Leuke stuk op onsoranje.
quote:
'Bergkamp is mijn grote voorbeeld'
Door Mathieu Hilgersom
31 maart 2009 om 07:00
Ricky van Wolfswinkel speelde vorig seizoen slechts vijf minuten voor Vitesse. Dit jaar is alles anders. Hij is de onomstreden spits van de Arnhemmers en staat in de belangstelling van AZ en FC Twente. Bij Nederland B laat hij zien wat zijn klasse is.
Jong Duitsland – Nederland B, 27e minuut. Urby Emanuelson speelt zich in de draai knap vrij en zet Ricky van Wolfswinkel alleen voor de Duitse doelman. De aanvaller twijfelt geen moment en schiet de 0-2 snoeihard in de touwen. Het is een doelpunt zoals alleen een spits met veel zelfvertrouwen kan maken. ,,Ik zit lekker in mijn vel”, beaamt de 20-jarige aanvaller de stelling. ,,Op zulke momenten moet je niet nadenken en gewoon hard schieten. Dat werkt het beste.”
Genieten in het veld
Van Wolfswinkel speelde uitstekend in het met 0-4 gewonnen duel met Jong Duitsland. ,,Het was genieten in het veld. We straalden veel spelplezier uit. Daar hamert coach Johan Neeskens op. Hij zorgt voor een ontspannen onderlinge sfeer. Voor mij is het heerlijk om met buitenspelers van formaat, zoals Elia en Amrabat, te spelen. Het systeem met drie spitsen ligt mij erg goed. Ik kan me volledig concentreren op mijn aanvallende loopacties en krijg veel ballen voor de goal vanaf de zijkant.”
Ondanks zijn vertrouwen voor het doel bij Nederland B scoorde hij dit seizoen voor Vitesse in 27 wedstrijden slechts vijf keer.,,Daar neem ik geen genoegen mee. Het is een belangrijk leerdoel voor mij om meer kansen te benutten. Ook vrijdag tegen Jong Duitsland miste ik een goede kans. Daar baal ik nog steeds van.”
Leermeester Bergkamp
Bij Nederland B heeft hij met assistent Dennis Bergkamp een goede leermeester. ,,Het is erg fijn dat ik met hem mag werken. Bergkamp is altijd mijn grote voorbeeld geweest. Vooral in zijn Arsenal-tijd heb ik van hem genoten. Zo’n doelpunt als hij ooit maakte tegen Newcastle United, met die draai om zijn tegenstander, vergeet ik nooit meer. Wanneer Arsenal op televisie kwam, zorgde ik altijd dat ik kon kijken. Ik probeer bij Nederland B veel van hem te leren. Hij wijst me vooral op mijn balaannames en de variatie in mijn loopacties. Natuurlijk neem je veel van zo'n persoon aan.”
De selectie van de Vitesse-spits voor Nederland B is de bevestiging dat hij op de goede weg is. ,,Ik had een jaar geleden niet kunnen denken dat ik voor zo’n elftal mocht uitkomen. Het geeft aan dat ik de potentie heb om het Nederlands elftal te halen. Wanneer ik mijn niveau blijf halen en me richt op mijn leerpunten moet het mogelijk zijn.” Voorlopig heeft Van Wolfswinkel bij Oranje Klaas Jan Huntelaar voor zich. ,,Hij is op dit moment de beste spits van de wereld. Bij Heerenveen vond ik dat hij nog niet zo sterk was wanneer hij in de bal moest komen. Bij Ajax is hij een complete spits geworden. Als je nu ziet wat hij bij Real Madrid laat zien, dan heb ik daar veel respect voor.”
Eigen weg
Qua speelstijl hebben de spitsen veel van elkaar weg. Niet voor niets meldden diverse media dat Van Wolfswinkel eind vorig jaar Huntelaar moest opvolgen bij Ajax. Inmiddels zijn FC Twente en AZ geïnteresseerd. ,,Ik weet nog niet waar ik voor ga kiezen. Ik wil een keuze maken waar ik 100 procent achter sta en dat heeft tijd nodig. Ik kies mijn eigen weg.”
Voorlopig richt de aanvaller zich op het duel van dinsdag tegen Jong Italië. ,,Ik kijk er naar uit. Italië is een aansprekende tegenstander. Het is een fysieke ploeg die vooral ijzersterk is op de counter. We hebben na vrijdag veel vertrouwen. Wanneer we met hetzelfde plezier op het veld staan, moet het helemaal goed komen.”