quote:Op woensdag 18 februari 2009 09:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is natuurlijk genoeg CAD-software voor de Mac, zoals bv TurboCAD.
Maar ja, al die AutoCAD fans willen niks anders dan AutoCAD zelf. Als je niet bereid bent naar alternatieve software te kijken en per se Windows-only applicaties wilt gebruiken, is een ander OS natuurlijk nooit een optie.
Ik mag toch wel zeggen dat ik redelijk thuis ben in CAD software, en dat "alternatieven voor Autocad" op bijvoorbeeld de Mac (maar ook Windows!) inferieur zijn, vaak uitwisselingsproblemen geven terwijl ze wel *.dwg ondersteunen, enz.quote:Op woensdag 18 februari 2009 09:45 schreef Tijn het volgende:
Er is natuurlijk genoeg CAD-software voor de Mac, zoals bv TurboCAD.
Maar ja, al die AutoCAD fans willen niks anders dan AutoCAD zelf. Als je niet bereid bent naar alternatieve software te kijken en per se Windows-only applicaties wilt gebruiken, is een ander OS natuurlijk nooit een optie.
Dat snap ik. Maar dan moet je je dus realiseren dat je jezelf aan Windows hebt geketend. Tot Autodesk met een crossplatform versie van AutoCAD komt, is geen enkel ander OS voor jou een optie. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn voor jou in de praktijk, maar in een discussie is het feit dat het ene OS de software die is geschreven voor een ander OS niet kan uitvoeren niet een erg sterk argument.quote:Op woensdag 18 februari 2009 09:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik mag toch wel zeggen dat ik redelijk thuis ben in CAD software, en dat "alternatieven voor Autocad" op bijvoorbeeld de Mac (maar ook Windows!) inferieur zijn, vaak uitwisselingsproblemen geven terwijl ze wel *.dwg ondersteunen, enz.
Heeft niet met onwil om iets nieuws te proberen te maken.
Mac of PC is wel een wereld van verschil maar er komen steeds meer applicaties op beide besturingssystemen uit wat het gat kleiner maaktquote:Op woensdag 18 februari 2009 09:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zoveel scheelt 't toch niet? Kan op beide patformen mijn weg wel vinden en een OS is er gewoon om te doen wat ik wil atm.
Voor jou wel toch?quote:Op woensdag 18 februari 2009 09:56 schreef Tijn het volgende:
Het is nogal logisch dat als je van bepaalde applicaties afhankelijk bent, je het systeem kiest waar deze applicaties op kunnen draaien. Ik zou in een muziekstudio ook geen Ubuntu installeren, want daar is geen Pro Tools voor. Maar dat maakt Ubuntu niet een ongeschikt besturingssysteem.
Op persoonlijk vlak wel. In het algemeen niet en dat is waar zo'n discussie toch meestal om gaat. Iedereen kan z'n persoonlijke eisen wel vergelijken met wat verschillende systemen te bieden hebben en een keus voor zichzelf maken. Maar in zo'n discussie als dit bekijk je het toch vaak op een wat breder niveau en kijk je niet alleen naar wat er allemaal werkt op een OS, maar ook hoe dat OS ontworpen is bijvoorbeeld en in welke richting de ontwikkelingen gaan.quote:
Nu ja, het ging net specifiek over CAD software en in mijn geval dan in architectuur/bouwkunde, en ik kan toch wel met enige stelligheid beweren dat er weinig echt goede alternatieven voor Autocad zijn voor de Mac.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:06 schreef Tijn het volgende:
Op persoonlijk vlak wel. In het algemeen niet en dat is waar zo'n discussie toch meestal om gaat. Iedereen kan z'n persoonlijke eisen wel vergelijken met wat verschillende systemen te bieden hebben en een keus voor zichzelf maken. Maar in zo'n discussie als dit bekijk je het toch vaak op een wat breder niveau en kijk je niet alleen naar wat er allemaal werkt op een OS, maar ook hoe dat OS ontworpen is bijvoorbeeld en in welke richting de ontwikkelingen gaan.
Ik geloof het best. Er zijn wel meer niches waarin één bepaald besturingssysteem boven komt drijven. Vroeger was de Mac dat in de grafische ontwerpwereld bijvoorbeeld, tegenwoordig is Linux dat als het gaat om webservers. En Windows blijkbaar in de CAD-hoek.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:11 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nu ja, het ging net specifiek over CAD software en in mijn geval dan in architectuur/bouwkunde, en ik kan toch wel met enige stelligheid beweren dat er weinig echt goede alternatieven voor Autocad zijn voor de Mac.
Vectorworks komt nog het dichts in de buurt, maar dat is meer een presentatieprogramma dan een bouwkundig programma. Ontzettend onnauwkeurig, bijvoorbeeld.
Wat niet per se wil zeggen dat het ene niet met het andere te maken heeft! Als ik alleen al eens kijk hier in de faculteit waar ik nu zit: De meeste Industrieel Ontwerpers lopen met een Mac, de bachelor studenten met een Windows-pc en zodra zij de wetenschap in duiken en een master gaan doen installeert een redelijk deel een Linux-distributie.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik geloof het best. Er zijn wel meer niches waarin één bepaald besturingssysteem boven komt drijven. Vroeger was de Mac dat in de grafische ontwerpwereld bijvoorbeeld, tegenwoordig is Linux dat als het gaat om webservers. En Windows blijkbaar in de CAD-hoek.
Maar het is toch veel interessanter om te vergelijken hoe verschillende OS'en technisch in elkaar zitten, wat de zwakke en sterke punten zijn, hoe ze naar de gebruiker gepresenteerd worden, in welke richting ze ontwikkelingen, wat de bedrijven erachter er voor filosofie op na houden, hoe open systemen en gesloten systemen elkaar beconcurreren of hoe bepaalde systemen bepaalde imago's krijgen dan te zeggen dat programma A niet op OS B draait?
Ik denk niet dat er iemand serieus denkt dat er One True OS is die alle anderen stof laat bijtenquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nou ja, zoals ik al in het vorige topic tijpte, ik kreeg een beetje het idee dat volgens sommigen OSX altijd beter is dan Windows. Dat is mijns inziens dus niet zo.
Het is beide gewoon Intel spul meestal?quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:01 schreef VeerMans het volgende:
[..]
Mac of PC is wel een wereld van verschil maar er komen steeds meer applicaties op beide besturingssystemen uit wat het gat kleiner maakt
Ja.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het is beide gewoon Intel spul meestal?
EFI bios kun je zo simuleren dat is geen probleem, MSI heeft het al geloof ik op dure mobo'squote:Op woensdag 18 februari 2009 10:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja.
Ware het niet dat OSX een EFI bios nodig heeft en die er op de meeste moederborden niet op zit.
Daarbij komt ook dat Apple het domweg verbiedt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
EFI bios kun je zo simuleren dat is geen probleem, MSI heeft het al geloof ik op dure mobo's
Ok het mag niet en daarom wordt het reuze leuk om het toch te doen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Daarbij komt ook dat Apple het domweg verbiedt.
Aangezien we hier allemaal moraalridders zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ok het mag niet en daarom wordt het reuze leuk om het toch te doen.
Nou in dit soort discussies wordt vaak door onwetendheid van de ene grote groep met non argumenten gesmeten waardoor de kleine groep die WEL met beide uitgebreide ervaring heeft de hakken in het zand zetquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
En tóch lijkt dat soms zo, Tijn!! Dan lijkt het net alsof de hele grote groep gebruikers van het ene OS best wel wat relativeringsvermogen heeft en dat de hele kleine groep gebruikers van het andere OS alles aan dat OS aanbidt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |