Ik schrijf niet voor nix markt werking pur sang.quote:
In dubai is het wel een wurgcontract !!!!quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:44 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik schrijf niet voor nix markt werking pur sang.
Strenge grenzen = *check*
En voor diegene die een grijpstijver willen verdienen = *check*
e.e.a. was geen wurgcontract......soms wel (op het moment dat je ze een eye-opener van de rijkdom laat zien).
In Singapore zaten ze ook vast.... maar niet zo lang.(sommige hadden geen keus). en zeker niet voor de tech.bubble.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:52 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
In dubai is het wel een wurgcontract !!!!
je kunt het als werknemer tussentijds niet opzeggen. alleen na een periode van 4 of 5 jaar wanneer zo'n werknemer verplicht het land even uit moet.
uitbuiting op zich vind ik tot daar aan toe. dat is de marktwerking pur sang en vanuit die werknemer bekeken een keuze die hij gemaakt heeft. ik heb alleen moeite met die periode van 4-5 jaar. ellende in dubai is dat je paspoort door heel veel werkgevers ingenomen wordt en dan kun je dus letterlijk geen kant op. in mijn geval zou dat overigens ook zo zijn. mijn reactie toen was "over mijn lijk". dat kunnen die mensen niet zeggen aangezien ze letterlijk en figuurlijk vast zitten.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:57 schreef Drugshond het volgende:
[..]
In Singapore zaten ze ook vast.... maar niet zo lang.(sommige hadden geen keus). en zeker niet voor de tech.bubble.
Maar uitbuiting is niet vreemd....alleen de schaal waarop.
De achtergrond is vanuit perspectief belangrijker.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 04:20 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
uitbuiting op zich vind ik tot daar aan toe. dat is de marktwerking pur sang en vanuit die werknemer bekeken een keuze die hij gemaakt heeft. ik heb alleen moeite met die periode van 4-5 jaar. ellende in dubai is dat je paspoort door heel veel werkgevers ingenomen wordt en dan kun je dus letterlijk geen kant op. in mijn geval zou dat overigens ook zo zijn. mijn reactie toen was "over mijn lijk". dat kunnen die mensen niet zeggen aangezien ze letterlijk en figuurlijk vast zitten.
genoeg offtopic hier. terug ontopic
quote:En ook de kernwaarden om hier straks onder vuur.
Zonder minimumloon zou Nederland ook afglijden naar dat niveau, kijk maar in Rusland, daar is bittere armoede onder de bevolking zonder werk, en dat zijn er veel nu, dus geen demping van de economische valquote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Drugshond heeft gelijk, je hoeft maar zeg 150 jaar terug te kijken in onze eigen geschiedenis. Zonder wetgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden en een markt met veel arbeiders en de werkgevers in een luxepositie ontstaat uitbuiting vanzelf. Mensen werkten toen in fabrieken lange dagen, smerig werk, gevaarlijk werk en zelfs de kinderen moesten werken. Ook woonden mensen toen in kleine huisjes die eigendom van de fabriek waren. Lijkt aardig op de omstandigheden voor immigranten in Dubai die omschreven zijn.
Die neemt natuurlijk af. De bevolking neemt misschien nog wel meer af. Er zullen ongetwijfeld veel ontslagen vallen en dan zijn mensen weg uit Dubai. Vrijwel niemand zal daar werkloos uit het raam van zijn appartement blijven kijken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:19 schreef HiZ het volgende:
De schatting is dat de bevolking van Dubai in dit jaar met 8% gaat afnemen. Ik heb het vermoeden dat de vraag naar huisvesting ook wel een beetje minder zal worden.
Daarom vertrekken ze ook meteen, aangezien wanbetaling strafbaar is in Dubai. Ze laten hun luxe auto's en appartementen achter en stappen op het eerste de beste vliegtuig naar Europa.quote:Op zondag 8 februari 2009 08:59 schreef Lemmeb het volgende:
Probleem is ook vaak dat die expats totaal geen reserves hebben opgebouwd en maximale luxe hebben genoten. Elke avond uit eten, elk weekend een tripje naar een ander land en meer van dat soort flauwekul. Met als gevolg dat als de geldstroom ophoudt, die lui ook vrijwel meteen in de problemen komen.
Tsja, aan kleine kinderen worden niet voor niks sprookjes voorgelezen. In de hoop dat ze er later niet in zullen geloven.
Het is ook wel slim, maar ik vind het laf om eerst de big shot uit te hangen en zo gauw als het aankomt op betalen het eerste vliegtuig te pakken om er elders weer een puinhoop van te maken.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:08 schreef Lemmeb het volgende:
Aan de andere kant: als je op die manier aan je (islamitische) schuldeisers kunt ontkomen en je leventje hier gewoon weer voort kunt zetten, is het ook wel erg slim natuurlijk.
Tsja, ik heb ook niks met zulke lui. Maar het zijn wel de lui die de grote risico's durven te nemen en die heb je ook nodig. Het is alleen zo jammer dat zoveel mensen in hun praatjes geloven in plaats van zelf eens na te denken.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is ook wel slim, maar ik vind het laf om eerst de big shot uit te hangen en zo gauw als het aankomt op betalen het eerste vliegtuig te pakken om er elders weer een puinhoop van te maken.
Heb het ook weleens gezien bij "Ik vertrek": http://player.omroep.nl/?aflID=8421905
Wellicht dat je er een aantal nodig hebt, maar over het algemeen heb je toch meer aan mensen die hun zaakjes wel netjes regelen.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Tsja, ik heb ook niks met zulke lui. Maar het zijn wel de lui die de grote risico's durven te nemen en die heb je ook nodig. Het is alleen zo jammer dat zoveel mensen in hun praatjes geloven in plaats van zelf eens na te denken.
Dat soort lui doen het vaak juist erg goed bij sollicitaties. Bluffen maar een eind raak zonder het zelf door te hebben. HR-mutsen worden daar drijfnat van.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wellicht dat je er een aantal nodig hebt, maar over het algemeen heb je toch meer aan mensen die hun zaakjes wel netjes regelen.
Je zit als bedrijf hier nu toch met een werknemer die een puinhoop heeft achtergelaten in Dubai, daar niet meer mag komen en wellicht hier tot in de lengte der dagen wordt nagezeten door schuldeisers.
Ik vraag me ook af wat je als bedrijf hebt aan iemand die zelf zijn eigen zaakjes niet eens fatsoenlijk kan regelen.
Dat klopt dan wel weer inderdaad. Dubai hebben ze dan net op tijd verlaten omdat ze de crash daar wel aan zagen komen en ze toe waren aan een andere uitdaging.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat soort lui doen het vaak juist erg goed bij sollicitaties. Blufen maar een eind raak zonder het zelf door te hebben. H&R-mutsen worden daar drijfnat van.
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:58 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Over beide kan ik wel wat zeggen
belastingen
ja, ze zijn nog laag. ik zeg bewust nog aangezien er heel veel veranderingen op stapel staan die voortvloeien uit OECD en IMF verdragen die kort geleden gesloten zijn.
olie inkomsten
iedereen denkt altijd maar dat de olie inkomsten zo belangrijk zijn in dubai maar dat is dus niet waar. ze maken slechts een klein deel uit van die inkomsten. dubai haalt de meeste inkomsten uit onroerend goed, toerisme en trading. met name dat laatste is een erg belangrijke bron van inkomsten.
er is wereldwijd veel teveel gebouwd door het goedkope geld.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:51 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.
Als de realestate en toerisme dan ook instort heeft het niets meer
weer iemand die denkt dat olie zo belangrijk is voor dubaiquote:Op zondag 8 februari 2009 23:51 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.
Als de realestate en toerisme dan ook instort heeft het niets meer
je ziet toch ook realestate en toerisme in mijn post staan.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
weer iemand die denkt dat olie zo belangrijk is voor dubai![]()
![]()
lees je eens een keer in zeg..
En je vergeet de belangrijkstequote:Op maandag 9 februari 2009 10:40 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
je ziet toch ook realestate en toerisme in mijn post staan.
ben wel benieuwdquote:
quote:Op maandag 9 februari 2009 12:19 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
ben wel benieuwd
maar het gaat echt overal kut nu he...is er nog een sector die niet in de problemen zit?
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:19 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
ben wel benieuwd
maar het gaat echt overal kut nu he...is er nog een sector die niet in de problemen zit?
dat wist ik niet.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.
Of Ierland, jarenlang een troetelkind door de lage belastingen en nu zwaar in de problemen. Het blijkt geen al te beste garantie voor groei op lange termijn.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:31 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
dat wist ik niet.
maar wat als andere landen het ook voor bedrijven veel aantrekkelijker maken...kan die positie opeens weg vallen.
zelfde zie je bij rotterdam en schiphol, verliezen ook opeens veel omzet doordat andere landen opeens aantrekkelijker worden
wat een apekool, en waar moet die handel dan heen??quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.
Container of totaal volume?quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.
quote:Rotterdam - 9,603,000; Dubai (UAE) - 8,923,465; Hamburg - 8,861,545; Los Angeles - 8,469,853 (2006)aantal containers
dubai is een tank airport , geen bestemmingsairportquote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:54 schreef kibo het volgende:
Vergeet Dubai Airport niet.
Dat wordt de grootste relais tussen Oost en West.
Schiphol gaat dat merken (heeft sowieso geen toekomst)
Dubai is net als Schiphol een transito luchthaven tussen Oost en West.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:00 schreef henkway het volgende:
[..]
dubai is een tank airport , geen bestemmingsairport
Over tien jaar staat de helft van dubai leeg
Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is als Schiphol.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:45 schreef kibo het volgende:
[..]
Dubai is net als Schiphol een transito luchthaven tussen Oost en West.
En voor een drol tank je daar je kist vol .
Nu (of binnenkort) moet je juist gaan. Altijd tegen de stroom in! Koop een appartement op een kwaliteitslocatie met 70% korting en je loopt de komende jaren binnenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:04 schreef Freeflyer het volgende:
wat ben ik blij dat ik er niet naartoe ben gegaan achteraf.
anders had ik nu ook een te duur appartement gehad wat 50% in waarde was gedaald
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu (of binnenkort) moet je juist gaan. Altijd tegen de stroom in! Koop een appartement op een kwaliteitslocatie met 70% korting en je loopt de komende jaren binnen
ik vrees dat het met Dubai gebeurd is, die gaat faillietquote:Op donderdag 12 februari 2009 21:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.
Het probleem met "tegen de stroom in gaan" is meestal dat externe factoren dat tegenhouden. Uiteraard kun je er over een jaar ofzo prima naartoe en kun je er waarschijnlijk voor weinig een prachtig appartementje op de kop tikken. Maar dan is er waarschijnlijk bijna geen werk en heb je er als expat sowieso weinig meer te zoeken.
bizar verhaal...quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:52 schreef Lemmeb het volgende:
Laid-Off Foreigners Flee as Dubai Spirals Down
quote:Dubai loopt leeg
Vliegveld staat vol achtergelaten Mercedessen van gevluchte expats.
z24.nl/ 11-02-2009 |
Het goede leven in Dubai is voorbij. Expats die hun luxueuze levensstijl op de pof financierden, ontdekken nu dat het islamitische woestijnstaatje strenge schuldeiswetten heeft. De oplossing: een enkeltje Verweggistan.
Het parkeerterrein van de het vliegveld in Dubai staat vol met achtergelaten auto's. Expats hebben de afgelopen maanden meer dan 3000 Mercedessen, Porsches en BMW's achtergelaten, schrijft de Times. Sommige auto-eigenaren steken excuusbriefjes voor hun schuldenaars onder hun ruitenwissers en in de meeste zitten de sleuteltjes nog in het contact.
De economische groei in Dubai trok expats uit alle windstreken aan. Meer dan 3,5 miljoen buitenlanders woonden in de Arabische groeiparel. Nu worden dagelijks 1500 visa ingetrokken en verlaten de Britten, Indiërs en Pakistanen het land met de staart tussen de benen, nádat ze hun creditcard tot de limiet hebben leeggetrokken.
Expats vluchten
De expats vluchten voor de banken, hun schuldeisers. Het islamitisch Dubai hanteert de sharia'a. Dat betekent harde straffen voor wie niet kan betalen; op het uitschrijven van een cheque die niet geïnd kan worden, staat al een gevangenisstraf. De enige manier om hieraan te ontkomen is het land verlaten.
De meeste Dubaise banken hebben namelijk geen filialen in India of Groot-Brittannië en zijn ook niet verbonden met financiële instellingen in die landen. Dat betekent dat schuldenaars niet teruggevonden kunnen worden. Hun auto zijn ze wel kwijt. Die worden bij veiling verkocht en de (magere) opbrengst gaat naar de banken.
Jij bent het alwetende brein als het om Dubai gaat?quote:Op maandag 9 februari 2009 20:24 schreef henkway het volgende:
[..]
wat een apekool, en waar moet die handel dan heen??
lijkt op een lulverhaal uit de internethype periode
Dubai groeit om dat er geen inkomstenbelasting wordt geheven, dus komt het uit de onroerend goed bubble
dus groeit Dubai omdat het groeit![]()
![]()
Het probleem met "tegen de stroom in gaan" is meestal dat externe factoren dat tegenhouden. Uiteraard kun je er over een jaar ofzo prima naartoe en kun je er waarschijnlijk voor weinig een prachtig appartementje op de kop tikken. Maar dan is er waarschijnlijk bijna geen werk en heb je er als expat sowieso weinig meer te zoeken.[/quote]quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.
quote:Dubai failliet door powerplay sjeiks?
Onzeker is of grote broer Abu Dhabi garant wil staan
Stadstaat Dubai dreigt ernstig in de problemen te komen, doordat grote broer Abu Dhabi geen harde toezeggingen wil doen over financiële steun.
De vastgoedboom die de stadstaat Dubai wereldberoemd heeft gemaakt, dreigt te eindigen in een flinke sof. Want onzeker is of grote broer Abu Dhabi garant wil staan voor Dubai.
Dubai en Abu Dhabi maken deel uit van de Verenigde Arabische Emiraten, een losse federatie van zeven stadstaten geleid door verschillende clans.
Abu Dhabi ligt dwars
Leider van het geheel is Abu Dhabi, aangezien de sjeiks in deze stadstaat 95 procent van de olierijkdom van de Verenigde Arabische Emiraten controleren. Analisten gingen er vooralsnog vanuit dat Abu Dhabi garant stond voor leningen van de overige stadstaten, waaronder Dubai.
De bouw van gigantische wolkenkrabbers, Palm-eilanden en andere architectonische hoogstandjes in Dubai, was de afgelopen jaren mede gebaseerd op de impliciete steun van Abu Dhabi aan Dubai. Afgelopen jaar lag de staatsschuld van Dubai op ruim 40 procent van het bruto binnenlands product, tegen zo'n 3 procent voor Abu Dhabi, aldus kredietbeoordelaar Standard & Poor's.
Geen garantie
Abu Dhabi, dat zelf kampt met lagere inkomsten als gevolg van de daling van olieprijzen, jaagde afgelopen week investeerders de stuipen op het lijf. De stadstaat pompte namelijk 4,4 miljard dollar in zijn eigen banken, zonder vergelijkbare steun aan collega-staat Dubai, meldden onder meer The Wall Street Journal en The Financial Times.
Als gevolg hiervan zijn de kosten voor verzekeringscontracten die bescherming bieden tegen wanbetaling van Dubai, fors omhoog geschoten. De prijs van deze overeenkomsten ligt hoger dan die voor vergelijkbare verzekeringscontracten op de schuld van IJsland.
Miljardenschuld
Dubai moet dit jaar voor 15 miljard dollar aan schulden herfinancieren, aldus kredietbureau Moody's. Bankiers en andere investeerders zijn echter huiverig om Dubai krediet te verstrekken, zolang Abu Dhabi geen keiharde garanties geeft over steun aan zijn buurstad.
Abu Dhabi speelt inmiddels hoog spel, aldus The Wall Street Journal. De eigenaar van de olie- en gasbel van de Verenigde Arabisch Emiraten zou eisen dat Dubai zijn autonomie opgeeft, en bezittingen zoals luchtvaartmaatschappij Emirates en vastgoedbedrijf Nakheel - ontwikkelaar van de Palm-eilanden - aan Abu Dhabi over doet.
Zeker minimaal 50K om te joinen?quote:Op maandag 23 februari 2009 16:55 schreef DonPerignon het volgende:
Lastig lastig. In principe is het wel aantrekkelijk om binnen nu en een jaar wat te gaan investeren in Dubai. Maar het grootste probleem is; wordt het nog wat daar?
(Kleine) investeringsgroep oprichten? Wie joint?
Zoveel geld heb ik nietquote:Op maandag 23 februari 2009 17:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zeker minimaal 50K om te joinen?
Vliegtuig kerosine wordt wereldwijd conform globale afspraken overal tegen ongeveer kostprijs geleverd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 17:27 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is als Schiphol.
Hier zijn ook geen belastingen op kerosine en er is voldoende raffinage capaciteit voorhanden.
Ik geloof zelfs dat er een pijpleiding van Antwerpen via Rotterdam naar Schiphol.
Dus transport van kerosine is ook erg goedkoop.
quote:Op maandag 23 februari 2009 17:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zeker minimaal 50K om te joinen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |