Nee, Wilders kwam er ook mee weg. Omdat zijn uitspraken (net als deze uitspraken van Lont) deel uitmaakten van het maatschappelijk debat. Het OM wilde Wilders niet vervolgen remember?quote:Op zondag 8 februari 2009 15:56 schreef Elfletterig het volgende:
Je had gelijk dat het geen vonnis was. Voor de rest is het niks anders dan meten met twee maten. Omdat Lont haar uitspraken binnen de context van een religie doet, komt ze ermee weg. Wijs mij eens één passage aan waar Wilders heeft gezegd dat moslims de (geestelijke) dood verdienen? Wilders wordt wél vervolgd, omdat hij zijn uitspraken en standpunten niet op een religieus boek baseert.
Wilders heeft gezegd dat hij geen moslims er meer in wilde hebben, verder wil hij allerlei grondrechten afnemen van moslims (verbieden van boeken, verbod op bouwen religieuze gebouwen etc). Ik weet niet waarom jij zo graag je hoofd in het zand steekt als het om Wilders gaat. Maar als jij dit ziet als haat zaaien, dan is er geen enkele reden om de gedane uitspraken van Wilders NIET te zien als haat zaaien.quote:De zaken zijn trouwens uitstekend te vergelijken. Lont en Wilders zijn allebei politici en doen allebei uitspraken over een bepaalde bevolkingsgroep. Maar als we dan inzoomen op de ernst van hun uitspraken: Ik heb Wilders nog nooit horen zeggen dat moslims niet in Nederland mogen wonen of dat een moslim geen lid kan worden van de PVV. Lont, echter, wilde homo's actief uit de ChristenUnie weren. Wilders wordt beticht van haatzaaien (onder meer omdat hij een filmpje heeft gemaakt waarin boze moslims ZELF gruwelijke dingen zeggen). Lont is degene die werkelijk haat zaait. Maar die komt er gewoon mee weg.
Daar is dus een op zichzelf beschouwde uitspraak die grievend geacht kan worden. Maar, omdat deze in de context van een geloofsovertuiging is gedaan, is deze van betekenis voor een maatschappelijk debat.quote:3.4.1. De gedachtegang van het Hof kan als volgt worden samengevat.
Het Hof heeft de tenlastegelegde uitlatingen, meer in het bijzonder voorzover daarin homofilie als een vieze en vuile zonde wordt bestempeld, op zich zelf voor homoseksuelen grievend geacht.
Het heeft vervolgens geoordeeld dat die uitlating, beschouwd in haar context, kenbaar in direct verband stond met de geloofsovertuiging van de verdachte en dat diens bedoeling de mensheid te waarschuwen duidelijk was, in welke laatste vaststelling ligt besloten dat die uitlating voor de verdachte van betekenis is voor een maatschappelijk debat. Het Hof heeft voorts als zijn oordeel tot uitdrukking gebracht dat de door de verdachte gebezigde terminologie niet onnodig grievend is.
Het Hof is op grond van een en ander tot de slotsom gekomen dat de tenlastegelegde uitlatingen dienden ter aanduiding van de in de geloofsopvatting van de verdachte verankerde opvatting dat homofilie als een zonde moet worden aangemerkt en dat daarom die uitlatingen niet als beledigend in de zin van art. 137c Sr kunnen worden aangemerkt.
3.4.2. Aldus heeft het Hof niet blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting omtrent de term "beledigend" in de betekenis die daaraan toekomt in art. 137c Sr, in welke zin die term in de tenlastelegging kennelijk is gebezigd.
Ja, ik bedoel het vraagstuk van botsende grondrechten in het algemeen. Maar dat speelt natuurlijk ook bij strafzaken en zal de rechter daarin ook een oplossing moeten vinden.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:11 schreef Mutant01 het volgende:
Inzake strafrechtelijk vervolgde uitspraken valt er helemaal niks te toetsen aan Grondrechten - vanuit nationaal grondwettelijk perspectief. We kennen een toetsingsverbod. Een formele wet aan de Grondwet toetsen kan dus helemaal niet. Of bedoel jij wat anders?
Klopt, zoals ik dus al een aantal posts eerder vermelde, betekend het dat bij de invulling van het criterium maatschappelijk debat, er gekeken wordt naar mate van verbinding met religie (van de uitspraak). Bij niet religieuze personen gelden daarvoor andere omstandigheden die daaraan invulling geven - zoals bijvoorbeeld politieke opvatting, maar soms hoeft ook dat niet aanwezig te zijn - neem bijvoorbeeld een columnist zoals Theo van Gogh en zijn uitspraken. Deze zijn echter, in tegenstelling tot wat jij bijvoorbeeld tracht te denken, niet strenger of minder streng dan de invulling aan de hand van "verbinding met religie". In die zin is er dus helemaal geen "extra bescherming". Het enige grote verschil is dat het laatste veel makkelijker te constateren is.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:33 schreef Iblis het volgende:
Maar, Mutant01, als je b.v. kijkt naar het Herbig-arrest, dan is de motivatie van de HR:
[..]
Daar is dus een op zichzelf beschouwde uitspraak die grievend geacht kan worden. Maar, omdat deze in de context van een geloofsovertuiging is gedaan, is deze van betekenis voor een maatschappelijk debat.
Ik kan me echter niet voorstellen op welke basis je b.v. geloofsovertuiging voor levensovertuiging zou kunnen inruilen in deze situatie. Heel veel nazi's hebben ook niet veel op met homoseksualiteit. Kan iemand die Hitlers leer tot zijn levensovertuiging heeft verheven nu hierop een beroep doen?
Nee, stellig niet, het is de vrijheid van godsdienst die extra – doch niet onbeperkte – maar wel extra ruimte schept om grievende uitlatingen te kunnen doen.
Nu ben ik weliswaar van mening dat deze uitlatingen sowieso zouden moeten kunnen, maar ik vind dat hier dus een uitzondering gemaakt wordt, waarbij aan geloofsovertuigingen meer waarde wordt gehecht dan b.v. aan politieke overtuigingen. Derhalve is er een m.i. arbitraire selectie m.b.t. de contexten die zo'n op zich kwetsende uitspraak kunnen rechtvaardigen.
quote:Gaan we over naar de tweede vraag. Kent men het arrest Van Dijke alleen uit de pers, dan kan
de indruk ontstaan dat de (vrijheid van) godsdienst simpelweg de doorslag heeft gegeven.
Bovenstaande analyse van de arresten van de Hoge Raad leidt tot een op zijn minst
genuanceerder resultaat. Enerzijds lijkt de Hoge Raad in bepaalde overwegingen de vrijheid
van godsdienst voldoende te achten om de redenering te kunnen dragen. Anderzijds noemt de
Hoge Raad tot twee keer toe op eigen initiatief uitdrukkelijk het bijdragen aan het
maatschappelijk debat. Dat wekt de suggestie dat dit een noodzakelijk element vormt van een
volledig juiste motivering. Bovendien strookt het in zoverre met eerdere arresten van de
Hoge Raad dat het opvoeren van de vrijheid van godsdienst er niet toe leidt dat de maatstaven
in het profane verkeer niet zouden moeten gelden.34
Met de nadruk op het maatschappelijk debat sluit de Hoge Raad aan bij de
Straatsburgse jurisprudentie. Daarin is zoals gezegd vast komen te staan dat juist de discussie
over maatschappelijke vraagstukken niet snel beperkt mag worden. Sterker nog: het EHRM
lijkt in bepaalde gevallen argwanender naar beperkingen van de publieke discussie dan naar
beperkingen van godsdienstig gemotiveerde uitlatingen te kijken.35
quote:Overigens laat de jurisprudentie ook ruimte voor de conclusie dat de vrijheid van
meningsuiting zowel extra gewicht krijgt wanneer er sprake is van een bijdrage aan het
maatschappelijk debat als wanneer er sprake is van een uitspraak die met de fundamentele
overtuiging te maken heeft. Het is dan nog steeds mogelijk dat iedere deelnemer aan het
maatschappelijk debat in beginsel dezelfde bescherming toekomt. Dat is namelijk het geval
indien de extra bescherming ontleend aan het maatschappelijk debat minstens zo groot is als
die ontleend aan de fundamentele overtuiging en slechts één van beide zijn gewicht kan doen
gelden. In dat geval is het evenmin nodig om vast te stellen of een bijdrage aan het
maatschappelijk debat direct voorvloeit uit een fundamentele overtuiging. De jurisprudentie
van de Hoge Raad laat daarentegen minder ruimte voor de interpretatie dat godsdienstig
geïnspireerde uitlatingen in het algemeen meer bescherming krijgen dan bijdragen aan het
maatschappelijk debat.
Ik vind het goed dat ze niet vervolgd wordt, maar ik vind de motivatie wat jammer. Als er nou had gestaan:quote:Op zondag 8 februari 2009 16:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Even nuanceren dan maar: Ook Wilders werd in eerste instantie niet vervolgd. Pas nadat iemand in beroep is gegaan hiertegen, is de vervolging alsnog aangekondigd. Niets houdt alle klagers in dit topic tegen, dezelfde weg te bewandelen en een Hoger Beroep aan te spannen.
Dan kan ik het begrijpen. Maar ik heb het sterke vermoeden dat alleen een overtuiging onvoldoende is. Pas zodra het een geloofsovertuiging wordt, is het speelveld ruimer.quote:Lonts uitlatingen zijn niet strafbaar, onder meer omdat ze gedaan zijn vanuit haar christelijke geloofsovertuiging, aldus het OM.
En ook in dat stukje wordt uitdrukkelijk de vrijheid van godsdienst als factor genoemd. En dat is juist mijn hele punt: waarom alleen die godsdienst? Dat van het maatschappelijk debat koop ik trouwens inzake Lont niet helemaal, omdat je moeilijk kunt stellen dat kranten volstaan m.b.t. de kwestie van de geestelijke dood van homoseksuelen.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:55 schreef Mutant01 het volgende:
Nog even voor Damian5700 en Iblis, een stuk van Janssen:
[..]
[..]
Ik niet. Ik vind haar uitspraken net zo onaanvaardbaar als die van Wilders. Het OM had er rekening mee moeten houden, dat een gelijk geval onlangs heeft gespeeld en dat daar een andere uitspraak op gekomen is.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind het goed dat ze niet vervolgd wordt
Lont is natuurlijk nog geen kant en klare zaak, het is geen vonnis. Daar kan je mijnsinsziens dus niet al te veel aan ontlenen. En het gaat hier om een godsdienstige uiting, dus dan noem je het ook zo. Maar hier blijkt dus uit dat de vrijheid van godsdienstuiting niet de extra bescherming geniet waar jij zo van overtuigd bent, ook niet ten aanzien van de vrijheid van meningsuiting (waar alle ander uitingen onder vallen).quote:Op zondag 8 februari 2009 17:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
En ook in dat stukje wordt uitdrukkelijk de vrijheid van godsdienst als factor genoemd. En dat is juist mijn hele punt: waarom alleen die godsdienst? Dat van het maatschappelijk debat koop ik trouwens inzake Lont niet helemaal, omdat je moeilijk kunt stellen dat kranten volstaan m.b.t. de kwestie van de geestelijke dood van homoseksuelen.
Welke rechtbank?quote:Op zondag 8 februari 2009 17:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik niet. Ik vind haar uitspraken net zo onaanvaardbaar als die van Wilders. De rechtbank had er rekening mee moeten houden, dat een gelijk geval onlangs heeft gespeeld en dat daar een andere uitspraak op gekomen is.
Maar misschien iets voor Germaine C.? Gewoon roepen dat ze op basis van haar geloof van mening is dat tasjesdieven dood moeten?
Maar daar is dus, zoals Mutant01 ook aangeeft, in zoverre de context anders dat het geen religieuze context is, en dan liggen de kaarten anders. En dat vind ik het kromme.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik niet. Ik vind haar uitspraken net zo onaanvaardbaar als die van Wilders. De rechtbank had er rekening mee moeten houden, dat een gelijk geval onlangs heeft gespeeld en dat daar een andere uitspraak op gekomen is.
Ja, ik ook. Religieus of niet, die uitspraken kunnen niet. Het enige verschil tussen jou en mij is dat jij wrsch vindt dat Wilders ook niet vervolgd zou moeten wordenquote:Op zondag 8 februari 2009 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar daar is dus, zoals Mutant01 ook aangeeft, in zoverre de context anders dat het geen religieuze context is, en dan liggen de kaarten anders. En dat vind ik het kromme.
De kaarten liggen anders, maar zolang de uitspraak in die zin daar niet door geraakt wordt, zie ik daar geen probleem in. Daar ligt de cruxquote:Op zondag 8 februari 2009 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar daar is dus, zoals Mutant01 ook aangeeft, in zoverre de context anders dat het geen religieuze context is, en dan liggen de kaarten anders. En dat vind ik het kromme.
Verder denk ik dat de beste tactiek is om zulke lui doorgaans te negeren. Althans, je mag best in het nieuws brengen dat sommige mensen volkomen achterlijke dingen zeggen, om even de mensen eraan te herinneren wat voor volk er bij de CU rondloopt, maar daarmee is de kous af.
Oja, het was het Gerechtshof dat vervolging van Wilders eiste. Whatever. Ik mag dan hopen dat het Gerechtshof nu ook deze mevrouw Lont dan vervolgt.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:18 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, Wilders kwam er ook mee weg. Omdat zijn uitspraken (net als deze uitspraken van Lont) deel uitmaakten van het maatschappelijk debat. Het OM wilde Wilders niet vervolgen remember?
Ik steek geen kop in het zand. Ik heb er geen enkele moeite mee dat Wilders wordt vervolgd, temeer omdat een rechter nu eens duidelijk kan zeggen wat wél en niet mag. Wel bestrijd ik dat Wilders met zijn doorgeslagen opvattingen aan het haatzaaien is; iets wat ik in de woorden van Lont (die homo's de geestelijke dood toewenst) WEL zie. Waar ik tegen ageer, is dat er met verschillende maten wordt gemeten. Of althans: dat dreigt te gebeuren, wanneer het Gerechtshof NIET tot vervolging van Lont overgaat.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:18 schreef Mutant01 het volgende:
Wilders heeft gezegd dat hij geen moslims er meer in wilde hebben, verder wil hij allerlei grondrechten afnemen van moslims (verbieden van boeken, verbod op bouwen religieuze gebouwen etc). Ik weet niet waarom jij zo graag je hoofd in het zand steekt als het om Wilders gaat. Maar als jij dit ziet als haat zaaien, dan is er geen enkele reden om de gedane uitspraken van Wilders NIET te zien als haat zaaien.
Een godsdienstige uiting ís toch een vorm van meningsuiting? Waarom zou je wetgeving oprichten, of er een beroep op doen voor een uitingsvorm die een ondervorm is van een ander type uiting? Dat zou die hele wet overbodig maken, maar die wet ís niet overbodig, en dat zie je b.v. in het Herbig-arrest en het Van-Dijke-arrest.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:03 schreef Mutant01 het volgende:
Lont is natuurlijk nog geen kant en klare zaak, het is geen vonnis. Daar kan je mijnsinsziens dus niet al te veel aan ontlenen. En het gaat hier om een godsdienstige uiting, dus dan noem je het ook zo. Maar hier blijkt dus uit dat de vrijheid van godsdienstuiting niet de extra bescherming geniet waar jij zo van overtuigd bent, ook niet ten aanzien van de vrijheid van meningsuiting (waar alle ander uitingen onder vallen).
Dus, die vrijheid alleen schept al bepaalde mogelijkheden; in het tweede stuk dat je plaatst kan ik me dan ook niet helemaal vinden, bijvoorbeeld gezien voorgaande, gezien de veroordeling van Janmaat, en gezien de veroordeling van de website ‘het periodiek internetsysteem’ inzake de belediging van homo's en Joden.quote:Enerzijds lijkt de Hoge Raad in bepaalde overwegingen de vrijheid van godsdienst voldoende te achten om de redenering te kunnen dragen
Op het moment dat de rechter in zijn uitspraak of arrest 'de vrijheid van godsdienst' specifiek aanhaalt wordt die uitspraak daar m.i. door geraakt.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
De kaarten liggen anders, maar zolang de uitspraak in die zin daar niet door geraakt wordt, zie ik daar geen probleem in. Daar ligt de crux.
Wilders is voor zover ik weet geen lid van een kerk, hij is (uiteraard zou ik bijna zeggen)) Katholiek opgevoed, daar in Limburg, maar heeft zich uit laten schrijven.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:25 schreef Zienswijze het volgende:
Om dit probleem te voorkomen in de toekomst, moet je kern van het probleem aanpakken. En dat is het christendom dat onverdraagzaam is tegenover homoseksualiteit. Het is allemaal wel leuk dat Wilders pagina's uit de Koran wilt scheuren, maar hij mag ook z'n eigen Bijbel onder handen nemen. Als hij alle intolerante verzen uit de Bijbel scheurt, wordt de Bijbel ook zo dun als de Donald Duck.
Je doet dat aanpakken door het in het debat aan de kaak te stellen, niet door het te verbieden.quote:Christendom, islam en jodendom bevatten onverdraagzame teksten tegenover homoseksualiteit. Die religies moet je aanpakken m.b.t. onverdraagzaamheid. Dan pak je de kern van het probleem aan. En als je dat oplost, wordt de wereld een stuk vrediger om te leven.
Ik bedoel ook niet dat Wilders een christen is, want dat weet niet. Ik bedoelde eerder dat hij altijd zit te zeiken over de Islam, maar over het Christendom valt ook genoeg te zeiken, want het Christendom is nauwelijks een haar beter dan de Islam.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wilders is voor zover ik weet geen lid van een kerk, hij is (uiteraard zou ik bijna zeggen)) Katholiek opgevoed, daar in Limburg, maar heeft zich uit laten schrijven.
[..]
Dat debat is een heel lief idee wat je voorstelt. Maar homoseksualiteit lijdt al 2000 jaar onder het Christendom, en 1400 jaar onder de Islam. Dat is al veels en veels te lang. Het moet een keer afgelopen zijn. Volgens mij wordt er al 2000 jaar lang gediscusieerd met christenen over dit onderwerp en daar is nog steeds niets zinnigs uitgekomen.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:28 schreef Iblis het volgende:
Je doet dat aanpakken door het in het debat aan de kaak te stellen, niet door het te verbieden.
Nee, het waren belanghebbenden die dat wilden hebben - en het Hof gaf hen gelijk.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:20 schreef Elfletterig het volgende:
Oja, het was het Gerechtshof dat vervolging van Wilders eiste. Whatever. Ik mag dan hopen dat het Gerechtshof nu ook deze mevrouw Lont dan vervolgt.
Het Hof gaat dat niet gelasten, als belanghebbenden geen bezwaar daartegen aantekenen. Sowieso geef je geen antwoord op mijn vraag en/of voorbeelden aangehaald in mijn post.quote:Ik steek geen kop in het zand. Ik heb er geen enkele moeite mee dat Wilders wordt vervolgd, temeer omdat een rechter nu eens duidelijk kan zeggen wat wél en niet mag. Wel bestrijd ik dat Wilders met zijn doorgeslagen opvattingen aan het haatzaaien is; iets wat ik in de woorden van Lont (die homo's de geestelijke dood toewenst) WEL zie. Waar ik tegen ageer, is dat er met verschillende maten wordt gemeten. Of althans: dat dreigt te gebeuren, wanneer het Gerechtshof NIET tot vervolging van Lont overgaat.
Het differentieert in soort uitlating, maar in de praktijk differentieert het niet in bescherming. Dus er is daar niets bezwaarlijks aan, behalve dan dat het de schijn wekt dat Godsdienstuiting iets wezenlijk anders is, niets meer niets minder.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:22 schreef Iblis het volgende:
Een godsdienstige uiting ís toch een vorm van meningsuiting? Waarom zou je wetgeving oprichten, of er een beroep op doen voor een uitingsvorm die een ondervorm is van een ander type uiting? Dat zou die hele wet overbodig maken, maar die wet ís niet overbodig, en dat zie je b.v. in het Herbig-arrest en het Van-Dijke-arrest.
Dat vrijheid van godsdienst niet carte blanche geef zie je in het geval van Jenny Goeree.
Er staat "lijkt", en daarna een stuk wat juist die veronderstelling weerlegd. Komop Iblis, je kan wel beter dan dat.quote:Ik snap niet dat jij volhoudt dat de vrijheid van godsdienst geen extra bescherming biedt terwijl in het stuk dat je zelf aanhaalt notabene staat:
Wat heeft dat met het "verschil" inzake vrijheid van godsdienst te maken en de extra bescherming die daaruit zou volgen. Om zoiets aan te kunnen duiden moet je twee soortgelijke zaken hebben met min of meer dezelfde situatie. Aangezien dat niet voorkomt, kan je het een en ander afleiden aan de toetsingscriteria die de HR gebruikt bij het bepalen of een uitspraak wel of niet door de beugel kan. Die criteria zijn in essentie hetzelfde, ook al wordt er gedifferentieerd naar grondslag. De mate van bescherming is niet meer of minder, je weerlegd het stuk van Janssen dus niet. Hij analyseert zowel het van Dijke-arrest als het vonnis van El -moumni. De twee gequote stukken zijn dan ook van hem.quote:Dus, die vrijheid alleen schept al bepaalde mogelijkheden; in het tweede stuk dat je plaatst kan ik me dan ook niet helemaal vinden, bijvoorbeeld gezien voorgaande, gezien de veroordeling van Janmaat, en gezien de veroordeling van de website ‘het periodiek internetsysteem’ inzake de belediging van homo's en Joden.
Ik ben het met je conclusie eens, maar ik vind je citaat uit het arrest minder relevant dan dit stuk:quote:Op zondag 8 februari 2009 16:33 schreef Iblis het volgende:
Maar, Mutant01, als je b.v. kijkt naar het Herbig-arrest, dan is de motivatie van de HR:
[..]
Daar is dus een op zichzelf beschouwde uitspraak die grievend geacht kan worden. Maar, omdat deze in de context van een geloofsovertuiging is gedaan, is deze van betekenis voor een maatschappelijk debat.
Ik kan me echter niet voorstellen op welke basis je b.v. geloofsovertuiging voor levensovertuiging zou kunnen inruilen in deze situatie. Heel veel nazi's hebben ook niet veel op met homoseksualiteit. Kan iemand die Hitlers leer tot zijn levensovertuiging heeft verheven nu hierop een beroep doen?
Nee, stellig niet, het is de vrijheid van godsdienst die extra – doch niet onbeperkte – maar wel extra ruimte schept om grievende uitlatingen te kunnen doen.
Nu ben ik weliswaar van mening dat deze uitlatingen sowieso zouden moeten kunnen, maar ik vind dat hier dus een uitzondering gemaakt wordt, waarbij aan geloofsovertuigingen meer waarde wordt gehecht dan b.v. aan politieke overtuigingen. Derhalve is er een m.i. arbitraire selectie m.b.t. de contexten die zo'n op zich kwetsende uitspraak kunnen rechtvaardigen.
Dit dus.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 21:22 schreef Iblis het volgende:
Uiteraard vind ik dat het deze gevallen vrouw vrij moet staan om haar abjecte, geretardeerde mening te uiten, maar wat mij hogelijk stoort is dat de motivatie hetgeen is dat Mevr. Hopjes reeds vet heeft gemaakt:
[..]
Daarbij implicerende dat als een ander hetzelfde had gezegd, maar bijvoorbeeld uit zijn of haar homofobe overtuiging, het allicht onvoldoende grond zou zijn om vrijwaring van vervolging te rechtvaardigen. Of, wanneer je anti-Koran uitspraken doet vanwege je verdraaide wereldbeeld en anti-moslim-overtuiging, ook dan loop je het gevaar vervolgd te worden, maar indien je je beroept op een stapel geschriften waarvan de relevante paragrafen uit de bronstijd stammen, dan opeens kun je ermee wegkomen.
Dit is zo uitermate belachelijk en in- en inkrom dat het een godgeklaagde schande is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |