http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Berlijnquote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:28 schreef Chooselife het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat het vrije West-Berlijn diep in Oost-Duitsland lag. Sinds de muur gevallen is, heb ik daar nooit fatsoenlijke uitleg over kunnen krijgen.
Hier moet ik me bij aansluitenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:38 schreef Gwywen het volgende:
Timboektoe daarentegen bestaat wel echt, ik vond dat destijds heel raar want ik dacht altijd dat dat net zoiets verzonnens was als Verweggistan.
Ik ook.quote:
Dat had ik met Zuid-Zwasilandquote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:38 schreef Gwywen het volgende:
Timboektoe daarentegen bestaat wel echt, ik vond dat destijds heel raar want ik dacht altijd dat dat net zoiets verzonnens was als Verweggistan.
Dan heb je ook niet echt hard gezocht naar een verklaring.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:28 schreef Chooselife het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat het vrije West-Berlijn diep in Oost-Duitsland lag. Sinds de muur gevallen is, heb ik daar nooit fatsoenlijke uitleg over kunnen krijgen.
Nee.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 14:43 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dan heb je ook niet echt hard gezocht naar een verklaring.
Wat denk je dat er door mij heen ging toen ik ontdekte dat Oostknollendam echt bestaat?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:23 schreef frame-saw het volgende:
Ik vond het altijd vreemd dat mensen dachten dat Lutjebroek niet bestond, omdat ik zelf vlakbij Lutjewinkel woonde en dacht dat dat er naast lag![]()
Maar achteraf is het wel een vreemde naam ja
nou dat is wel zo heel makkelijk..... duitsland is opgedeelt in oost en west, en berlijn ook. Dus had je een stukje berlijn in het midden van oostduitsland wat "vrij" was.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:28 schreef Chooselife het volgende:
Betekend dat dus ook dat er een Westknollendam bestaat?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:43 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wat denk je dat er door mij heen ging toen ik ontdekte dat Oostknollendam echt bestaat?
Inderdaad; Een West-Duitse enclave in Oost Duitsland.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:42 schreef werkeend het volgende:
[..]
nou dat is wel zo heel makkelijk..... duitsland is opgedeelt in oost en west, en berlijn ook. Dus had je een stukje berlijn in het midden van oostduitsland wat "vrij" was.
dat was nou niet zo heel moeilijk te vinden....
Inderdaad....en voor nog meer rare Nederlandse plaatsnamen, klik hier!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:44 schreef theKiD het volgende:
[..]
Betekend dat dus ook dat er een Westknollendam bestaat?![]()
Ik had het net al even op Wikipedia gelezen. Maar niet geheel logisch als kind/puber. Dus ik vind mijn onwetendheid terecht.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:42 schreef werkeend het volgende:
[..]
nou dat is wel zo heel makkelijk..... duitsland is opgedeelt in oost en west, en berlijn ook. Dus had je een stukje berlijn in het midden van oostduitsland wat "vrij" was.
dat was nou niet zo heel moeilijk te vinden....
Die bedoel ik iddquote:
Volgens wikipedia zijn die bogen een overblijfsel van het oorspronkelijke ontwerp van het restaurantgebouw.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:25 schreef Gwywen het volgende:
Is het trouwens waar dat het logo franse frietjes moet voorstellen of is dat een urban legend?
[ afbeelding ]
Hier wordt enkelvoud en meervoud dus inconsequent door elkaar gebruikt. Wat is het nou??quote:Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, samen met zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van sommige granen, (tarwe, rogge, gerst) en de producten die ervan worden gemaakt.
[...]
Het niet in water oplosbare gluten wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reserve-voedsel.
Gluten komen niet voor in wilde rijst, boekweit, gierst, quinoa en amaranth.
[...]
Gluten worden onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines.
Je hebt het toch niet juist. Gluten komt van het Latijnse woord gluten, wat lijm betekent. Het is enkelvoud, ook volgens de Taalunie. De definitie volgens mijn geneeskundig woordenboek (Coëlho) is 'geelgrijze, kleverige, taaie eiwittenbevattende stof in tarwe, rogge, haver en gerst, hoofdzakelijk bestaande uit de proteïnen glutenine en gliadine'.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:02 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik dacht heel lang dat 'gluten' een meervoudsvorm is, als verzamelnaam... maar vaak lees je het ook als enkelvoud, zoals hier: 'Gluten is een eiwit dat voorkomt in rogge, tarwe, haver en gerst.' (bron: Gezondheidsnet)
Ook in het Engels, dat geen '-en' als meervoudsvorm kent zoals bij ons, wordt het zo geschreven. Als enkelvoudsvorm dus.
Theoretisch zou je dan dus ook weleens 'één gluut' kunnen hebben in een bepaald voedingsmiddel, maar daar hoor je nooit van. (Klinkt wel geinig...)
Maar nu lees ik op Wikipedia (en ook in andere bronnen) dat het wel degelijk gaat om een groep bepaalde eiwitten:
[..]
Hier wordt enkelvoud en meervoud dus inconsequent door elkaar gebruikt. Wat is het nou??
Persoonlijk houd ik het maar bij een meervoudsvorm, omdat het inderdaad om een groep eiwitten gaat. Dan zat ik dus tóch goed, al die jaren...
De scores bij de Cito-toets lopen van 501 tot 550. Over het algemeen gaan kinderen in Nederland bij een score van 520 en lager naar het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) en met een score van 545 en hoger naar het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo).quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:48 schreef Tegan het volgende:
Weet iemand trouwens hoe dat nu ook alweer zat met de Cito-toets. Hoeveel punten je kan halen enzo?
Tussen de 500 en de 550 was mogelijk, maar vraag me niet waarom die score zo is als die isquote:Op donderdag 5 maart 2009 18:48 schreef Tegan het volgende:
Weet iemand trouwens hoe dat nu ook alweer zat met de Cito-toets. Hoeveel punten je kan halen enzo?
Als ze bijv. tussen de 0 en de 100 doen, dan lijkt het te veel op een schoolcijfer. Dat een kind geen slecht gevoel krijgt als ie een 5 haalt, zeg maar. 500 en 550 zijn volgens mij random gekozen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:52 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Tussen de 500 en de 550 was mogelijk, maar vraag me niet waarom die score zo is als die is.
quote:Cito, voluit het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling, heeft bewust gekozen voor zo’n afwijkende schaal – 501 tot 550 dus – zodat het niet onmiddellijk geassocieerd wordt met schoolcijfers 1 tot en met 10. „Voor de eindtoets kun je niet slagen of zakken, op de toets kun je geen voldoendes of onvoldoendes halen”, laat de woordvoerster van Cito weten. „Bovendien willen we voorkomen dat de toets wordt gezien als een intelligentietest.” Bij zo’n IQ-test is 100 het gemiddelde.
Omdat de einduitslag van de Citotoets een extra en vrijwillig hulpmiddel is om de keuze voor het vervolgonderwijs te bepalen, zegt het getal lang niet alles. Ook rapportcijfers en bijvoorbeeld het advies van de leraar tellen mee. Maar een grove indeling volgens Cito is: bij 532 of lager vmbo, 533 tot 545 havo, en boven de 545: gymnasium of atheneum.
Het niveau van de toets kan per jaar verschillen. Als iemand vorig jaar een score van 545 had, zou die niet automatisch dit jaar ook die score halen. „Elk jaar kijken we opnieuw naar de totaalscore dat jaar. Deze score wordt omgezet in een score tussen de 501 en 550 met behulp van een formule die jaarlijks wordt aangepast op basis van de moeilijkheidsgraad van de toets”, aldus Cito. De hoogste score blijft dus altijd 550. Daardoor is het lastig de niveaus van de jaren onderling te vergelijken.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:39 schreef Gwywen het volgende:
Gluten... weer wat geleerd![]()
Ik heb overigens als kind altijd gedacht dat rosbief paardenvlees was. Een ros is immers een paard. Dus: paardenbief.
Hebben ze je ook verteld dat het soms voorkomt dat er op één weg twee nummers 1 zijn vanwege deze reden. Beide dorpen beginnen dan bij de 1quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:15 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Ik werk sinds kort als pakjesbezorger en laatst werd mij verteld dat de hoogste huisnummers het verst van het centrum verwijderd zitten en andersom. Dat heb ik nooit geweten, hiervoor zocht ik me altijd een ongeluk naar het juiste adres.
Da's een soort optisch trucje. Als je daar overheen rijdt met een constante snelheid lijkt het net of je steeds harder gaat omdat de zigzag niet alleen breder wordt maar ook compacter. Wat leg ik dat onduidelijk uit zeg.... ik hoop dat het toch te begrijpen is..quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:31 schreef Robsterr het volgende:
In de trant van de verkeersborden e.d.:
Wat betekend zo'n zigzag lijn die je wel eens voor een kruispunt ziet?
Hij begint smal en wordt steeds breder..
Klopt. Net als het optisch trucje met die omhoog lopende strepen vlak voor een tunnel, voor mensen met tunnelvrees om de hoogte van de tunnel hoger te doen lijken.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:12 schreef hondashadow het volgende:
[..]
Da's een soort optisch trucje. Als je daar overheen rijdt met een constante snelheid lijkt het net of je steeds harder gaat omdat de zigzag niet alleen breder wordt maar ook compacter. Wat leg ik dat onduidelijk uit zeg.... ik hoop dat het toch te begrijpen is..
Dat is ook (een van de redenen) dat er om de zoveel meter bomen staan langs provenciale wegen. Het lijkt dat alsof je harder rijdt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:12 schreef hondashadow het volgende:
[..]
Da's een soort optisch trucje. Als je daar overheen rijdt met een constante snelheid lijkt het net of je steeds harder gaat omdat de zigzag niet alleen breder wordt maar ook compacter. Wat leg ik dat onduidelijk uit zeg.... ik hoop dat het toch te begrijpen is..
Meen je dat nou?quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat als een Amerikaan overseas zegt, ze Canada bedoelen, en niet Europa of Japan.
En dat nummer 1 (en dus de oneven nummers, duh..) altijd links zitquote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:50 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Hebben ze je ook verteld dat het soms voorkomt dat er op één weg twee nummers 1 zijn vanwege deze reden. Beide dorpen beginnen dan bij de 1Komt niet zo heel vaak meer voor, omdat dit grote problemen gaf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |