Ben benieuwd hoe dit af gaat lopenquote:PARIJS - Iran staat aan de vooravond van een ‘fluwelen revolutie’. Dat zegt Reza Pahlavi, zoon van de gevluchte sjah van Iran, dertig jaar na de ‘islamitische revolutie’.
Reza Pahlavi leidt in stilte een coalitie van oppositiegroepen in en buiten Iran. ,,Ondanks alle ideologische verschillen bij de oppositie, is er het gemeenschappelijke gevoel dat we één vijand hebben: het bewind. We willen dat er een democratisch systeem komt,’’ aldus Pahlavi. Hij presenteerde gisteren in Parijs zijn plannen voor een vreedzame politieke omwenteling in Iran. Pahlavi leefde zelf in Marokko, Egypte en de Verenigde Staten, nadat zijn vader het land had moeten ontvluchten na de revolutie van 1979.
,,Internationale sancties zijn niet genoeg, de druk moet van binnenuit komen. Om iets te bewerkstelligen, moet de bevolking zelf in verzet komen. Arbeiders, studenten, vrouwen, etnische groepen, kortom: alle sectoren moeten een campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid voeren. Zonder bloedvergieten, zonder een buitenlandse interventie.’’
Als het islamitisch bewind weg is, kan een overgangsregering een referendum organiseren. ,,De mensen kunnen dan kiezen of ze opnieuw een monarchie willen of een democratische republiek bijvoorbeeld.’’ Zijn eigen ambities zijn bescheiden. ,,Een politieke rol voor mij zou een bonus zijn. Maar daar gaat het me niet om. Ik treed op als patriot.’’ De ‘kroonprins’ zegt gesteund te worden door grote delen van de bevolking, al woont hij in de VS. ,,Ik praat elke dag met jongeren in Iran, zij steunen me. Het zijn juist de jonge generaties die zich nu vragen stellen, die oplossingen zoeken. Ik tik op mijn Blackberry de hele tijd berichten aan mensen in Iran. Via Youtube wisselen we boodschappen en beelden uit.’’
Iran is een mooi land alleen die dictators die het land beheersenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:45 schreef Netsplitter het volgende:
Klinkt inderdaad goed, maar eerst maar eens zien wat er van klopt.
Zeg oorlog voeren doe je maar in Afghanistanquote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:46 schreef basilisk het volgende:
Iran is idd op weg naar een nucleaire revolutie
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:55 schreef Triggershot het volgende:
Iran moet blijven zoals het is, sterker nog, als het even kan nog strenger en sterker worden. Viva la Iran.
Trollende Triggershot...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:55 schreef Triggershot het volgende:
Iran moet blijven zoals het is, sterker nog, als het even kan nog strenger en sterker worden. Viva la Iran.
Later zullen ze het inzien. De wereld is aan het verkankeren en Iran is nog een van de weinige, dan wel enige land wat er nog een beetje uitsteekt, volhoudt en hopelijk een nieuwe wereld structuur gaat aanbrengen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:55 schreef Slappy het volgende:
[..]
Waarom meeste jongeren willen dat niet.
Ja Leker mensen uitroeien die het niet eens met je zijnquote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Later zullen ze het inzien. De wereld is aan het verkankeren en Iran is nog een van de weinige, dan wel enige land wat er nog een beetje uitsteekt, volhoudt en hopelijk een nieuwe wereld structuur gaat aanbrengen.
Niet mee eens? Wat doe je er tegen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:58 schreef Slappy het volgende:
[..]
Ja Leker mensen uitroeien die het niet eens met je zijn
Bron: http://www.villamedia.nl/(...)ogger-twee-jaar-cel/quote:Iran arresteert weblogger: twee jaar cel
In Iran is weblogger Omidreza Mirsayafi gearresteerd om zijn eerder opgelegde twee jaar celstraf uit te zitten. Mirsayafi, die een weblog in Farsi onderhield, is al eens gearresteerd, maar kwam vrij na het betalen van een borgsom van omgerekend 72.000 euro. Zijn huidige straf heeft hij volgens de Iraanse autoriteiten te danken aan “belediging van Khomeini”. Volgens de blogger schrijft hij over Perzische muziek en cultuur, maar waren twee of drie stukken satirisch bedoeld. “Ik heb nooit iemand willen beledigen”, stelde Mirsayafi indertijd. De problemen zijn voor Mirsayafi nog niet voorbij: hij moet zich nog voor een rechtbank verantwoorden voor “het beledigen van de profeet van de islam” en “het aanvallen van de heilige staat Iran”.
Dat had ook in een democratie als Turkije of Rusland kunnen gebeuren natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik mag het hopen. Ik zou alleen nog niet te hard juichen:
[..]
Bron: http://www.villamedia.nl/(...)ogger-twee-jaar-cel/
Aldus een nieuwsbericht van vandaag.
1. Dat van de goede relaties met de Oranjes is nauwelijks nieuws.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:00 schreef buachaille het volgende:
Gisteren was de kroonprins van de Sjah bij Twee Vandaag. Nog een aardige ontboezeming was dat de sjah ten tijde van zijn bewindschap op hele goede voet leefde met het hollandse koningshuis en dat zijn zoon kennelijk nog steeds ingangen heeft bij de oranje's. Overigens was de sjah ook een smerige moordenaar die zijn politieke tegenstanders met bosjes liet uitroeien, maar dat is een negatieve eigenschap waar staatshoofden niet vaak op worden afgerekend. Iran is een democratie dus is het hopen op een wat meer liberale wind in Teheran, maar dat het ooit nog een fijn vakantieland gaat worden waar je 's avonds op een terrasje een lekker glaasje wijn drinkt en je vrouwtje luchtig gekleed over de boulevard flaneert, dat ga ik niet meer meemaken.
Zoals papa Reza Pahlavi, dat was me een klootzak. Zoonlief doet er beter aan om zich te schamen voor het bewind van zijn familie, want dat was niet alleen een misdadig bewind, het heeft ook de islamitische revolutie veroorzaakt.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:46 schreef Slappy het volgende:
Iran is een mooi land alleen die dictators die het land beheersen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |