abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2009 @ 01:33:00 #251
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66571593
quote:
Dat zegt alleen dat TS het boek geschreven heeft, en zij daar de royalties voor wil ontvangen. However kan zij niet aantonen dat zij dat ook echt gedaan heeft. Dat doe je namelijk met een notariele akte. Plagiaat aantonen doe je middels een notariele akte.

Auteurscontract zegt alleen wie het geschreven heeft, en wanneer. Zegt niet wie de rechthebbenden zijn, als ik over een paar weken als het boek een hit is, zeg dat ik heb meegeschreven maar niks verdien, heeft TS dus een probleem.

Ja, dat is Mulish en Reve en Palmen ook recent heel vaak overkomen.
Die waren ook zo achteloos om niet eerst naar een notaris te gaan voordat ze het manuscript bij een uitgever aanboden.
Dom, dom, dom van ze.

Ze hadden eerst allemaal naar jou moeten luisteren, want jij weet uit eigen ervaring zo goed hoe het wel werkt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_66571607
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:29 schreef Yuin het volgende:

Auteurscontract zegt alleen wie het geschreven heeft, en wanneer. Zegt niet wie de rechthebbenden zijn, als ik over een paar weken als het boek een hit is, zeg dat ik heb meegeschreven maar niks verdien, heeft TS dus een probleem.
Kijk, dat vind ik dan wel weer een interessante optie
pi_66571610
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:27 schreef golfer het volgende:

[..]

Je bent echt lachwekkend. Je hebt vast heel veel ervaring met het uitgeven van boeken en auteursrechten?
Vertel eens? Hoe vaak is het jou als auteur (van welke boeken trouwens?) overkomen dat je jouw rechten bent kwijt geraakt?
Toevallig heb ik daar veel ervaring mee, en jij?

Er zijn behoorlijk wat films uitgebracht, die gebaseerd zijn op boeken waar geen goede rechten op zijn vastgelegd, en waar men dus nooit de nodige royalties voor gekregen heeft. En bovendien, wat is er mis met je zaakjes netjes regelen?
pi_66571647
Wat voor boeken bracht jij eigenlijk uit? Strips ofzo?
  zondag 1 maart 2009 @ 01:36:27 #255
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66571657
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:34 schreef Yuin het volgende:

Vertel eens over die ervaringen van je?
Welke boeken en filmrechten kunnen we van je terug vinden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_66571658
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:34 schreef Yuin het volgende:

Er zijn behoorlijk wat films uitgebracht, die gebaseerd zijn op boeken waar geen goede rechten op zijn vastgelegd, en waar men dus nooit de nodige royalties voor gekregen heeft. En bovendien, wat is er mis met je zaakjes netjes regelen?
Als er een film van komt, krijg ik 50 % van de opbrengst. Dat is toch al gewoon vastgelegd in het contract, wat kan daar nou fout mee gaan.
En SCH, je bent al genoemd
pi_66571672
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:33 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, dat is Mulish en Reve en Palmen ook recent heel vaak overkomen.
Die waren ook zo achteloos om niet eerst naar een notaris te gaan voordat ze het manuscript bij een uitgever aanboden.
Dom, dom, dom van ze.

Ze hadden eerst allemaal naar jou moeten luisteren, want jij weet uit eigen ervaring zo goed hoe het wel werkt.
En jij kent hen, en jij hebt die even snel gebeld om te vragen hoe zij hun rechten hebben geregeld. Nou, zo dus zoals ik net heb uitgelegd. Je hoeft me niet te geloven hoor, dat moet je helemaal zelf weten.
  zondag 1 maart 2009 @ 01:38:06 #258
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_66571688
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:29 schreef Yuin het volgende:

[..]

Dat zegt alleen dat TS het boek geschreven heeft, en zij daar de royalties voor wil ontvangen. However kan zij niet aantonen dat zij dat ook echt gedaan heeft/de enige was. Dat doe je namelijk met een notariele akte. Plagiaat aantonen doe je middels een notariele akte.

De auteur is de rechthebbende, tenzij die het auteursrecht expliciet (bv door middel van een uitgeverscontract) heeft overgedragen. Als jij nu met een kopietje komt en gaat lopen roepen dat jij eerder was, mag jij bewijzen dat je eerder was. En met een notariele akte met een datum LATER dan de publicatiedatum, kom je echt niet ver.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_66571706
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:38 schreef wonderer het volgende:

[..]

De auteur is de rechthebbende, tenzij die het auteursrecht expliciet (bv door middel van een uitgeverscontract) heeft overgedragen. Als jij nu met een kopietje komt en gaat lopen roepen dat jij eerder was, mag jij bewijzen dat je eerder was. En met een notariele akte met een datum LATER dan de publicatiedatum, kom je echt niet ver.
Is al vaak genoeg gebeurt. Maar ik ga er nu mee ophouden, want blijkbaar weten jullie het een stuk beter dan mij, dan vooral doen, want ik denk inderdaad dat iedereen hier er veel meer van weet
  zondag 1 maart 2009 @ 01:41:31 #260
71919 wonderer
pi_66571735
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:39 schreef Yuin het volgende:

[..]

Is al vaak genoeg gebeurt. Maar ik ga er nu mee ophouden, want blijkbaar weten jullie het een stuk beter dan mij, dan vooral doen, want ik denk inderdaad dat iedereen hier er veel meer van weet
Kom dan eens met concrete voorbeelden in plaats van dit vage gezeik.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_66571749
"gebeurt" "dan mij" die boeken van jou zullen wel bestsellers zijn
  zondag 1 maart 2009 @ 01:42:25 #262
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66571754
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:37 schreef Yuin het volgende:

En jij kent hen, en jij hebt die even snel gebeld om te vragen hoe zij hun rechten hebben geregeld. Nou, zo dus zoals ik net heb uitgelegd. Je hoeft me niet te geloven hoor, dat moet je helemaal zelf weten.
Mulish en Palmen wel. Reve is helaas dood, maar dat weet jij als beroemd auteur natuurlijk ook wel?
Overigens kan ik je vertellen dat het gros van de Nederlandse auteurs op hetzelfde royalty percentage als Bluezz zit: namelijk 10 %.
Alleen top-auteurs als Mulish, Palmen, Noord, Zwagermans etc. hebben een hoger percentage aan royalistisch.
Ik neem aan dat jij dat ook bedongen hebt voor jouw boeken?
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 1 maart 2009 @ 01:43:14 #263
71919 wonderer
pi_66571763
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:42 schreef TerroRobbie het volgende:
"gebeurt" "dan mij" die boeken van jou zullen wel bestsellers zijn
Daar hebben ze redacteuren voor uitgevonden
pi_66571780
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:41 schreef wonderer het volgende:

[..]

Kom dan eens met concrete voorbeelden in plaats van dit vage gezeik.
Zoals ik al zei, er zijn in het verleden tal van films uitgegeven die simpelweg gejat zijn uit boeken die nooit zorgvuldig zijn geregistreert. Auteursrecht heb je inderdaad op het moment dat je een rondje op een papiertje tekent. Probleem is dat als jij dat papiertje aan jantje geeft, dat jantje helemaal niet weet dat het van jou is. Daar heb je bewijs voor nodig.

Zo zijn er ook heel wat ideeen uit boeken gejat, en herschreven in andere boeken waar plagiaat dus niet te bewijzen was. Ik heb helaas geen concrete titels, dan moet ik net als jou even op google gaan zoeken en daar heb ik geen zin in. Maar nogmaals, je hoeft me niet te geloven. Ik gaf enkel een tip. Bel voor de grap eens een jurist zou ik zeggen.
pi_66571797
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:42 schreef golfer het volgende:

[..]

Mulish en Palmen wel. Reve is helaas dood, maar dat weet jij als beroemd auteur natuurlijk ook wel?
Overigens kan ik je vertellen dat het gros van de Nederlandse auteurs op hetzelfde royalty percentage als Bluezz zit: namelijk 10 %.
Alleen top-auteurs als Mulish, Palmen, Noord, Zwagermans etc. hebben een hoger percentage aan royalistisch.
Ik neem aan dat jij dat ook bedongen hebt voor jouw boeken?
Ik heb nergens gezegd dat ik boeken schrijf, ik zei dat ik schrijf Wat ik precies doe, gaat volgens mij jou geen ene hol aan en bovendien is dat ook helemaal niet belangrijk voor deze discussie. Alsof ik eerst 10 boeken moet hebben geschreven voor het wél waar is wat ik typ
pi_66571808
Ah, nu gaat het ineens over ideeen uit een boek herschrijven.. Net was het nog zo dat jij gewoon kon roepen dat je meegeschreven hebt
  zondag 1 maart 2009 @ 01:49:40 #267
71919 wonderer
pi_66571836
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:45 schreef Yuin het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, er zijn in het verleden tal van films uitgegeven die simpelweg gejat zijn uit boeken die nooit zorgvuldig zijn geregistreert. Auteursrecht heb je inderdaad op het moment dat je een rondje op een papiertje tekent. Probleem is dat als jij dat papiertje aan jantje geeft, dat jantje helemaal niet weet dat het van jou is. Daar heb je bewijs voor nodig.

Zo zijn er ook heel wat ideeen uit boeken gejat, en herschreven in andere boeken waar plagiaat dus niet te bewijzen was. Ik heb helaas geen concrete titels, dan moet ik net als jou even op google gaan zoeken en daar heb ik geen zin in. Maar nogmaals, je hoeft me niet te geloven. Ik gaf enkel een tip. Bel voor de grap eens een jurist zou ik zeggen.
Dat heeft niks met wel of niet geregistreerd zijn te maken. Zeker als het publieke werken zijn, is de publicatiedatum van het werk een belangrijk aanknopingspunt om je gelijk te bewijzen.

Herschreven dingen is sowieso geen plagiaat, alleen als je dingen grotendeels letterlijk overneemt en je eigen naam erop plakt. Als je er genoeg eigen ideeen instopt, kun je het als eigen werk verkopen.

Jij doet voorkomen alsof JIJ door een bestaand ongeregistreerd gepubliceerd werk registreert, je daar van de rechter de royalties over kan krijgen als je je bek opentrekt. Dat slaat helemaal nergens op. Zo'n registratie alleen is echt niet genoeg om zoiets voor elkaar te krijgen.
pi_66571843
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:47 schreef TerroRobbie het volgende:
Ah, nu gaat het ineens over ideeen uit een boek herschrijven.. Net was het nog zo dat jij gewoon kon roepen dat je meegeschreven hebt
ook dat kan ik inderdaad bewijzen met een notariele akte, wanneer zij die niet heeft.En het boeit mij vrij weinig of jij dat nou wel of niet geloofd. Maar ik heb nu wel behoorlijk gehad, want iedereen is hier blijkbaar een jurist. de groeten.
  zondag 1 maart 2009 @ 01:50:06 #269
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_66571844
Ah, de zure bolle Bossche bol ligt ook nog niet op bed. Is VBL FB een beetje saai tegenwoordig?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 1 maart 2009 @ 01:51:06 #270
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66571856
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:46 schreef Yuin het volgende:

Ik heb nergens gezegd dat ik boeken schrijf, ik zei dat ik schrijf Wat ik precies doe, gaat volgens mij jou geen ene hol aan en bovendien is dat ook helemaal niet belangrijk voor deze discussie. Alsof ik eerst 10 boeken moet hebben geschreven voor het wél waar is wat ik typ
je beweert eerst met grote stelligheid te weten hoe het werkt en vervolgens post je dat je geen ervaring met boeken uitgeven hebt?
En je bent toch ook de auteur van dit topic?
Mensen die je besnijden om je niveau

I rest my case.
Ik denk niet dat iemand jou nog serieus neemt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_66571860
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:49 schreef Yuin het volgende:
ook dat kan ik inderdaad bewijzen met een notariele akte, wanneer zij die niet heeft.En het boeit mij vrij weinig of jij dat nou wel of niet geloofd. Maar ik heb nu wel behoorlijk gehad, want iedereen is hier blijkbaar een jurist. de groeten.
Jij sowieso niet. Succes met claimen mosko.
  zondag 1 maart 2009 @ 01:51:37 #272
71919 wonderer
pi_66571864
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:49 schreef Yuin het volgende:

[..]

Hoe dan?! Hoe kun je bewijzen dat je hebt meegeschreven als je niet kunt bewijzen dat jij het werk in je bezit had VOOR het gepubliceerd werd??
pi_66571872
Ja, zo is het wel weer mooi geweest (en ik volg je heus niet, popolon )

Deze onzinnige discussie houdt hier op. Er is advies gegeven (wel of niet waar lijkt me verder eigenlijk niet eens relevant) en Bluezz kan daar mee doen wat haar goed dunkt. Verder erover doorzagen lijkt me volkomen nutteloos.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_66571879
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:51 schreef golfer het volgende:

[..]

je beweert eerst met grote stelligheid te weten hoe het werkt en vervolgens post je dat je geen ervaring met boeken uitgeven hebt?
En je bent toch ook de auteur van dit topic?
Mensen die je besnijden om je niveau

I rest my case.
Ik denk niet dat iemand jou nog serieus neemt.
Ik zal er geen minuut slechter door slapen
pi_66571889
quote:
Op zondag 1 maart 2009 01:51 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hoe dan?! Hoe kun je bewijzen dat je hebt meegeschreven als je niet kunt bewijzen dat jij het werk in je bezit had VOOR het gepubliceerd werd??
Dat heb ik pas 10 keer getypt. Bel anders een jurist op, die je wel geloofd. Verder houd ik me nu netjes aan isabeau's idee. En kappen we ermee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')