abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66116860
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:13 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je van mbo afkomt zou ik nieteens over universiteit nadenken. Blijkbaar is er ergens in jouw leven besloten dat jij niet op dat niveau thuishoort, en dan zal dat wel met een goede reden gebeurd zijn.
zeer nuttige en goed onderbouwde bijdrage

Voor de meeste mensen geldt: als je iets wilt, dan lukt het ook, maar TS moet niet verwachten dat hij achterover kan gaan leunen, en zal nog harder moeten werken dan de HBO-doorstromers al moeten doen

[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 16-02-2009 13:39:41 ]
Ja doei.
pi_66117199
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

zeer nuttige en goed onderbouwde bijdrage

als je iets wilt, dan lukt het ook, maar TS moet niet verwachten dat hij achterover kan gaan leunen, en zal nog harder moeten werken dan de HBO-doorstromers al moeten doen
Ben ik het niet mee eens, daar zijn zeker grenzen aan.
pi_66117284
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:34 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens, daar zijn zeker grenzen aan.
ja, maar het is niet aan ons om TS te ontmoedigen.

Het is ook nooit goed hier he?

alleen universiteit is goed

vervolgens leert iemand zich de tering om dit ook te halen

en dan mag het niet of is het ' bij voorbaat gedoemd te falen ' .

Iemand die zo te lezen zijn best doet, vergelijkend warenonderzoek doet en alle opties bekijkt, heeft sowieso meer kans dan slagen dan een ' doorsnee ' MBO-er die al kauwgomkauwend met 6-en een of andere Microsoft helpdeskje voor het locale naaiclubje gaat opzetten
Ja doei.
pi_66117359
Ik ben helemaal niet iemand die zulke vooroordelen over hbo/universiteit heeft, maar je kan ook onrealistisch zijn. Iemand die niet goed is met wiskunde kan met alle wil en moeite van de wereld nog geen studie natuurkunde/wiskunde afronden. Zeggen dat dat wel kan valt misschien onder het kopje motiveren maar ik vind het misleiding.
pi_66117371
Als je iets ècht wilt moet je er uiteraard voor gaan, maar als je momenteel MBO doet en denkt even snel via het HBO een weg naar de Universiteit te bewandelen zou je nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Waarom doe je geen HBO+schakeljaar+master? Dat kost je 1 jaar langer dan de stappen die je in je OP beschrijft, en levert je iig een bachelor diploma op.
pi_66117380
ik heb al genuanceerd naar: voor de meeste mensen geldt, als je iets wilt, dan lukt het

want ja, sommige mensen KUNNEN bepaalde dingen gewoon niet (ik kan bijvoorbeeld niet dansen )

maargoed, ik denk wel dat de meeste mensen, mits grote inspanningen, tot heel veel in staat zijn.
Ja doei.
pi_66117940
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:40 schreef Technoviking het volgende:
Als je iets ècht wilt moet je er uiteraard voor gaan, maar als je momenteel MBO doet en denkt even snel via het HBO een weg naar de Universiteit te bewandelen zou je nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Waarom doe je geen HBO+schakeljaar+master? Dat kost je 1 jaar langer dan de stappen die je in je OP beschrijft, en levert je iig een bachelor diploma op.
Ik vind dit eigenlijk wel een goede optie.

Ik zou zeggen, TS, bekijk eerst eens even hoe het HBO je bevalt en zie daarna verder.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_66118125
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:22 schreef Beauregard het volgende:
MBO doen, dan 3 maandjes HBO en hopla, naar de universiteit. !

Gewoon doen meid! Falen is goed voor je! Word je hard van!
Het hoeft niks te zeggen. Een kennis van me faalde voor zijn MBO opleiding (grafische school, geloof ik), kreeg via een colloquium doctum toegang tot de universiteit en is inmiddels derdejaars geschiedenis .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_66118175
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:05 schreef cultheld het volgende:

[..]

Het hoeft niks te zeggen. Een kennis van me faalde voor zijn MBO opleiding (grafische school, geloof ik), kreeg via een colloquium doctum toegang tot de universiteit en is inmiddels derdejaars geschiedenis .
En hoeveel studiepunten heeft hij inmiddels al?
pi_66118268
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:05 schreef cultheld het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van welke opleiding/studie het betreft.
pi_66118351
Ken ook iemand mbo > hbo > wo. Hij is goed. Laatbloeiers.
pi_66118358
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:06 schreef Ewelina het volgende:

[..]

En hoeveel studiepunten heeft hij inmiddels al?
hij zit in het derde jaar, dus het zal wel goed zitten
Ja doei.
pi_66118369
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef duke3d het volgende:
Ken ook iemand mbo > hbo > wo. Hij is goed. Laatbloeiers.
ken er ook zo een die het erg goed doet
Ja doei.
pi_66118417
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

hij zit in het derde jaar, dus het zal wel goed zitten
Eeeeh.... hier lopen er genoeg mensen rond die officieel wel 3e jaars zijn maar nog steeds in het 1e jaar zitten hoor Geen BSA en zo.

Het was overigens een grapje, vandaar de knipoog.
pi_66118422
Zo'n geval mbo -> hbo -> wo is trouwens wel echt een ernstige inschattingsfout van de betreffende docent(en)
pi_66118460
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:12 schreef Maverick_tfd het volgende:
Zo'n geval mbo -> hbo -> wo is trouwens wel echt een ernstige inschattingsfout van de betreffende docent(en)
Dat kan ook enigzins te wijten zijn aan bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie ofzo. Als je absoluut slecht bent in wiskunde, kun je wel erg goed zijn in taal en op dat gebied wel een WO-studie aankunnen, maar op het gebied van beta zo slecht zijn dat je geen VWO diploma kunt halen maar in plaats daarvan Havo of mavo. De kunst is een studie uit te kiezen die goed aansluit bij jouw capaciteiten en interesses.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ewelina op 16-02-2009 14:19:08 ]
pi_66118501
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:12 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Eeeeh.... hier lopen er genoeg mensen rond die officieel wel 3e jaars zijn maar nog steeds in het 1e jaar zitten hoor Geen BSA en zo.

Het was overigens een grapje, vandaar de knipoog.
ik neem aan dat hij bedoelde dat hij derdejaars vakken volgt

die knipoog suggereerde bij mij meer zoiets in de richting van ' ja, maar hij zal wel niet goed genoeg zijn om genoeg punten te hebben naar mijn mening'
Ja doei.
pi_66118606
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik neem aan dat hij bedoelde dat hij derdejaars vakken volgt

die knipoog suggereerde bij mij meer zoiets in de richting van ' ja, maar hij zal wel niet goed genoeg zijn om genoeg punten te hebben naar mijn mening'
Dan zeggen we hier: 'ik loop mijn derde jaar' aldus een docent van mij Er zijn hier heel veel mensen die niet meteen door mogen met 2e en 3e jaars vakken (daarvoor is hier dezelfde ingangseis). Heel veel mensen doen dan officieel voor het derde jaar de studie, maar lopen bij lange na niet nominaal of mogen geen derdejaars vakken volgen.
pi_66118677
je hoeft mij niet uit te leggen hoe het zit met het volgen van vakken uit verschillende jaren hoor?

Dat was de vraag ook niet.

Maar als meneer zegt dat die persoon derdejaars is, ga ik er vanuit, voor het gemak, dat deze persoon (nagenoeg) nominaal loopt en derdejaars vakken volgt. Anders was hij ook niet zo stellig geweest in het bevestigen van dit feit als voorbeeld dat je best MBO --> HBO --> WO kan doen zonder problemen op het WO
Ja doei.
pi_66118785
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
Maar als meneer zegt dat die persoon derdejaars is, ga ik er vanuit, voor het gemak, dat deze persoon (nagenoeg) nominaal loopt en derdejaars vakken volgt. Anders was hij ook niet zo stellig geweest in het bevestigen van dit feit als voorbeeld dat je best MBO --> HBO --> WO kan doen zonder problemen op het WO
Daar ging ik ook vanuit, vandaar ook de knipoog.

Ken zelf overigens geen voorbeelden van MBO naar WO, zowel positief als negatief. Ik ken 1 iemand die vanaf de mavo naar het WO is gekomen dmv een HBO P, maar hoe die het doet qua resultaten weet ik niet.
pi_66118832
die knipoog kwam niet echt ' grappig ' over in ieder geval
Ja doei.
pi_66118928
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:19 schreef motorbloempje het volgende:
je hoeft mij niet uit te leggen hoe het zit met het volgen van vakken uit verschillende jaren hoor?

Dat was de vraag ook niet.

Zo is het inderdaad . Verder verschillen de slagingskansen niet per vooropleiding (grosso modo natuurlijk wel), maar per persoon: er zijn VWO'ers die na een jaar aan een universiteit voor een HBO opleiding kiezen en er zijn Mavo-klanten die uiteindelijk cum laude afstuderen in bijv. Engelse taal en cultuur.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_66119053
klopt: dit geldt dan ook meer dan een ' schooladvies ' : ieders talenten liggen ergens anders, maar helaas worden soms de verkeerde kinderen naar de verkeerde vooropleidingen gestuurd
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:13 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat kan ook enigzins te wijten zijn aan bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie ofzo. Als je absoluut slecht bent in wiskunde, kun je wel erg goed zijn in taal en op dat gebied wel een WO-studie aankunnen, maar op het gebied van beta zo slecht zijn dat je geen VWO diploma kunt halen maar in plaats daarvan Havo of mavo. De kunst is een studie uit te kiezen die goed aansluit bij jouw capaciteiten en interesses.
Ja doei.
pi_66242954
HBO toegepaste psychologie is voor niemand een gepaste studie. Er zijn elk jaar 300 mensen die in LHA aan de opleiding beginnen en van degenen die afstuderen zijn er weinigen die een gepaste job vinden.

Als bedrijven een functie open hebben in die richting zullen ze bijna altijd op zoek gaan naar iemand met een universitair diploma. Jobs waarvoor een HBO diploma voldoet zullen zich beperken tot bijvoorbeeld het afnemen van enquêtes of sollicitatiegesprekken. Vaak zijn er instellingen, zoals bijvoorbeeld het leger, die zelfs daarvoor al een universitair diploma vereisen.

Een HBO diploma zal je kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk nooit verlagen, maar als je echt geïnteresseerd bent in een gerespecteerde job in die sector dan zal een universitair diploma nodig zijn. Ik heb iemand gekend met het Belgische equivalent van een HBO diploma toegepaste psychologie die na lang zoeken en veel frustratie werk moest aannemen als winkelpersoneel van Metro. Duidelijk niet de ambitie van iemand die aan hogere studies begint.

Een leuke en interessante studie is daarvoor nog geen nuttige studie. Je zou al stilaan moeten beslissen in welke richting je graag zou werken en op basis daarvan je studie bepalen. Als je al weet welke job je graag zou doen en welk diploma daarvoor nodig is dan zal je motivatie daarvoor veel hoger liggen. En motivatie is het belangrijkste, in meeste richtingen vaak nog veel belangrijker dan intelligentie.
  donderdag 19 februari 2009 @ 17:51:25 #75
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_66245367
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:13 schreef Ewelina het volgende:

[..]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')