Als ik op tv wedstrijden van Ajax zie dan denk ik met heel, heel, heel veel weemoed terug aan de periode 1986 tot en met 1998. En dan heb ik het niet alleen over de sportieve resultaten (EC 2, paddo liga, wereldbeker) maar vooral ook het imago van de CLUB. Stadionbezoekers zullen met rillingen over de rug terug denken aan "de Sfeer van de Meer" of de heroïek van het Olympisch stadion.
Ajax was in mijn ogen (buitenstaander op grote afstand) als CLUB vele malen professioneler dan nu als BEDRIJF. Van een voetbal B.V. zou je verwachten dat men goed analyseert welke bedrijfsmiddelen (spelers, technische staf) men aantrekt en laat uitstromen, en op welk moment. Niets (b)lijkt minder waar!
1. de huidige trainer/coach is niet goed genoeg voor zijn job. Veel gehoord is het excuus dat hij nog enkele jaren nodig heeft om te bouwen aan een topteam maar ... de trainers van Twente en Heerenveen zitten daar ook voor het eerste jaar. Hun ploegen zijn ook behoorlijk gewijzigd afgelopen zomer. Geziende budgetten van deze clubs worden hun selecties als kwalitatief minder gezien. De Friezen en Tukkers gaven geen 30 miljoen uit aan nieuwe spelers. (Misschien samen nog niet eens.)
2. Klaas-Jan Huntelaar werd in de winterstop verkocht. Hij zou het gehele seizoen voor Ajax spelen sprak Bassie in de zomer. En bij het vertrek van KJ werd er gezegd dat er geen vervanger nodig is. De opvolger hebben we al in huis. Ja, misschien voor de lange termijn (wat ik betwijfel) maar zeker niet voor de korte termijn. Nu speelde de Hunt niet echt goed tijdens zijn laatste half jaar maar zijn vertrek is denk ik toch een groot gemis.
3. Robbie Wielaert. In de zomer werd hij niet aangetrokken. Te duur. Nu, in de winter, kwam hij alsnog. Qua prijs niet of nauwelijks voordeliger. Qua inpassing zeker niet. Een speler heeft tijd nodig, die tijd is er nu niet.
4. Eljero Elia. Wordt nu begeerd, maar jaren terug niet goed genoeg bevonden. Nu kan het dat een speler een laatbloeier is maar de uitspraak van Bryan Roy "we hebben zitten slapen" is veelzeggend. Gevalletje 'stront in de ogen'?
5. Leonardo. Men kon er een paar ton voor vangen maar nee. Hij mag niet weg. Resultaat? Komende zomer wandelt hij transfervrij de Arena uit naar Schiphol om het vliegtuig naar Griekenland te pakken. Naar het land van Ajax.
Na de gevallen Davids, Kluivert, Reiziger zou je toch verwachten dat men in Amsterdam iets geleerd heeft.
6. Cvitanich en Sulejmani. Kwamen voor een slordige 25 miljoen. Voorlopig lijken ze dit absoluut niet waard. Dario had een korte opleving (met een paar goals), over zijn verleden weet ik niks. Sulejmani is niet de weergaloze speler die hij vorig seizoen bij Heerenveen was. Reden? Verbeek, Pranjic, Sibon.
Er zijn fans die verwijten maken naar de periode voor Bassie. Wellicht terecht, maar Bassie heeft het er met zijn aankoopwoede niet beter op gemaakt. Het gemis aan een technisch directeur die oog heeft voor talent en een gericht aan- en verkoopbeleid kan voeren laat zich uiterst pijnlijk voelen.
Maar ja ... wie ben ik?
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"