Kortzichtig, je walst hier over het wangedrag heen van de ratingbureaus, de amerikaanse overheid, het stemgedrag van de burgers, de toezichthouders, het algehele optimistisme over de nieuwe producten verspreid over het hele financiële stelsel, overheden en speculanten, onverantwoord gedrag van huizenkopers, de onvoorspelbaarheid van de markt en de conjuncturele beweging van de economie in het algemeen. En ik vergeet het merendeel van de factoren.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
Ach natuurlijk, deze managers hebben ook te maken met omgevingsfactoren waar ze geen invloed op hebben. Als ze het uit komt natuurlijk.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:04 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Kortzichtig, je walst hier over het wangedrag heen van de ratingbureaus, de amerikaanse overheid, het stemgedrag van de burgers, de toezichthouders, het algehele optimistisme over de nieuwe producten verspreid over het hele financiële stelsel, overheden en speculanten, onverantwoord gedrag van huizenkopers, de onvoorspelbaarheid van de markt en de conjuncturele beweging van de economie in het algemeen. En ik vergeet het merendeel van de factoren.
Het is gewoon makkelijk om met het vingertje te wijzen naar een paar dikbetaalde managers en denken dat door hen te lynchen het probleem is opgelost.
Hoe kan een enkele bank de dienst uitmaken in de globale economie? Niet dus. Die worken meegenomen door het tij.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:11 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, deze managers hebben ook te maken met omgevingsfactoren waar ze geen invloed op hebben. Als ze het uit komt natuurlijk.
Ik moet ook al opdraaien voor het wangedrag van de huichelaars in Den Haag; de zotte subsidies, de massale immigratie van kanslozen, dure ambassades in nergenshuizen (meer dan Duitsland dat tig keer zo groot is!), het "sociale beleid" dat aanzet tot luiheid, de faalprojecten, het negeren van de vergrijzing, het verbrassen van de gasbel en de bouwfraudes. Puinhopen.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
Dezelfde managers kloppen zich als eerste op de borst als het crescendo gaat. Tja, dan zijn het niet de omgevingsfactoren geweest.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:21 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Hoe kan een enkele bank de dienst uitmaken in de globale economie? Niet dus. Die worken meegenomen door het tij.
Voorbeeldje:
Amerikaanse overheid zet een speciale subprime hypotheekbank op. Deze koopt subprime hypotheken in. Ratingbureaus verwachten niet dat deze semi-overheidsbank zal omvallen. Hij krijgt een triple-A rating. Banken weten dat triple-A heel veilig is. Kopen deze massaal. Maken geven ook eigen subprime hypotheken uit. Huizenprijzen dalen. Securities zijn waardeloos. Banken moeten zaken op de balansen gaan wegschrijven. Aandelen worden waardeloos. Bank kan zijn verplichtingen aan de schuldeisers niet meer voldoen. Bank dreigt om te vallen. Amerikaanse overheid grijpt in en redt de bank met belastinggeld. Burger betaalt.
En nu wil je de managers hiervan de schuld geven?
quote:Op maandag 9 februari 2009 23:37 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Dezelfde managers kloppen zich als eerste op de borst als het crescendo gaat. Tja, dan zijn het niet de omgevingsfactoren geweest.
Niet relevant? Ik heb liever dat degenen die aan de touwtjes trekken er wel een gezonde ethiek op na houden. Tweematenmeters kun je daar niet op betrappen.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:43 schreef kanaiken het volgende:
[..]Je wilt ook niet luisteren.
Het is toch niet relevant of ze zich op de borst kloppen of met het vingertje wijzen? Als volwassen mensen willen we gewoon weten waar de oorzaken liggen. Het heeft weinig zin om in slechte tijden managers aan de schandpaal te nagelen puur omdat ze zichzelf op de borst kloppen in fortuinlijke tijden. Daar los je niets mee op en heeft niets met oorzaak óf gevolg van de hele crisis te maken.
Ja, toen het goed ging riepen ze dat wel, tot ze geld nodig hadden, toen was Nederland opeens heel lief en aardig en een geweldig land. hypocriete bende, als alles goed gaat is het de verdienste van de bestuurder, gaat alles slecht is het de markt, of de overheid, of God, of het weer, of wie dan ook.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:43 schreef henkway het volgende:
ING wil hoofdkantoor uit Nederland weghalen
Waarom stemmen de meeste van ons nog op die lui?quote:Op maandag 9 februari 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik moet ook al opdraaien voor het wangedrag van de huichelaars in Den Haag; de zotte subsidies, de massale immigratie van kanslozen, dure ambassades in nergenshuizen (meer dan Duitsland dat tig keer zo groot is!), het "sociale beleid" dat aanzet tot luiheid, de faalprojecten, het negeren van de vergrijzing, het verbrassen van de gasbel en de bouwfraudes. Puinhopen.
Vergeleken daarbij zijn de banken koopjes; "pocketmoney"..
Misschien dat "Jan Modaal" niet alleen voor inkomen maar ook de hersens geldt. Zoiets?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 07:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom stemmen de meeste van ons nog op die lui?
Of misschien dat voor Jan Modaal er ook andere zaken dan alleen de financiele van belang zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:04 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Misschien dat "Jan Modaal" niet alleen voor inkomen maar ook de hersens geldt. Zoiets?
Ik ben dat met je eens. Maar ik zie het ons kent ons. En ons dekt ons mentaliteit in de bestuur lagen niet verdwijnen. Het bedrijfsleven en de politiek zijn zeer nauw met elkaar verweven. En er wordt denk ik een hoop geregeld tijdens borrels enz.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:13 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Of misschien dat voor Jan Modaal er ook andere zaken dan alleen de financiele van belang zijn.
On-topic:
Ik ben van mening dat het hele systeem op de schop moet omdat er wel is bewezen dat de controle ernstig gefaald heeft, maar dat kun je, zoals hierboven al eerder gezegd, niet enkel toewijzen aan de bestuurders die, in mijn ogen, gewoon ge/misbruik hebben gemaakt van het bestaande klimaat. Je kunt ze verwijten ethisch tekort te schieten, maar dan ga je ook voorbij aan de omstandigheden die het mogelijk hebben gemaakt. Een banksector waarbij risico's gedragen worden door de banken en bestuurders in plaats van de maatschappij lijkt me noodzakelijk om een gezonde sector op poten te zetten.
Daar kan ik wel antwoord op geven: het communisme.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:30 schreef Reya het volgende:
Wat zie jij als alternatief voor de huidige gang van zaken, EchtGaaf?
Het communisme heeft bewezen gefaald te hebben ten opzichte van het kapitalisme. ik ben bang dat het geen alternatief is. Maar wat dan wel is een lastige vraag.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar kan ik wel antwoord op geven: het communisme.
Zie ook de 35 delig tellende reeks over de afgunst van EG over salarissen en bonussen van topbestuurders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |