FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tram in Groningen, het hoe en wat.
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 14:22
In Groningen komt de tram weer terug na 60 jaar. De tram is ontwikkeld door een groep mensen die vallen onder "Project RegioTram". Je zult je waarschijnlijk afvragen waarom het RegioTram is in plaats van gewoon "tram" of iets dergelijks. Dit komt omdat het uiteindelijke doel is om de Binnenstad te verbinden met de Regio. Het doel is om bijvoorbeeld in Leek in te stappen en bij Kardinge pas weer uit te stappen, zonder enige overstap. Dit is ontwikkeld door "Project RegioTram". Hetgeen wat nu bekend is geworden is de verbinding tussen Zernike en Groningen Centraal. Deze zal, vanaf het Centraal Station, over de Herebrug gaan, het Zuiderdiep over, met dubbelspoor door de Oosterstraat, de Grote Markt over via de Kattenhage over het Boterdiep, langs het Noorderstation en dan via de Kastanjelaan, Eikenlaan en Zernikelaan naar Zernike.

Ik heb hier mijn profielwerkstuk over gemaakt en kijk er met gemengde gevoelens naar. Er waren drie opties om naar Zernike te gaan, via het spoor richting Roodeschool/Delfzijl en dus om te binnenstad heen (Westrandtrace), via de Grote Markt (waarvoor gekozen is, Binnenstadtrace), en via de Diepenring (dus om de Grote Markt heen, de Diepenringtrace). Zelf ben ik voorstander van de Diepenringtrace omdat dan de Grote Markt niet wordt aangedaan. Heel veel mensen willen namelijk de Grote Markt bus/tram vrij hebben, ikzelf ook. Een ander voordeel is dat de tram niet door de Ooster/Here/Gelkingestraat hoeft, want doordat de tram er komt te liggen moet de gehele fundering van deze straten op de schop. Nu er gekozen is voor dubbelspoor door de Oosterstraat komt ook het laden en lossen van winkels door deze straat onder druk te staan.

Als de tram door de Oosterstraat is gereden, komt hij aan op de Grote Markt. Daar ontstaat probleem 2, waar gaat men halteren? T.h.v. de Martinikerk of juist aan het eind van de Oosterstraat en aan het begin van de Kattenhage? Vervolgens gaat de tram door naar het Boterdiep, waardoor de tram toch een beetje in de buurt van het UMCG komt. Daarna komt de tram uiteindelijk via het Noorderstation, de Kastanjelaan en Eikenlaan uit op de Zernikelaan.

Deze tram zal er volgens de planning in 2014 liggen en in gebruik genomen worden. Deze tram wordt betaald van het toegzegde geld van de Zuiderzeelijn. Het streven is, zoals te lezen valt in mijn profielwerkstuk, om uiteindelijk de gehele stad te laten bedienen door trams. Zoals het woordje Regio zegt, zal de tram dus ook buiten de stad gaan bedienen. Doordat het geld niet op is door alleen de tram worden er ook extra sporen getrokken of sporen hersteld. Zo wordt de verbinding met Groningen ontzettend goed. De directe verbindingen zijn:

-Roodeschool - Groningen
-Delfzijl - Groningen
-Winschoten/Nieuweschans/Leer - Groningen
-Veendam - Groningen, wordt in ere hersteld!
-Heerenveen - Groningen, nieuw, via Drachten en Leek/Roden
Leeuwarden - Groningen
Assen - Groningen

Uiteindelijk is Groningen dus vanuit 7 richtingen te bereiken! Lijkt me niet verkeerd voor een stad als Groningen.
Fir3flymaandag 16 februari 2009 @ 14:24
Gaat het dan toch gebeuren? Nou ja, altijd leuk zo'n tram .
Het_huptmaandag 16 februari 2009 @ 14:28
quote:
Drachten en Leek/Roden
deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.
Surveillance-Fietsmaandag 16 februari 2009 @ 14:31
Ben benieuwd!

De gemeente Assen heeft ook een plan: over 20 jaar moeten er 4 stations bij zijn gekomen in Assen Het moet dan mogelijk zijn om een rondje Assen per trein te doen
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 14:34
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.
Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentrein
One_conundrummaandag 16 februari 2009 @ 14:35
Goed topic
daReapermaandag 16 februari 2009 @ 14:36
Ik las het inderdaad in de krant. Wel tof! Jammer dat ik tegen die tijd al lang niet meer in Groningen woon
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 14:43
En toch vind ik dat de tram over de Diepenring moet!
Jesse_maandag 16 februari 2009 @ 14:53
Laat die Friese spoorknorren maar mooi met de bus gaan.
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 15:06
maar wat vinden jullie van de tram over de grote markt?
One_conundrummaandag 16 februari 2009 @ 15:07
Tjah, wat is over?
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 15:09
Hoe bedoel je? Hij komt uit de Oosterstraat gereden. Gaat dan over de Grote Markt door naar de Kattenhage (zo heet die toch ) dus hij zal ongeveer op de plek lopen waar nu het asfalt van de bus ligt.
One_conundrummaandag 16 februari 2009 @ 15:12
nouja, dat is niet over de grote markt, maar langs de grote markt. Geen probleem mee in dat geval.
Het_huptmaandag 16 februari 2009 @ 15:13
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:34 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentrein
de gemeente Roden had zelfs grond aangekocht, vlakbij waar de rondweg loopt, om het spoor buiten het dorp te krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drentse_tram
#ANONIEMmaandag 16 februari 2009 @ 15:56
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Mr.Jorn. het volgende:
En toch vind ik dat de tram over de Diepenring moet!
En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.

Nee, ik vind het huidige plan prima. Je kan straks met het OV midden in het centrum uitstappen. Met de fiets kun je straks veilig van het Zuiderdiep naar de Grote Markt fietsen, zonder enge bus op je hielen. En het terras van de Drie Gezusters komt echt op het plein te liggen en wordt niet meer door een rijbaan van de rest afgesneden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 15:56:36 ]
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 18:44
Het verkeer gaat dan over het spoor, maar het wordt dan anders geregeld. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoe dat zal gaan, dat zal ik even moeten opzoeken. En vind je het niet prachtig om helemaal niks over de Grote Markt te hebben? Lijkt mij mooi
Ofyles2maandag 16 februari 2009 @ 19:45
quote:
Op maandag 16 februari 2009 18:44 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Het verkeer gaat dan over het spoor, maar het wordt dan anders geregeld. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoe dat zal gaan, dat zal ik even moeten opzoeken. En vind je het niet prachtig om helemaal niks over de Grote Markt te hebben? Lijkt mij mooi
Ik vind ook dat de Grote Markt ontlast moet worden, dat is het grootste pijnpunt mogelijk in Groningen.
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 21:28
quote:
Op maandag 16 februari 2009 15:56 schreef Igen het volgende:

[..]

En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.

Nee, ik vind het huidige plan prima. Je kan straks met het OV midden in het centrum uitstappen. Met de fiets kun je straks veilig van het Zuiderdiep naar de Grote Markt fietsen, zonder enge bus op je hielen. En het terras van de Drie Gezusters komt echt op het plein te liggen en wordt niet meer door een rijbaan van de rest afgesneden.
Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigen
#ANONIEMmaandag 16 februari 2009 @ 21:47
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:28 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigen
Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.

Voor jouw argumentatie is ook wel wat te zeggen. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens:

- Jij zegt dat veel Groningers het liefst helemaal geen verkeer over de Grote Markt hebben. Volgens mij klopt dat niet - uit enquetes blijkt dat een route dwars door het centrum juist het populairst is. In ieder geval bij de winkeliers.

- Verder lijkt mij dat de diepenring-route een beetje net-niet wordt. Volgens mij kun je beter één keer in de roos schieten, dan twee keer naast.

Hoe dan ook, vanaf begin af aan was ik al voor dubbelspoor Oosterstraat en dubbelspoor Boterdiep. Het projectbureau zag dat eerst niet zitten, omdat dat bij de Maagdenbrug niet zou passen*. Maar blijkbaar hebben ze daar nu een oplossing voor, dus ik ben helemaal happy.

* In de zomer heb ik bij de manifestatie in de Martinikerk meegedaan aan de fietsexcursie. Als enige deelnemer, dus ik kon een uur lang alleen met de projectbureau-meneer door de stad fietsen en vragen stellen.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 21:55:12 ]
2cvmaandag 16 februari 2009 @ 22:09
Waarom niet die tram vanaf Sneek laten lopen ? Dan kan je van Sneek naar de andere kant met de tram en is het (hopelijk) minder druk bij knooppunt Joure.
Djeezmaandag 16 februari 2009 @ 22:59
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:31 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben benieuwd!

De gemeente Assen heeft ook een plan: over 20 jaar moeten er 4 stations bij zijn gekomen in Assen Het moet dan mogelijk zijn om een rondje Assen per trein te doen
Haha, waar heb je dat gelezen dan, waarde Fiets? Maar dan hebben we straks zeker een Assen CS, Marsdijk, TT-circuit, Kleausterveen, en waar moet die vijfde staan dan?
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 22:59
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.

Voor jouw argumentatie is ook wel wat te zeggen. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens:

- Jij zegt dat veel Groningers het liefst helemaal geen verkeer over de Grote Markt hebben. Volgens mij klopt dat niet - uit enquetes blijkt dat een route dwars door het centrum juist het populairst is. In ieder geval bij de winkeliers.

- Verder lijkt mij dat de diepenring-route een beetje net-niet wordt. Volgens mij kun je beter één keer in de roos schieten, dan twee keer naast.

Hoe dan ook, vanaf begin af aan was ik al voor dubbelspoor Oosterstraat en dubbelspoor Boterdiep. Het projectbureau zag dat eerst niet zitten, omdat dat bij de Maagdenbrug niet zou passen*. Maar blijkbaar hebben ze daar nu een oplossing voor, dus ik ben helemaal happy.

* In de zomer heb ik bij de manifestatie in de Martinikerk meegedaan aan de fietsexcursie. Als enige deelnemer, dus ik kon een uur lang alleen met de projectbureau-meneer door de stad fietsen en vragen stellen.
Ik heb geen idee over dat bovenste argument, maar ik denk dat we allebei wel een beetje gelijk hebben. Het hangt er maar net vanaf wie je spreekt, toch?

En het kan kloppen dat de Diepenringtrace ook net niet kan worden. Maar ik heb er juist het vertrouwen in dat het net wel iets meer kan opleveren. Een van de argumenten die ik daarvoor had is weggevallen nu gekozen wordt over het boterdiep te rijden, de bereikbaarheid van het umcg. Maar waar ik vooral bang voor ben is de aanleg van het spoor door de Oosterstraat. Als dat gebeurt ben ik bang dat de aanleg van een nieuwe fundering te lang gaat duren. Maar dat is vast ingecalculeerd .
Maar een alleen voor de fiets bestemde Gelkingestraat lijkt mij wel wat, echt superhandig in plaats van omver gereden te worden door een mooie Citaro

Maar wat vind je van mijn pws? Zit het er een beetje goed uit?
Toch even meningen peilen
du_kemaandag 16 februari 2009 @ 23:09
Leuk onderwerp! Heb in Groningen Planologie gestudeerd en gewoond, dan volg je zoiets toch een beetje meer. Het Diepenringtrace lijkt mij een vrij krappe bedoening en voor het gebruik van de tram lijkt het echte centrum aandoen ook beter.

Ben benieuwd of het er echt helemaal zal gaan komen.
#ANONIEMmaandag 16 februari 2009 @ 23:19
Goed, wat het profielwerkstuk betreft:
- De tram gaat in de stad toch 100% zeker op stroom rijden?
- Het is "het trace" en niet "de trace".
- (pagina 24) Een tram is in Amsterdam niet sneller dan ergens anders. Ik heb een keer voor een paar routes de gemiddelde snelheid (inclusief stoppen) uitgerekend: in het centrum < 15 km/u en in de buitenwijken op een vrije trambaan zo'n 22 km/u.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 23:20:50 ]
2cvmaandag 16 februari 2009 @ 23:29
Het is het tracé.
#ANONIEMmaandag 16 februari 2009 @ 23:32
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:29 schreef 2cv het volgende:
Het is het tracé.
Weet ik, alleen stonden de toetsenbordinstellingen verkeerd zodat ik geen é kon typen.
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 23:54
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:19 schreef Igen het volgende:
Goed, wat het profielwerkstuk betreft:
- De tram gaat in de stad toch 100% zeker op stroom rijden?
Ja dat klopt, maar op het moment van schrijven was dat nog niet 100% zeker.
- Het is "het trace" en niet "de trace".

- (pagina 24) Een tram is in Amsterdam niet sneller dan ergens anders. Ik heb een keer voor een paar routes de gemiddelde snelheid (inclusief stoppen) uitgerekend: in het centrum < 15 km/u en in de buitenwijken op een vrije trambaan zo'n 22 km/u.
Ik bedoel in vergelijking met de bus , staat er niet helemaal duidelijk geloof ik.
Maar voor de rest ziet het er hopelijk prima uit, toch?
Mr.Jorn.maandag 16 februari 2009 @ 23:55
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:09 schreef du_ke het volgende:
Leuk onderwerp! Heb in Groningen Planologie gestudeerd en gewoond, dan volg je zoiets toch een beetje meer. Het Diepenringtrace lijkt mij een vrij krappe bedoening en voor het gebruik van de tram lijkt het echte centrum aandoen ook beter.

Ben benieuwd of het er echt helemaal zal gaan komen.
Het staat nu volgens mij vast, dit is de voorkeursroute die de onderzoeksgroep van Project RegioTram heeft voorgedragen aan de gemeente Groningen.
#ANONIEMdinsdag 17 februari 2009 @ 00:13
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:54 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Maar voor de rest ziet het er hopelijk prima uit, toch?


Dan nog even over de snelheid. De enige fatsoenlijke gegevens die ik kan vinden komen uit Düsseldorf - de opbouw van het OV-net daar lijkt echt ontzettend veel op dat van Amsterdam.
Tram 17 km/u
Bus 20 km/u
Metro/Sneltram 29 km/u
De bus is daar dus sneller. Maar je moet wel bedenken dat zowel in Düsseldorf als Amsterdam de trams vooral in het drukke centrum rijden. De buslijnen eindigen vaak aan de rand het centrum al, en gaan dus vooral door buitenwijken en het ommeland. Daar is meer ruimte en minder drukte zodat de bus snel kan rijden.

Dat de bus statistisch gezien sneller is, betekent dus niet automatisch dat een bus ook daadwerkelijk sneller dan een tram zou zijn op dezelfde verbinding.
Mr.Jorn.dinsdag 17 februari 2009 @ 00:15
Inderdaad, de bus heeft vaker last van files. Zo krijgt de tram op de zernike-, eiken- en kastanjelaan een eigen strook, waar de bus nu nog wel eens vast wil staan. De tram heeft bijvoorbeeld op meerdere plekken voorrang tov de bus. Theoretisch is het inderdaad zo dat de bus sneller is, maar de praktijk bewijst het tegendeel...
2cvdinsdag 17 februari 2009 @ 01:16
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Weet ik, alleen stonden de toetsenbordinstellingen verkeerd zodat ik geen é kon typen.
Alt 130
Brentmeisterdinsdag 17 februari 2009 @ 01:35
Laat die tram maar komen
Mr.Jorn.dinsdag 17 februari 2009 @ 12:48
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 01:35 schreef Brentmeister het volgende:
Laat die tram maar komen
Jup!

En met een beetje geluk hebben we over een jaar of 15 een (bijna) busvrij Groningen!
Viking84dinsdag 17 februari 2009 @ 12:52
Stomme vraag misschien, maar waarom zou je een tram buiten de stad verkiezen boven een bus? . Trams gaan toch lang zo hard niet? .

Ik zie liever een treinverbinding komen tussen Groningen - Drachten - Leeuwarden / Heerenveen (beide kanten op dus).
2cvdinsdag 17 februari 2009 @ 13:47
Je vergeet Sneek.
Mr.Jorn.dinsdag 17 februari 2009 @ 13:49
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:52 schreef Viking84 het volgende:
Stomme vraag misschien, maar waarom zou je een tram buiten de stad verkiezen boven een bus? . Trams gaan toch lang zo hard niet? .

Ik zie liever een treinverbinding komen tussen Groningen - Drachten - Leeuwarden / Heerenveen (beide kanten op dus).
Die wordt ook aangelegd, ik weet alleen niet precies wanneer. Maar een tram gaat buiten de stad 105 km/h. Dus sneller dan een bus. En daarnaast gaat dat ding over een spoor, wat over het algemeen gesproken sneller is.
RealZeusdinsdag 17 februari 2009 @ 16:51
Ik vind het dubbelspoor in de Oosterstraat niet zo'n strak plan.
De ondernemers zijn het er niet mee eens, laden en lossen wordt schier onmogelijk en mijns inziens is de Oosterstraat daar te smal voor.

Voorts zijn er ook nog een paar bochten die problemen op gaan leveren.

Technisch gezien zou het handiger zijn dat ding door de Herestraat te sturen en dan via de Ebinngestraat, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet kan ivm winkelend publiek.

Een betere optie zou in mijn ogen zijn: via de Diepenring, St. Janstraat, Grote Markt, Ebbingestraat, Diepenring, Prinsesseweg, Zonnelaan, Zernike. Doet het ding wel de Grote Markt aan maar hoeft de tram niet door de smalle Oosterstraat.
#ANONIEMdinsdag 17 februari 2009 @ 19:32
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef RealZeus het volgende:
Voorts zijn er ook nog een paar bochten die problemen op gaan leveren.

Technisch gezien zou het handiger zijn dat ding door de Herestraat te sturen en dan via de Ebinngestraat, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet kan ivm winkelend publiek.
Als de tram door de Oosterstraat komt hoeft niks gesloopt te worden. Alleen het plan voor de nieuwe Oostwand moet worden aangepast.

Als de tram door de Gelkingestraat gaat, moet het gebouw op de hoek met het Zuiderdiep weg.
Als de tram door de Herestraat gaat, moet het gebouw van Bakker Bart weg.

Hmmm. Dat laatste is dan misschien inderdaad een beter plan...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2009 19:35:09 ]
RealZeusdinsdag 17 februari 2009 @ 19:44
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Als de tram door de Oosterstraat komt hoeft niks gesloopt te worden. Alleen het plan voor de nieuwe Oostwand moet worden aangepast.
Jawel hoor, Sigarenwinkel Homan moet er aan geloven en het ding kan de bocht naar de diepenring toe ook amper maken als hij van de Grote Markt afkomt.
#ANONIEMdinsdag 17 februari 2009 @ 19:55
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:44 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Jawel hoor, Sigarenwinkel Homan moet er aan geloven
Dat is met eigenlijk elke variant zo, ook als je via de diepenring gaat. Alleen bij het "Westrandtracé" over het treinspoor niet, maar dat is om andere redenen alsnog bijna 50 miljoen euro duurder.

Maar eigenlijk is deze hele discussie een beetje zinloos, die had je afgelopen zomer moeten voeren. Het nieuws op dit moment is juist dat het tracé eindelijk vast staat.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2009 19:57:32 ]
RealZeusdinsdag 17 februari 2009 @ 20:05
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is met eigenlijk elke variant zo, ook als je via de diepenring gaat. Alleen bij het "Westrandtracé" over het treinspoor niet, maar dat is om andere redenen alsnog bijna 50 miljoen euro duurder.

Maar eigenlijk is deze hele discussie een beetje zinloos, die had je afgelopen zomer moeten voeren. Het nieuws op dit moment is juist dat het tracé eindelijk vast staat.
Leuk dat de betreffende ondernemers ook inspraak hadden dan.

Maar goed, kantoortijgers bedenken nou eenmaal niet de slimste en meest logische oplossingen.
#ANONIEMdinsdag 17 februari 2009 @ 22:05
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 20:05 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Maar goed, kantoortijgers bedenken nou eenmaal niet de slimste en meest logische oplossingen.
Daarom hebben ze ook niet gekozen voor één van de oplossingen die ze op hun kantoor hadden bedacht. Maar juist een oplossing die afgelopen zomer door veel Stajders in de enquêtes is aangedragen.
Mr.Jorn.woensdag 18 februari 2009 @ 12:57
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 20:05 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Leuk dat de betreffende ondernemers ook inspraak hadden dan.

Maar goed, kantoortijgers bedenken nou eenmaal niet de slimste en meest logische oplossingen.
Leuk dat mensen die dit soort uitspraken doen er ook verstand van hebben

Dat is juist het hele idee geweest van de tram. De Stadjers hebben juist inspraak gehad, er zijn informatieavonden georganiseerd en zoals Igen al vertelt is daar veel belangstelling voor geweest (ik herinner mij een fietstocht ) en er zijn zelfs aparte avonden georganiseerd voor ondernemers. Dus er is eigenlijk wél naar de mensen geluisterd.
Renewoensdag 18 februari 2009 @ 15:51
Krijgt Hoogkerk ook een aansluiting?
Mr.Jorn.woensdag 18 februari 2009 @ 17:08
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:51 schreef Renesite het volgende:
Krijgt Hoogkerk ook een aansluiting?

Jup, daar gaat de tram/trein naar Heerenveen/Leeuwarden afsplitsen.
Station Hoogkerk!
RealZeuswoensdag 18 februari 2009 @ 18:06
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:57 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Leuk dat mensen die dit soort uitspraken doen er ook verstand van hebben

Dat is juist het hele idee geweest van de tram. De Stadjers hebben juist inspraak gehad, er zijn informatieavonden georganiseerd en zoals Igen al vertelt is daar veel belangstelling voor geweest (ik herinner mij een fietstocht ) en er zijn zelfs aparte avonden georganiseerd voor ondernemers. Dus er is eigenlijk wél naar de mensen geluisterd.
Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?
Renewoensdag 18 februari 2009 @ 18:25
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:08 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Jup, daar gaat de tram/trein naar Heerenveen/Leeuwarden afsplitsen.
Station Hoogkerk!
! Over 20 jaar ofzo !
#ANONIEMwoensdag 18 februari 2009 @ 21:22
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:06 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?
Volgens mij komt dat vooral door ene meneer Björn Mulder.
- De anti-tram-website www.tramgroningen.nl is door hem opgezet,
- Hij was de "tegenstander" in het debat in de Martinikerk,
- In het DvhN staan regelmatig ingezonden anti-tram-brieven van hem.

Het interessante is dat deze meneer zelf géén ondernemer is, uitgerekend in de Oosterstraat woont, en pas naar Groningen is verhuisd toen het principebesluit voor de aanleg van een tram al door de gemeenteraad was.

Blijkbaar heeft hij bij zijn verhuizing het besluit dat er een tram komt over het hoofd gezien en nu baalt hij.

Edit: Ik lees net dat de ondernemers in de Oosterstraat het inderdaad niet echt zien zitten, zo'n dubbelspoor, vooral vanwege het laden en lossen. Het projectbureau kijkt nu naar een optie met deels enkelspoor.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2009 21:28:23 ]
Mr.Jorn.woensdag 18 februari 2009 @ 21:32
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:06 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Waarom lees ik dan verhalen van allemaal ondernemers uit de Oosterstraat die het er niet mee eens zijn dat er een dubbelspoor voor hun deur komt?
Ik denk dat dit echt iets is waar niks tegen te doen is. De keuze is niet voor niks gemaakt, onder andere om er voor te zorgen dat niet de gehele Grote Markt overheerst wordt door spoor. Nu is er namelijk alleen maar een baan aan de zijkant van de Grote Markt. Eigenlijk hadden ze over de Diepenring moeten gaan
Mr.Jorn.woensdag 18 februari 2009 @ 21:33
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:25 schreef Renesite het volgende:

[..]

! Over 20 jaar ofzo !
Volgens mij sowieso voor 2020!
Jesse_donderdag 19 februari 2009 @ 00:02
Hebben ze ook onderzocht of dit ooit een keer winstgevend gaat worden?
Een beetje de armste regio's van Nederland met Groningen verbinden, ik kan me niet voorstellen dat daar brood in zit.
#ANONIEMdonderdag 19 februari 2009 @ 00:45
Winstgevend? Vast niet.

Maar daar gaat het ook niet om. Stedelijk en regionaal vervoer is er niet om winst te maken, maar om ervoor te zorgen dat de stad bereikbaar blijft. Dat je niet een grote chaos van eindeloze file's en luchtvervuiling krijgt.

Overigens: zelfs de stervensdrukke metro's van Londen en New York kunnen niet draaien zonder flinke subsidies van de overheid.
Renedonderdag 19 februari 2009 @ 09:39
Laten ze eerst die verrekte julianaplein eens ongelijkvloers maken... dat lijkt me eerst nodig.
#ANONIEMdonderdag 19 februari 2009 @ 10:07
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 09:39 schreef Renesite het volgende:
Laten ze eerst die verrekte julianaplein eens ongelijkvloers maken... dat lijkt me eerst nodig.
Dat gaan ze toch ook doen, als het goed is?

Tegelijk met het ombouwen van de rest van de zuidelijke Ringweg. Of die nou in een tunnel of op een viaduct komt, in elke variant wordt het Julianaplein ongelijkvloers.
Renedonderdag 19 februari 2009 @ 10:14
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 10:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat gaan ze toch ook doen, als het goed is?

Tegelijk met het ombouwen van de rest van de zuidelijke Ringweg. Of die nou in een tunnel of op een viaduct komt, in elke variant wordt het Julianaplein ongelijkvloers.
Ja, maar dat duurt nog wel effe !
Peterseliemandonderdag 19 februari 2009 @ 11:10
Leuk zo'n tram hoor
Mr.Jorn.donderdag 19 februari 2009 @ 13:36
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 11:10 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk zo'n tram hoor
jij zit liever in een stampvolle bus?
Peterseliemandonderdag 19 februari 2009 @ 13:59
Vol is een relatief begrip hoor
Mr.Jorn.vrijdag 20 februari 2009 @ 11:24
Ja okee, dat klopt. Maar ik vind het vervelend om 16 km te moeten staan. Dan zit ik liever. En vol is natuurlijk het veevervoer van en naar Zernike!
Petervrijdag 20 februari 2009 @ 12:01
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:51 schreef RealZeus het volgende:
Ik vind het dubbelspoor in de Oosterstraat niet zo'n strak plan.
De ondernemers zijn het er niet mee eens, laden en lossen wordt schier onmogelijk en mijns inziens is de Oosterstraat daar te smal voor.

Voorts zijn er ook nog een paar bochten die problemen op gaan leveren.

Technisch gezien zou het handiger zijn dat ding door de Herestraat te sturen en dan via de Ebinngestraat, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet kan ivm winkelend publiek.

Een betere optie zou in mijn ogen zijn: via de Diepenring, St. Janstraat, Grote Markt, Ebbingestraat, Diepenring, Prinsesseweg, Zonnelaan, Zernike. Doet het ding wel de Grote Markt aan maar hoeft de tram niet door de smalle Oosterstraat.
Doe dan dat semi-dubbelspoor wat men in a'dam heeft: =====>---------<====== waarbij bij ------- het geen 1 rails is, maar twee tegen elkaar aan/in elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 20-02-2009 12:06:46 ]
RealZeusvrijdag 20 februari 2009 @ 15:41
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:01 schreef Peter het volgende:

[..]

Doe dan dat semi-dubbelspoor wat men in a'dam heeft: =====>---------<====== waarbij bij ------- het geen 1 rails is, maar twee tegen elkaar aan/in elkaar.
Ze zijn bang dat de trams dan op elkaar moeten wachten.

Het is moeilijk, een dienstregeling bedenken.
Mr.Jorn.vrijdag 20 februari 2009 @ 16:21
Als je er vanuit gaat dat ze een dienstregeling willen hebben van elke kant op elke 8 minuten een tram...
Mr.Jorn.zondag 22 februari 2009 @ 16:44
Wat vinden jullie trouwens van het idee dat de tram hoogstwaarschijnlijk een groene kleurstelling krijgt?
#ANONIEMzondag 22 februari 2009 @ 16:50
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:44 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van het idee dat de tram hoogstwaarschijnlijk een groene kleurstelling krijgt?
Goed idee. Zeker als het een regiotram wordt.

En weet je waarom? Omdat mensen onbewust denken dat een trein minder lawaai maakt als 'ie groen is en dus niet zo opvalt in het landschap.
Peterseliemanzondag 22 februari 2009 @ 16:54
Als de tram ook over het spoor gaat rijden, moet deze wel aan de voorzijde voorzien zijn van een wit of een geel vlak van tenminste 1m2. Is een eis van het IVW
Mr.Jorn.zondag 22 februari 2009 @ 18:14
Dat vind ik dan wel weer grappig , een mooie groene tram met in het midden een lelijk wit vlak . Hoezo eigenlijk?
Karrsmaandag 23 maart 2009 @ 13:17
Wat tof, dat er hier ook een topique over loopt.

Doet me denken aan deze ouwe thread.

En die lui in de Oosterstraat moeten niet zeuren - dat gaat echt wel passen. Ook met laden en lossen.
RealZeusmaandag 23 maart 2009 @ 16:51
quote:
Op maandag 23 maart 2009 13:17 schreef Karrs het volgende:
Wat tof, dat er hier ook een topique over loopt.

Doet me denken aan deze ouwe thread.

En die lui in de Oosterstraat moeten niet zeuren - dat gaat echt wel passen. Ook met laden en lossen.
Met dubbelspoor? Dat denk ik niet.
Mr.Jorn.maandag 23 maart 2009 @ 16:55
quote:
Op maandag 23 maart 2009 13:17 schreef Karrs het volgende:
Wat tof, dat er hier ook een topique over loopt.

Doet me denken aan deze ouwe thread.

En die lui in de Oosterstraat moeten niet zeuren - dat gaat echt wel passen. Ook met laden en lossen.
Dat betwijfel ik ook ten zeerste.
#ANONIEMmaandag 23 maart 2009 @ 17:09
quote:
Op maandag 23 maart 2009 16:51 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Met dubbelspoor? Dat denk ik niet.
Op een andere site kwam ik de volgende tekeningen tegen:
quote:
Daar kun je zien hoeveel ruimte naast de trambaan overblijft.

Van het Zuiderdiep tot waar het Medaillehuis Jan Suurd zat, is laden en lossen geen probleem.
Vanaf daar totaan de Grote Markt wordt het met dubbelspoor te krap, denk ik zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2009 17:10:23 ]
RealZeusmaandag 23 maart 2009 @ 18:45
quote:
Op maandag 23 maart 2009 17:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Op een andere site kwam ik de volgende tekeningen tegen:
[..]

Daar kun je zien hoeveel ruimte naast de trambaan overblijft.

Van het Zuiderdiep tot waar het Medaillehuis Jan Suurd zat, is laden en lossen geen probleem.
Vanaf daar totaan de Grote Markt wordt het met dubbelspoor te krap, denk ik zo.
Die cijfers, zijn dat meters?
#ANONIEMmaandag 23 maart 2009 @ 18:59
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:45 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Die cijfers, zijn dat meters?
Ja.
Karrsdinsdag 24 maart 2009 @ 11:01
Hier een plaatje van de Oosterstraat van om en nabij 1932, met een 'gewone' straat. (Trolley-) bussen konden elkaar indertijd passeren. De straat was breder dan de dubbele tramlijn zal worden:


En zo gaat het er ongeveer uitzien:


2cvdinsdag 24 maart 2009 @ 11:26
Waarom laten ze daar geen trolleybussen rondrijden ? Dan hoef je alleen bovenleiding op te hangen en geen rails neer te leggen. Scheelt volgens mij een hoop poen.
Peterseliemandinsdag 24 maart 2009 @ 11:29
Je kunt het ook omdraaien en alleen rails neerleggen. Dat scheelt gebroken bovenleidingen
#ANONIEMdinsdag 24 maart 2009 @ 11:33
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef 2cv het volgende:
Waarom laten ze daar geen trolleybussen rondrijden ? Dan hoef je alleen bovenleiding op te hangen en geen rails neer te leggen. Scheelt volgens mij een hoop poen.
Misschien omdat je daarmee helemaal niks oplost?
wieringerdinsdag 24 maart 2009 @ 11:35
je kunt ook gewoon met de bus, heb je alleen een tankstation nodig.
Karrsdinsdag 24 maart 2009 @ 11:36
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef 2cv het volgende:
Waarom laten ze daar geen trolleybussen rondrijden ? Dan hoef je alleen bovenleiding op te hangen en geen rails neer te leggen. Scheelt volgens mij een hoop poen.
Um, ja, maar dan heb je trolleyBUSSEN. Het probleem is juist dat er nu al bijna geen bussen meer bij kunnen.
2cvdinsdag 24 maart 2009 @ 11:38
Langere bussen ? B.v. een geledebus met 3 knikken er in wat ook mooi meestuurt waardoor de laatste wagen niet gigantisch de bocht afsnijdt.
daReaperdinsdag 24 maart 2009 @ 11:44
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:01 schreef Karrs het volgende:
Hier een plaatje van de Oosterstraat van om en nabij 1932, met een 'gewone' straat. (Trolley-) bussen konden elkaar indertijd passeren. De straat was breder dan de dubbele tramlijn zal worden:
[ afbeelding ]

En zo gaat het er ongeveer uitzien:
[ afbeelding ]


En nu ziet ie er zo uit: http://maps.google.com/maps?source=earth&ll=53.21685274,6.57003911&layer=c&cbll=53.21685274,6.57003911&cbp=1,360,,0,5

Karrsdinsdag 24 maart 2009 @ 11:45
Langere bussen

Eén van de redenen dat ik zo voor de tram ben, is omdat ik de BUS van de Grote Markt af wil. Ik ben meerdere malen bijna van mijn sokken gereden door een bus. Niet alleen daar, maar ook in Ooster- en Gelkingestraat. En bovendien, als je op de GM op een terrasje zit is dat niet goed voor de luchtwegen, zal ik maar zeggen.

Met een tram heb je dat niet. En bovendien krijgen wij noeste fietsers een eigen fietspad door de Gelkingestraat en over de Grote Markt - geen wielen in de rails
(Hoewel ik daar in Amsterdamn ook nooit last van heb gehad)
Karrsdinsdag 24 maart 2009 @ 11:47
quote:

Beter plaatje
Peterseliemandinsdag 24 maart 2009 @ 11:48
En langere bussen passen ook niet echt op de Grote Markt. Die zouden alleen op studentenlijn 15 kunnen rijden en laat Munnekeholm nu net een leuke flessenhals zijn
RealZeusdinsdag 24 maart 2009 @ 15:36
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:47 schreef Karrs het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Beter plaatje
Als ik dit plaatje zo bekijk is laden en lossen aan de linkerkant net mogelijk maar dan moet de trambaan niet breder worden dan de weg. En je hebt sowieso last van boze voetgangers omdat je ze de weg verspert.
En de winkeliers moeten hun luifeltjes even intrekken en de lichtreclame wat hoger hangen.
#ANONIEMdinsdag 24 maart 2009 @ 15:52
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:36 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Als ik dit plaatje zo bekijk is laden en lossen aan de linkerkant net mogelijk maar dan moet de trambaan niet breder worden dan de weg. En je hebt sowieso last van boze voetgangers omdat je ze de weg verspert.
En de winkeliers moeten hun luifeltjes even intrekken en de lichtreclame wat hoger hangen.
Vanaf het punt waar de foto gemaakt is totaan de Grote Markt, kun je inderdaad niet laden en lossen als een dubbele trambaan wordt aangelegd.

Maar achter de fotograaf is de straat breder, en daar past het wel.