Veluwequote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:39 schreef NoelGallagher het volgende:
[..]
In dat achtergevallen twente zeker. Hier op de Veluwe is het Patat!
Dr moet echt n BELG subje op FOK! komenquote:
Hmmm het is dus toch friet. Patat aanhang faalt alweer.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:04 schreef BOKA het volgende:
Een aardappel heet ook wel een patat.
Friet komt van gefrituurde patatten
Puree komt van gepureerde patatten
Het belangrijkste kenmerk van de aardappel (oftewel patat) is dat hij gefrituurd is, oftewel FRIET! Als je het patat noemt zeg je dus eigenlijk alleen maar dat je aardappels eet, niet hoe ze zijn klaargemaakt.
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:04 schreef BOKA het volgende:
Het belangrijkste kenmerk van de aardappel (oftewel patat) is dat hij gefrituurd is, oftewel FRIET! Als je het patat noemt zeg je dus eigenlijk alleen maar dat je aardappels eet, niet hoe ze zijn klaargemaakt.
reageer je ook nog op mijn briljante bewijs dat het friet moet zijn?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:06 schreef Het_hupt het volgende:
voor de frieters: http://www.forum.fok.be/
quote:
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:06 schreef Het_hupt het volgende:
voor de frieters: http://www.forum.fok.be/
Laat me raden: je hebt het ook over 'ons mam'?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:04 schreef BOKA het volgende:
Ze negeren 't hardnekkig.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:08 schreef BOKA het volgende:
[..]
reageer je ook nog op mijn briljante bewijs dat het friet moet zijn?
Nee, mijn moeder noem ik mijn moeder.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:11 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Laat me raden: je hebt het ook over 'ons mam'?
Oh oke...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:13 schreef BOKA het volgende:
[..]
Nee, mijn moeder noem ik mijn moeder.
Zelfs de wiki vindt jullie belgenquote:Patat kan verwijzen naar:
een Zuid-Nederlands woord voor aardappel
een Noord-Nederlands woord voor friet, een gerecht vervaardigd door het fritureren van schijfjes aardappel (boven de Moerdijk in Nederland)
een Zuid-Nederlands woord voor een sul, een sufferd (een onnozele patat)
een Zuid-Nederlands woord voor een kerel, een man (een ouwe patat)
een Zuid-Nederlands woord voor een mep
Bewijsstuk 23434.A.quote:Citaat: Je kunt niet het hele jaar door frieten van nieuwe patatten hebben, ik weet het, ik ondervind het aan mezelf, jonge patatjes worden ouwe patatten. (Louis Paul Boon, Eten op zijn Vlaams, 1972)
Maar waar is jullie woord "patat" dan van afgeleid? Waar komt het vandaan? Ik mis de logica namelijk een beetje.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:17 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Oh oke...![]()
Tegenbewijs...
[..]
Zelfs de wiki vindt jullie belgen
Bewijsstuk 23434.B.quote:Het is bekend onder diverse benamingen die in verschillende delen van het Nederlandse taalgebied gebruikelijk zijn. In de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, terwijl in de rest van Nederland men het meestal over patat heeft. In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang. Andere benamingen zijn patates frites en frites. Het gebruik van "patat" kan in Vlaanderen en Zeeland verwarring veroorzaken, omdat het daar "aardappel" kan betekenen.
quote:pa·tat (de)
1 (geen meervoud) in reepjes gesneden en vervolgens in gesmolten vet of olie gebakken aardappels
2 (patatten) (in België; informeel) aardappel
3 (patatten) (in België; informeel) klap, slag
friet (de; frieten)
1 patat
Het is dus patat.
quote:
vandale.nl zegt:quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:29 schreef Echo99 het volgende:
En ook de Van Dale is pro-patat...
[..]
quote:friet de; v(m) -en reepjes rauwe aardappel, in olie gefrituurd; patates frites: een ~je eten portie friet
Nog even en:quote:
wordt friet.quote:In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang
Nog even een ze vieren Carnaval tot in Den Helder...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:35 schreef BOKA het volgende:
[..]
Nog even en:
[..]
wordt friet.![]()
Nederland wordt eindelijk verstandig.
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:37 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nog even een ze vieren Carnaval tot in Den Helder...
quote:Patat
Patat kan verwijzen naar:
* een Zuid-Nederlands woord voor aardappel
* een Noord-Nederlands woord voor friet, een gerecht vervaardigd door het fritureren van schijfjes aardappel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt, maar eerst wel even schillen in frieten snijden en in frituurolie of frietvet bakkenquote:
quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:06 schreef appeltjap het volgende:
Ook deze ochtend is het nog steeds friet
Ook deze ochtend is het nog steeds friet PATAT
quote:
Friet speciaal.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:06 schreef appeltjap het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
Ook deze ochtend is het nog steeds patat
zeg ik patat, belgen noemen het frietquote:
Ik wacht nog steeds op een goed, niet gefalcificeerd argument waarom patat het juiste woord voor friet zou moeten zijn. Met goed bedoel ik niet het klinkt beter oid.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:58 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
zeg ik patat, belgen noemen het friet
Patat is een aardappel.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:58 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
zeg ik patat, belgen Brabanders noemen het friet
mensen die een zachte g accent met correct Nederlands verwisselenquote:
hoaxquote:Op woensdag 11 februari 2009 11:12 schreef Afwazig het volgende:
Het is patat, de poll geeft hetzelfde aan. [14.gif]
Beter als de rochel G.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:11 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
mensen die een zachte g accent met correct Nederlands verwisselen
patat btw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |