen als je geen specifieke voorkennis hebt?
Dat klopt, althans, dat werd mij verteld tijdens het hoorcollege Nederlandse geschiedenis. Als ik me niet vergis, wandelde hij toen op een zondag langs het Damsterdiep. Voor zover ik weet, is Huizinga ook sterk beïnvloed door het werk van Jacob Burckhardt, Der Kultur in renaissance Italien.quote:Op zondag 1 maart 2009 22:29 schreef Lennox het volgende:
[..]
Niet aan de UU gedaan. Verder meen ik me te herinneren dat Huizinga "Herfsttij" schreef naar aanleiding van een wandeling bij het vallen de herfst. Een titel die de strekking van zijn (pessimistische) ideeen inderdaad weergeeft.
Over de studenten die vakken als cultuurgeschiedenis kiezen kan ik weinig zeggen, want bij ons zijn er vrij weinig van dat soort vakken. De vakken die ik gevolgd heb, waren een verplicht onderdeel van het curriculum van Europese studies. Maar mijn ervaring is dat er een hoop studenten lui zijnquote:Op zondag 1 maart 2009 22:00 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mijn ervaring is vaak dat de wat mindere/luiere studenten voor een vak als 'Amerikaanse cultuurgeschiedenis' kiezen, terwijl studenten die uitdaging behoeften meer de politieke, sociale of economische hoek in duiken. Is persoonlijke ervaring natuurlijk, zal daarom wel ongelijk hebben.
Maar in andere zin is cultuurgeschiedenis 'soft'. Bij cultuurgeschiedenis is de ervaring van cultuur en de mentaliteit tegenover het verleden van groter belang. Niet voor niets werd Neerlands grootste cultuurhistoricus tot het schrijven van Herfsttij der Middeleeuwen gedreven door de sublieme historische ervaring die hij had bij het zien van (naar ik herinner) Hieronymus Bosch.
Damsterdiep was het inderdaad. Dat van Burckhardt klopt ook. Ik had een docent die nogal op Huizinga gefocused was, dus al die aspecten zijn ruimschoots aan bod gekomen.quote:Op maandag 2 maart 2009 10:05 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat klopt, althans, dat werd mij verteld tijdens het hoorcollege Nederlandse geschiedenis. Als ik me niet vergis, wandelde hij toen op een zondag langs het Damsterdiep. Voor zover ik weet, is Huizinga ook sterk beïnvloed door het werk van Jacob Burckhardt, Der Kultur in renaissance Italien.
Bij ons was Huizinga een beetje een inleiding eigenlijk. Later bij wetenschapsfilosofie ben ik wel wat meer over Huizinga te weten gekomen, maar dat was niet bij geschiedenis, maar bij Europese studies. De docent in kwestie was literatuurwetenschapper (het vak werd gegeven door 3 docenten; 1e gedeelte was literatuur, 2e gedeelte was recht en het 3e gedeelte was geschiedenis). Ik heb zijn Herfsttij ook hier in de kast staan, maar ik vind zijn taalgebruik echt verschrikkelijk. Ik weet dat het toen mode was (Couperus schrijft ook zo) maar mijn favoriete stijl is het niet.quote:Op maandag 2 maart 2009 10:18 schreef Lennox het volgende:
[..]
Damsterdiep was het inderdaad. Dat van Burckhardt klopt ook. Ik had een docent die nogal op Huizinga gefocused was, dus al die aspecten zijn ruimschoots aan bod gekomen.
Mijn ervaring was dat juist de wiskundig beter onderlegde mensen de economische en sociale geschiedenis opgingen (alle twee per jaar ongeveerquote:Op zondag 1 maart 2009 22:00 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mijn ervaring is vaak dat de wat mindere/luiere studenten voor een vak als 'Amerikaanse cultuurgeschiedenis' kiezen, terwijl studenten die uitdaging behoeften meer de politieke, sociale of economische hoek in duiken. Is persoonlijke ervaring natuurlijk, zal daarom wel ongelijk hebben.
Herfsttij der Middeleeuwen heeft wat stilistische eigenaardigheden, maar Huizinga is gewoonlijk zeer goed leesbaar.quote:Op maandag 2 maart 2009 10:24 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Bij ons was Huizinga een beetje een inleiding eigenlijk. Later bij wetenschapsfilosofie ben ik wel wat meer over Huizinga te weten gekomen, maar dat was niet bij geschiedenis, maar bij Europese studies. De docent in kwestie was literatuurwetenschapper (het vak werd gegeven door 3 docenten; 1e gedeelte was literatuur, 2e gedeelte was recht en het 3e gedeelte was geschiedenis). Ik heb zijn Herfsttij ook hier in de kast staan, maar ik vind zijn taalgebruik echt verschrikkelijk. Ik weet dat het toen mode was (Couperus schrijft ook zo) maar mijn favoriete stijl is het niet.
Mwah, Leonhard Huizinga misschien wel, maar van pappie vond ik Herfsttij nou ook niet echt ontspannende lectuur voor in bed...quote:Op maandag 2 maart 2009 21:08 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Herfsttij der Middeleeuwen heeft wat stilistische eigenaardigheden, maar Huizinga is gewoonlijk zeer goed leesbaar.
Ik doelde dan ook op Huizinga's andere werken met ''gewoonlijk''.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 07:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mwah, Leonhard Huizinga misschien wel, maar van pappie vond ik Herfsttij nou ook niet echt ontspannende lectuur voor in bed...
Heel graag ontvang ik je scriptie als je het af hebt. Mocht je nog info nodig hebben over Tataren, dan heb ik misschien wat voor je klaar liggen. Alhoewel Kaukasus en Tataren misschien niet zo relevant is (op Nogai's na).quote:Op zondag 1 maart 2009 22:23 schreef daReaper het volgende:
Ik zit in het begin van de 19e eeuw in de Kaukasus. Ik ga een scriptie schrijven die te maken heeft met de Ossetië-oorlog, en ik ben me aan het inlezen in de geschiedenis van het hele gebied.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |