Was je nu maar jurist, dan zou je weten hoe je hier je achterwerk mee kunt afvegen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:14 schreef Repeat het volgende:
Maken ze het bij jullie de studenten trouwens ook praktisch onmogelijk om bezwaar in te dienen? Met ingescande bronvermelding, want anders nemen ze het niet eens in behandeling.
Sorry, maar ik haal die vgt toch wel, dus het is me gewoon de moeite niet waard om helemaal naar een bron te gaan zoeken en deze dan nog in te scannen ook.
Wist ik trouwens ook niet DotKoen
Kort geding?quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Was je nu maar jurist, dan zou je weten hoe je hier je achterwerk mee kunt afvegen.
Kan (mits spoedeisend belang), maar hoeft niet. Kan overigens ook beroep bij de bestuursrechter zijn (kg is in de volksmond een geding wat je aanspant in een civiele zaak, maar je kunt ook een voorlopige voorziening halen in een bestuursrechtelijke zaak).quote:
Waarom dan? Is het illegaal dat een universiteit dergelijke eisen stelt?quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kan (mits spoedeisend belang), maar hoeft niet. Kan ook beroep bij de bestuursrechter zijn.
Er volgt een negatief besluit op je bezwaar (ze nemen het niet in behandeling immers). Daartegen kun je in beroep. Of dat beroep kansrijk is is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden vh geval.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:12 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Waarom dan? Is het illegaal dat een universiteit dergelijke eisen stelt?
Goodluckquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:48 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ben al 2 1/2 week bezig met voorbereiden, het voordeel aan de Summa stof is, is dat je als je de juiste vakken kiest bij Biomedische Wetenschappen hier in Utrecht, dat je een groot deel gewoon al als lesstof krijgt.
[..]
Opzich niet heel erg, het boek waar ze namelijk het meeste uit vragen, wordt ook gewoon gebruikt bij een hoop vakken binnen m'n opleiding. Dus opzich zolang ik geen blackout krijg moeten die feitjes hopelijk wel lukken, maar ik blijf nog ff doorleren.
Er is vermoedelijk sprake van een fissuur in het bot van de rechterwijsvinger. Voor de zekerheid foto laten maken. Afhankelijk van de uitkomst daarvan rust voorschrijven/beschermend opzetstukje op de vinger laten aanmeten. Zo nodig medicatie om de koorts/pijn te drukken.quote:Op donderdag 19 februari 2009 23:49 schreef dotKoen het volgende:
Omdat ik de laatste casus had opgelost, volgt hier een nieuwe. Overigens niet zelfverzonnen, net zoals de vorige casus. Nog iets te weinig ervaring voor.
De 43-jarige meneer B. bezoekt uw ochtendspreekuur. U ziet hem eigenlijk nooit; het laatste contact dateert van 12 jaar geleden toen hij een longontsteking had na het schaatsen van de Elfstedentocht. Hij klaagt nu over pijn in de rechterwijsvinger die sinds 2 dagen bestaat. De pijn is dusdanig toegenomen dat hij er vannacht niet van kon slapen. Hij vermeldt een hevig kloppend gevoel in het laatste stukje van zijn wijsvinger. Bij navraag blijkt dat hij aan het klussen is in zijn nieuwe huis.
B. maakt geen zieke indruk. Temperatuur bij oorthermometer is 37,7. Bij onderzoek van de hand ziet u dat zijn rechterwijsvinger diffuus gezwollen en rood is. De vinger staat in een licht gebogen stand en kan niet volledig gestrekt worden, terwijl ook het buigen pijnijk is. De meeste heeft hij juist bij de plooi van het DIP-gewricht, aan de volaire zijde. U twijfelt of u een wondje ziet. Hij heeft een eeltige huid.
Wat is de waarschijnlijke oorzaak van het probleem? Wat zijn uw therapeutische overwegingen? Wat doet u?
Daar krijg je geen diffuus gezwollen, rode en constant zeer pijnlijke (alleen bij strekken) vinger van.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
Oh ja, kan natuurlijk ook een trigger finger zijn.
Ach, een niemendalletjequote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:16 schreef starla het volgende:
[..]
Daar krijg je geen diffuus gezwollen, rode en constant zeer pijnlijke (alleen bij strekken) vinger van.
Da's waar.quote:Aan je diagnose fractuur twijfel ik ook, omdat er geen trauma gemeld wordt in de casus.
Ik twijfel ook nog een beetje, maar bovenaan in m'n DD staat panaritium. Dat hij problemen met strekken en buigen heeft doet je richting panaritium tendinosum denken, maar daar is hij niet ziek genoeg voor en hij heeft geen koorts. Of de beste man heeft voordat ie bij je kwam 8 keer 500mg PCM genomen natuurlijkquote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach, een niemendalletje![]()
[..]
Da's waar.
Maar wat is het dan wel?
Nog nooit van gehoord (nu ben ik ook een beunhaas in dit topicquote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:22 schreef starla het volgende:
[..]
Ik twijfel ook nog een beetje, maar bovenaan in m'n DD staat panaritium. Dat hij problemen met strekken en buigen heeft doet je richting panaritium tendinosum denken, maar daar is hij niet ziek genoeg voor en hij heeft geen koorts. Of de beste man heeft voordat ie bij je kwam 8 keer 500mg PCM genomen natuurlijk
Hij zegt ook meeste pijn te hebben in de plooi, dat is typisch losmazig weefsel waar flegmone kan plaatsvinden.
Malletfinger omdat ie gewoon z'n extensorpees kapot heeft kan in principe ook, al dan niet in combinatie met avulsiefractuur.
Is voor iedereen lastig, helemaal omdat de casussen hier zo statisch zijn. Wij hebben klinisch redeneren tijdens de studie, maar dan kun je zelf nog extra dingen vragen, extra LO doen en zelf aanvullend onderzoek aanvragen. Dan geven ze daar antwoorden op.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nu moet ik ter verdediging wel zeggen dat ik vrij weinig ervaring heb in het casus oplossen obv beschrijving,
Precies, gewoon de patient even uithoren, hoe staat het met de onsteking, zijn er abnormaliteiten etc.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:38 schreef starla het volgende:
[..]
Is voor iedereen lastig, helemaal omdat de casussen hier zo statisch zijn. Wij hebben klinisch redeneren tijdens de studie, maar dan kun je zelf nog extra dingen vragen, extra LO doen en zelf aanvullend onderzoek aanvragen. Dan geven ze daar antwoorden op.
Ik zou bijvoorbeeld hier het liefst meer willen weten: medicatie, trauma?, iets tegen pijn gedaan? en ook niet onbelangrijk is of de roodheid scherp begrensd is, en of de vinger warm aanvoelt.
Het is op zich wel een goede controle op je parate kennis, maar het heeft verder niet heel erg veel raakvlakken met de praktijk.quote:De bedoeling is dus niet dat je meteen de juiste diagnose hebt, maar dat je met zo min mogleijk informatie aan verschillende dingen denkt.
Bingo! Panaritium: difuus gewollen, rode vinger, pijnlijke bewegingsbeperking volaire zijde en subfebriele temp.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:22 schreef starla het volgende:
[..]
Ik twijfel ook nog een beetje, maar bovenaan in m'n DD staat panaritium. Dat hij problemen met strekken en buigen heeft doet je richting panaritium tendinosum denken, maar daar is hij niet ziek genoeg voor en hij heeft geen koorts. Of de beste man heeft voordat ie bij je kwam 8 keer 500mg PCM genomen natuurlijk
Hij zegt ook meeste pijn te hebben in de plooi, dat is typisch losmazig weefsel waar flegmone kan plaatsvinden.
Patiënt heeft geen zelfmedicatie gebruikt. Hij heeft er tijdens het klussen niet op geslagen, maar bij navraag is het wel mogelijk dat er een splinter in is gekomen: hij heeft immers een nieuwe houten vloer gelegd. Heeft overigens geen splinter gemerkt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:38 schreef starla het volgende:
Ik zou bijvoorbeeld hier het liefst meer willen weten: medicatie, trauma?, iets tegen pijn gedaan? en ook niet onbelangrijk is of de roodheid scherp begrensd is, en of de vinger warm aanvoelt.
Incisie en drainage.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:10 schreef dotKoen het volgende:
Goed, een juiste diagnose hebben we. Nu de therapie nog!
Jep. We gaan iets sneller door de casus. De chirurgie-assistent vraagt nog aan patiënt of hij allergisch is voor antibiotica (zie de pneumonie in vg). Hij heeft uitslag gehad, maar weet niet meer wat hij heeft voorgeschreven gekregen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:39 schreef starla het volgende:
Op OK door plastisch chirurg. Flucloxacilline IV?
Omdat de peesschede van digV tot voorbij de pols loopt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:52 schreef dotKoen het volgende:
Waarom is het trouwens belangrijk te kijken of de pink geen afwijkingen vertoont?
En wat is de vraag?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:52 schreef dotKoen het volgende:
Dezelfde avond wordt patiënt geopereerd. Het wondje (dat de dienstdoende chirurgie-assistent wel zag) wordt geëxideerd, er blijkt toch een klein houtsplintertje in de subcutis te zetten. De peesschede wordt geopend, zowel ter plaatse van het wondje als verder proximaal, ter plaatse van 1 van de handplooien. Er zit duidelijk toch in de peesschede. Met een klein kathetertje wordt de peesschede gespoeld en de wonden worden opgengelaten. U ondersteunt de behandeling door antibiotica te gevven. Aangezien er een mogelijke penicilline-allergie bestaat, geeft u 1 dag erytromycine iv, daarna 4 dagen oraal. U ontslaat de patiënt anderhalve dag na OK. Pijn is verdwenen, roodheid verminderd. Beweging gaat echter nog moeizaam.
Niets, geen vragen meerquote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:07 schreef starla het volgende:
[..]
Omdat de peesschede van digV tot voorbij de pols loopt.
[..]
En wat is de vraag?
Maar natuurlijk, hoe is het afgelopen?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:09 schreef dotKoen het volgende:
Ik dacht dat je wel graag wilde weten hoe het met onze arme patiënt ging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |