Ja, zo'n joekel vind ik leuk voor de heb en ook een beetje voor het gevoel van in de tuin je vlees en vis roken. Op een of andere manier vind ik dat wel iets gezelligs hebben.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:19 schreef RobinOok het volgende:
Jeetje, waarom zo'n joekel? Ik ben ook dol op die rooksmaak, maar ik gebruik gewoon een klein rookoventje dat op het gasfornuis kan:
[ afbeelding ]
Als je zo'n groot ding hebt gebruik je 'm vast ook niet zo vaak. Dit kleintje gebruik ik gemiddeld eens per week. Hup, tevoorschijn halen, scheppie "smoking agent" op de bodem, afdekschaal en rooster erop. Vlees ingevet op rooster. Schuifdeksel goed dicht. Op klein pitje zetten en 7 minuutjes later is het wel klaar. Daarna nog lekker grillen en je hebt heerlijk mals, sappig vlees met rooksmaak. Helemaal gaar roken kan ook wel, maar ja, dat is vaak lang zo lekker niet hoor.
Heb er toevallig laatst over geblogd, hiero: http://kokrobin.wordpress.com/hot-smoking/
Ja, maar ik denk niet dat ik de volledige steun van mijn vrouw krijg als ik aankom met een rekening voor zo'n smoker.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:42 schreef RobinOok het volgende:
Dankje.
Okay, dat snap ik wel, dat zo'n "echte rookkast" trekt. Maar euh, ligt zo'n superdeluxe amerikaanse bbq/smoker dan niet meer voor de hand? Of is dat niet echt genoeg?
Damn, dat ziet er lekker uit.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:50 schreef Sunnythesun het volgende:
Gerookte kip van de super ziet er alleen al heel anders uit ja!! Op zich best lekker, maar zelf roken is vele malen lekkerder. Ik heb het wel eens op deze manier gedaan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
resultaat na 1,5 uur:
[ afbeelding ]
kip, speklapjes en forel![]()
Maar voor thuis lijkt me zo'n rookoven een goed alternatief! Mooi ding hoor!! Maar een maatje kleiner is voor thuis gebruik denk ik ook afdoende..
Het wegroesten zal nog wel meevallen (overdekte ruimte) ik denk alleen niet dat ik de hele zomer aan het roken sla. Nou woon ik op een kleine afstand van een visserdorp en zo nu en dan eens een paar kilo vis halen en voor de familie eens wat roken is ook gewoon leuk.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:04 schreef z80 het volgende:
de rook kast ziet er leuk uit.
zeker als je een beetje tuin hebt.
ben alleen bang dat ik deze een paar keer zal gebruiken en verder alleen maar staat weg te roesten.
jeetje heb je een eigen viswinkel ofzo???quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef r2d22 het volgende:
Dat model Urk is perfect als je een beetje uitgekeken bent op zo'n kleine rookkast(werken erg goed). De wat grotere hebben als voordeel dat je je de vis of worsten kunt ophangen. Een ander voordeel is dat je minder heet kunt roken. Zelf ga ik deze aanschaffen
http://www.rooktonnen.nl/(...)ie_30_x_30_x_100.htm
Ik kan zo even niet vinden wat zo'n kast mag kosten, maar ik geloof niet dat ik veel begrip zal ontvangen als er zo'n factuurtje binnen komt. En zeker niet voor een beginner.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef r2d22 het volgende:
Dat model Urk is perfect als je een beetje uitgekeken bent op zo'n kleine rookkast(werken erg goed). De wat grotere hebben als voordeel dat je je de vis of worsten kunt ophangen. Een ander voordeel is dat je minder heet kunt roken. Zelf ga ik deze aanschaffen
http://www.rooktonnen.nl/(...)ie_30_x_30_x_100.htm
Volgens mij is dat zaagsel of pulp van bv. eik, appelboom etc.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:11 schreef popolon het volgende:
Wat maakt nou precies die dingen 'roken'? smoking agent zegt me niet zoveel namelijk.
Ik ging nog wel eens vroeger naar de haven bij de rokerij gerookte paling halen. Weinig dingen die dat overtreffen.
In de kast die ik heb besteld zit een lade waar je houtmot in doet. Dat is fijn zaagsel zeg maar of snippers. Daar steek je een paar aanmaakhoutjes in die je dus aansteekt. Hierdoor gaat het mot smeulen en dus roken.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:11 schreef popolon het volgende:
Wat maakt nou precies die dingen 'roken'? smoking agent zegt me niet zoveel namelijk.
Ik ging nog wel eens vroeger naar de haven bij de rokerij gerookte paling halen. Weinig dingen die dat overtreffen.
De kast zal vandeweek wel binnenkomen, ik moet alleen nog even op zoek naar een adres voor houtmot in de buurt. Webwinkels genoeg, maar dan ben je het dubbele kwijt met verzendkosten.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:12 schreef popolon het volgende:
Ah mooi, nu weet ik hoe dat werkt. Ik had er wel een gedachte bij maar wou het even weten.
Zeker een overweging waard. Rooksmaak is zo lekker.
Post de resultaten eens Dirk. Het hoeft natuurlijk geen mooi weer te zijn: Gewoon de fik er in en je maaltijd van buiten halen na een tijdje.
Dierenwinkel?quote:Op zondag 29 maart 2009 17:59 schreef Dirkh het volgende:
De kast zal vandeweek wel binnenkomen, ik moet alleen nog even op zoek naar een adres voor houtmot in de buurt. Webwinkels genoeg, maar dan ben je het dubbele kwijt met verzendkosten.
Bij de aanschaf van de kast zit en zakje mot, maar dat is natuurlijk niet voldoende.
Ja, daar hebben ze het inderdaad. Zo'n zakje wat bij de oven geleverd werd is niet meer dan een proefzakje, waar je eigenlijk niks mee kan. Maar de dierenwinkel had nog wat liggen, dus ik heb twee zakjes ingeslagen.quote:
Klopt, is ook niet de bedoeling.quote:Op donderdag 2 april 2009 17:56 schreef RobinOok het volgende:
90 graden? Dat is dan toch geen koud roken meer?
Tips zijn altijd welkom, ik ben een echte beginneling.quote:Op donderdag 2 april 2009 18:43 schreef fuckbuddy het volgende:
Dirkh, ik rook zelf geregeld paling etc. Maar je moet erom denken dat je gaart.... En rookt..
Dus eerst met hitte garen omdan dmv het roken op een lagere temperatuur de smaak te geven eigenlijk.
Misschien wist je dit al, maar dacht vertel het maar even
Nee, juist andersom. Koud roken is op lage temperatuur (koud) en dus lang. Dan is het echt het roken, de rook dat voor de "preserving" zorgt. Sorry, kan even geen goed nederlands woord verzinnen.quote:Op donderdag 2 april 2009 19:18 schreef shmoopy het volgende:
Maar wat is nou precies koud roken? Is dat roken zonder de bedoeling het vlees te garen, dus korter en lagere temperatuur?
Nee, dat valt dus reuze mee. Omdat je het heel subtiel, slechts 10 minuutjes op het vuur hebt staan.quote:Op donderdag 2 april 2009 23:40 schreef ColdFeet het volgende:
Zeg, wat ik me afvraag, Robin: je gebruikt die rookpan op het gasfornuis, gaat dat niet onwijs stinken in huis?
Zo gaat dat. Ook met paling die je in de winkel koopt. Zo gaat het slijm eraf. It ain't pretty.quote:Op zaterdag 4 april 2009 19:18 schreef RobinOok het volgende:
Leg je die levend in een emmer met zout?!?!
Joh! Zou je denken?quote:Op zaterdag 4 april 2009 19:30 schreef Isegrim het volgende:
maar voor de paling zal het minder prettig zijn.
Tja, het is inderdaad niet een vriendelijke manier om te doden. Ik las dat de kop verbrijzelen met een tang het minste stress veroorzaakte, tja. Maar ze hangen nu te relaxen in de oven. Wat een enorm pokke werk is dat om paling schoon te maken. Daarna heb ik vier makrelen schoongemaakt, gatverdamme wat stinkt dat zeg. Ik heb mijn handen nu al drie keer met pure chloor gewassen, maar je ruikt het nog.quote:
Kipfiletquote:Op zondag 29 maart 2009 17:12 schreef popolon het volgende:
Post de resultaten eens Dirk. Het hoeft natuurlijk geen mooi weer te zijn: Gewoon de fik er in en je maaltijd van buiten halen na een tijdje.
Je hebt toch een vrouw?quote:Op zaterdag 4 april 2009 20:51 schreef Dirkh het volgende:
Het idee van gezellig met een glas wijn bij de rookoven staan is iets geromantiseerd, al zeg ik het zelf.
Die raakt geen vis aan en heeft de hele dag mopperend (zoals altijd) door het huis gebanjerd: Gatverdamme, wat stinkt dat! Kan je dat niet buiten doen? Denk je wel op je kleren? Iew, die paling leeft nog!quote:
één keer gerookte kip op, en dat smaakte naar rookworstquote:Op zaterdag 4 april 2009 22:12 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Kipfilet
[ afbeelding ]
Eerst een beetje beginnen met stoken (zit een heel verhaal achter, maar uiteindelijk is het gelukt om de boel gloeiend te krijgen)
[ afbeelding ]
De gepekelde kipfilet er in. Deze zijn bijna 24 uur gepekeld, dat had wat korter gekund maar het kwam zo uit.
Deurtje dicht en om de paar minuten even gluren op de temperatuurmeter of alles wel een beetje netjes blijft, niet te heet. En het resultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kom nou, dat smaakt niet naar rookworst. Die associatie heb jij misschien omdat dat het enige met rooksmaak is wat je ooit hebt gegeten?quote:Op zondag 5 april 2009 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
één keer gerookte kip op, en dat smaakte naar rookworst
quote:Op zondag 5 april 2009 02:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb laatst deze beschrijving van iemand gekregen over hoe je een hot smoker zelf kunt maken.
Misschien leuk voor de geļnteresseerden.
http://cruftbox.com/cruft/docs/elecsmoker.html
Tof ding!quote:Op zondag 5 april 2009 02:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb laatst deze beschrijving van iemand gekregen over hoe je een hot smoker zelf kunt maken.
Misschien leuk voor de geļnteresseerden.
http://cruftbox.com/cruft/docs/elecsmoker.html
Tuurlijk. Je gebruikt immers geen vet.quote:Op zondag 5 april 2009 10:29 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Tof ding!zoiets ga ik ook proberen denk ik.
klein vraagje: gerookt vlees is toch minder vet (calorieen) dan gebraden?
ja die logica had ik zelf dus ook, wou het ff bevestigd hebbenquote:Op zondag 5 april 2009 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Tuurlijk. Je gebruikt immers geen vet.
Dat ligt er maar aan.quote:Op zondag 5 april 2009 10:29 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Tof ding!zoiets ga ik ook proberen denk ik.
klein vraagje: gerookt vlees is toch minder vet (calorieen) dan gebraden?
Nou ja, er zit dan wel een laagje braadvet op je vlees tenzij je het afdroogt met een stuk keukenpapier.quote:Op zondag 5 april 2009 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan.
Bij koud roken smelt er geen vet uit het vlees
Bij warm roken wel, maar bij het braden ook.
Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
quote:Op zondag 5 april 2009 10:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou ja, er zit dan wel een laagje braadvet op je vlees tenzij je het afdroogt met een stuk keukenpapier.
Ik heb geen angst voor vet, maar als je wilt afvallen, is het handig om een beetje mager te eten (naast het verbannen van suikers).quote:Op zondag 5 april 2009 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat filmpje wordt wel weer goedgemaakt door het vet wat uit het vlees gesmolten is.
Maar waarom altijd die angst voor vet, vet is gezond, je hebt vet nodig.
Nee, als je af wilt vallen moet je meer bewegen, maar dat is hier OT.quote:Op zondag 5 april 2009 10:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb geen angst voor vet, maar als je wilt afvallen, is het handig om een beetje mager te eten (naast het verbannen van suikers).
En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.quote:Op zondag 5 april 2009 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, als je af wilt vallen moet je meer bewegen, maar dat is hier OT.
Niet gaan JoJo-en dan maar, hmmm?quote:Op zondag 5 april 2009 10:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.
Totaal geen last van.quote:Op zondag 5 april 2009 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet gaan JoJo-en dan maar, hmmm?
same here...20 KG. Gewoon door mijn eetpatroon van lekkere sausjes, calorieen en koolhydraten aan te passen. Zodoende let ik nu gewoon op wat ik eet zonder er obsessief over te doen. Maar ik wil wel graag weten of ergens veel vet in zit.quote:Op zondag 5 april 2009 10:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.
Ja, vandaar dat frituren ook net zo vetarm is als grillen en roken he? Maakt allemaal niet uit, veel vet, weinig vet, plantaardig vet, ossenwit. Het blijft allemaal in de pan achter.quote:Op zondag 5 april 2009 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
bronquote:op aluminiumfolie leggen of gebruik maken van een rookkorf. Het voordeel van een rookkorf is dat deze de rook goed doorlaat en zodoende de noten goed doorrookt.
Dat is vast ookquote:Op zondag 5 april 2009 13:12 schreef mascara-klodder het volgende:
Iemand al eens eendeborst zelf gerookt?
Ja, ik had het beter in twee of drie sessies kunnen doen. Maar goed, niet te lang bij stil staan er hangen nu vier makrelen in.quote:Op zondag 5 april 2009 13:14 schreef mascara-klodder het volgende:
Ohhh wat zonder DirkH!
Voortaan eerst maar kleinere hoeveelheden proberen dan 2 kilo in ene weg te moeten gooien?
Vet was ie zeker, ook na het roken glibberde hij nog van het vet. Ruikt trouwens lekker. Maar dat zal het niet zijn geweest. Ik zie nu wel twee verschillende rooktips staan, namelijk 10 minuten garen en 30 minuten garen. Ik heb de tien minuten aangehouden en ben bang dat daar het probleem zit. Maar goed, ik ben ook maar een amateur. Ik ga op zoek naar de echte oorzaak.quote:Op zondag 5 april 2009 13:18 schreef shmoopy het volgende:
Zou het iets met vocht te maken kunnen hebben?
In dat linkje van die home-made rookbak stond dat hij de houtsnippers nat maakte waardoor het roken beter ging maar ook dat de kip wat malser bleef.
Je zou toch denken dat paling vet genoeg is om het roken te kunnen hebben, zonde.
Ik zou het toch zeker niet weggegooid hebben man, als de smaak goed was. Beetje slagroom erbij, in de keukenmachine en hoppa, luchtige palingmousse. Of nou ja, even receptje zoeken, maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op zondag 5 april 2009 13:10 schreef Dirkh het volgende:
Jammer maar helaas, de paling is volledig mislukt. Hij is supertaai en het vel is niet van de paling af te krijgen. Dus twee kilo paling is zo de kliko in gegaan. De smaak was wel goed.
Ja, ze hebben een uur in de wind gehangen totdat de huid droog was.quote:Op zondag 5 april 2009 13:45 schreef shmoopy het volgende:
Heb je de paling vooraf goed laten drogen, Dirkh?
Hier http://www.xs4all.nl/~tmlvanno/roken.html staat nl dat dat heel belangrijk is.
Texaanse BBQs.quote:Op maandag 6 april 2009 01:23 schreef Mirjam het volgende:
iemand sprak hier over barbeque's met rookgedeelte, heeft iemand daar voorbeelden van voor me?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |