abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 22 april 2009 @ 22:43:46 #151
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_68287268
quote:
Op woensdag 22 april 2009 09:06 schreef Shitney het volgende:

. Het grote verschil is alleen dat de overblijf gedraaid wordt door veredelde vrijwilligers, zonder pedagogische ervaring, in sommige gevallen ook zonder daadwerkelijke interesse, en dat het allemaal nogal knullig is in vergelijking met het gewone schoolprogramma. Ook zijn er op onze school al heel wat zorgwekkende incidenten geweest met de overblijforganisatie.
Veredelde vrijwilligers? Bij ons op school zijn er geschoolde overblijfkrachten die regelmatig bijgeschoold worden. Ik dacht dat dat overigens ook verplicht was.

In hoeverre ben jij in de MR gegaan om de school naar "jouw hand" te zetten?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 22 april 2009 @ 23:10:54 #152
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_68288336
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Mijn grote kindje kwam toch echt liever naar huis omdat de overblijf gewoon niet leuk was. Nu mogen overblijf moeders dat deel verzorgen, zonder maar iets van een opleiding dat gerelateerd is aan omgang met kinderen. Het kwam er dus op neer dat de moeders die daar zaten zich geen raad wisten met de groep en daar konden een aantal kinderen lekker van profiteren. Gevolg was wel dat mijn kind steeds de dupe was tijdens de overblijf.

Dat deel moet bij een continu rooster gewoon ook profesioneel worden aangepakt.
Bij ons op school gaat het overblijven ook echt niet goed. Er zijn al verschillende klachten - zelfs vanuit het lerarenteam - over de overblijforganisatie geweest. Mijn eigen kinders gaan ook niet graag naar de overblijf.

Voor mij is dat misschien wel het belangrijkste argument om vóór te zijn. Ik merk bij ons op school dat school weliswaar wettelijk verantwoordelijk is voor voorschoolse-, naschoolse- en tussenschoolse opvang, maar dat de school zich erg vaak verschuilt achter "dat hebben we nu eenmaal uitbesteed". Op dit moment is het zo dat de verantwoordelijkheid van school ophoudt bij het aanbieden van de faciliteit. Een contractje sluiten met een organisatie die het allemaal verder regelt is dus feitelijk genoeg. Zodra een school een continurooster heeft, wordt het overblijven echt deel van het curriculum, en is die maas in de wet dus eigenlijk verleden tijd. Aan het overblijven kunnen dan dezelfde eisen gesteld worden als dat je zou doen aan de lessen in de klas. dus: veilige omgeving, pedagogisch beleid, pestprotocol, voldoende toezicht, calamiteitenprotocol, de juiste EHBO en aanverwante papieren, regels vwb het daadwerkelijke eten (net zoals die bijvoorbeeld aan traktaties gesteld worden), etcetera, etcetera.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
  woensdag 22 april 2009 @ 23:25:40 #153
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_68288868
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:43 schreef just me het volgende:

[..]

Veredelde vrijwilligers? Bij ons op school zijn er geschoolde overblijfkrachten die regelmatig bijgeschoold worden. Ik dacht dat dat overigens ook verplicht was.

In hoeverre ben jij in de MR gegaan om de school naar "jouw hand" te zetten?
Bij ons op school hebben de mensen op papier zogenaamd ook allemaal papieren, maar verschillende incidenten, varierend van minder ernstig tot zeer ernstig, hebben uitgewezen dat dat vooral een mooi verhaal is. Cursussen die niet gevolgd zijn, medewerkers die geen EHBO diploma's hebben omdat ze "de cursus nog niet gevolgd hebben", veel klachten vanuit ouders dat er te weinig toezicht is, protocollen waar men zich niet aan houdt, ga zo maar door.

Wij hebben op onze school vrij recent een vrij ernstig incident gehad waardoor de ouders van de kinderen in kwestie terecht laaiend op de stoep stonden, waaruit gebleken is dat het in praktijk allemaal echt niet zo gestroomlijnd gaat als dat de overblijforganisatie naar de ouders toe, maar ook naar school toe, communiceert. Ik ben daar zelf echt enorm van geschrokken, omdat ik altijd aannam dat de scholing bijvoorbeeld die beloofd wordt ook daadwerkelijk genoten wordt. Dat bleek op onze school niet het geval te zijn en wat ik van andere scholen in de omgeving hoor, is dat daar ook niet zo. Ik stuurde mijn eigen kinderen altijd met een gerust hart naar de overblijf, maar nu ik me er door dat incident echt eens goed in verdiept heb, vind ik het zelf ook een minder prettig idee dat mijn kinderen naar de overblijf gaan.

Ik zou dus iedereen tegenwoordig aanraden om vooral ook eens op een vrije dag gewoon eens te gaan kijken naar hoe het er op de overblijf van je kinderen aan toegaat of een keertje mee te draaien. Voor mij was het in ieder geval reden om onze school op dat punt achter de vodden te zitten. Want uiteindelijk is die eindverantwoordelijk.

Ik ben eigenlijk vooral in de MR gegaan omdat ik graag feeling hou met de wereld van mijn kinderen op de momenten dat ik niet bij ze in de buurt ben. Het leek me wel leuk om bij school betrokken te zijn, en ik heb niet veel tijd voor knutselochtenden en schoonmaakdagen. Bovendien hou ik niet van knutselen en schoonmaken. Dus de MR leek me wel een aardige om toch mijn bijdrage aan het schoolklimaat te leveren. En toen ik er eenmaal inzat, raakte ik ook steeds fanatieker omdat je dan in aanraking komt met schoolzaken waar je normaal gesproken niet snel over nadenkt. Ik wil de school niet naar mijn hand zetten, maar ik zie het wel als mijn taak om kritisch te volgen hoe de school functioneert en in hoeverre de belangen van de kinderen, ook als dat school minder goed uitkomt om allerlei politieke en praktische redenen, behartigt worden.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
pi_68289636
heb niet het hele topic gelezen maar ik vind het een heel goed idee, dat voorstel!
en ik heb ook niet zoveel fiducie in de kwaliteit van de begeleiding tijdens de 'overblijf'. er is wat te weinig toezicht. in verhouding zijn er gewoon te weinig moeders op dat aantal kinderen.
  donderdag 23 april 2009 @ 09:18:33 #155
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_68294359
Mijn vrouw heeft twee jaar in de tussenschoolse opvang gewerkt, en het is/was inderdaad een behoorlijk zootje. Geen wonder. Dat soort zaken worden door scholen uitbesteed worden aan bedrijfjes die de opvang dan verzorgen. Met het budget dat ze krijgen, kunnen die net iets meer dan minimum loon betalen aan de overblijfkrachten. Gevolg, het trok alleen allochtone vrouwen, die in veel gevallen ook na een paar maanden al weer afhaakten omdat ze anders hun huursubsidie of iets anders kwijtraakte. Dus, geen continuiteit, overblijfkrachten die nauwelijks Nederlands spreken, en veel, veel problemen. Na een jaar als overblijfkracht werd ze coordinator, em ze moest dus regelmatig ingrijpen bij groepen kinderen die de vloer aanveegde met de overblijfkracht.
Wees eens eerlijk, voor een baan van 1,5 uur per dag, tegen laag loon, wat verwacht je dan? Pedagogisch geschoolde overblijfkrachten met passie voor hun baan? Wake up and smell the coffee!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_68294848
Ja maar het gedoe met overblijfmoeders houdt je dan toch nog steeds? De kinderen zullen in de middag toch pauze hebben.

Ik vind het trouwens verder wel prima. Vooral van 8.00 tot 14.00 bijvoorbeeld.
Mijn kinderen hebben al een continue rooster van 8.30 tot 15.00 met tussen de middag een uur pauze (ik vind de begeleiding in dat uur ook niet "je van het").
Op woensdag is het van 8.30 tot 12.30.

Ik teken in ieder geval voor 5 dagen van 8.00 tot 14.00.
pi_68295016
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:35 schreef lily het volgende:
Ja maar het gedoe met overblijfmoeders houdt je dan toch nog steeds? De kinderen zullen in de middag toch pauze hebben.
Misschien dat dat schoolsafhankelijk word ofzo ? Bij ons eten de kinderen in de klas samen met juf, het is gewoon echt onderdeel van het programma. Net zoals smorgens het sapje en kaakje binnen het ritme gewoon genuttigd wordt, gaan ze op een gegeven moment gewoon de tafel dekken en met zijn allen aan tafel gezellig eten, juf eet of gezellig mee, of maakt fruit klaar of leest voor etc etc Er komen in elk geval geen anderen die dat doen, het wordt bij ons ook niet echt een pauze genoemd, maar gewoon tijd voor eten, tijd voor even wat rust in de beentjes.

edit: dat tafel dek gebeuren doen ze bij de kleuters. In de hogere klassen is het een kwestie van alles van de tafel, plankjes worden uitgedeels (placemats) alles uit je tas op tafel, iedereen klaar ? nou dan gaan we even gezellig eten, drinken erbij, iedereen klar nou jassen aan spelen maar of duik in een van de speelhoeken/kasten. Ook hier blijft juf erbij in de klas, eet zelf evt ook wat en leest voor oid
pi_68295052
Op de school van mijn kinderen hebben de leerkrachten dat uur ook pauze (en tijd voor wat andere zaken ofzo).
De overblijfmoeders letten dan (buiten) op de kinderen.

De kleuters eten wel nog samen met de juf maar daarna ook; spelen onder toezicht van overblijfkrachten.
pi_68295169
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:43 schreef lily het volgende:
Op de school van mijn kinderen hebben de leerkrachten dat uur ook pauze (en tijd voor wat andere zaken ofzo).
De overblijfmoeders letten dan (buiten) op de kinderen.

De kleuters eten wel nog samen met de juf maar daarna ook; spelen onder toezicht van overblijfkrachten.
In de hogere klassen hebben de juffen als ze buitenspelen wel even een eigen moment (op de 3 pleinwachten(gewoon roulatiesysteem onder de leerkrachten + concierge) na) spelen ze in de klas vanwege het weer, dan vervalt dat extra pauzemoment voor ze. Hun tijd voor andere zaken is echt na schooltijd.
pi_68296078
Zo'n roulatiesysteem van leerkrachten vind ik best een goed idee.
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2009 @ 10:41:34 #161
7074 moussy
kuttekop
pi_68296853
Bij ons op school blijft ook de leerkrachtin de klas met de lunch, maar heeft de leerkracht behoefte aan een momentje alleen of wat dan ook, dan komt er een ander in de klas. De IB-er bijv.

De kinderen mogen ook bij elkaar op visite, dit moeten ze wel zelf regelen met de leerkracht. Zo gaat mijn dochter af en toe een ochtend/middag op visite bij dr broertje in de kleuterklas
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_68297550
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:41 schreef moussy het volgende:
De kinderen mogen ook bij elkaar op visite, dit moeten ze wel zelf regelen met de leerkracht. Zo gaat mijn dochter af en toe een ochtend/middag op visite bij dr broertje in de kleuterklas

leuk is dat he, alicia vertelt dat ook wel eens en dan glimt ze van trots
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2009 @ 19:35:08 #163
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_68313649
Wat boffen wij dan op school met de VSO en TSO. Er is één keer per week vast overleg tussen school en de VSO/TSO.

Na afloop van de pauze wacht de overblijfkracht in de klas tot de leerkracht aanwezig is en geeft dan door of er nog bijzonderheden in de pauze waren.

Overblijfkrachten hebben allemaal een cursus gevolgd en er is afgesproken dat de regels van de school gehanteerd blijven zodat het voor de kinderen duidelijk is. Kinderen kunnen regelmatig kiezen wat ze willen doen, willen ze knutselen, dan gaan ze naar de knutselklas, willen ze gymen dan gaat een bevoegd iemand mee naar het gymlokaal.

In het verleden hebben de leerkrachten zelf de overblijf geregeld (en kregen hiervoor een kleine vergoeding) en nu dat niet meer hoeft vinden ze het toch wel prettig dat ze 45 minuutjes "kindvrij" zijn.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:05:03 #164
45621 Suzanna
Mama van...
pi_68327429
Als het van 8:30 tot 14:30 is scheelt het maar drie kwartier op een hele dag bij ons. Van 8 tot 14:00 zou ik dan weer helemaal niet handig vinden, want 8 uur is echt te vroeg voor mij. Dan zou ik gewoon elke dag te laat komen.

Veel scholen beginnen trouwens op 8:45 's ochtends.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:06:39 #165
45621 Suzanna
Mama van...
pi_68327465
Op wat voor scholen zitten jullie dan/ hebben jullie gezeten trouwens, dat er van die aparte tijden waren (tot 14:00 bijvoorbeeld)? Zijn dat Montessori / Jenaplan / aangepaste scholen? Ben ik benieuwd naar.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:27:11 #166
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_68327949
De school van mijn zoontje is gewoon een openbare school, ze werken volgens een circuit systeem bij het leren, maar verder niets bijzonders. We kregen gewoon een brief vorige week dat vanaf volgende zomer, de schooltijden aangepast zijn naar 5 dagen per week van 8:00 tot 14:00. Ik heb hem verder niet goed gelezeb, want het is me vrij duidelik dat ze de voorschoolse opvang gewoon teveel werk vinden, en daarom de schooltijden hebben verschoven. Enn ik kan het na de ervaringen die mijn vrouw heeft gehad in de tussenschoolse opvang best begrijpen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2009 @ 09:28:38 #167
7074 moussy
kuttekop
pi_68327989
quote:
Op donderdag 23 april 2009 11:02 schreef knorretje het volgende:

[..]

leuk is dat he, alicia vertelt dat ook wel eens en dan glimt ze van trots
net zoals het samen vieren van een verjaardag, broertje/zusje wordt dan opgehaald om mee te vieren en wij als ouders mogen er ook bij zijn.
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:06 schreef Suzanna het volgende:
Op wat voor scholen zitten jullie dan/ hebben jullie gezeten trouwens, dat er van die aparte tijden waren (tot 14:00 bijvoorbeeld)? Zijn dat Montessori / Jenaplan / aangepaste scholen? Ben ik benieuwd naar.
Die van mij zitten op een Jenaplan school.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 24 april 2009 @ 09:32:53 #168
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68328099
Ik heb op een 'gewone' Openbare basisschool gezeten. Gewone tussen aanhalingstekens omdat ze eigenlijk op meer vlakken dan alleen het continurooster anders waren dan andere scholen. En dat eigenlijk voornamelijk in positieve zin
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_68328331
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:06 schreef Suzanna het volgende:
ik zat op een vrijeschool. Tot vlak voor ik naar de middelbare school ging hadden we nóg afwijkender tijden. Toen gingen we op zaterdag namelijk ook naar school. Drie uurtjes en in tegenstelling tot wat veel mensen denken was dat eigenlijk altijd ontzettend leuk. De tijd werd meestal besteed aan wat werk afmaken, een kunstzinnig vak, buitenspelen en daarna met de hele school naar een verhaal luisteren.
En omdat we die drie uur op zaterdag maakten waren we op donderdagmiddag ook vroeg klaar.

Maar toen er steeds meer werkende ouders en zaterdagsportclubjes enzo kwamen is het er af gehaald, het was voor leerkrachten ook lang niet zo leuk als voor de kinderen denk ik
pi_68335594
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:40 schreef owlet het volgende:

[..]

ik zat op een vrijeschool.
hier dus ook vrijeschool
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:26:32 #171
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_68341212
vrije school
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_68343341
De vrije school is niet geschikt voor Damon (of andersom natuurlijk )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')