http://www.nu.nl/algemeen(...)nd-schooladvies.htmlquote:NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen geeft ouders van kinderen vanaf drie jaar voortaan een bindend schooladvies. De gemeente wil zo voorkomen dat populaire witte basisscholen uit hun voegen barsten terwijl zwarte scholen te weinig leerlingen hebben.
Dat bevestigde de gemeente woensdag.
Ouders moeten hun kind opgeven bij een centraal aanmeldpunt op internet. Zij krijgen daarover per brief een uitnodiging.
Buurt
Een digitaal systeem koppelt de gegevens van het kind aan drie scholen in de buurt.
Ouders kunnen ook drie scholen buiten de eigen wijk opgeven. Het systeem geeft vervolgens een bindend advies en houdt rekening met de voorkeuren van de ouders en met eventuele schoolgaande broertjes of zusjes van het aangemelde kind.
Ach, Nijmegen wordt niet voor niks door de linksen hier "Havana aan de Waal" genoemd...quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:02 schreef RM-rf het volgende:
ik vraag me af of dit zou mogen.. de vrije schoolkeuze is volgens mij een belangrijk burgerecht dat niet zomaar door een lokale overheid afgenomen kan worden.
de 'vrijheid van onderwijs' is vastgelegd in de grondwet en imho zou de overheid enkel eventueel direkt kunnen ingrijpen in het openbaar onderwijs en zelfs daarvoor is er naar ik meen een vereistte dat hiervoor een wettelijke basis zou moeten liggen.
En daarom zouden mijn eventuele kinderen dus maar naar een pauperschool moeten? Ik zie wat voor'n kinderen hier in de wijk rondlopen op straat (vaak nog tot elf uur 's avonds) en een grote bek hebben tegen alles en iedereen. Mijn kinderen gaan echt niet tussen dat soort debieltjes in de klas zitten, want je kan wel raden wat dat soort kinderen voor de kwaliteit van het onderwijs betekenen.quote:Hooguit kan ik me voorstellen dat een lokale overheid wel een regeling biedt om gegarandeerde schoolplaatsen aan te bieden waarop een ouder dan altijd kan terugvallen, maar dat zal de scheiding tussen 'zwarte en witte' scholen niet opheffen, een belangrijke grond voor het verschil daartussen is nu juist dat veel autochtone ouders veel vroeger actief zijn in het zoeken naar een geschikte school voor hun kinderen, terwijl veel autochtione ouders daar veel langer mee wachten, waardoor die dan uteindelijk weinig keuze hebben en meestal de slechter bekend staande scholen moeten nemen omdat die enkel nog plaats vrij hebben.
Die stuurt zijn kinderen wel naar een witte school die verder weg is dan de school die het dichtse bij ligt omdat dat een zwarte school is.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:23 schreef Specularium het volgende:
Wouter Bos moet hier ook tegen zijn.
nee, dat zeg ik nergens... ik leg enkel wat een belangrijke grond voor het probleem van de tweedeling in mindere en beter scholen is en dat deze ook een duidelijke culturele achtergrond heeft.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:08 schreef Dutch_Courage het volgende:
En daarom zouden mijn eventuele kinderen dus maar naar een pauperschool moeten?
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:28 schreef HarryP het volgende:
[..]
Die stuurt zijn kinderen wel naar een witte school die verder weg is dan de school die het dichtse bij ligt omdat dat een zwarte school is.
idd. Ik zal mijn kind nooit naar een zwarte basisschool sturen maakt niet uit wat voor regels of wetten er zijn. Beter niet naar school en het dan maar zelf doen dan een zwarte schoolquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:13 schreef BasEnAad het volgende:
Stelletje communisten weer. Ik laat de opvoeding en goede jeugd van mijn kind niet verpesten door m naar een zwarte school te laten gaan. Dan verhuis ik liever.
Dat is dan ook weer overgedramatiseerd. Ik heb zelf ook op een basisschool gezeten met veel allochtonen en ook autochtone paupers. Maar de onderwijzers waren voor het merendeel wel oké en die gaven mij en drie andere meer getalenteerde klasgenootjes gewoon extra opdrachtjes. Ik ben inhoudelijk dus niets tekortgekomen, want toen ik vervolgens naar een vrijwel compleet witte kakschool (HAVO/VWO) ging kon ik het ook daar makkelijk bijbenen. Ik was niet echt jaloers op die hockeybrugklassers die nog nooit een neger hadden gezien.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:42 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
idd. Ik zal mijn kind nooit naar een zwarte basisschool sturen maakt niet uit wat voor regels of wetten er zijn. Beter niet naar school en het dan maar zelf doen dan een zwarte school
Kijk 'ns aan... Nu begin ik het te snappen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:55 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is dan ook weer overgedramatiseerd. Ik heb zelf ook op een basisschool gezeten met veel allochtonen en ook autochtone paupers. Maar de onderwijzers waren voor het merendeel wel oké en die gaven mij en drie andere meer getalenteerde klasgenootjes gewoon extra opdrachtjes. Ik ben inhoudelijk dus niets tekortgekomen, want toen ik vervolgens naar een vrijwel compleet witte kakschool (HAVO/VWO) ging kon ik het ook daar makkelijk bijbenen. Ik was niet echt jaloers op die hockeybrugklassers die nog nooit een neger hadden gezien.![]()
Overigens hebben ook sommige allochtone klasgenootjes uiteindelijk havo of vwo afgerond.
Waar het probleem met dit plan vooral in zit, is dat scholen hun best moeten blijven doen voor de goede leerlingen. En dat zullen ze niet doen als die leerlingen tóch wel binnenstromen, omdat ouders niets te kiezen hebben.
Precies, de VVD is meer de partij voor die gastjes van mijn middelbare school die nooit negers zagen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:38 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Kijk 'ns aan... Nu begin ik het te snappen.
Waar je overwegend genuanceerd en liberaal bent, is het die basisschool geweest die er voor zorgt dat je 'de verkeerde partij' aanhangt!
quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:48 schreef Pool het volgende:
[..]
Precies, de VVD is meer de partij voor die gastjes van mijn middelbare school die nooit negers zagen.
Nederlandser kan het gewoon ook niet.quote:
Het is nog een zij ook. Maar dat vervelende de-overheid-weet-wel-wat-goed-is-voor-jouw-kind toontje was stuitend.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:56 schreef Jarno het volgende:
Nederlandser kan het gewoon ook niet.. Volgens mij haalde hij ook zijn schouders erbij op, gevolgd door een diepe, moedeloze zucht.
Dit betekent, wij krijgen het niet voor elkaar om zwarte scholen naar een hoger niveau te trekken, dus zorgen we er met deze maatregel voor dat het hoge niveau van de witte scholen naar beneden gaat zodat straks alle scholen op hetzelfde lage niveau zitten.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:54 schreef Xenomaniac het volgende:
Die wethouder net op BNR: 'Doordat we minder kansrijke kinderen ook de kans willen geven op een populaire school, kan het voor ouders betekenen dat hun kind niet op de ideale school komt, dat is dan maar zo.'
Wat ik er van begreep is dat ze dat gaan omzeilen door ouders altijd de keuze te geven uit 3 scholen en als dat 3 kutscholen zijn hebben ze pech gehad, ze konden immers kiezen. Zoiets.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:10 schreef DoctorB het volgende:
ik ben overigens benieuwd naar de juridische onderbouwing van dit stukje grondwetverkrachting. Iemand daar al iets over gehoord/gelezen?
Whehe.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:52 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Op mijn basisschool waren precies 3 van de 130 kinderen niet blank. Toen iemand 1 van die drie meisjes 'roetmop' noemde was de consternatie enorm.
nee, ze bieden drie scholen aan en de ouders kunnen daaraan 3 scholen van hun eigen voorkeur aan toevoegen en vervolgens zelf een sortering erin aanbrengen (dus bv de scholen van hun voorkeur boveninzetten en de scholen in de buurt onderaan).quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:20 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Wat ik er van begreep is dat ze dat gaan omzeilen door ouders altijd de keuze te geven uit 3 scholen en als dat 3 kutscholen zijn hebben ze pech gehad, ze konden immers kiezen. Zoiets.
Klok, klepel.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:50 schreef RM-rf het volgende:
een nederlandse rechter zal er niet zo makkelijk iets tegen kunnen doen, toetsen aan de grondwet mag die niet en die mag enkel bestaande wetgeving controleren en die lijkt niet overtreden te worden.
Hier hetzelfde verhaal, basisschool in een (witte) pauperwijk, maar prima onderwijs gehad. MAAR! De tijden zijn veranderd. Onze leraar in groep 8 had (ik heb het hier over 1986) een academische opleiding en had jarenlang ervaring. Anno 2009 zijn EN de gedragsproblemen van kinderen toegenomen (ook dankzij "Weer Samen Naar School", waardoor kinderen met gedragsstoornissen, die vroeger naar een ZMLK-school gingen, zoveel mogelijk binnen de gewone basisscholen worden gehouden) EN de taken van leraren sterk toegenomen, EN het opleidingsniveau afgenomen, EN het aantal tijdelijke krachten en stagiaires sterk toegenomen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:55 schreef Pool het volgende:
Dat is dan ook weer overgedramatiseerd. Ik heb zelf ook op een basisschool gezeten met veel allochtonen en ook autochtone paupers. Maar de onderwijzers waren voor het merendeel wel oké en die gaven mij en drie andere meer getalenteerde klasgenootjes gewoon extra opdrachtjes. Ik ben inhoudelijk dus niets tekortgekomen, want toen ik vervolgens naar een vrijwel compleet witte kakschool (HAVO/VWO) ging kon ik het ook daar makkelijk bijbenen.
Wat dacht jij dan dat een rechter kan doen tegen dit beleid ?quote:
Gemeentelijke regelgeving kan gewoon aan de grondwet getoetst worden, alleen formele wetten niet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 17:01 schreef RM-rf het volgende:
Wat dacht jij dan dat een rechter kan doen tegen dit beleid ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |