quote:
Op woensdag 18 februari 2009 16:00 schreef Mellow_ het volgende:Ik heb een contract voor 13 uur per week maar ik werk er meestal ongeveer 16. Weet verder ook niet precies hoe het zit, er staat 2 uur en 45 minuten voor de wijk die ik loop. Op dinsdag doe ik daar ongeveer een half uur langer over en op een dag als vandaag een half uur minder.
En op maandag moet ik dan 3/4 wijken zelf voorbereiden en wegbrengen.
En het is inderdaad heel spooky, heb vandaag steeds achterom gekeken
Wat een krankzinnig verhaal. Ik heb er nog nooit van gehoord dat mensen landelijk gevolgd worden, het enige wat ik weet dat er wel eens bezorgers van verdacht werden post te stelen, en dat ze die gingen volgen. Of straatcontroles, maar dat houdt meestal in dat de postbode-plus tijdens het rijden van de aangetekenden even langs komt of te kijken hoe het gaat, en evt. bij een huis aanbelt om te vragen of de mensen de goede post hebben gehad en evt. het hah. Maar dat gebeurt bij mijn weten nooit stiekum.
Ik weet niet hoe groot jouw maandagse dienst is maar als ik uitga van 4x 2.45 uur (di-vr) en dan nog zeg 3 uur erbij voor die maandag (kleinere maandagdiensten ken ik niet, tenminste niet als er ook voorbereid moet worden) dan kom ik op 14 uur per week. Dan vind ik die 16 uur per week van jou echt geen slechte score.
Ik zie wel eens de rapportjes die onze postbezorgers inleveren, en als ze iedereen eruit zouden willen gooien die langer over de wijk doet dan de officiele tijd dan zouden ze echt helemaal NIEMAND over houden. Tuurlijk worden er bij ons ook wel mensen aangesproken die te langzaam zouden zijn, maar dan praat je echt over de excessen, bijv. mensen die steevast 3 uur of langer doen over een wijk van 1.45 uur.
Volgens mij mag een postbezorger helemaal niet voorbereiden, tenzij je daar een apart contract voor krijgt. Als je namelijk voorbereidt en uitvoert verschilt jouw werk niet van het werk van een gewone postbode en heb je dus ook recht op dat salaris.
Ik heb ook mijn twijfels over dat die spion een onafhankelijk iemand zou zijn. Onafhankelijk betekent volgens mij iemand die niet bij TNT werkt, en die kan nooit inzicht hebben in wat een redelijk werktempo is. En zelfs al zou hij niet in dienst van TNT zijn, dan wordt hij voor dat gespioneer wel betaald door TNT, dus dan is hij alsnog niet geheel onafhankelijk.
Ik raad je allereerst aan om een gesprek aan te vragen met de postbode-plus en evt. je teamcoach. Vraag ze om een concreet verhaal, je bent "te langzaam" is een vaag verhaal. Vertel wat je iedere dag doet en wat dan de standaard-tijd is die daar voor staat. Tel de totalen op en vergelijk dat met het aantal uren dat jij schrijft. Werk je 16 uur per week maar zou dat werk in 14 uur moeten kunnen dan kunnen ze moeilijk volhouden dat je veel te langzaam bent.
Als ze weigeren je uitloop uit te betalen moet je ze vragen om een schriftelijke verklaring waarom ze dat weigeren. Met die verklaring kun je gaan klagen bij een hogere leidinggevende (bijv. de VBG-manager), bij de OC of een vakbond. Ben je nog geen lid van een bond, word dat dan als de sodemieter. De BVPP hanteert een speciaal postbezorgerstarief van EUR 3,75 per maand, en dat kun je aan het eind van het jaar nog van de belasting aftrekken ook.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...