Hè jammer joh, dat dat in NL moet!quote:Op donderdag 17 september 2009 01:13 schreef reem het volgende:
Ik kom me even afmelden. Ben weer in Nederland voor minimaal een jaar. Even proberen mijn MSc. International Relations binnen te slepen
Eerst een vriendin vinden?!quote:Op woensdag 16 september 2009 23:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dank je. Ga er over een jaar of 5 eens aan werken
Ja zeg, daar zit wel wat in. Had ik indd nog niet zo bij stil gestaan, maar je hebt geen ongelijk!quote:Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Fogel het volgende:
[..]
![]()
Ik spreek bewust geen Nederlands met mijn kinderen in het openbaar, juist omdat het me mateloos irriteert in Nederland dan mensen een andere taal dan Nederlands spreken terwijl het wel duidelijk is dat ze permanent in Nederland wonen.
Zit wel wat in natuurlijk, maar integreren gaat natuurlijk wel heel wat verder dan de taal. En eigenlijk zegt de taal die je spreekt ook maar weinig over je integratieniveau.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Fogel het volgende:
![]()
Ik spreek bewust geen Nederlands met mijn kinderen in het openbaar, juist omdat het me mateloos irriteert in Nederland dan mensen een andere taal dan Nederlands spreken terwijl het wel duidelijk is dat ze permanent in Nederland wonen.
Ik erger me er ook niet echt aan. Ik had in Nederland een Turkse collega - die perfect Nederlands sprak - maar hij had een deel van zijn familie in Duitsland wonen (niet ver over de grens), en enkele familieleden in Frankrijk. Die leren natuurlijk geen Nederlands, en hebben 1 taal gemeen: Turks.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:09 schreef popolon het volgende:
Ach weet je wat 't is Fogel, Amerikanen maken er geen probleem van als je een andere taal in 't openbaar spreekt. Misschien is het wel typisch Nederlands dat mensen zich er aan ergeren?
quote:Even Dutch Store run gedaan:
4 haringen, $8. 8 kroketten, $9.99, kilo winegums voor $6 en veel Indonesische kruiden gekocht. En nog wat meer Hollandse spullen. Je bent zo $100 kwijt.![]()
Ik maak er zelf ook geen probleem van hoor.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:09 schreef popolon het volgende:
Ach weet je wat 't is Fogel, Amerikanen maken er geen probleem van als je een andere taal in 't openbaar spreekt. Misschien is het wel typisch Nederlands dat mensen zich er aan ergeren?
Sinterklaas wordt natuurlijk gevierd. De beste man komt aan met de boot in Stockholm, met Zwarte Pieten en pepernoten. Denk ervan wat je wil, maar de kinderen vinden het fantastisch!quote:Op zaterdag 26 september 2009 05:47 schreef maartena het volgende:
[..]
Zijn er nog speciale tradities in jullie land waar men aan doet met de feestdagen?
Het is meer een Europees iets denk ik. Met name de wat kleinere landen kenden zo tot de tweede wereldoorlog eigenlijk alleen maar 99% autochtonen om zich heen, en dat is eigenlijk pas de laatste twee generaties veranderd.quote:Op zondag 27 september 2009 10:41 schreef Fogel het volgende:
Ik maak er zelf ook geen probleem van hoor.
Noren vinden het ook minder prettig, dus typisch Nederlands is het niet.
Maar daar erger ik me dan weer wel aanquote:en niemand irriteert zich er aan
Noorwegen heeft 2 officiele talen en van een van de 2 zijn er 2 officiele taalvormen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:47 schreef maartena het volgende:
Sowieso denk ik dat men in de VS en Canada al veel langer gewend zijn aan multi-language werkomgevingen binnen het land zelf, laat staan op internationaal niveau. In Canada hebben veel bedrijven (net als in Belgie trouwens) al een twee-talig beleid, maar dat komt gewoon door de officiële twee-taligheid van het land natuurlijk.
Ik denk ook dat het een beetje ligt voor wat voor bedrijf je werkt en waar. In een land met een historisch multiculturele achtergrond zoals de VS zul je zelfs bij een typsich alleen Amerikaans bedrijf toch zien dat er meerdere talen worden gebruikt al naar gelang de voornaamste minderheden in dat gebied.
In een kleiner land zoals Nederland of Noorwegen die tot een jaar of 50 geleden exclusief in 1 taal spraken zul je dat veel minder zien, tenzij het dus een internationaal georiënteerd bedrijf is die dagelijks BINNEN het bedrijf (niet met klanten) communiceren met filialen in andere landen. Je kunt moeilijk alle andere talen leren in zo'n geval en wordt er voor communicatie meestal gekozen voor het Engels.
Toch interessant om te blijven volgen hoe zich dat in Europa gaat ontwikkelen, want je kunt in Europa ook nauwelijks meer spreken van homogene culturen tegenwoordig.
Tja, de VS en Canada zijn dan ook landen waar vanuit historisch oogpunt er nooit echt 1 taal, 1 cultuur is geweest. Uiteraard wordt er voor 75% Engels gesproken, en is dat ook de "officieuze" taal van het land en de regering (een officiële taal heeft de VS niet).quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:49 schreef flipsen het volgende:
Maar daar erger ik me dan weer wel aan
Dat is dus dezelfde houding als bij ons (maar dan Noors ipv Zweeds).quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:08 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik werk met heel veel verschillende nationaliteiten samen, van Irakezen tot Duitsers en van Sami tot Somaliërs en de conversatietaal is natuurlijk ALTIJD Zweeds. Toch neemt niemand het me kwalijk als ik even met mijn Duitse collega in het Duits brabbel, net als ik er ook geen moeite mee heb dat twee Finnen even snel wat overleggen in het Fins. Belangrijkste is dat als er werk gerelateerde zaken maar in het Zweeds worden gedaan en dat er in groepsverband Zweeds wordt gepraat.
Ja dat bedoel ik eigenlijk, en zo gebeurd dat hier ook voornamelijk in het Engels.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:08 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik werk met heel veel verschillende nationaliteiten samen, van Irakezen tot Duitsers en van Sami tot Somaliërs en de conversatietaal is natuurlijk ALTIJD Zweeds. Toch neemt niemand het me kwalijk als ik even met mijn Duitse collega in het Duits brabbel, net als ik er ook geen moeite mee heb dat twee Finnen even snel wat overleggen in het Fins. Belangrijkste is dat als er werk gerelateerde zaken maar in het Zweeds worden gedaan en dat er in groepsverband Zweeds wordt gepraat.
Ja...veel Fransen omdat er een historische band is met Laos (en inderdaad Vietnam en Cambodja). Sommige oudere mensen kunnen nog frans spreken. Helaas heb je soms bij de Fransen het gevoel dat ze maar al te graag de koloniale tijden willen laten herleven. ..quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:11 schreef maartena het volgende:
@breaky: Krijgt Laos soms veel Franse en Duitse toeristen? Of zijn dat twee landen die investeren in die regio? Ik dacht dat Laos (en Vietnam) tot midden jaren 50 ook nog onder controle stond van de Fransen, niet?
Godver, die frikadel curry + uitjes klinkt wel heel lekkerquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:25 schreef flipsen het volgende:
Denk dat ik allereerst een frikadelletje curry+uitjes ga eten :-) En daarna een zak borrelnootjes leegkieperen als toetjeGoed, als alles doorgaat kan ik me rond half april 2010 weer eens uitleven
Ze lijken helemaal niet op poffertjes, die kokosdingen!quote:Op zondag 4 oktober 2009 05:45 schreef breaky het volgende:
Het is dus helemaal niet zo typisch Nederlands....
Borrelnootjes..nou nee...ik daar al jaren niet meer genieten..net zoals ik niet meer bij McDonalds wil eten....quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:25 schreef flipsen het volgende:
Denk dat ik allereerst een frikadelletje curry+uitjes ga eten :-) En daarna een zak borrelnootjes leegkieperen als toetjeGoed, als alles doorgaat kan ik me rond half april 2010 weer eens uitleven
Ach ja....ik hoef in ieder geval geen poffertjes pan uit Nederland te "importeren"!quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:33 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ze lijken helemaal niet op poffertjes, die kokosdingen!Lekker zijn ze wel, daar niet van
De beste manier van reizen! Hoewel tijdens mijn volgende grote vakantie blijf ik zelfs 3 dagen (O&N) op 1 plek!quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:04 schreef B.O.R. het volgende:
'k Heb net t hotel gereserveerd; einndelijk weer eens 2 nachten op dezelfde plek!
Eergisteren met vrienden in een Kung-Fu restaurant gegeten. Kreeg toen o.a. gegrilde vis met uitjes en dat smaakte precies als frikandel! Wel apart want heb al dus 3 jaar geen frikandel meer gezien.Heel lekker trouwens moet ik zeggen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:00 schreef Euc- het volgende:
Hmm.. poffertjes heb ik hier nog niet gezien, wel frikandellen (yay, 20 stuks voor omgerekend 20 euro!) Gekkenwerk! :p
quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat bij mij gister uit mond kwam leek ook wel op frikandellen
Niet uit jouw kots in ieder geval. En er is zoveel voedsel die niet op een manier gemaakt worden die smakelijk is maar uiteindelijk wel lekker is!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nog niet meegekregen hoe frikandellen worden gemaakt?
Of hotdogs. Of leverworst. Of de rookworst van de HEMA.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nog niet meegekregen hoe frikandellen worden gemaakt?
Gisteren toevallig zuurkool stamppot met Unox rookworks gegeten, jummie!quote:Op dinsdag 3 november 2009 01:23 schreef indahnesia.com het volgende:
HEMA rookworst.. da's alweer enkele maanden geleden lekker. Ze zijn trouwens ook prima te eten als het tropisch warm is.
Dat kun je daar in de supermarkt kopen? Kost dat nou veel geld?quote:Op woensdag 4 november 2009 00:14 schreef Libris het volgende:
[..]
Gisteren toevallig zuurkool stamppot met Unox rookworks gegeten, jummie!
zuurkool... dat hebben ze hier vrijwel nergens. Ik geloof ik Jakarta wel, maar die winkel ben ik al lang niet geweest. Moest er eens tijd voor maken.quote:Op woensdag 4 november 2009 00:14 schreef Libris het volgende:
[..]
Gisteren toevallig zuurkool stamppot met Unox rookworks gegeten, jummie!
haha, da's balen. Ik had pasgeleden ook zoiets. O ja.. Parmezaanse kaas.. nou ja, Parmezaans, gemaakt in Australie. Smaakt het naar kaas? Nou ja, niet zoals het zou moeten smaken. Het was nog duur ook. 5 euro voor 200 gram. Het gaat door de spaghetti, en als het op is koop ik het NOOIT meer.quote:Op woensdag 4 november 2009 05:19 schreef Basekid_NZ het volgende:
Ik heb hier rode kool in een potje gevonden (dus al gesneden enzo) voor ongeveer 70eurocent. Maar het komt uit polen en smaakt super raar
Wat een anticlimax was dat zeg
Hetzelfde had ik met augurken. Deze kwamen uit Vietnam maar soms heb je ze ook uit Spanje. Allebei smaken ze niet zo lekker als die uit Nederland. Mijn vrouw at in Nederland soms een pot per dag (niet eens zwanger, kun je nagaan!) maar hier hoeft ze die uit Vietnam en Spanje niet.quote:Op woensdag 4 november 2009 05:19 schreef Basekid_NZ het volgende:
Ik heb hier rode kool in een potje gevonden (dus al gesneden enzo) voor ongeveer 70eurocent. Maar het komt uit polen en smaakt super raar
Wat een anticlimax was dat zeg
In BKK hebben ze wel zo hier en daar zuurkool breaky. Moet je eerdaags nog deze kant op? Ik heb het nooit uitgeprobeerd trouwens, ik ben niet zo'n zuurkool fan.quote:Op woensdag 4 november 2009 04:52 schreef breaky het volgende:
Dat kun je daar in de supermarkt kopen? Kost dat nou veel geld?
Sinds ik uit China terug ben voel ik me hier zo rusteloos...
Misschien ben je gewoon zwangerquote:Op woensdag 4 november 2009 11:00 schreef Bora-Bora het volgende:
En hoe langer je weg bent, hoe meer bepaalde dingen verleidelijk worden...
Zo at ik vroeger bijvoorbeeld nooit veel pindakaas, maar tegenwoordig stukken meer!
Hee, ik heb als kind nooit pindakaas gegeten en nu eet ik het relatief regelmatig!quote:Op woensdag 4 november 2009 11:00 schreef Bora-Bora het volgende:
Wat een misère inderdaad, al die "onechte" producten!
Het is maar afzien hè, om in het buitenland aan simpele dingen als gestampte muisjes, kaas en augurken te komen!
Zo at ik vroeger bijvoorbeeld nooit veel pindakaas, maar tegenwoordig stukken meer!
Dan ben ik dat al jaren!quote:
Ja, bij mij creëren bepaalde dingen wel meer -hoe moet ik het zeggen..- miam miam.quote:Maar meen je dat, dat ze verleidelijker worden? Ik kan wel meer intens genieten van bepaalde dingen die ik hier niet of weinig heb, maar de 'craving' wordt niet sterker. In tegendeel, eigenlijk.
als het verleidelijk wordt kijk ik eventjes op RealDutchFood.com (banner staat vast onderaan) naar de verzendkosten die hoger liggen dan de aanschaf van de producten. Ben ik weer genezen voor de komende maanden.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:00 schreef Bora-Bora het volgende:
Wat een misère inderdaad, al die "onechte" producten!
Het is maar afzien hè, om in het buitenland aan simpele dingen als gestampte muisjes, kaas en augurken te komen!
Mijn vriendin maakt de lekkerste zelf.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hee, ik heb als kind nooit pindakaas gegeten en nu eet ik het relatief regelmatig!
En zuurkool hebben ze hier wel, maar dat smaakt super zoet, niks aan. Zuurkool hoort zuur te zijn, niet zoet, anders noem je het maar zoetkool, grrrr.
Morgen komt als het goed is weer een pot Wijko satesaus deze kant op
Grinn, ja dat kan zeker helpen.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
als het verleidelijk wordt kijk ik eventjes op RealDutchFood.com (banner staat vast onderaan) naar de verzendkosten die hoger liggen dan de aanschaf van de producten. Ben ik weer genezen voor de komende maanden.
Dat vraagt om receptenquote:Op woensdag 4 november 2009 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Mijn vriendin maakt de lekkerste zelf.
Beschuit koop ik hier ook weleens, maar het is nooit zo lekker "zacht" als de Nederland...quote:Op woensdag 4 november 2009 11:44 schreef Fogel het volgende:
Beschuit heb ik eens in Zweden gekocht, in een of andere goedkope winkel (al zijn alle winkels in Zweden goedkoop) waarvan ik helaas de naam niet herinner. Stond bij het beschuit en "kavring" in de buurt.
En hagelslag is op afdeling met bak/taartspullen te vinden. Welliswaar in hele kleine potjes tegen een zeer hoge prijs, maar ach. Kakepynt noemen ze het
k heb hier ooit volkoren beschuit gevonden, maar dat vind ik niet lekker. En taarthagelslag ook niet, dat smaakt niet eens naar hagelslag. Dus dat wordt altijd volop meegenomen uit Nederland. Oh, ontbijtkoek mis ik ook vaak!quote:Op woensdag 4 november 2009 11:59 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Beschuit koop ik hier ook weleens, maar het is nooit zo lekker "zacht" als de Nederland...
De taarthagelslag (hebben ze hier ook), dat vind ik ware oplichterij, dus liever niet!
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:59 schreef AKnynke het volgende:
satesaus? Heel makkelijk! uitje en beetje knoflook fruiten, boel pindakaas in de pan, schep sambal erbij, en een beetje ketjap, en wat melk totdat het een aangenaame dikte is. Blijven proeven: niet scherp genoeg, meer sambal erbij, etc. Even heel kort koken, en klaar!
Ik verwachtte eigenlijk met "pel de pindas" te beginnenquote:Op woensdag 4 november 2009 11:59 schreef AKnynke het volgende:
satesaus? Heel makkelijk! uitje en beetje knoflook fruiten, boel pindakaas in de pan, schep sambal erbij, en een beetje ketjap, en wat melk totdat het een aangenaame dikte is. Blijven proeven: niet scherp genoeg, meer sambal erbij, etc. Even heel kort koken, en klaar!
beetje meer werk, maar kun je ook doen!quote:Op woensdag 4 november 2009 12:02 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik verwachtte eigenlijk met "pel de pindas" te beginnen
pindakaas? Dat kennen ze niet eens in het gebied waar satesaus vandaan komt.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:59 schreef AKnynke het volgende:
Je kunt hier gewoon reeds gepelde pinda's kopen, neem aan dat het in Nederland ook zo is.quote:Op woensdag 4 november 2009 12:02 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik verwachtte eigenlijk met "pel de pindas" te beginnen
Hier (in Noorwegen) zie ik alleen gezouten pindas in de winkel. En ongepelde...quote:Op woensdag 4 november 2009 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Je kunt hier gewoon reeds gepelde pinda's kopen, neem aan dat het in Nederland ook zo is.
Ja okee; en dan?quote:Op woensdag 4 november 2009 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Je kunt hier gewoon reeds gepelde pinda's kopen, neem aan dat het in Nederland ook zo is.
Dat dus, want pindakaas heb ik hier nog nooit gezien, maar zat toevallig vorige week te denken dat ik zin had in satehsausquote:Op woensdag 4 november 2009 13:00 schreef Bora-Bora het volgende:
Ja okee; en dan?
*wacht nieuwsgierig op vervolg van recept...*
De post brengt de meest rare pakketten de halve wereld overquote:Op woensdag 4 november 2009 13:16 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat dus, want pindakaas heb ik hier nog nooit gezien, maar zat toevallig vorige week te denken dat ik zin had in satehsaus![]()
[sub]Oh, en AKnynke, je wordt bedanktNu wil ik ontbijtkoek... met kandij
Ja, ik ook. De hele morgen al. Met een dikke laag roomboter er boven op.quote:Op woensdag 4 november 2009 13:16 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat dus, want pindakaas heb ik hier nog nooit gezien, maar zat toevallig vorige week te denken dat ik zin had in satehsaus![]()
Oh, en AKnynke, je wordt bedanktNu wil ik ontbijtkoek... met kandij
Ah kijk, dat heb ik nou vanmiddag als lunch gegetenquote:Op woensdag 4 november 2009 13:16 schreef flipsen het volgende:
Zou je wat preciezer willen zijn?quote:Op woensdag 4 november 2009 13:50 schreef Gaoxing het volgende:
Satehsaus maak ik ook zelf zonder melk
[..]
De simpelste methode die ik ken is:quote:
Dan wordt het pellen inderdaadquote:Op woensdag 4 november 2009 12:40 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hier (in Noorwegen) zie ik alleen gezouten pindas in de winkel. En ongepelde...
Volgens mij kun je overal wel Jif of Skippy Peanutbutter kopen...smaakt niet zoals calve maar toch.quote:Op woensdag 4 november 2009 13:16 schreef flipsen het volgende:
[..]
Skippy heeft tonnen meer suiker in de pindakaas dan Calve.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |