Israël vandaag naar de stembusquote:Bijna 5,3 miljoen Israëli's mogen vandaag hun stem uitbrengen voor een nieuw parlement (Knesset). In totaal strijden 34 partijen om de 120 zetels.
De stembureaus openen op deze nationale vakantiedag hun deuren om 07.00 uur lokale tijd (06.00 Nederlandse tijd) en sluiten om 22.00 uur (21.00 uur). In kleine gemeenten met minder dan 350 inwoners wordt gestemd van 08.00 tot 20.00 uur lokale tijd. Er zijn 9263 stembureaus.
Direct na het sluiten van de stembureaus komen de media met exit polls. De uitslag wordt in de loop van de nacht verwacht. Om in de Knesset te komen moet een partij tenminste 2 procent van de stemmen in de wacht slepen.
De peilingen voorspelden lang een overwining van de rechtse Likud van Benjamin Netanyahu, maar inmiddels verwachten opiniepeilers een nek-aan-nekrace tussen Likud en Kadima van minister van Buitenlandse Zaken Tzipi Livni. De grootste partij levert de kandidaat-premier die 42 dagen krijgt om een regering te vormen.
quote:Netanyahu has never accepted the principle of "two states for two peoples." He does not believe in a negotiated solution to the conflict. He has no desire for any talks with the Palestinians. He is opposed to disengagement and he is opposed to withdrawal. He is seeking "might and not weakness," "war and not ingratiation." He is looking for force, and we know that when force doesn't work, use more force.
Bibi has no intention of relinquishing one square millimeter of West Bank land. He wants to do just the opposite, "to annex as much of the open space as possible," something like 50 percent, and to grant limited autonomy to certain towns and densely populated areas because he believes that any land that is evacuated will become a base from which radical Islam can operate against us. Every concession will play into the hands of Iran and Hamas. If we withdraw from the West Bank, Netanyahu says, missiles will threaten Ben-Gurion International Airport. And so Israeli settlements must be expanded, not evacuated, and of course we must retain the Jordan Valley as a security zone in the east.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1062162.html
Exit polls Israel: Kadima grootste partijquote:Exit polls Israel: Kadima grootste partij
Kadima lijkt de Israëlische verkiezingen nipt te gaan winnen. Volgens peilingen bij stembureaus krijgt de partij van de minister van Buitenlandse Zaken Tzipi Livni 28 tot 30 zetels in de Knesset. Likud, de partij van Benjamin Netanyahu, zou uitkomen op 26 tot 28 van de 120 zetels in het parlement.
Absoluut Israel is zelfs met illegale corruptheid gesticht.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:08 schreef Tizitl het volgende:
Ligt het aan mij of wordt iedereen die een beetje macht heeft in Israël verdacht van corruptie? Netanyahu, Sharon, Olmert waren er geloof ik allemaal van verdacht.
Is het echt zon corrupte bende of hoe zit dat?
vind je het gek, ze is een Mossad agent, en heeft geen emoties of gevoel wat dan ook..quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:46 schreef TeenWolf het volgende:
Livni is nog 10x erger dan Netanyahu. Als zij gekozen wordt zal het slachten van mensen 10x heviger worden geloof me. Livni een extreme zionist in hart en nieren...
http://www.davidduke.com/(...)government_4816.html
[ afbeelding ]
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)el_verkiezingen.htmlquote:Zowel Likud als Kadima claimt zege
In Israël lijkt de vorming van een nieuwe regering een moeizame zaak te worden. De leiders van de twee grootste partijen hebben beiden de overwinning bij de verkiezingen van gisteren geclaimd. Volgens de voorlopige uitslagen komt Kadima van Tzipi Livni op 28 zetels en Likud van Benjamin Netanyahu op 27 zetels.
In de peilingen stond de rechtse Likud steeds op winst maar Kadima heeft dat de laatste dagen voor de verkiezingen ingelopen. Minister van Buitenlandse Zaken Livni riep Netanyahu vannacht op om samen een eenheidsregering te vormen, die onder haar leiding moet staan. Maar Netanyahu ziet veel meer in een rechtse regering onder zijn leiding.
Nog dagen wachten
"Vandaag hebben de Israëliërs Kadima gekozen", zei Livni tegen haar aanhang. "Het land Israël behoort niet toe aan rechts, net zo min als de vrede aan links toebehoort." Netanyahu zei dat een coalitie onder leiding van Likud de nieuwe Israëlische regering zal gaan vormen. "Met Gods hulp zal ik de nieuwe regering gaan leiden."
De officiële uitslag kan nog dagen op zich laten wachten. De website van de Israëlische krant Haaretz heeft de uitslagen op basis van getelde stemmen.
Rechts-links
Hoe de uitslag ook wordt, nu al is duidelijk dat de formatie van een coalitieregering bijzonder lastig zal worden. Het rechtse blok, Likud, Yisrael Beiteinu en de kleine religieuze partijen, onder leiding van Netanyahu, beschikt over 63 à 64 zetels. Een centrum-linkse coalitie bestaande uit Kadima, de Arbeidspartij en kleine linkse partijen, onder leiding van Livni, blijft steken op 56 à 57 zetels.
Nope,quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:20 schreef damian5700 het volgende:
Kadima 28, Likud 27. In elk geval een ruk naar rechts dat niet per sé bevorderlijk is voor het vredesproces.
Ik ook. Livni als PM, Barak op defensie en Bibi op BuZa (hoewel ik Bibi liever als minister van mondhouden en nietsdoen zie, maar je kan niet alles hebben)quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik hoop toch op de nederlandse oplossing, dus Avoda, Kadima en Likud. Dan kan elke partij ook goed tot zijn recht komen zonder last te hebben van de extremen. Helaas zijn Barak en Netanyahu daarvoor teveel haantjes
Netanyahu op Financiën of EZ. Daar schijnt hij in het verleden prima werk te hebben geleverd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik ook. Livni als PM, Barak op defensie en Bibi op BuZa (hoewel ik Bibi liever als minister van mondhouden en nietsdoen zie, maar je kan niet alles hebben)
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk zag ik. Ik bedoelde een ruk naar rechts in de Knesset, omdat het centrumrechtse blok een meerderheid heeft behaald. Avoda heeft 1/3 verloren, Meretz de helft en met de Arabische partijen vormt Kadima een blok van 56-58 zetels.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nope,
Ik zie hier een interessante parallel met de laatste verkiezingen in Nederland. Links heeft meer dan de helft van de zetels, maar Wouter Bos durfde het niet aan om met de SP in zee te gaan, zelfs niet als dat hem de premiersrol had opgeleverd. Hij was bang dat de PvdA dan de rechtse partij in de regering zou zijn. Nu zitten ze aan de linkerkant en dat is een stuk comfortabeler.
Netanyahu is volgens mij precies het tegenovergestelde. Als hij met alle rechtste partijen in zee gaat, dan is zijn Likud de linkervleugel van het kabinet. Dat zal hem een zorg zijn, als-ie maar premier kan worden.
Ik hoop toch op de nederlandse oplossing, dus Avoda, Kadima en Likud. Dan kan elke partij ook goed tot zijn recht komen zonder last te hebben van de extremen. Helaas zijn Barak en Netanyahu daarvoor teveel haantjes
Nee, ik was niet duidelijk. 'Nope' was alleen op je laatste zin gericht, dat het ws niet bevordelijk is voor het vredesproces. (Een negatieve bevestigingquote:Op woensdag 11 februari 2009 14:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk zag ik. Ik bedoelde een ruk naar rechts in de Knesset, omdat het centrumrechtse blok een meerderheid heeft behaald. Avoda heeft 1/3 verloren, Meretz de helft en met de Arabische partijen vormt Kadima een blok van 56-58 zetels.
Ik denk niet dat het erg eenvoudig is een coalitie te smeden, omdat ik niet denk dat Netanyahu ten koste van alles premier wil worden en met alle rechtse partijen in zee gaat, want dat laat hem weinig ruimte over te manoeuvreren, zeker op buitenlands beleid.
Kadima en Likud ligt voor de hand, maar dat zal waarschijnlijk alleen met Yisrael Beiteinu kunnen en dan is het maar de vraag wie de formatieopdracht weet te bemachtigen.
HALLO?!quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:27 schreef Elfletterig het volgende:
In plaats van opmerkingen over het uiterlijk en andere bagger, gaan we het maar eens inhoudelijk proberen, lijkt me zo.
Er is nog geen duidelijkheid over de uitslag:
[..]
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)el_verkiezingen.html
Het bovenstaande artikel is slechts een deel van de volledige tekst die je bij de NOS aantreft. Je vindt daar ook meer over de achtergronden, wensen en verhoudingen.
ga eens weg met je anti-semitische david duke linkjes.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:27 schreef TeenWolf het volgende:
Livni is nog 10x erger dan Netanyahu. Als zij gekozen wordt zal het slachten van mensen 10x heviger worden geloof me. Livni een extreme zionist in hart en nieren...
[ afbeelding ]
In Nederland kunnen we alles zeggen wat we willen hoor, in Israel misschien niet maar daar zijn we niet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:30 schreef Caesu het volgende:
[..]
ga eens weg met je anti-semitische david duke linkjes.
De voormalige Grand Wizard van de KKK als serieuze bron presenteren. Hoe haal je het in je hoofd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:27 schreef TeenWolf het volgende:
[ afbeelding ]
De KKK geeft nog tenminste TOE dat ze extremist zijn. Erger zijn mensen die zeggen dat ze het doen omdat ze het moeten doen onder de mom van 'democratie'. Dan liever ervoor uitkomen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
De voormalige Grand Wizard van de KKK als serieuze bron presenteren. Hoe haal je het in je hoofd.
Dus dan is het ok? Daarnaast heeft David Duke niets van zijn extremisme verloren. Dit is tevens mijn laatste reactie op jou, tegen zoveel overtuigende argumenten sta ik gewoon met mijn mond vol tanden.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:48 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
De KKK geeft nog tenminste TOE dat ze extremist zijn. Erger zijn mensen die zeggen dat ze het doen omdat ze het moeten doen onder de mom van 'democratie'. Dan liever ervoor uitkomen.
Bovendien VOORMALIG KKK lid, we kijken naar het heden.
Die post staat er gewoon nog, ik heb alleen die suggestieve foto weggehaald. Voegt naar mijn idee helemaal niks toe.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:25 schreef TeenWolf het volgende:
HALLO?!
Waarom haal je mijn post over Livni weg? Ik schrijf alleen de waarheid hoor! Je bent nog pro israelischer dan een Israelier, het heeft met een verkiezingskandidaat te maken.
Je snapt het niet. Je hebt landen die andere landen binnenvallen en bezetten en de mensen daar doden. Zogenaamd doen ze het voor de 'democratie' en voor hun 'veilgheid' etc. Terwijl het alleen maar extremisme is. Tuurlijk is het je laatste reactie, dat is wel te begrijpen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus dan is het ok? Daarnaast heeft David Duke niets van zijn extremisme verloren. Dit is tevens mijn laatste reactie op jou, tegen zoveel overtuigende argumenten sta ik gewoon met mijn mond vol tanden.
quote:Zege helpt Kadima niet echt vooruit
Tzipi Livni heeft met haar Kadima nipt de Israëlische verkiezingen gewonnen. Of ze ook echt gaat regeren, is nog maar de vraag.
Het verschil tussen Kadima en het Likud van Benjamin Netanyahu bedraagt precies één zetel (28 om 27). Zowel Livni als Netanyahu eiste gisteren de zege op. Livni omdat ze de grootste is (‘Het volk heeft Kadima gekozen’), ‘Bibi’ omdat hij weet dat nationalistisch rechts fors heeft gewonnen.
Als derde kwam, zoals verwacht, het extreem-rechtse Yisraël Beiteinu van Avigdor Lieberman uit de bus. Die veroverde met een sterk anti-Arabische campagne vijftien zetels. De Arbeidspartij van Ehud Barak eindigde op de vierde plaats met dertien zetels, een nieuw dieptepunt voor de partij.
Netanyahu lijkt de beste papieren te hebben om een coalitieregering te vormen. Hij komt met de rechtse en religieuze bondgenoten van Likud (waaronder Yisrael Beitenu en de Shas-partij) makkelijk aan een meerderheid in de 120 zetels tellende Knesset. Voor Livni ziet het er minder rooskleurig uit. De vraag is wat president Shimon Peres gaat doen. Hij moet een (in)formateur aanwijzen.
Wat zeker lijkt, is dat het vredesproces in een impasse belandt. Vooral als het lang gaat duren voordat er een regering is gevormd.
Het ziet er naar uit dat hij niet werkeloos zal worden.....quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:27 schreef Verluste het volgende:
uit het vorig topic:
[ afbeelding ]
quote:Support for Netanyahu
JERUSALEM (CNN) -- Likud Party leader Benjamin Netanyahu has picked up tentative support that could give him the inside track on forming a coalition government and becoming Israel's next prime minister.
Avigdor Lieberman of Yisrael Beytenu, a right-wing party, said he would recommend Netanyahu for the post, but only if he promises to form a broad-based coalition government, a spokesman for the Israeli president's office said Thursday.
In last week's parliamentary elections, no single party won the minimum 61 seats needed to form a government. That means a government of two or more parties is virtually inevitable.
The ruling moderate Kadima Party won the most seats in the Knesset, Israel's parliament. But Kadima, led by Foreign Minister Tzipi Livni, received only one more seat than Netanyahu's conservative Likud Party.
The strong showing of other right-wing parties -- including Yisrael Beytenu and the Orthodox Shas movement -- is thought to give Netanyahu a better chance of forming a coalition government.
Israeli President Shimon Peres began consulting with party leaders Wednesday.
quote:Peres to ask Netanyahu to forge coalition
Right-wing leader Benjamin Netanyahu will be asked to form the next government, the office of President Shimon Peres said in a statement on Friday, 10 days after the parliamentary election.
The right-wing Likud party chief was due to meet the head of state at about 2:15 P.M. (1215 GMT) to receive a formal invitation to head the next administration, the statement said.
Netanyahu, who was prime minister in the 1990s, would then have six weeks to forge a coalition cabinet.
Foreign Minister Tzipi Livni earlier on Friday reiterated that her centrist Kadima party will likely join the opposition and not sit in a right-wing coalition headed by Netanyahu.
"A broad coalition has no value if it does not lead the way," said Livni after meeting with President Shimon Peres.
"There is a coalition here based on a lack of political vision," said Livni, "a coalition that will not allow me to exercise the way of Kadima."
Peres on Friday met separately with Likud Chairman Benjamin Netanyahu and with Livni at his official residence in Jerusalem for talks on coalition-building.
Toon is direct weer gezetquote:PM-designate Netanyahu says Iran presents the biggest threat to Israel since the War of Independence; says it needs approach of unity.
Ik denk dat Kadima een tijdje oppositie met Livni aan het hoofd beter overleeft dan ondergesneeuwd raken in een coalitie met Likud en Yisrael Beitanu. Ik denk dat Livni geduldig afwacht tot Netanyahu ook geen vrede kan brengen en dan bij de volgende verkiezingen hoopt te groeien en zelf PM te worden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 08:44 schreef SilkTie het volgende:
Sinds Netanyahu de formateursopdracht heeft gekregen, heeft hij geprobeerd een regering van nationale eenheid te vormen (Likud, Kadima, Avoda (Labour)). Helaas, Livn heeft dit afgewezen. Of ze droomt, of ze is te trots, of ze heeft groot gelijk. Ik weet het niet, het lijkt me een combinatie. Ik denk dat ze droomt dat het Netanyahu niet zal lukken, en als het hem lukt dat de regering dan niet lang stand zal blijven houden, zodat zij daarna trots een regering mag vormen. Ik, en velen met mij, denken dat ze door deze beslissing aan het kortste eind zal trekken. Zoals iemand van Kadima zelf al zei: Kadima heeft niet de geschiedenis en traditie om een verblijf in de oppositie te overleven.
Nu is Netanyahu bezig een centrumrechtse regering te vormen, maar zowel Lieberman (Yisrael Béténu) als Yishai (Shas) hebben hun eisen. Dat schiet dus ook niet erg op.
* SilkTie zingt: We sien het wel, we sien het wel, we sullen het wel beleven ...
Het ging om een coalitie met Avoda, niet met YB. Meer haar richting had niet gekund.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik denk dat Kadima een tijdje oppositie met Livni aan het hoofd beter overleeft dan ondergesneeuwd raken in een coalitie met Likud en Yisrael Beitanu. Ik denk dat Livni geduldig afwacht tot Netanyahu ook geen vrede kan brengen en dan bij de volgende verkiezingen hoopt te groeien en zelf PM te worden.
Ik vind dit artikel lastig te plaatsen, maar ik vermoed dat Netanyahu achter de schermen druk uitvoert dat Lieberman zijn toon matigt om zo salonfähig te worden.quote:Bron
Lieberman: I support creation of viable Palestinian state
Yisrael Beitenu chairman Avigdor Lieberman published an article on Wednesday in the New York weekly newspaper The Jewish Week in which he stated that he advocates the establishment of a Palestinian state.
In the article, Lieberman expresses puzzlement at the fact that he is widely viewed as extremist, and that he has been labeled a member of the "far right" and an "ultra-nationalist."
"I want the State of Israel to remain a Zionist, Jewish and democratic state. There is nothing 'far' or 'ultra' about those ideals. I also advocate the creation of a viable Palestinian state," Lieberman wrote.
Lieberman has stoked controversy by saying Israeli Arabs should pass a loyalty test or lose citizenship. He has also voiced support for the transfer of Israeli Arab towns to Palestinian jurisdiction and the annexation of large Jewish settlements in the West Bank to Israel.
The article deals mostly with the central idea of Yisrael Beitenu's platform - amending the citizenship law by changing criteria for citizenship. "Although 'responsible citizenship' had always been part of our platform, I realized that this was a burning issue that had to take top priority," he wrote.
"Although my stance on responsible citizenship made sense to many Israelis, the intelligentsia could not, as you say in English, get their heads around it. 'Racist' and 'fascist' were the knee-jerk reactions," the Yisrael Beiteinu leader went on to say.
Lieberman explained his "responsible citizenship" platform, comparing his position, which some call racist, to the express policy of nations around the world. "In the U.S., those requesting a Green Card must take an oath that they will fulfill the rights and duties of citizenship," he wrote.
Lieberman concluded the article by saying that "as part of the next government, I look forward to working with President [Barack] Obama. I know that U.S.-Israel relations are as strong as ever, and that our shared values and interests make our friendship unshakeable."
Yisrael Beiteinu officials recently launched a public relations campaign to convince the United States, Europe and the Arab world that there is nothing to fear from Avigdor Lieberman's initiative to add an oath of allegiance to Israel's Citizenship Law.
During a meeting with U.S. Senator Joseph Lieberman on Sunday, the Yisrael Beitenu chairman explained his party's ideas on the oath of allegiance to the state. The senator asked whether the initiative was only directed at Israel's Arabs, and the Israeli answered that the oath would be required of Jewish citizens as well. "We intend to take all international parameters into consideration and to draw on similar laws in other countries," Lieberman said.
Lieberman is expected to receive a ministerial portfolio in a Netanyahu government, perhaps foreign affairs, if a narrow coalition is formed.
quote:AFP: Presumptive Israeli PM Netanyahu say a coalition with Foreign Minister Livni was impossible after the two failed to reach agreement
AFP: "We will be a responsible opposition," Israeli Foreign Minister Tzipi Livni told media in Tel Aviv
AFP: Livni says she won't join Netanyahu in coalition
Kadima - Likud is dus definitief van de baanquote:In Israël zijn de onderhandelingen over een regering met Likud en Kadima mislukt. Kadima-leider Livni zegt dat ze in de oppositie gaat.
Livni noemt het geschil over de relatie met de Palestijnen het breekpunt. Ze ziet een Palestijnse staat als een voorwaarde voor een vredesregeling, maar daar wil formateur en Likud-leider Netanyahu niet aan meewerken. Hij had Livni twee van de drie belangrijkste ministersposten aangeboden.
Netanyahu zet nu de onderhandelingen met rechts en uiterst rechts voort over een regering. Een regering van nationale eenheid was zijn eerste optie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |