Je kan de geschiedenis moeilijk ontkennen, ze zijn dwars door de eeuwen heen achtervolgd, vermoord, opgesloten in getto's etc etc .. wat dat aangaat is het zelfs bewondering waardig dat er zo weinig rancune heerst tov de christenenquote:Op zondag 15 februari 2009 13:49 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
En er zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog vele Joden door Christenen van een wisse dood gered. Mogen de Armeniers ook op willekeurige Turken spugen?quote:Op zondag 15 februari 2009 14:07 schreef moussie het volgende:
[..]
Je kan de geschiedenis moeilijk ontkennen, ze zijn dwars door de eeuwen heen achtervolgd, vermoord, opgesloten in getto's etc etc .. wat dat aangaat is het zelfs bewondering waardig dat er zo weinig rancune heerst tov de christenen
Dát heeft deze paus gedaan? Volgens mij doen ze dat al langer, dat ze een letterlijk stuk uit de bijbel halen. En je moet ook zien, dat de eerste christenen ook gewoon Joden waren, net als de eerste bisschoppen en paus.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 22:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Jeetje, citeren .. het is gewoon een stukje uit de bijbel, de Passion van Johannes ,19 is dat geloof ik, dat stukje dat de joden in gesprek zijn met Pilatus, dat de joden 3 keer gevraagd wordt wat er met jezus moet gebeuren, en het antwoord is dan dus : kruisig hem .. een wisselzang tussen dominee en publiek tijdens de dienst op goede vrijdag, waarbij het publiek dus voor de joden moet spelen .. en ja, dat stuk wordt idd afgesloten met dat gebed voor de Joden
En hoeveel zijn er door Christenen uitgeleverd aan de bruinhemden ? Daarnaast gaat het wel even verder terug dan alleen WO2, in Italië bvb zaten ze dik 3 eeuwen opgesloten in een getto dat 's nachts op slot ging, en op straat moesten ze zich onderscheiden door hun kledingquote:Op zondag 15 februari 2009 14:13 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
En er zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog vele Joden door Christenen van een wisse dood gered.
Zoals ik al zei, ik vind dat spugen op zich niet goed, je raakt per definitie niet diegene die je gekwetst heeft en tegenover wie je zoveel minachting hebt, je raakt een onschuldig persoon dat toevallig hetzelfde geloof aanhangt, maar ik kan wel de emotie begrijpen waaruit het voort komt ..quote:Mogen de Armeniers ook op willekeurige Turken spugen?
Vele, maar het Kruis is hoogstens een dubbelzinnig symbool - dat probeerde ik aan te tonen.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:31 schreef moussie het volgende:
[..]
En hoeveel zijn er door Christenen uitgeleverd aan de bruinhemden ?
En ook dat is niet van belang.quote:Daarnaast gaat het wel even verder terug dan alleen WO2, in Italië bvb zaten ze dik 3 eeuwen opgesloten in een getto dat 's nachts op slot ging, en op straat moesten ze zich onderscheiden door hun kleding
Mensen die dat deden wisten of niets van hun geloof en hebben hun geweten genegeerd of hebben een bewuste wilsbeslissing tegen dat geloof gemaakt en hun geweten genegeerd.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:31 schreef moussie het volgende:
[..]
En hoeveel zijn er door Christenen uitgeleverd aan de bruinhemden ?
Dat gedeelte van de passion werd niet meer gebruikt de laatste decennia, zover ik weet dan .. iig niet door de vorige paus, die had de toenadering hoog in het vaandel ..quote:Op zondag 15 februari 2009 14:19 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dát heeft deze paus gedaan? Volgens mij doen ze dat al langer, dat ze een letterlijk stuk uit de bijbel halen. En je moet ook zien, dat de eerste christenen ook gewoon Joden waren, net als de eerste bisschoppen en paus.
Het echte christelijke symbool is een visquote:Op zondag 15 februari 2009 14:37 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Vele, maar het Kruis is hoogstens een dubbelzinnig symbool - dat probeerde ik aan te tonen.
Voor een Jood dus wel blijkbaarquote:En ook dat is niet van belang.
Of ze geloofden heilig dat Jezus door de Joden vermoord is en ze nu dus eindelijk hun gerechte straf kregen !!quote:Op zondag 15 februari 2009 14:38 schreef Deliah het volgende:
[..]
Mensen die dat deden wisten of niets van hun geloof en hebben hun geweten genegeerd of hebben een bewuste wilsbeslissing tegen dat geloof gemaakt en hun geweten genegeerd.
Verander het woordje ''Jood'' in de tweede zin nu eens door ''Christen'', en lees dan de eerste zin nog eens.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Het echte christelijke symbool is een vis
[..]
Voor een Jood dus wel blijkbaar
Heb je wel gelezen waar het over gaat? Het gaat alleen er om dat ook Joden Jezus als messias moeten erkennen en geen extra weg zonder Jezus naar de hemel hebben. Daarom wordt er gebeden dat God hun deze kennis moge geven: "Let us pray for the Jews. That the Lord God may illuminate (or enlighten) their hearts so that they might know Jesus Christ as the saviour of all mankind."quote:Op zondag 15 februari 2009 14:53 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat gedeelte van de passion werd niet meer gebruikt de laatste decennia, zover ik weet dan .. iig niet door de vorige paus, die had de toenadering hoog in het vaandel ..
Ik denk dat jij de bijbel en dan vooral het nieuwe testament eens goed moet lezen. Hij heeft het er notabene zelf over. Of je moet beweren dat zijn volgelingen direct na zijn dood het verzonnen hebben.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:53 schreef moussie het volgende:
Dat Jezus zelf Jood was maakt het geheel juist zo absurd, alsof die man tijdens zijn leven erop uit was om een nieuwe religie te stichten .. wat die man wou is gewoon gehijacked door veroveraars die in dat geloof een mooi middel zagen om hun macht te vestigen/consolideren
In dat geval waren ze dus zonder kennis.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:56 schreef moussie het volgende:
[..]
Of ze geloofden heilig dat Jezus door de Joden vermoord is en ze nu dus eindelijk hun gerechte straf kregen !!
quote:Op zondag 15 februari 2009 14:31 schreef moussie het volgende:
Zoals ik al zei, ik vind dat spugen op zich niet goed, je raakt per definitie niet diegene die je gekwetst heeft en tegenover wie je zoveel minachting hebt, je raakt een onschuldig persoon dat toevallig hetzelfde geloof aanhangt, maar ik kan wel de emotie begrijpen waaruit het voort komt .
Nou, dat is het toch. Al dat gehaat daar heeft helemaal geen zin, ze vinden allemaal hún geloof de enige waarheid en gaan daarom ruziën, gekte. En dan de Moslims van intolerantie beschuldigen, zwak zeg.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:35 schreef Deliah het volgende:
Dat zijn vast jongeren die het doen, net als in Nederland, hebben ze 'de oorlog' nooit meegemaakt, maar haten ze wel 'de Duitsers' die 'de oorlog' ook voor een groot deel niet meegemaakt hebben.
Idioot, vooral omdat er ook Duitse slachtoffers waren. Bijzonder respectloos voor deze slachtoffers.
Het zijn lieve woorden, klopt, maar heb jij wel begrepen hoe dat eeuwenlang in de praktijk is gebracht ? Je doet het nu voorkomen alsof de kerk altijd het beste voor heeft gehad met de Joden, helaas, de daden vertellen een ander verhaal, daar doet het verschuilen achter zoetsappige verklaringen over 'de ware bedoelingen', of dat dat geen ware christenen kunnen zijn, niets aan af ..quote:Op zondag 15 februari 2009 15:06 schreef Deliah het volgende:
[..]
Heb je wel gelezen waar het over gaat? Het gaat alleen er om dat ook Joden Jezus als messias moeten erkennen en geen extra weg zonder Jezus naar de hemel hebben. Daarom wordt er gebeden dat God hun deze kennis moge geven: "Let us pray for the Jews. That the Lord God may illuminate (or enlighten) their hearts so that they might know Jesus Christ as the saviour of all mankind."
Dat zij volgens het christelijk geloof dus geen extra weg hebben schijnt voor wrevel te zorgen. Om hier boos over te willen zijn is absurd. Net als dat het absurd is dat protestantse groeperingen erkenning willen van de paus.
Je verwart het op pad sturen met een vernieuwende boodschap met het stichten van een nieuwe godsdienst .. en ja, en ik ben niet de enige die zo zijn twijfels heeft aangaande de authenticiteit van de geschriften van de apostelen, basis van het NT, maar dus niet direct na zijn dood, pas zo'n 300 jaar laterquote:Ik denk dat jij de bijbel en dan vooral het nieuwe testament eens goed moet lezen. Hij heeft het er notabene zelf over. Of je moet beweren dat zijn volgelingen direct na zijn dood het verzonnen hebben.
Ik herinner me dat verhaal van het drie keer stellen van de vraag, maar heb geen idee meer of dat uit een evangelie is. Er wordt ook nog door de joden gezegd: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen."quote:Op zaterdag 14 februari 2009 22:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Jeetje, citeren .. het is gewoon een stukje uit de bijbel, de Passion van Johannes ,19 is dat geloof ik, dat stukje dat de joden in gesprek zijn met Pilatus, dat de joden 3 keer gevraagd wordt wat er met jezus moet gebeuren, en het antwoord is dan dus : kruisig hem .. een wisselzang tussen dominee en publiek tijdens de dienst op goede vrijdag, waarbij het publiek dus voor de joden moet spelen .. en ja, dat stuk wordt idd afgesloten met dat gebed voor de Joden
Die laatste stelling lijkt me niet houdbaar. Hij is onderworpen aan een Romiense straf door de Romeinse gouverneur en de Romeinen hebben later de christenen behoorlijk vervolgd. Omdat die niet voor de keizer wilden buigen of tot hem wilden bidden.quote:Op zondag 15 februari 2009 14:53 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat gedeelte van de passion werd niet meer gebruikt de laatste decennia, zover ik weet dan .. iig niet door de vorige paus, die had de toenadering hoog in het vaandel ..
Dat Jezus zelf Jood was maakt het geheel juist zo absurd, alsof die man tijdens zijn leven erop uit was om een nieuwe religie te stichten .. wat die man wou is gewoon gehijacked door veroveraars die in dat geloof een mooi middel zagen om hun macht te vestigen/consolideren
Ik zou dan graag willen weten wie je kent.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 01:48 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat ik ken aan gelovige Joden is vrij intolerant tegenover de opvolgende religies, da's waar [..]
Niemand bad tot de keizer. Men bad tot de goden.quote:Op maandag 16 februari 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:
Omdat die niet voor de keizer wilden buigen of tot hem wilden bidden.
Christenen weigerden te buigen voor de keizers en te bidden tot Romeinse goden.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:43 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Niemand bad tot de keizer. Men bad tot de goden.
Je begrijpt me verkeerd .. het is idd in het begin bestreden, maar toen bleek dat dat niet lukte is het veranderd, omgevormd .. vanaf het moment dat Constantijn zijn droom had en het kruis het symbool van het christendom is gewordenquote:Op maandag 16 februari 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die laatste stelling lijkt me niet houdbaar. Hij is onderworpen aan een Romiense straf door de Romeinse gouverneur en de Romeinen hebben later de christenen behoorlijk vervolgd. Omdat die niet voor de keizer wilden buigen of tot hem wilden bidden.
En al heel snel ontstond er strijd tussen de joden en de christenen. De term "joods-christelijk" is dan ook merkwaardig en onjuist.
Sommige keizers waren (half)goden.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:43 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Niemand bad tot de keizer. Men bad tot de goden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |