quote:Dat zegt alleen dat TS het boek geschreven heeft, en zij daar de royalties voor wil ontvangen. However kan zij niet aantonen dat zij dat ook echt gedaan heeft. Dat doe je namelijk met een notariele akte. Plagiaat aantonen doe je middels een notariele akte.
Auteurscontract zegt alleen wie het geschreven heeft, en wanneer. Zegt niet wie de rechthebbenden zijn, als ik over een paar weken als het boek een hit is, zeg dat ik heb meegeschreven maar niks verdien, heeft TS dus een probleem.
Kijk, dat vind ik dan wel weer een interessante optiequote:Op zondag 1 maart 2009 01:29 schreef Yuin het volgende:
Auteurscontract zegt alleen wie het geschreven heeft, en wanneer. Zegt niet wie de rechthebbenden zijn, als ik over een paar weken als het boek een hit is, zeg dat ik heb meegeschreven maar niks verdien, heeft TS dus een probleem.
Toevallig heb ik daar veel ervaring mee, en jij?quote:Op zondag 1 maart 2009 01:27 schreef golfer het volgende:
[..]
Je bent echt lachwekkend. Je hebt vast heel veel ervaring met het uitgeven van boeken en auteursrechten?
Vertel eens? Hoe vaak is het jou als auteur (van welke boeken trouwens?) overkomen dat je jouw rechten bent kwijt geraakt?
Vertel eens over die ervaringen van je?quote:Op zondag 1 maart 2009 01:34 schreef Yuin het volgende:
Toevallig heb ik daar veel ervaring mee, en jij?
Als er een film van komt, krijg ik 50 % van de opbrengst. Dat is toch al gewoon vastgelegd in het contract, wat kan daar nou fout mee gaan.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:34 schreef Yuin het volgende:
Toevallig heb ik daar veel ervaring mee, en jij?
Er zijn behoorlijk wat films uitgebracht, die gebaseerd zijn op boeken waar geen goede rechten op zijn vastgelegd, en waar men dus nooit de nodige royalties voor gekregen heeft. En bovendien, wat is er mis met je zaakjes netjes regelen?
En jij kent hen, en jij hebt die even snel gebeld om te vragen hoe zij hun rechten hebben geregeld. Nou, zo dus zoals ik net heb uitgelegd. Je hoeft me niet te geloven hoor, dat moet je helemaal zelf weten.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:33 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, dat is Mulish en Reve en Palmen ook recent heel vaak overkomen.
Die waren ook zo achteloos om niet eerst naar een notaris te gaan voordat ze het manuscript bij een uitgever aanboden.
Dom, dom, dom van ze.![]()
Ze hadden eerst allemaal naar jou moeten luisteren, want jij weet uit eigen ervaring zo goed hoe het wel werkt.
De auteur is de rechthebbende, tenzij die het auteursrecht expliciet (bv door middel van een uitgeverscontract) heeft overgedragen. Als jij nu met een kopietje komt en gaat lopen roepen dat jij eerder was, mag jij bewijzen dat je eerder was. En met een notariele akte met een datum LATER dan de publicatiedatum, kom je echt niet ver.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:29 schreef Yuin het volgende:
[..]
Dat zegt alleen dat TS het boek geschreven heeft, en zij daar de royalties voor wil ontvangen. However kan zij niet aantonen dat zij dat ook echt gedaan heeft/de enige was. Dat doe je namelijk met een notariele akte. Plagiaat aantonen doe je middels een notariele akte.
Is al vaak genoeg gebeurt. Maar ik ga er nu mee ophouden, want blijkbaar weten jullie het een stuk beter dan mij, dan vooral doen, want ik denk inderdaad dat iedereen hier er veel meer van weetquote:Op zondag 1 maart 2009 01:38 schreef wonderer het volgende:
[..]
De auteur is de rechthebbende, tenzij die het auteursrecht expliciet (bv door middel van een uitgeverscontract) heeft overgedragen. Als jij nu met een kopietje komt en gaat lopen roepen dat jij eerder was, mag jij bewijzen dat je eerder was. En met een notariele akte met een datum LATER dan de publicatiedatum, kom je echt niet ver.
Kom dan eens met concrete voorbeelden in plaats van dit vage gezeik.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:39 schreef Yuin het volgende:
[..]
Is al vaak genoeg gebeurt. Maar ik ga er nu mee ophouden, want blijkbaar weten jullie het een stuk beter dan mij, dan vooral doen, want ik denk inderdaad dat iedereen hier er veel meer van weet
Mulish en Palmen wel. Reve is helaas dood, maar dat weet jij als beroemd auteur natuurlijk ook wel?quote:Op zondag 1 maart 2009 01:37 schreef Yuin het volgende:
En jij kent hen, en jij hebt die even snel gebeld om te vragen hoe zij hun rechten hebben geregeld. Nou, zo dus zoals ik net heb uitgelegd. Je hoeft me niet te geloven hoor, dat moet je helemaal zelf weten.
Daar hebben ze redacteuren voor uitgevondenquote:Op zondag 1 maart 2009 01:42 schreef TerroRobbie het volgende:
"gebeurt" "dan mij" die boeken van jou zullen wel bestsellers zijn
Zoals ik al zei, er zijn in het verleden tal van films uitgegeven die simpelweg gejat zijn uit boeken die nooit zorgvuldig zijn geregistreert. Auteursrecht heb je inderdaad op het moment dat je een rondje op een papiertje tekent. Probleem is dat als jij dat papiertje aan jantje geeft, dat jantje helemaal niet weet dat het van jou is. Daar heb je bewijs voor nodig.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:41 schreef wonderer het volgende:
[..]
Kom dan eens met concrete voorbeelden in plaats van dit vage gezeik.
Ik heb nergens gezegd dat ik boeken schrijf, ik zei dat ik schrijfquote:Op zondag 1 maart 2009 01:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Mulish en Palmen wel. Reve is helaas dood, maar dat weet jij als beroemd auteur natuurlijk ook wel?
Overigens kan ik je vertellen dat het gros van de Nederlandse auteurs op hetzelfde royalty percentage als Bluezz zit: namelijk 10 %.
Alleen top-auteurs als Mulish, Palmen, Noord, Zwagermans etc. hebben een hoger percentage aan royalistisch.
Ik neem aan dat jij dat ook bedongen hebt voor jouw boeken?
Dat heeft niks met wel of niet geregistreerd zijn te maken. Zeker als het publieke werken zijn, is de publicatiedatum van het werk een belangrijk aanknopingspunt om je gelijk te bewijzen.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:45 schreef Yuin het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, er zijn in het verleden tal van films uitgegeven die simpelweg gejat zijn uit boeken die nooit zorgvuldig zijn geregistreert. Auteursrecht heb je inderdaad op het moment dat je een rondje op een papiertje tekent. Probleem is dat als jij dat papiertje aan jantje geeft, dat jantje helemaal niet weet dat het van jou is. Daar heb je bewijs voor nodig.
Zo zijn er ook heel wat ideeen uit boeken gejat, en herschreven in andere boeken waar plagiaat dus niet te bewijzen was. Ik heb helaas geen concrete titels, dan moet ik net als jou even op google gaan zoeken en daar heb ik geen zin in. Maar nogmaals, je hoeft me niet te geloven. Ik gaf enkel een tip. Bel voor de grap eens een jurist zou ik zeggen.
ook dat kan ik inderdaad bewijzen met een notariele akte, wanneer zij die niet heeft.En het boeit mij vrij weinig of jij dat nou wel of niet geloofd. Maar ik heb nu wel behoorlijk gehad, want iedereen is hier blijkbaar een jurist. de groeten.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:47 schreef TerroRobbie het volgende:
Ah, nu gaat het ineens over ideeen uit een boek herschrijven.. Net was het nog zo dat jij gewoon kon roepen dat je meegeschreven hebt
je beweert eerst met grote stelligheid te weten hoe het werkt en vervolgens post je dat je geen ervaring met boeken uitgeven hebt?quote:Op zondag 1 maart 2009 01:46 schreef Yuin het volgende:
Ik heb nergens gezegd dat ik boeken schrijf, ik zei dat ik schrijfWat ik precies doe, gaat volgens mij jou geen ene hol aan en bovendien is dat ook helemaal niet belangrijk voor deze discussie. Alsof ik eerst 10 boeken moet hebben geschreven voor het wél waar is wat ik typ
Jij sowieso niet. Succes met claimen mosko.quote:Op zondag 1 maart 2009 01:49 schreef Yuin het volgende:
ook dat kan ik inderdaad bewijzen met een notariele akte, wanneer zij die niet heeft.En het boeit mij vrij weinig of jij dat nou wel of niet geloofd. Maar ik heb nu wel behoorlijk gehad, want iedereen is hier blijkbaar een jurist. de groeten.
Hoe dan?! Hoe kun je bewijzen dat je hebt meegeschreven als je niet kunt bewijzen dat jij het werk in je bezit had VOOR het gepubliceerd werd??quote:Op zondag 1 maart 2009 01:49 schreef Yuin het volgende:
[..]
ook dat kan ik inderdaad bewijzen met een notariele akte, wanneer zij die niet heeft.En het boeit mij vrij weinig of jij dat nou wel of niet geloofd. Maar ik heb nu wel behoorlijk gehad, want iedereen is hier blijkbaar een jurist. de groeten.
Ik zal er geen minuut slechter door slapenquote:Op zondag 1 maart 2009 01:51 schreef golfer het volgende:
[..]
je beweert eerst met grote stelligheid te weten hoe het werkt en vervolgens post je dat je geen ervaring met boeken uitgeven hebt?
En je bent toch ook de auteur van dit topic?
Mensen die je besnijden om je niveau
I rest my case.![]()
Ik denk niet dat iemand jou nog serieus neemt.
Dat heb ik pas 10 keer getypt. Bel anders een jurist op, die je wel geloofd. Verder houd ik me nu netjes aan isabeau's idee. En kappen we ermeequote:Op zondag 1 maart 2009 01:51 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hoe dan?! Hoe kun je bewijzen dat je hebt meegeschreven als je niet kunt bewijzen dat jij het werk in je bezit had VOOR het gepubliceerd werd??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |