http://www.ad.nl/economie(...)miljardentekort.htmlquote:Megabezuinigingen door miljardentekort
Heel Nederland zal de kredietcrisis aan den lijve ondervinden. Door een tegenvaller van maar liefst 12 miljard euro zijn miljardenbezuinigingen en harde ingrepen onontkoombaar.
De giga tekort is het gevolg van een enorme toename van het aantal uitkeringen nu de werkloosheid stijgt én van de miljarden aan tegenvallende belastinginkomsten.
Volgens de officiële begrotingsregels van het kabinet moet het volledige bedrag worden bezuinigd. Maar ambtenaren waarschuwen dat dit desastreus is voor de economie. Die raakt dan nog verder in het slop, zodat het kabinet kan rekenen op een extra tegenvaller van 8 miljard.
Dat er slecht nieuws zou komen, was al langer bekend. Maar de volle omvang van de problemen drong pas gisteravond door tot de drie coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. ,,We ontkomen er nu niet aan heel vervelende dingen te doen,'' zegt een ingewijde. De officiële cijfers van het Centraal Planbureau komen pas volgende week.
Het CDA houdt tot nu toe vast aan de strenge begrotingsregels en wil dus flink bezuinigen. De PvdA en ChristenUnie vinden dat in deze crisistijd wel van die regels kan worden afgeweken. Zij deinzen ervoor terug om de economie nog verder onderuit te halen en pleiten juist voor investeringen.
Met de nieuwste cijfers komen de onorthodoxe maatregelen die premier Balkenende vorige week aankondigde heel dichtbij. Het kabinet moet beslissen over ingrijpende maatregelen als het verhogen van de AOW-leeftijd, aftopping van de hypotheekrenteaftrek en het bevriezen van de uitkeringen.
Ongeveer 3,75 miljard euro van de tegenvaller waarmee het kabinet kampt is het gevolg van extra WW-uitkeringen. Daarnaast loopt de schatkist in 2009 en 2010 nog miljarden mis aan inkomstenbelasting, winstbelasting en aardgastbaten vanwege de lage olieprijs.
Wat dacht je van het afschaven van het leger.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 04:02 schreef niet_links het volgende:
Heel vervelend, maar wat is gebeurd met de aartgasbaten toen de olieprijs zo hoog was ? UItgegeven zeker aan allerlei onzin dingen.
Gewoon geen ontwikkelingshulp meer geven scheelt al een stuk. Bezuinig dan ook nog eens op het ambtenaren apparaat. De burger is toch altijd de lul. Dit zal dus niet gebeuren.
Alleen jammer dat de banken geen hypotheken (meer) verstrekken aan jan en alleman...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:13 schreef henkway het volgende:
Het kabinet kan geld maken door alle woningwet woningen te verkopen aan de huurders tegen 70% van de taxatiewaarde als 30% van de huurders dat doet, dan levert dat 100 miljard euro op
Dat doen ze al jaren. Wat denk je, als ze bij Defensie gaan schaven, doen ze dat ook bij de KMar bijvoorbeeld. Dus minder capaciteit voor grensbewaking etcetera.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wat dacht je van het afschaven van het leger.
Ook geen problemen mee.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat hebben ze al gedaan! Staatsschuld is 50% toegenomen dankzij 100 miljard euro voor een paar grote bedrijven die hebben zitten prutsen (lees: banken). Maar 2 % toename voor zinnige doelen, namelijk zorgen dat de echte economie blijft draaien, dat mag natuurlijk niet...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 03:54 schreef Specularium het volgende:
Laat de staatsschuld maar even zitten.
Goed plan.....stuur ze met nog brakker spul richting de gevaarlijke gebiedenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom gaan ze gewoon niet weg in Afghanistan, die missie is toch te kansloos voor woorden.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 09:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Goed plan.....stuur ze met nog brakker spul richting de gevaarlijke gebiedenOf beter.....zet de munitie op rantsoen
Laat het leger met rust dit keer. Er is genoeg geschaafd de laatste 10 jaar. Laat de overheid maar eens wat zakelijker gaan worden.
Prem?quote:
Ja inderdaad, nog meer plannen om vanuit de overheid geld over de balk te gooien op kosten van de belastingbetaler.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:15 schreef yvonne het volgende:
Tijd voor een Obama hier...
Dat lijkt me een mooi begin om 4 miljard per jaar te bezuinigen!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Stop meteen al het ontwikkelingswerk.
Ik zou het mensesap voorlopig even laten staanquote:Op vrijdag 13 februari 2009 06:49 schreef Maya_B het volgende:
Mensesap>>> een beetje ellende balkans net als met Rugby..je weetze mensensap is olie...nah alle hooligans persen maar...kan het dak van de Arena tenminste nog open en dicht :waneer de energybobos...vergaten dat Donald rainmaker his and Guuus..well worked on Woodstocks bad Acid rain trap by the Joint strikes again fist fighters...
Even the painted door still Pink as my cousins nephew Black bords..cHALKS SOUNDS O9N THE PINKPANTHERSCASTJE
De overheid heeft hier de gemeentegarantie voor, op 70% vande taxatiewaarde is dat geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:39 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Alleen jammer dat de banken geen hypotheken (meer) verstrekken aan jan en alleman...
Ik heb nooit gehoord waarom hier voor het "redden" van banken totaal niet over gesproken wordt.... Sterker nog, dat tellen ze blijkbaar niet eens mee bij het begrotingstekort, terwijl de staatsschuld enorm toeneemt. Het wordt stilletjes afgedaan als "het gaat misschien geld opleveren", en tegen de tijd dat de miljarden kwijt blijken, zijn de politici gevlogen...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:21 schreef Metro2005 het volgende:
Dat het CDA vast wil houden aan hun begroting getuigt echt van weinig flexibiliteit en realiteitszin.
De Nederlandse bevolking slikt de "redding" van de banken weer als zoetekoek.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb nooit gehoord waarom hier voor het "redden" van banken totaal niet over gesproken wordt.... Sterker nog, dat tellen ze blijkbaar niet eens mee bij het begrotingstekort, terwijl de staatsschuld enorm toeneemt. Het wordt stilletjes afgedaan als "het gaat misschien geld opleveren", en tegen de tijd dat de miljarden kwijt blijken, zijn de politici gevlogen...
Ow!! 12 Miljard maar?quote:Door een tegenvaller van maar liefst 12 miljard euro zijn miljardenbezuinigingen en harde ingrepen onontkoombaar.
Ach, ik kan je nu al vertellen dat het zoet er wel komt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 06:27 schreef 19patje72 het volgende:
tijd om de straat op te gaan dan!! demonstreren totdat balkenellende met z'n zoetzuur opstapt.
Want de Amerikaanse economie draait alweer als een lier?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:15 schreef yvonne het volgende:
Krijg je nog meer mensen in de bijstand.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:33 schreef MrX1982 het volgende:
Mij lijkt dit het juiste moment om de overheid keihard te saneren. Net zoals menig bedrijf doet.
Dat klopt maar voor de (midden)lange termijn krijg je een gestroomlijnde overheid. Klein en slagvaardig.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Krijg je nog meer mensen in de bijstand.
dat ook. maar de militairen krijgen gewoon doorbetaald.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:41 schreef capricia het volgende:
Wat mij betreft gaan we zo snel mogelijk weg uit Afghanistan en alle andere landen waar defensie bezig is.
De missie in Afghanistan schijn 1 miljoen euro per dag te kosten. Alleen aan missiegeld.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat ook. maar de militairen krijgen gewoon doorbetaald.
alle subsidies stopzetten is ook een idee.
Nog zo een gebrainwaste josti, wat maakt deze man zo bijzonder? Tjah dat jij makkelijk door NLP trucjes bent te invloeden was te verwachten.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:15 schreef yvonne het volgende:
"Duurzame" potjes juist MEER! Ik heb liever dat ze geld uitgeven aan windparken op zee dan aan kernstroom-import uit Frankrijk! Tenminste, als het HIER banen oplevert, en niet via EU-aanbestedingen moet gaan...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:48 schreef speknek het volgende:
... en 'duurzaam' potjes even wat minder.
Geven ze dat geld uit aan Afghanistan, of aan de economie in Nederland...?!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:49 schreef capricia het volgende:
[..]
De missie in Afghanistan schijn 1 miljoen euro per dag te kosten. Alleen aan missiegeld.
Belachelijk! Vooral omdat het volledig weggegooid geld is, we bereiken daar helemaal niets.
Perfect idee inderdaad.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 07:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nog altijd vele malen beter dan het gemiddelde leven in Afrika, Rusland, China, etc., etc.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
Straks hier in Nederland allemaal 45 uur per week werken tot je op je 70-ste dood neervalt. En emigreren kan niet meer, want je huis is na afschaffing HRA onverkoopbaar gebleven.
Kolencentrales passen niet in het duurzaam idee. Het ging me erom dat we nu naar het economische, ipv ideële plaatje moeten kijkenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:13 schreef RemcoDelft het volgende:
"Duurzame" potjes juist MEER! Ik heb liever dat ze geld uitgeven aan windparken op zee dan aan kernstroom-import uit Frankrijk! Tenminste, als het HIER banen oplevert, en niet via EU-aanbestedingen moet gaan...
Hetzelfde voor het bouwen van nieuwe kern/kolencentrales: doe dat NU, en zorg dat het werk en geld gaat opleveren.
Verlaag desnoods de accijns, zodat Belgen en Duitsers HIER komen tanken i.p.v. andersom! Dan blijft er netto meer geld in Nederland.
Nederland. Straks beter dan Afrika!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:38 schreef waht het volgende:
[..]
Nog altijd vele malen beter dan het gemiddelde leven in Afrika, Rusland, China, etc., etc.
Niet dat ik het graag zie, maar doe niet alsof wij het hier zo slecht hebben.
Minder gaan werken. Wordt je ook minder genaaid.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:03 schreef SkyChat het volgende:
Maar ondertussen praten we erover maar wat doen we eraan?
Tenslotte is de belastingbetaler de baas.
Vorig jaar kon ik 4 dagen per week gaan werken en dat kostte me 8 euro per vrije dag. Eigenlijk kostte me het helemaal niks, want dat zijn mijn reiskosten. En ik hoefde minder geld naar zinloze belastingen af te dragen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:53 schreef HarryP het volgende:
[..]
Minder gaan werken. Wordt je ook minder genaaid.
een enorme hypotheek? wat versta jij daaronder? huur is niet goedkoper in amsterdam.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:55 schreef LXIV het volgende:
Minder werken is inderdaad de beste manier om minder genaaid te worden. Een enorme hypotheek nemen was ook lang een optie, maar op een gegeven moment werd je dan genaaid door een vette babyboomer ipv door de staat. Blijft vies natuurlijk.
Het minimale aan inkomstenbelasting betalen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 14:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een enorme hypotheek? wat versta jij daaronder? huur is niet goedkoper in amsterdam.
Het kan altijd erger hoor, nederland geeft naar ik meen 250 miljoen per jaar aan ontwikkelingshulp aan Pakistan, terwijl deze wel ze eigen ruimteprogramma heeft.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:54 schreef pisnicht het volgende:
en Koenders is van mening dat het allemaal wel meevalt volgens mij want die is alweer geld aan het toezeggen aan Gaza. Sommige politici zijn echt fucking wereldvreemd.
Nederland betaalt relatief ook het meeste aan de EU en vangt het minst (op zich logisch). Laten we daar ook maar eens mee ophouden lijkt me.
Zo'n achterlijke regering hebben we danquote:Op zaterdag 14 februari 2009 07:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het kan altijd erger hoor, nederland geeft naar ik meen 250 miljoen per jaar aan ontwikkelingshulp aan Pakistan, terwijl deze wel ze eigen ruimteprogramma heeft.
Pakistan heet hun atoomprogramma ook al van ons "gekregen".quote:Op zaterdag 14 februari 2009 07:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het kan altijd erger hoor, nederland geeft naar ik meen 250 miljoen per jaar aan ontwikkelingshulp aan Pakistan, terwijl deze wel ze eigen ruimteprogramma heeft.
en dan jonge kinderen uit Afrika halen ??quote:Op zaterdag 14 februari 2009 08:24 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Pakistan heet hun atoomprogramma ook al van ons "gekregen".
http://en.wikipedia.org/w(...)k_in_the_Netherlands
Bouw de kinderbijslag maar af.
De mens heeft zich net als alle andere leven op aarde prima ontwikkeld zonder kinderbijslag. Er is echt geen reden om dat nu opeens te moeten subsidieren!quote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:27 schreef henkway het volgende:
[..]
en dan jonge kinderen uit Afrika halen ??
Stuur ze gewoon niet weg.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 09:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Goed plan.....stuur ze met nog brakker spul richting de gevaarlijke gebieden![]()
D'r loopt hier genoeg grut rond. Geef die maar een opleiding en zorg dat ze later wat meer kunnen dan "chillen".quote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:27 schreef henkway het volgende:
[..]
en dan jonge kinderen uit Afrika halen ??
Neem nog een biertje.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 06:49 schreef Maya_B het volgende:
Mensesap>>> een beetje ellende balkans net als met Rugby..je weetze mensensap is olie...nah alle hooligans persen maar...kan het dak van de Arena tenminste nog open en dicht :waneer de energybobos...vergaten dat Donald rainmaker his and Guuus..well worked on Woodstocks bad Acid rain trap by the Joint strikes again fist fighters...
Even the painted door still Pink as my cousins nephew Black bords..cHALKS SOUNDS O9N THE PINKPANTHERSCASTJE
goed idee, gaan ze daar eindelijk eens wat doen ..nu nog hopen dat andere Landen tot dat inzicht komenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat lijkt me een mooi begin om 4 miljard per jaar te bezuinigen!
En als bonus scheelt het op de lange termijn ook nog heel veel ellende in Afrika!
dat denk ik ook, maar ik gok dat er tevens een btw verhoging komt en meer van dat soort ongeinquote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
Ach, de enige reden dat deze 'schokkende' cijfers naar buiten komen is dat ze gebruikt gaan worden om inpopulaire maatregelen door te voeren. Daar gaat het om.
Straks hier in Nederland allemaal 45 uur per week werken tot je op je 70-ste dood neervalt. En emigreren kan niet meer, want je huis is na afschaffing HRA onverkoopbaar gebleven.
En zo hebben jullie jezelf door je eigen domheid en hebzucht tot slaven gemaakt. Veel plezier!
je moet in Feedback zijn voor dit soort vragenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 12:13 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Wat doet dit topic in NWS?
Hij zegt afschaven, niet afschaffen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:18 schreef waht het volgende:
[..]
Perfect idee inderdaad.Iedereen die er ooit serieus over nadenkt het leger af te schaffen (met 'f' ja) is alle realiteitszin verloren. Afgezien van het feit dat geen enkel weldenkend land zonder leger wil zitten gooi je ook (in ons geval) nog eens 50.000 burgers op de arbeidsmarkt.
Het leger moet onder geen beding worden afgeschaft, het moet nooit zelfs ook maar op de agenda staan hierover te discussiëren aangezien er over niks valt de discussiëren.. Althans, niet in de nabije toekomst met de huidige staat van Nederland.
Genoeg zaken waarop bezuinigd kan worden. Misschien moeten de burgers maar wat minder welvaart genieten. Of nee, wacht, dat gaat natuurlijk niet, het zijn altijd de ándere mensen die moeten inleveren, niet wij zelf.
En laat ik maar niet beginnen over de lui die de schuld van deze gevolgen willen afschuiven op een enkele persoon, organisatie of instelling. Steek je hand maar eens in eigen boezem voordat je gaat zeiken op anderen.
Jullie? Mij hebben ze nog niet hoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
En zo hebben jullie jezelf door je eigen domheid en hebzucht tot slaven gemaakt. Veel plezier!
Ik veronderstelde dat dat een typo was.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 12:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Hij zegt afschaven, niet afschaffen.
Zou ook kunnen, maar ik als het dus meer zo van "projecten als de JSF, kosten best wel veel gel en hebben we momenteel niet echt nodig".quote:Op zaterdag 14 februari 2009 12:56 schreef waht het volgende:
[..]
Ik veronderstelde dat dat een typo was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |