Mijn beurt, ik had eerlijk gezegd verwacht ergens achter aan de rij aan te sluiten, ik ben natuurlijk ook best wel OUD en heb een heel zwaar deel uit mijn leven met fok! gedeeld, maar daar kom ik op het eind op terug, de vraag van Sjak. Goed, ik ben Moussy, eigenlijk gewoon Vera, maar toen ik op fok! kwam was dat al bezet en begon ik met mijn bijnamen. Moussy is vanuit fok! ook mijn nick geworden op andere dingen binnen internet, dus als je hem tegenkomt, grote kans dat ik dat ben

Door een vader bij de marine heb ik in mijn kindertijd in meerdere plaatsen gewoond maar ik ben geboren op Wieringen, in Den Oever en diep in mijn hart wil ik daar naar terug, ook al heb ik er maar tot mijn 4de gewoond. Nu woon ik al heel wat jaartjes in een klein dorp onder Den Helder, de marinestad waar we uiteindelijk geland zijn. Als puber heb ik behoorlijk moeten survivalen, maar eigenlijk ben ik er toch nog wel goed uitgekomen. Met een diploma voor de verzorging op zak ging ik aan het werk, het gekke alleen is dat ik niet zo heel erg lang in de verzorging heb gewerkt. En nu, nu werk ik in een gevangenis, en daar vermaak ik me prima! In de tussentijd ben ik getrouwd met Peter en hebben we nog wat kindertjes gebouwd.
Je moet me niet ’s nachts wakker maken, zelfs niet voor een stevige horrorfilm waar ik alles voor opzij zet en al helemaal niet voor eten! Ik ben iemand met een flink ochtendhumeur en die start zodra ik mijn ogen open doe van uit een diepe slaap.
Een passie heb ik niet echt, ik kan me ergens volledig op storten en als dat klaar is, dan is dat ook klaar. Nu ben ik bezig met een aantal cursussen te gelijk en als ik straks helemaal klaar ben mag ik me inzetten als (toneel)grimeur. Daarom zit ik nu ook voornamelijk met mijn neus in de grime boeken dan wat anders. Toevallig heb ik de eerste opdracht al binnen en heb ik een tweede af moeten slaan, omdat ik echt niet kon, jammer wel, maar mijn kinderen gaan voor, zoals met alles.
Ik had nooit gedacht dat ik kinderen wilde, ik zag mezelf niet als moeder, ik ben altijd een flierefluiter geweest tot dus de eerste kwam. René, de oudste van 9, kwam als een gelukje aanwaaien en als dat niet was geweest denk ik niet dat ik nu al kinderen had gehad. En moet je nu zien, ik ben 32 en heb kinderen rondlopen waarvoor ik door het vuur ga, nooit verwacht, vooral niet omdat ik zelf niet zo’n zorgeloze jeugd heb gehad, mede daarom had ik het idee geen moeder te willen of kunnen zijn. Na René wilde we nog heel graag een kindje er bij, helaas ging dat niet helemaal zoals het de bedoeling was. De eerste zwangerschap liep uit op een
Molazwangerschap en daarna mocht ik ruim een jaar lang niet zwanger worden. Toen we door mochten voor een volgend kindje was ik redelijk snel zwanger, maar ook dat verliep niet zo goed, dat liep uit op een klassieke miskraam.. en toen.. snel zwanger daarna, toen kwam er een Mink. Een gehandicapt jongetje wat ons leven volledig op zijn kop heeft gezet. Of zoals er mensen zijn, wij hebben het op ons kop láten zetten, doordat wij er bewust voor hadden gekozen om het kindje op de wereld te zetten. Tijdens de zwangerschap werd ontdekt dat het jongetje een open ruggetje had, maar hoe groot en hoe ernstig heeft nooit iemand mij kunnen vertellen. Wij konden daar mee leven en we hadden het idee dat we ook een gehandicapt kind een leuk leven konden geven. Helaas hebben we de kans nooit gehad om dat te ‘proberen’ omdat Mink 20 uur na zijn geboorte is overleden. Uiteindelijk heeft zijn overlijden niets met zijn open rug te maken gehad, maar met een klepje in de urineleider waardoor zijn longen niet goed konden ontwikkelen. Kort uitgelegd, een baby laat vruchtwater door de longen stromen om deze te kunnen ontwikkelen en bij ons ging dat niet, omdat ik weinig vruchtwater aanmaakte en hij het niet meer uit kon plassen.
Daarna waren we de weg kwijt op het gebied van kinderen, nog 1 of niet, we besloten het zo te laten. Peter zou voor knippies gaan en in de tussentijd zou ik aan de pil gaan.. alleen ik werd maar niet ongesteld.. en daar kwam ons 2de ‘gelukje’ Cas. Dood en dood eng vond ik het, maar toch waren we er ook blij mee. Gelukkig bleek bij hem alles goed te zijn en hebben we nu een gezonde knul van 5.
Maar de vraag van Sjak, de situatie met Mink heeft mij harder gemaakt. Maar het harder geworden vind ik erg lastig om uit te leggen, ik ben niet hard voor kinderen, juist een softie, maar voor volwassenen, vrienden, familie, staat mijn kop je niet aan, of hoe ik leef en mijn dingen doe?! Jammer dan, jouw probleem en maak niet van jouw probleem mijn probleem. Voorheen wilde ik er nog moeite voor doen, nu niet meer. Wij hebben heel veel commentaar gehad op het doorzetten van de zwangerschap, zelfs van een vriend waar ik al 12 jaar bevriend mee was en die hoefde en wilde ik absoluut niet meer zien, op die manier dus. Ik wil gewoon in mijn waarde gelaten worden, net zoals ik dat bij ieder ander probeer te doen. Ik weet wat missen is en zulke mensen mis ik echt niet. Zo vind ik Kerst echt ronduit kut, of familieaangelegenheden, ik mis iemand, zal me nooit compleet voelen, misschien ooit, maar nu 6 jaar verder nog steeds niet. Ik verdrink niet in het gemis van Mink, maar het knabbelt, borrelt gewoon, of ik nou wil of niet. En anders helpen de kinderen ons wel herinneren

Wij gaan er heel open mee om, beide weten bijvoorbeeld ook dat hij gecremeerd is, ik heb dus ook uitgelegd wat cremeren is en dat kon Cas van de week ook op een aparte manier aan de schoolarts vertellen. Zij vroeg of er nog andere broertjes en zusjes waren, dus Cas vertelt; René en die zit nu ook in de klas, en Mink, maar die is in de fik gestoken! Even lastig, maar achteraf moet ik er wel om lachen. René vraagt nog veel, ze was 3, ze kan zich er ook dingen van herinneren en op alles wat ze vraagt krijgt ze gewoon een eerlijk antwoord en zo weet Cas er dus ook van, eigenlijk weet hij niet beter denk ik. Mink komt dus nog bijna iedere dag in een gesprekje voor, op zich is dat wel fijn, dat hij ondanks zijn 20 uurtjes niet vergeten wordt. Onbewust heb ik René in ieder geval meegegeven dat een kindje niet altijd zonder slag of stoot ter wereld komt, als ze hoort dat er een babietje geboren is vraagt ze of het gezond is. Er zijn ook momenten dat ik bang ben dat ze er een soort van trauma aan opgelopen heeft, een kind van 9 hoort dat helemaal niet te vragen, maar zou eigenlijk meteen aan flesjes en tuttelen moeten denken. Maar ja, soms heb je het niet voor het kiezen het overkwam ons drietjes gewoon. Ik probeer dus vooral mee te geven dat ze met al hun problemen bij ons terecht kunnen, vooral met verdrietjes, groot of klein, dat ze álles aan me kunnen vragen, en dat ik overal een antwoord op zal geven en ik zal ze vooral proberen mee te geven dat ze iedereen in hun waarden moeten laten, ook al denken ze er zelf ergens anders over, een mening mag je hebben, maar hoef je niet altijd te uiten en zeker niet op te leggen, omdat het echt verschrikkelijk veel pijn kan doen.
Ik hoop dat ik zo je vragen beantwoord heb..

Mijn vraag is voor Stout... ik weet dat jij en je man gewisseld hebben van fulltime huisvrouw zijn naar fulltime werken in het onderwijs en je man is fulltime huisman geworden. Hoe zijn jullie tot deze toch wel aparte beslissing gekomen en bevalt het jullie nog?