abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2009 @ 18:40:34 #101
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66589565
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:25 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Cultuurgeschiedenis heeft ook mijn interesse, ook omdat cultuur mij ook op filosofisch en conceptueel niveau boeit (over symbolen enzo, jeweets). Ik moet echter bekennen dat ik nog niet één vak op dit gebied heb gevolgd. Tot nu toe voornamelijk politieke geschiedenis gedaan. Heb namelijk de indruk dat de cultuurhistorische vakken aan de UU van die softie-vakken zijn
Defenieer 'softie-vak'. Overigens vind ik politiek wel degelijk een uiting van cultuur, dus enige relevantie is er wel.
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, dat is cultuurgeschiedenis nu eenmaal altijd: de softe kant van de softe studie. Voor het die-hard werk moet je toch echt bij economische en sociale geschiedenis zijn.
Ja, maar daar hou ik niet zo van.

Ik vind overigens zowel de zogenaamde 'hoge' cultuur leuk, als de 'lage' cultuur, dus ik denk dat er genoeg te onderzoeken is. Zeker over populaire cultuur is er niet zo heel erg veel bekend.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  zondag 1 maart 2009 @ 19:30:44 #102
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66591359
Ik hou ook niet van dat economische werk. Geschiedenis is nu eenmaal een mens- en geesteswetenschap, welke zich bezighoudt met hetgeen mensen hebben gedaan. Dat is per definitie soft. Een studie zoals die in Rotterdam wordt gegeven schurkt dan, voor zover ik het programma zie, nog enigzins tegen de sociale wetenschappen aan, maar de meeste studenten en docenten die ik ken hebben daar een godsgruwelijke hekel aan en houden het graag zo soft mogelijk.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_66591676
Sociale economische geschiedenis is in Rotterdam inderdaad de insteek. Was ook een van de redenen om daar te gaan studeren.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 1 maart 2009 @ 22:00:45 #104
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66597284
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:40 schreef Ewelina het volgende:
Defenieer 'softie-vak'. Overigens vind ik politiek wel degelijk een uiting van cultuur, dus enige relevantie is er wel.
Mijn ervaring is vaak dat de wat mindere/luiere studenten voor een vak als 'Amerikaanse cultuurgeschiedenis' kiezen, terwijl studenten die uitdaging behoeften meer de politieke, sociale of economische hoek in duiken. Is persoonlijke ervaring natuurlijk, zal daarom wel ongelijk hebben.

Maar in andere zin is cultuurgeschiedenis 'soft'. Bij cultuurgeschiedenis is de ervaring van cultuur en de mentaliteit tegenover het verleden van groter belang. Niet voor niets werd Neerlands grootste cultuurhistoricus tot het schrijven van Herfsttij der Middeleeuwen gedreven door de sublieme historische ervaring die hij had bij het zien van (naar ik herinner) Hieronymus Bosch.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66597717
Huizinga was dat toch ? Veel gehad bij Theorie van de Geschiedenis, maar al die filosofische denkers waren mij te zweverig. Enige die ik graag las was Fruin.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 1 maart 2009 @ 22:18:35 #106
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66598105
Filosofie was Huizinga zeker niet vreemd, maar hij was wel iemand die met beide benen op aarde stond en zijn geest niet in het oneindige liet vliegen zoals Duitse filosofen doen. Naast 'gewone' historie heeft hij cultuurfilosofische werken geschreven, vaak op pessimistische toon. Huizinga was een historicus zoals alleen conservatieven kunnen zijn: het verleden was de verloren liefde die hij verwerkte door te schrijven.
  zondag 1 maart 2009 @ 22:19:38 #107
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_66598155
Middeleeuwen 1100-1400 en de 19 e eeuw
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 1 maart 2009 @ 22:21:14 #108
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66598234
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:09 schreef Lennox het volgende:
Huizinga was dat toch ? Veel gehad bij Theorie van de Geschiedenis, maar al die filosofische denkers waren mij te zweverig. Enige die ik graag las was Fruin.
Dat vak aan de UU gedaan? Ik heb mij ervoor ingeschreven voor blok 4, maar vraag mij af of het niet beter is om Grondslagen als introductie tot geschiedtheorie te doen. Is het vak interessant, goed te doen als je geen specifieke voorkennis hebt?
pi_66598317
Ik zit in het begin van de 19e eeuw in de Kaukasus. Ik ga een scriptie schrijven die te maken heeft met de Ossetië-oorlog, en ik ben me aan het inlezen in de geschiedenis van het hele gebied.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_66598618
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:21 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat vak aan de UU gedaan? Ik heb mij ervoor ingeschreven voor blok 4, maar vraag mij af of het niet beter is om Grondslagen als introductie tot geschiedtheorie te doen. Is het vak interessant, goed te doen als je geen specifieke voorkennis hebt?
Niet aan de UU gedaan. Verder meen ik me te herinneren dat Huizinga "Herfsttij" schreef naar aanleiding van een wandeling bij het vallen de herfst. Een titel die de strekking van zijn (pessimistische) ideeen inderdaad weergeeft.
  maandag 2 maart 2009 @ 10:05:20 #111
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66608161
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:29 schreef Lennox het volgende:

[..]

Niet aan de UU gedaan. Verder meen ik me te herinneren dat Huizinga "Herfsttij" schreef naar aanleiding van een wandeling bij het vallen de herfst. Een titel die de strekking van zijn (pessimistische) ideeen inderdaad weergeeft.
Dat klopt, althans, dat werd mij verteld tijdens het hoorcollege Nederlandse geschiedenis. Als ik me niet vergis, wandelde hij toen op een zondag langs het Damsterdiep. Voor zover ik weet, is Huizinga ook sterk beïnvloed door het werk van Jacob Burckhardt, Der Kultur in renaissance Italien.
  maandag 2 maart 2009 @ 10:10:19 #112
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66608312
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:00 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Mijn ervaring is vaak dat de wat mindere/luiere studenten voor een vak als 'Amerikaanse cultuurgeschiedenis' kiezen, terwijl studenten die uitdaging behoeften meer de politieke, sociale of economische hoek in duiken. Is persoonlijke ervaring natuurlijk, zal daarom wel ongelijk hebben.

Maar in andere zin is cultuurgeschiedenis 'soft'. Bij cultuurgeschiedenis is de ervaring van cultuur en de mentaliteit tegenover het verleden van groter belang. Niet voor niets werd Neerlands grootste cultuurhistoricus tot het schrijven van Herfsttij der Middeleeuwen gedreven door de sublieme historische ervaring die hij had bij het zien van (naar ik herinner) Hieronymus Bosch.
Over de studenten die vakken als cultuurgeschiedenis kiezen kan ik weinig zeggen, want bij ons zijn er vrij weinig van dat soort vakken. De vakken die ik gevolgd heb, waren een verplicht onderdeel van het curriculum van Europese studies. Maar mijn ervaring is dat er een hoop studenten lui zijn en niet zozeer de studenten die specifiek voor cultuurgeschiedenis kiezen.

Maar goed, je hebt natuurlijk wel gelijk. Het is natuurlijk ideeëngeschiedenis, waarin ervaring een heel erg grote rol speelt. Alleen over je stelling mbt Huizinga ben ik het niet helemaal eens.
pi_66608502
quote:
Op maandag 2 maart 2009 10:05 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat klopt, althans, dat werd mij verteld tijdens het hoorcollege Nederlandse geschiedenis. Als ik me niet vergis, wandelde hij toen op een zondag langs het Damsterdiep. Voor zover ik weet, is Huizinga ook sterk beïnvloed door het werk van Jacob Burckhardt, Der Kultur in renaissance Italien.
Damsterdiep was het inderdaad. Dat van Burckhardt klopt ook. Ik had een docent die nogal op Huizinga gefocused was, dus al die aspecten zijn ruimschoots aan bod gekomen.
  maandag 2 maart 2009 @ 10:24:09 #114
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66608628
quote:
Op maandag 2 maart 2009 10:18 schreef Lennox het volgende:

[..]

Damsterdiep was het inderdaad. Dat van Burckhardt klopt ook. Ik had een docent die nogal op Huizinga gefocused was, dus al die aspecten zijn ruimschoots aan bod gekomen.
Bij ons was Huizinga een beetje een inleiding eigenlijk. Later bij wetenschapsfilosofie ben ik wel wat meer over Huizinga te weten gekomen, maar dat was niet bij geschiedenis, maar bij Europese studies. De docent in kwestie was literatuurwetenschapper (het vak werd gegeven door 3 docenten; 1e gedeelte was literatuur, 2e gedeelte was recht en het 3e gedeelte was geschiedenis). Ik heb zijn Herfsttij ook hier in de kast staan, maar ik vind zijn taalgebruik echt verschrikkelijk. Ik weet dat het toen mode was (Couperus schrijft ook zo) maar mijn favoriete stijl is het niet.
  maandag 2 maart 2009 @ 10:56:15 #115
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66609570
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:00 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Mijn ervaring was dat juist de wiskundig beter onderlegde mensen de economische en sociale geschiedenis opgingen (alle twee per jaar ongeveer ) en de mindere goden de politieke. Politieke geschiedenis werd gezien als de makkelijkste kant, een veel meer chronologische en teleologische zijde van de geschiedenis, terwijl binnen de mentaliteits- en cultuurgeschiedenis er veel meer qua kriitsch denkvermogen en nieuwe ideen bedenken werd gevraagd (en ook mogelijk was), juist omdat het wat softer was. Dat trok de creatieve geesten aan, terwijl politieke geschiedenis wat meer houvast biedt.

Natuurlijk alleen mijn persoonlijke ervaring.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 2 maart 2009 @ 21:08:44 #116
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_66631368
quote:
Op maandag 2 maart 2009 10:24 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Bij ons was Huizinga een beetje een inleiding eigenlijk. Later bij wetenschapsfilosofie ben ik wel wat meer over Huizinga te weten gekomen, maar dat was niet bij geschiedenis, maar bij Europese studies. De docent in kwestie was literatuurwetenschapper (het vak werd gegeven door 3 docenten; 1e gedeelte was literatuur, 2e gedeelte was recht en het 3e gedeelte was geschiedenis). Ik heb zijn Herfsttij ook hier in de kast staan, maar ik vind zijn taalgebruik echt verschrikkelijk. Ik weet dat het toen mode was (Couperus schrijft ook zo) maar mijn favoriete stijl is het niet.
Herfsttij der Middeleeuwen heeft wat stilistische eigenaardigheden, maar Huizinga is gewoonlijk zeer goed leesbaar.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  maandag 2 maart 2009 @ 23:38:58 #117
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_66637829
Ik ben bezig met de 19e eeuw. Erg gaaf. Ik heb geen favoriete periode en vind met name krijgskunde interessant.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_66637962
Ik zit in de donkere Middeleeuwen.

En natuurlijk in het Vietnam van de jaren '60-'70, maar daar kom ik nooit meer weg.
אין מקום כמו ארץ ישראל
  dinsdag 3 maart 2009 @ 07:24:14 #119
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66641204
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:08 schreef Sam_Spade het volgende:

[..]

Herfsttij der Middeleeuwen heeft wat stilistische eigenaardigheden, maar Huizinga is gewoonlijk zeer goed leesbaar.
Mwah, Leonhard Huizinga misschien wel, maar van pappie vond ik Herfsttij nou ook niet echt ontspannende lectuur voor in bed...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:27:22 #120
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_66646403
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 07:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mwah, Leonhard Huizinga misschien wel, maar van pappie vond ik Herfsttij nou ook niet echt ontspannende lectuur voor in bed...
Ik doelde dan ook op Huizinga's andere werken met ''gewoonlijk''.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:03:54 #121
138914 Slappy
ambtenaar
pi_66651195
Ww 2 oost front.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_66690679
morgen tentamen vroegmoderne tijd....
van de pest in 1348
tot de reformatie met Luther en Calvijn
ook onder andere de europese expansie, onze nederlandse gouden eeuw:D, enz.
erg leuke periode!
pi_66910883
Al sinds mijn basisschooltijd vond ik prehistorie tot en met renaissance interessant. Na 1800 was mijn interesse wel grotendeels verdwenen. Het meest boeiend hierin waren de griekse en romeinse culturen. Pas sinds mijn studie politicologie ben ik me meer gaan verdiepen in de recentere geschiedenis. Weet ik eindelijk ook eens wie Napoleon en Bismarck waren.

Overigens ben ik wel zo beperkt dat mijn primarie interesse uitgaat naar Europa.
pi_66925312
Ik ben in de toekomst! The next 100 years gekocht van George Friedmann.

Verder geïnteresseerd in:

Middeleeuwen
Ottomaanse Rijk (pre 1700 vooral en Abdulmecid II)
Het Romeinse Rijk (vooral stichting en oorlog tegen Carthagen)
Griekse geschiedenis
1ste wereldoorlog
Oudheid (talking bout 10.000-1000 BC)
Islamitische geschiedenis (wat weer linkt naar Seltsjoeken/Kruistocht)
Ontstaan van Verenigde Staten
De grote migratie vanuit het Oosten naar het Westen (Mongolen/Turken)

p.s.

Het minst interesseert me WO2.

[ Bericht 16% gewijzigd door Burakius op 11-03-2009 09:34:02 ]
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_66967407
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:23 schreef daReaper het volgende:
Ik zit in het begin van de 19e eeuw in de Kaukasus. Ik ga een scriptie schrijven die te maken heeft met de Ossetië-oorlog, en ik ben me aan het inlezen in de geschiedenis van het hele gebied.
Heel graag ontvang ik je scriptie als je het af hebt. Mocht je nog info nodig hebben over Tataren, dan heb ik misschien wat voor je klaar liggen. Alhoewel Kaukasus en Tataren misschien niet zo relevant is (op Nogai's na).
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')