Hiddink in gesprek met Feyenoord
di, 10/02/2009 - 20:13
De Russische voetbalbond zal een tijdelijke dubbelrol van bondscoach Guus Hiddink, bij Feyenoord en het Russische elftal, niet verbieden. Mogelijk tot het einde van het voetbalseizoen neemt Hiddink de leiding over bij Feyenoord. Dat maakte een woordvoerder dinsdag bekend.
Hiddink is in gesprek met Feyenoord om de onlangs opgestapte Bosz op te volgen. Het is de bedoeling dat Hiddink het seizoen als technisch adviseur afmaakt bij de Rotterdammers.
Bijzonder
"Dit is een bijzondere situatie'', aldus Hiddink. ''Tegen elke andere club had ik direct 'nee' gezegd, maar dit is een ander verhaal. Feyenoord is een prachtige, grote club met enorm veel potentie. Daar moet iets moois op te bouwen zijn, daar ben ik van overtuigd.''
Voor Hiddink zou een duobaan niet nieuw zijn. Eerder had hij gelijktijdig de leiding over PSV en het Australische nationale elftal. ''Ik weet wat deze situatie inhoudt en wat je ervoor moet doen'', aldus de 62-jarige Nederlander.
''Als Rusland wedstrijden speelt, ben ik daarbij gewoon aanwezig. Het is onbespreekbaar dat ik vertrek bij de Russische voetbalbond. Ik ben in Rusland bezig met een langetermijnproject en wil dat nu niet afbreken.''
Veranderlijk
Hiddink heeft geen idee wanneer de besprekingen eventueel worden afgerond. ''We zijn nu in gesprek en de situatie kan elke dag of zelfs elk uur veranderen.
Voordat ik een beslissing neem, heb ik een gesprek met Vitali Mutko, de baas van de Russische voetbalfederatie. Ik zal de hele zaak met hem bespreken.''
EK 2008
Met Rusland bereikte Hiddink vorig jaar de halve finale van het Europees kampioenschap. In kwalificatiegroep vier voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika staat het land tweede achter Duitsland.
Loopbaan
Hiddink was eerder bondscoach van Nederland, Zuid-Korea en Australië. Als clubtrainer werkte hij bij De Graafschap (assistent), PSV, Fenerbahçe, Valencia, Real Madrid, Real Betis Sevilla en opnieuw PSV.
In zijn eerste periode bij de Eindhovense club won hij in 1988 de Europa Cup 1. Ook bezorgde hij PSV zes landstitels. De geboren Varssevelder won verder onder meer met Real Madrid in 1998 de wereldbeker.
(Bron: Het Laatste Voetbalnieuws)