PopNed: desnoods alsnog samen met GeenStijlVan onze verslaggever Thijs van Soest
gepubliceerd op 08 februari 2009 12:00, bijgewerkt op 8 februari 2009 15:49
AMSTERDAM - Met nog een krappe twee maanden te gaan en slechts 3300 leden op de teller, lijken de kansen van PopNed verkeken. De rechts-populistische aspirantomroep staat voor de vrijwel onmogelijke opgave om voor 1 april totaal 50.000 leden binnen te harken.
Sörensen (61)
![]()
Sörensen (61)
Initiatiefnemer Rönald Sörensen, tevens fractieleider van Leefbaar Rotterdam, erkent de stagnatie: 'Het valt tegen, absoluut. Heel jammer. Je vraagt je weleens af, wat moet ik nog doen?' Toch strijdt hij door. 'Zeker weten. We gaan door. En misschien moeten we uiteindelijk wel samengaan met PowNed, van die jongens van GeenStijl. Ik heb ze al gemaild, maar ze reageren niet.'
Niet verwonderlijk, aangezien GeenStijl-hoofdredacteur Weesie in januari nog liet weten niets te zien in een 'rechts pact': 'Ik wil niets met die man te maken hebben. Wij mogen hun voorbeeld zijn, zij zijn niet het onze', zei Weesie.
PowNed
Met de ledenjacht van die andere 'rechtse' omroep gaat het overigens niet veel beter. Met 27.000 leden is PowNed weliswaar over de helft, maar de aanwas van nieuwe leden stokt. 'Zij voegen dan ook niets toe’, vindt Sörensen, die desondanks voorstander blijft van een fusie. ‘Als we de krachten bundelen, staan we sterker en zullen minister Plasterk en omroepbaas Hagoort ook eerder overtuigd zijn.’
Sörensens PopNed, voorheen PON, de Populistische Omroep Nederland, staat voor een ander geluid in Hilversum. Lees: een rechtser geluid. 'De meeste omroepen in Nederland zijn namelijk nogal links' , verklaart de omroep in een promotiefilmpje op de eigen website. ‘Bij PopNed is plaats voor onbevooroordeelde actualiteiten, amusement, muziek en geschiedenis.'
'En níet voor Rosenlullers' , besluit de video, en we zien oud-GroenLinks-leider Paul Rosenmöller in beeld.
EO-radio
Een ander voorproefje van wat PopNed wil gaan brengen, was anderhalve week geleden te horen op Radio 1. De makers van het EO-programma Dit is de Dag gaven PopNed anderhalf uur zendtijd cadeau. De eenmalige 'eindredacteur' Sörensen nodigde Rita Verdonk, Simon Rozendaal (wetenschapsjournalist Elsevier) en musicalster Ben Cramer uit en liet Joost Eerdmans (oud-LPF'er) samen met EO-host Andries Knevel presenteren.
Rozendaal bleek tijdens de uitzending op dreef: 'Links is prima, maar vaak onintelligent, ongeīnformeerd en niet kritisch. Rechts is vaak kritischer dan links.' 'Heerlijk, wat een goed geluid', reageerde Rita Verdonk. 'Alle vernieuwingstendensen komen van rechts', voegde ze eraan toe. Rozendaal weer: 'Zoveel in Hilversum op tv en radio is links en dom.' Knevel tussendoor: 'De bloeddruk stijgt en de vreugde neemt toe.' Sörensen kon honderden nieuwe leden bijschrijven na dit Radio 1-experiment.
Promotie
Afgezien van de website, het spotje en de EO-geste, is het vooral Sörensen die de promotiekar moet trekken. 'Ik was onlangs uitgebreid te zien in het programma van Raoul Heertje, waarin ik vrij harde uitspraken deed. Dat ik met PopNed toch eigenlijk ook wel een beetje linkse politici wil terugpakken. Oog om oog, tand om tand. Maar als je dan ziet dat er zich dan toch nog maar 1000 leden inschrijven, dan werkt dat wel demoraliserend. Zo redden we het niet.'
Sörensen denkt echter nog steeds dat er een grote groep mensen is die lid zou willen worden van een 'pragmatische omroep'. 'Pragmatisch zijn we, niet per se rechts. Probleemoplossers ook wel. Die kant willen we op met PopNed.’ Dat die achterban zich niet inschrijft, wijt hij aan opstartproblemen. 'We maakten een kolossale fout bij de start van PopNed. Vlak nadat ik twee maanden geleden in De Wereld Draait Door de oprichting van onze omroep wereldkundig maakte, werd onze site overspoeld. Als we toen een goede site hadden gehad waar mensen zich konden registreren, hadden we alvast duizenden leden kunnen noteren.'
Obama
PopNed hoopt dat de leden zich alsnog in groten getale zullen aanmelden, zodat op 1 april de officiële aanvraag bij Plasterk kan worden ingediend. 'We gaan de campagne nog wat scherper aanzetten. En we laten onze ruim 3000 leden familie en vrienden aanschrijven. Een internetactie, geīnspireerd op de campagne van Barack Obama.'