abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65693145
ik vroeg mij af of er meer fokkers zijn met katten aan medijnen voor hun schildklier en of deze katten ook last hebben van bijwerkingen (En welke en in welke mate).

hier een 16jarige kater, behoorlijk ziek, testen bij dierenarts wezen uit dat hij flink problemen met zijn schildklier had.
medicijn gekregen, dit heeft hij circa 2 weken gehad maar had al na een dag bijwerkingen die steeds erger werden.
begon met sumiere gedragswijzigingen, naar overduidelijk beroerd voelen.
uiteindelijk werd hij echt doodziek, met dierenarts overlegd en ander middel gekregen. (Carbimazolum, 2 pillen per dag).

dit middel hebben we slechts 1 keer kunnen gebruiken omdat hij zo enorm ziek was inmiddels dat hij ontzettend begon over te geven.
sinds gisterochtend gooit hij alles eruit. gisteravond dus na overleg nieuwe medicijn gegeven maar hij bleef flink ziek en wilde niets meer eten.
afgelopen nacht had hij een soort hyperventilatie aanval; doodziek, overgeven, hartkloppingen, enorm hijgen, echt rot dus.
vandaag dus meteen naar de dierenarts en overlegd.
hij heeft een anti braak middel gekregen om zijn maag te kalmeren, ander voer om te kijken of hij dat nog wel wil eten (durft te eten, hij associeert eten nu met misselijk worden) en advies om het nieuwe medicijn te halveren qua dosis en opnieuw te bekijken of de bijwerkingen aanhouden of minder worden.

al even overlegd met dierenarts, als de bijwerkingen zo sterk blijven en het pil geven is bovendien ook 2x daags echt een vechtpartij (kat met atitude) dan is wat ons betreft de levenskwaliteit niet meer voldoende.
willen vanzelfsprekend nu eerst even afwachten wat dit medicijn verder doet en met een week opnieuw overleggen. (dit was een waarnemend arts, we spreken over dit soort onderwerpen toch liever met de eigen dierenarts).

excuus voor het lange verhaal, zijn net terug van de dierenarts en voel mij hier behoorlijk rot over.
net in december 1 van onze katten moeten laten inslapen en vrij snel erachter aan komt deze dus en we zien gewoon dat het niet goed gaat en zowel wij als de dierenarts twijfels heeft over zijn lol in het leven.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 15:12:47 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_65693533
Ik heb een kat, ook dik 16, die ook een schildklier-probleem heeft. Een dik jaar geleden werd een niveau van 75 gemeten, waar 18-22 normaal is. Vanwege dit erg grote verschil werd hij toen op 2 pillen per dag gezet, maar daar werd hij heel sloom en lethargisch van. Hij bleek toen een onmeetbaar niveau te hebben, d.w.z < 2. Een hond zou daaraan overleden zijn, een kat kan het nog net trekken. Hij staat nu op 1 pil per dag, heeft het juiste niveau, is lekker stevig, en zat deze winter weer lekker in een dikke vacht. Het kan dus ook goed gaan.

Pillengeven is geen probleem, ik gebruik een pillen-schieter, dat ziet eruit als een injectie-spuit, met een klemmetje aan het einde, waar de pil ingaat, de "zuiger" drukt dan het pilletje uit het klemmetje. Zo is het mogelijk om een pilletje achterin de keel te deponeren, zonder dat je vingers in bereik van de tanden komen, en je hoeft de bek veel minder ver open te wrikken. Nou heb ik een Burmees die me blindelings vertrouwt, dus hij doet zonder veel moeite zijn bek open, en slikt de pil braaf door.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_65702755
pillenschieter hebben wij ook maar zelfs dat lukt niet bij onze kat, hij is echt een kat met attitude en gaat al tekeer als je hem alleen maar even vastpakt.
we halveren nu wel de dosis, dus een halve pil per keer, vanavond voor het eerst weer dus ik hoop dat het beetje beter gaat.

het is nu in ieder geval een enorm hoopje ellende, hij gooide vanmiddag zelfs slokken water eruit zo beroerd was hij. nu is hij uitgeput en slaapt al uren heel erg diep.
is echt hartverscheurend om aan te zien dit.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:39:48 #4
8252 mvdejong
pi_65722309
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 19:08 schreef WRH het volgende:
we halveren nu wel de dosis, dus een halve pil per keer, vanavond voor het eerst weer dus ik hoop dat het beetje beter gaat.
Doe geen halve pillen zonder overleg met de dierenarts. Schildklier-medicijn komt gewoonlijk in de vorm van slow-release tabletten, waarbij de werkzame bestanddelen over een lange tijd worden afgegeven, een pil breken kan tot een acute overdosering leiden.

Nog even opgezocht : mijn kat krijgt nu 1 x Felimazole 5mg per dag.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_65722635
doen we ook niet hoor, zal nooit zomaar zelf gaan rotzooien met medicijnen.
dierenarts raadde ons aan de dosis te halveren, dus nu 2x daags een halve tablet.
vooralsnog gaat het vannacht goed, hij is wel suf maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hij zo ziek was, hij zal wel uitgeput zijn.
van de dierenarts ook voer meegekregen om het mee te mengen, iets van Feline van Royal Canin, bedoeld voor als katten veel braken, denk dat dat ook wel helpt.

heeft jouw kat veel bijwerkingen of voelt hij zich ziek met de medicijnen?
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:10:08 #6
8252 mvdejong
pi_65724962
Voor de pillen : onrustig, vermagerd (en liep ook nog eens niesziekte op, wat hem bijna het leven kostte);
met 2 pillen : lethargisch, geen beweging meer in te krijgen, maar nam wel in gewicht toe;
met 1 pil : terug naar normaal, actief zonder hyper te lijken, 's zomers wat slanker, 's winters wat dikker.

Vannacht heeft hij constant in de achtertuin rondgestruind om de zwarte buurkater op te wachten die daar wil koken drinken, wat steeds weer tot grauw-en-mauw discussies leidde, en verschillende malen tot vechtpartijen - volstrekt normaal gedrag dus.
pi_65736645
beter, gewoon gezond grommerig dus.
hier slaapt hij alleen nog maar, maar gelukkig is hij niet meer zo beroerd en kan hij zijn eten binnenhouden, daar ben ik al heel blij mee.
overige bijwerkingen zal moeten blijken de komende weken ben ik bang.
pi_65877603
Sterkte ermee WRH hoe gaat het nu met de kat?
pi_65882524
moeilijk te zeggen eigenlijk.
nu dus al halve week de dosis op advies van de dierenarts gehalveerd en het lijkt het ene moment goed te gaan en het volgende weer niet.

hij is minder beroerd, maar gooit er toch nog standaard 1x per nacht ongeveer alles uit.
lijkt wel ok, beweegt wat stram en is wat duf, maar kan ook gewoon ouderdom zijn. hij is wel ontzettend aanhankelijk en dat vindt ik echt disturbing omdat hij dat niet van nature is.
gisteravond lang hij opeens de halve avond bij mij op schoot, dat was dus voor het eerst in zijn 16-jarige leven.
maarja, voor ons is het erg moeilijk om te zien of zijn gedrag komt omdat hij zich niet lekker voelt of omdat hij 'gewoon' oud wordt.

eind van de week willen we naar de dierenarts om te laten checken of in ieder geval zijn gezondheid qua schildklier weer in orde is of minimaal op de goede weg, de bijwerkingen zullen we dan nog even goed in de gaten moeten houden, als die te erg worden (en het zijn inderdaad bijwerkingen en ze zullen blijven) dan gaat het toch echt ophouden.
een kat met een ziekte vind ik geen probleem, kost ons hoogstens geld en wat huishoudelijke organisatie, maar een kat die zich ziek voelt is voor mij de grens.
  maandag 9 februari 2009 @ 15:36:59 #10
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_65882790
Oh jee, wat sneu

Ik heb ook een kat aan de schildkliermedicijnen maar ik herken verder niks uit jouw verhaal. Hier geen bijwerkingen eigenlijk. Wij moesten na een maand terugkomen om te kijken hoe het met haar ging, dus misschien is eind van de week te vroeg om al iets te kunnen zeggen over of hij al gezonder is inmiddels.

Verder kan ik ook weinig zeggen over gedragsveranderingen, want wij hadden Ziggy pas een week of 3 toen ze aan de medicijnen moest. Ze is wel aanhankelijk inderdaad, ik denk dat dat deels wel ouderdom is. Stram en duf is ze ook (ze krijgt medicijnen (pijnstiller) voor het stram zijn (artrose)) Ziggy is wel een chronische koukleum, ook een reden om heel aanhankelijk te zijn en warmte te zoeken bij het baasje.

Sterkte ermee, ik hoop dat de dierenarts eind van de week goed niews heeft.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_65902987
vind het zo zielig om te zien als hij zich zo beroerd voelt en alles eruit gooit, snachts komt hij dan bij ons slapen maar als hij heeft overgegeven blijft hij weg bij ons, alsof hij denkt dat hij er zelf iets aan kan doen.
maar wil er ook niet te snel mee stoppen, medicijnen moeten wel een kans krijgen om te wennen.
eind van de week zit hij aan 2 weken dit medicijn op halve dosis, dat moet al een redelijk beeld geven, maar wil ook zeker weten dat het iets doet, als het niet voldoende uitwerking heeft maar wel nog bijwerkingen dan schiet het ook niet op en moet hij toch weer aan een hogere dosis, waar hij dus echt weer flink ziek van wordt waarschijnlijk.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 10:18:57 #12
8252 mvdejong
pi_65905471
Mocht het nou mis blijven gaan met de pillen, dan zijn er 2 alternatieven :

- Een operatieve ingreep. Meestal heeft het goedaardige gezwel, dat het probleem veroorzaakt, maar 1 van de 2 lobben van de schildklier aangetast. Een kat kan best met 1 af, en als de kat niet al te verzwakt is, is het een eenvoudige operatie om de probleem-lob te verwijderen (als bepaald kan worden welke het is). Het nadeel is dat mogelijk in de toekomst de andere lob ook problemen gaat geven, maar met een kat van 16 jaar is dat minder een probleem.

- Radiotherapie. Dan wordt de kat 2 weken in isolatie gehouden, wordt de 1e week met straling behandeld; de 2e week moet dan alle radioactiviteit weer uit de kat verdwijnen om hem/haar weer met mensen in aanraking te laten komen. Het is de meest permanente oplossing, maar wel erg duur. En erg vervelend voor een mens-georienteerde kat.
pi_65909465
had ik inderdaad ook gelezen, maar de radio therapie zie ik niet zitten omdat het een asiel kat betreft die ik weliswaar al 14 jaar heb inmiddels maar die ook best beschadigd is en enorme stress ondervindt van locatiewisselingen, laat staan 2 weken elders, dat wil ik hem niet aandoen op zijn oude dag.

operatie heb ik wel overwogen, maar dan moet ik echt zeker zijn van de kansen en bedreigingen omdat het zo'n oudje is, hij reageert bv heel erg slecht op narcose en is daar ook weer een paar dagen doodziek van.

eigenlijk wil ik wat er ook maar mogelijk is, alleen maar doen als de kat er niet te veel last van heeft en er echt een grote kans is dat hij er beter door gaat voelen. niet ik ben leidend in deze, maar de kat zelf, hij is er niet voor mijn lol zeg maar.
  donderdag 21 mei 2009 @ 02:44:47 #14
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69250691
Hoi WHR! Ik lees nu pas je topic Hoe is het nu met je kat?
Ik heb twee oude rooie katers (nu 19 en 20 jaar), Beiden bleken een jaar geleden een te snelwerkende schildklier te hebben. Omdat ik een operatie bij mijn oude vriendjes geen optie vond ben ik ook begonnen met medicijnen (Carbimazol). Verschrikkelijk om te zien hoe ziek ze werden van de bijwerkingen: hele dag misselijk, braken, anorexie (niet willen eten... Bram kreeg zelfs eczeem aan zijn oren waardoor enorme oorpijn Ze waren al erg afgevallen door de snelle schildklierwerking maar de Carbimazol maakte het allemaal nog erger.
Via het internet ben ik er toen achter gekomen dat radioactieve Jodiumtherapie ook een optie is, het wordt in Nederland in Lienden (in de Betuwe) gedaan. Nadat ze een paar weken op een wachtlijst stonden konden ze eind november 2008 terecht. In eerste instantie dacht ik dat het voor Bram het zwaarste zou zijn om geisoleerd en van huis te zijn, het is namelijk een stille angstige gevoelige kat. Uiteindelijk bleek echter dat Joost (een sociale vrolijke kletskat) er het meest last van te hebben gehad. 2 weken na thuiskomst was dit echter weer hersteld
De behandeling en isolatie in Lienden duurt ongeveer 4 dagen hoor, dat valt mee (maandag brengen, vrijdag ophalen). Weetje.... het is echt aan te raden!!! Je hebt straks een kat terug met een normale schildklierfunctie
pi_69254011
dank voor je mail!

inmiddels gaat het goed met Balou, nieuw medicijn en geen bijwerkingen, hij is ruim een kilo aangekomen en heeft weer praatjes. (best wel luid ook vooral omdat hij doof is dus zelf hoort hij niet dat hij schreeuwt).
helaas doet zijn zus sociaal mee en heeft zij nu ook schildklier problemen.
meteen op hetzelfde medicijn gezet en zij heeft geen bijwerkingen. jammer is dat er bij dat laatste onderzoek ook een flinke hartruis uitkwam waar ze nu preventief 2x per week een bloedverdunner voor krijgt.
ze is wel erg mager, 3,1 kg, maar ze blijft met recovery voer van de dierenarts wel stabiel op dat gewicht.

hoe het verder zal lopen... geen idee, we hebben sterk het gevoel dat we in het laatste levensjaar van beide draakjes zitten, zolang ze nog vrolijk zijn, gezellig, af en toe een beetje spelen geloof ik nog in hun levenskwaliteit en zolang gaan we gewoon door.

ouderdom komt met gebreken overduidelijk, het worden echt 2 oude knarren die van alles mankeren maar zolang het alleen maar een 'piepende wagens' situatie is, zijn we nog elke dag dolblij met ze en genieten we van ze zolang als maar mogelijk is.
  donderdag 21 mei 2009 @ 11:22:46 #16
8252 mvdejong
pi_69254740
De afgelopen weken heeft het broertje van mijn schildklier-patient zich net zo solidair verklaard, dus nu moet ik 's ochtends 2 katers een pil door hun strot duwen. Dat gaat gelukkig goed, hoewel de nieuwe patient ook nog een aanval van niesziekte kreeg, dus nog eens een dosis anti-biotica moest slikken.
Maar hij begint nu langzaam weer in gewicht toe te nemen, en actiever te worden, morgen gaan we naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen zodat we kunnen zien of de dosis klopt.
Zijn broertje is heel erg gezond, de groenstroken in onze wijk zijn weer hersteld, en vanacht werd voor het eerst in een paar jaar weer een muis aangebracht.
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:11:01 #17
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69259709
quote:
Ziggy is wel een chronische koukleum, ook een reden om heel aanhankelijk te zijn en warmte te zoeken bij het baasje.
Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:20:48 #18
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69260014
quote:
ouderdom komt met gebreken overduidelijk, het worden echt 2 oude knarren die van alles mankeren maar zolang het alleen maar een 'piepende wagens' situatie is, zijn we nog elke dag dolblij met ze en genieten we van ze zolang als maar mogelijk is.
Bovenstaande is heel herkenbaar, net alsof ik het zelf heb geschreven
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:24:08 #19
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69260136
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 11:22 schreef mvdejong het volgende:
De afgelopen weken heeft het broertje van mijn schildklier-patient zich net zo solidair verklaard, dus nu moet ik 's ochtends 2 katers een pil door hun strot duwen. Dat gaat gelukkig goed, hoewel de nieuwe patient ook nog een aanval van niesziekte kreeg, dus nog eens een dosis anti-biotica moest slikken.
Maar hij begint nu langzaam weer in gewicht toe te nemen, en actiever te worden, morgen gaan we naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen zodat we kunnen zien of de dosis klopt.
Zijn broertje is heel erg gezond, de groenstroken in onze wijk zijn weer hersteld, en vanacht werd voor het eerst in een paar jaar weer een muis aangebracht.
Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.
Daarna leven ze in reservetijd...
pi_69260839
raar is dat he, dat het dan blijkbaar in de familie zit.
Balou werd ook doof, is nu stokdoof en zijn zus (hebben we echt net afgelopen week gecontsteerd) is ook niet langer selectief hardhorend maar ook gewoon stokdoof, staan er naast met voer of snoepjes te rammelen en je ziet gewoon geen oortjes meer bewegen, heel apart.
doof is voor mij wel (1 van de) reden om ze echt niet meer naar buiten te laten, ze horen geen auto's, fietsen, vrachtwagens meer, vind ik echt te link.

ze zijn nu ruim 16, richting 17, zeker omdat ze een hele ongelukkige start in het leven hadden, (op straat geboren, via de dierenambulance en een tijdelijke opvang bij ons terechtgekomen toen ze 2 waren) vind ik dat ze het erg goed doen en een hele respectabele leeftijd nu al gehaald hebben.

we letten echt vreselijk op ze, elke verandering in bv favo slaapplekje of gedrag houden we strak in de gaten en zodra er echt gedragsveranderingen zijn rennen we meteen weer naar de dierenarts.
daar hebben we al bijna een abonnement met 3 (nu nog maar 2) van die oudjes, maar ook daar wordt goed overlegd of ze nog voldoende levenskwaliteit hebben en wat er dan valt onder levenskwaliteit.
dat is nu dus vooral heeeeeeel veel slapen (prima toch) en lekker eten, ze zijn gek op dat recovery voer van de dierenarts.

erg apart om te merken vind ik dat ze nu opeens meer naar ons trekken. ongetwijfeld door hun achtergrond heeft het lang geduurd voor ze ons echt vertrouwden, van een gewapende vrede in huis zijn we naar een status quo van vriendjes gegaan die elkaar geregeld opzoeken en samen op bed slapen, maar nu ligt elke avond het mannetje bij 1 van ons op schoot, dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
de diva nog niet maar zij is altijd al meer op zichzelf geweest, toch komt zij ook elke avond nu even buurten beneden, dat deed ze voorheen ook niet, vind het zelf erg leuk om mee te maken, zo op hun oude dag nog.
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:52:40 #21
8252 mvdejong
pi_69270153
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 14:11 schreef Pippi het volgende:

[..]

Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...
Mijn dierenarts wil de eerste controle na 3 weken, juist vanwege de gevaren van een over-dosering. Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is), en bij de eerste werden daarom 2 pilletjes per dag voorgeschreven. Hij kreeg dus de door jou beschreven problemen, hij was volkomen inert, en de test na 3 weken gaf een niet meer meetbaar hormoon-niveau, wat wil zeggen dat het onder de 2 zit. Volgens de dierenarts zou een vergelijkbaar doserings-probleem bij een hond fataal zijn geweest, maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. Op 1 pilletje per dag is het een lief (naar mensen), vechtlustig (naar andere katten) en moordlustig (naar knaagdieren) mormel.
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:55:03 #22
8252 mvdejong
pi_69270246
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 14:24 schreef Pippi het volgende:

[..]

Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.
Daarna leven ze in reservetijd...
Ik reken 17.5 voor een gezond ras, waaronder de huis-, tuin- en keuken-katten, maar bijv, ook mijn jongens, omdat de ras-standaard voor Burmezen een gezond lichaam met zich meebrengt. Voor een Pers zit je meer aan 10-12 jaar te denken omdat de ras-standaard gezondheids-problemen noodzakelijk maakt.

Maar ja, een gezond etende huiskat die wij thuis hadden is na 11 jaar bezweken aan nier-problemen, en een neef van me had een Pers van 22.
pi_69297776
gaat het niet altijd zo, die uitzonderingen die de regel bevestigen
dat zie je echt zo vaak, van die rassen die een bepaalde leeftijd meestal halen en dan heb je er precies weer 1 die bv 5 jaar ouder of jonger wordt, zonder aanwijsbare reden, beesten blijven je verbazen, misschien vinden we ze daarom juist weer zo leuk
pi_69297816
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 19:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. .
het vrouwtje van ons is jaren geleden van 9 hoog naar beneden gevallen, wandelde gewoon (weliswaar in de war) weer verder of er niets gebeurd was, wij zeggen dus ook altijd at ze al haar 9 levens al in 1 keer opgebruikt heeft.
  woensdag 27 mei 2009 @ 21:38:27 #25
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69469498
quote:
Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is.
Normaalwaarden van de schildklier (T4) bij de kat is: 12-40. Mijn ene kat had 54 en was zichtbaar flink ziek, mijn andere kat (de "stille willy") had 129 maar daar zag ik toenderdtijd weinig aan (de binnenvetter )
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:04:07 #26
8252 mvdejong
pi_69470711
Ja, dat hoorde ik bij de uitslag van de laatste metingen ook, ik weet ook niet waarom ik die 18-22 zo in mijn hoofd had zitten. Kan natuurlijk zijn dat 18-22 echt normaal is, en 12-40 wel afwijkend maar nog aanvaardbaar.

Mijn DA had het trouwens over 45 als bovengrens, zolang ze daaronder zitten wordt er geen medicatie, of geen hogere dosis voorgeschreven, en mijn jongens zitten nu op 41 en 43. Kans dus bij elke volgende controle dat het net iets hoger geworden is en we naar 2 pillen per dag moeten. Julius zou dat niet echt een probleem vinden, die accepteert alle nare dingen die ik met hem doe als iets wat blijkbaar zonodig moet gebeuren, Caesar zal daar wat meer moeite mee hebben.
  zondag 31 mei 2009 @ 11:15:08 #27
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69570235
quote:
Kans dus bij elke volgende controle dat het net iets hoger geworden is en we naar 2 pillen per dag moeten. Julius zou dat niet echt een probleem vinden, die accepteert alle nare dingen die ik met hem doe als iets wat blijkbaar zonodig moet gebeuren, Caesar zal daar wat meer moeite mee hebben.
Ah gossie... sterkte met Julius en Ceasar
pi_69571151
hebben ze moeite met het innemen van de pillen?
die ik heb verpulver ik en vermeng ik met het recovery blikvoer van de dierenarts, daar heb je maar een heel klein beetje van nodig en dat gaat er goed in.
  zondag 31 mei 2009 @ 12:38:31 #29
8252 mvdejong
pi_69571972
Schildklierpillen zijn gewoonlijk van het "slow-release" type, die moeten langzaam in het maag/darm-stelsel oplossen, om gedurende een langere tijd hun werkzame stoffen af te geven. Die mogen niet worden verpulverd/vergruisd, omdat dan de werkzame stof in hele korte tijd wordt afgegeven, en de rest van de tijd er geen werkzame stof in de kat zit. De bedoeling is juiste om een min of meer gelijkmatig niveau van de werkzame stof gedurende de dag te bewerkstelligen. Overleg even met de dierenarts of jouw type pillen wel gemalen mogen worden.

De pillen die ik heb (Felimazole 5mg) zijn gladde oranje pilletjes van iets van 4 mm over de grootste diameter, hele makkelijke pilletjes om in te geven (i.t.t. sommige grote ruwe antibiotica-pillen die ik heb moeten geven).

Ik pak de kattekop bovenop beet, met duim en wijsvinger achter de kaakhoek, en trek de kop dan achterover, de bek gaat dan vanzelf wel open (bij Julius gaat dat min of meer vrijwillig). Ik gebruik een pillenzetter om de achterin de keel te plaatsen, dat slikt het makkelijkst door voor de kat, en maakt het vrijwel onmogelijk om de pil ergens tegen de wang te parkeren om deze een kwartier later alsnog uit te spugen (let op : vrijwel ...).
  zondag 31 mei 2009 @ 15:02:37 #30
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69575290
Ziggy heeft Carbimazol-pilletjes maar die verpulver ik dus al sinds ze ze krijgt Nooit gehoord dat dat slecht zou zijn... Ik zal het de da eens vragen.
Ziggy played guitar
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  maandag 1 juni 2009 @ 10:20:10 #31
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596014
quote:
Op zondag 31 mei 2009 15:02 schreef MissBliss het volgende:
Ziggy heeft Carbimazol-pilletjes maar die verpulver ik dus al sinds ze ze krijgt Nooit gehoord dat dat slecht zou zijn... Ik zal het de da eens vragen.
Goedemorgen!
Ik ben verpleegkundige en ik heb het op mijn werk even nagekeken: Je mag Carbimazoltabletten wel fijnmaken/ verpulveren. Ik vraag mij alleen af of dat de smaak wel ten goede komt. Ik denk dat het daardoor heel bitter wordt. Er zit namelijk niet voor niets een suiker-coating om het tablet. Verder is het belangrijk om te weten dat Carbimazol een Thyrostatica is: zorg dat, als je het verpulvert, de fijngemaakte stof niet op je handen komt want dat heeft dan het nodige effect op je eigen schildklierfunctie. Zie ook: http://www.formulariamepp(...)ndboekenteralia1.pdf (bladzijde 40) En nu ga ik slapen (nachtdienst )
  maandag 1 juni 2009 @ 10:46:43 #32
8252 mvdejong
pi_69596497
Hoi Pippi, als je weer wakker bent, bedankt voor de update.

Ik ben nog wat verder gaan googlen. Felimazole bevat Thiamazole, ofwel Methimazole, terwijl Carbimazole een pre-cursor ervan bevat, die in het lichaam daarin omgezet wordt. Of dat invloed heeft op het al dan niet verpulveren weet ik niet. Ik heb ook gelezen dat Felimazole in 20% van de gevallen nadelige bijwerkingen heeft, best veel.
  maandag 1 juni 2009 @ 10:49:41 #33
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69596551
Hey Pippi! Wat lief dat je het even nagekeken hebt! De smaak valt wel mee denk ik, want ik vermeng het met natvoer. Ze eet zo die pilletjes al een jaar
Ziggy played guitar
  maandag 1 juni 2009 @ 11:00:32 #34
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596755
quote:
Op zondag 31 mei 2009 12:38 schreef mvdejong het volgende:
Schildklierpillen zijn gewoonlijk van het "slow-release" type, die moeten langzaam in het maag/darm-stelsel oplossen, om gedurende een langere tijd hun werkzame stoffen af te geven. Die mogen niet worden verpulverd/vergruisd, omdat dan de werkzame stof in hele korte tijd wordt afgegeven, en de rest van de tijd er geen werkzame stof in de kat zit. De bedoeling is juiste om een min of meer gelijkmatig niveau van
werkzame stof gedurende de dag te bewerkstelligen.
Huh? Hoe kom je bij deze onzin? Sorry, maar hier klopt geen hout van. Zowel Felimazole als Carbimazol worden snel en volledig geabsorbeerd met een biologische beschikbaarheid van > 75% De piek van dit middel in het bloed is al 1 tot 2 uur nadat je het gegeven hebt aan je kat! Beide middelen (Felimazole en Carbimazol) hebben absoluut geen slow- release coating maar een gewone suikercoating (voor de smaak) en zijn normaal omhulde tabletten die dus al in de maag uiteen vallen.
Misschien wil je het zelf even nalezen
http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Felimazole.html
Ook interessant (linkje kreeg ik van mijn dierenarts):
http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?object=repetorium&template=display.product&productid=2773
  maandag 1 juni 2009 @ 11:05:32 #35
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69596847
quote:
Op maandag 1 juni 2009 10:46 schreef mvdejong het volgende:
Hoi Pippi, als je weer wakker bent, bedankt voor de update.

Ik ben nog wat verder gaan googlen. Felimazole bevat Thiamazole, ofwel Methimazole, terwijl Carbimazole een pre-cursor ervan bevat, die in het lichaam daarin omgezet wordt. Of dat invloed heeft op het al dan niet verpulveren weet ik niet. Ik heb ook gelezen dat Felimazole in 20% van de gevallen nadelige bijwerkingen heeft, best veel.
Ik was nog wakker, nouja, half Misschien vind je de bovenstaande linkjes wel interessant
quote:
Op maandag 1 juni 2009 10:49 schreef MissBliss het volgende:
Hey Pippi! Wat lief dat je het even nagekeken hebt! De smaak valt wel mee denk ik, want ik vermeng het met natvoer. Ze eet zo die pilletjes al een jaar
Graag gedaan
Fijn dat je kat er geen problemen mee heeft. Laat je 2- 4x per jaar haar bloed checken? Nu ga ik echt slapen! Doegie
  maandag 1 juni 2009 @ 13:04:44 #36
8252 mvdejong
pi_69599786
quote:
Op maandag 1 juni 2009 11:00 schreef Pippi het volgende:
Huh? Hoe kom je bij deze onzin? Sorry, maar hier klopt geen hout van.
Bij het bepalen van de dosering van Julius werd geopperd om mogelijk 2 x 1/2 pil per dag te geven, i.p.v. 1 pil per dag, maar dat werd vanwege het slow-release effect niet gedaan. Volgens jouw eigen links klopt dat ook, uit de 1e link :
quote:
De tabletten mogen niet gedeeld worden.
en verpulveren lijkt me een extreme vorm van verdeling. Op zich jammer, want met de halfwaarde-tijd van 4 uur zou je met 2 x 1/2 pil per dag een gelijkmatiger niveau van de werkzame stof krijgen, en dat lijkt me iets beter voor het lichaam van het slachtoffer.

De coating hoeft ook geen slow-release te zijn, maar als het substraat waarin de werkzame stof zit langzaam van buitenaf oplost (nadat de suiker-coating is verdwenen), krijg je toch een langzamere afgifte, ga je de pil verpulveren, dan lost het veel sneller op. Een suikerklontje lost ook wat langzamer op dan dezelfde hoeveelheid suiker in losse vorm.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 12:54:41 #37
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69631296
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:04 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Bij het bepalen van de dosering ................. in losse vorm.
Dat het niet mag ivm het slow-release-effect staat niet in dat stukje, dat is een verklaring die je er zelf bij bedacht hebt. Nogmaals, er bestaat niet zoiets als een slow-release effect bij deze medicijnen. Delen van de tabletten en die vervolgens bewaren heeft wel gevolgen: de kwaliteit en dus de werkzaamheid gaat ervan achteruit, zo ook het niet bewaren op een donker plaats/ pot.

Als je de tabletten zou delen en de helft gebruikt kan je er niet zeker van zijn dat je kat daadwerkelijk ook de helft van de stof binnenkrijgt. Een tablet is nl opgebouwd uit de werkende stof en een hulpstof om het te binden tot tablet. De verdeling is natuurlijk niet exact hetzelfde op het hele tabletje. Als je slechts de helft van een 5 mg tablet nodig hebt is het beter om te gaan voor Felimazole 2,5 mg, die overigens ook te krijgen is.

Als medicijnen (zoals Carbimazol en Felimazole) binnen 1-2 uur na toediening maximaal aanwezig zijn in het bloed is er sprake van een snelle absorbatie zoals je ziet bij tabletten zonder noemenswaardig omhulsel of coating.

Halfwaardetijd van 4 uur betekent dat de werkzame stof na 4 uur nog voor de helft in het bloed aanwezig is. Cumulatie (opeenhoping/ opeenstapeling) van de werkzame stof in de schildklier zelf tot maximaal 24 uur

[ Bericht 0% gewijzigd door Pippi op 02-06-2009 13:04:54 ]
pi_76590998
Ik geef dit topic even een schop omhoog, bij mijn kater van 12 zijn verhoogde schildklierwaardes geconstateerd. Hij werd opeens erg mager terwijl hij eet als een bootwerker, maar maakt verder geen zieke indruk.
Ik werd gisteravond gebeld door de dierenarts, ik moet nog een beslissing nemen over de behandelmethode.

Je kan je kat ook laten opereren als alternatief voor een leven lang pillen geven, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:49:47 #39
8252 mvdejong
pi_76592553
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 08:26 schreef computergirl het volgende:
Ik geef dit topic even een schop omhoog, bij mijn kater van 12 zijn verhoogde schildklierwaardes geconstateerd. Hij werd opeens erg mager terwijl hij eet als een bootwerker, maar maakt verder geen zieke indruk.
Ik werd gisteravond gebeld door de dierenarts, ik moet nog een beslissing nemen over de behandelmethode.

Je kan je kat ook laten opereren als alternatief voor een leven lang pillen geven, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Voor opereren is het nodig dat duidelijk is welke van de 2 lobben van de schildklier overactief is, meestal kan de dierenarts dat wel voelen. Het nadeel is dat bij het operatief verwijderen van een van de twee lobben vaak een paar jaar later de andere lob ook problemen gaat geven, en dan is opereren natuurlijk geen alternatief meer. Verder moet je bij opereren opletten of je kat het nog wel aan kan, bij mijn vorige beestje gingen de pillen echt niet, maar omdat we het probleem ook pas heel laat ontdekt hadden, bleek hij uiteindelijk te zwak voor de operatie en is niet meer wakker geworden. Hij was al 17,5 jaar, dus ook al echt een oud mannetje.

Mijn beide huidige beestjes zijn nu 17,5 jaar, en al weer een behoorlijke tijd aan de pil, en dat gaat probleemloos als eenmaal de juiste dosering is bepaald. Bloedonderzoek toont het exact aan, is de dosering echt veel te hoog, zoals aanvankelijk bij een van mijn jongens, dan merk je dat er geen beweging meer in te krijgen is. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe je kat reageert op een- of tweemaal daags een klein glad pilletje naar binnen geschoven krijgen.

Een derde optie, duur en vervelend voor de kat, maar wel de permanente oplossing, is stralings-behandeling. Dat gaat in 4 cijfers lopen, en je kat zit 2 weken lang in isolatie, een week voor de radioactieve medicijnen, een week om de kat weer stralings-vrij te maken voor menselijk contact. Ik zou het overwogen hebben als mijn jongens tegelijk behandeld hadden kunnen worden, maar de ene kreeg de problemen een klein jaartje later dan de andere, en de pillen gaan probleemloos.
pi_76593626
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:49 schreef mvdejong het volgende:
en de pillen gaan probleemloos.
Ik heb bij mijn andere kat vreselijke problemen gehad bij het geven van antibiotica 2x per dag. Echt een drama, bloed aan de handen, kat in de stress, ik in de stress en dan toch echt om 7 uur de deur uit moeten s' ochtends

Bij deze heb ik geen ervaring, de enige keer dat hij aan de pillen moest had hij volgens mij een wormenkuur waar ze een lekker smaakje aan gegeven hadden. Waarom ze dat niet standaard doen bij kattenmedicijnen
De assistente heeft me nu een stripje easypill meegegeven, dat is een kleverig vlees-spulletje waar je een pil in kan verstoppen. Ga ik als eerste maar uittesten.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:43:15 #41
8252 mvdejong
pi_76593816
EasyPill werkt bij mij fantastisch voor de wat grotere Prednisolon-pil die mijn ene kat krijgt, de kat kijkt de hele avond uit naar het moment dat hij een pil krijgt (ik heb een hele pot aangeschaft). Check even met je DA of je schildklier-medicijn fijngekauwd mag worden (zie mijn post-uitwisseling met Pippi hierboven in dit topic). Mijn Burmezen zijn zo braaf dat de Felimazole voor hun schildklier 's ochtends zonder spektakel naar binnen gaat. Kijk ook of een pillenschieter een uitkomst is.
pi_76676300
ik heb Felimazole pilletjes gekregen, met een schema erbij. Ik moet eerst beginnen met een 2x een kwart pil en dan 2x een halve etc. Het zijn inderdaad piepkleine gladde pilletje, dus die kan ik denk ik wel verstoppen zonder problemen. We zullen zien......
  maandag 11 januari 2010 @ 17:54:18 #43
8252 mvdejong
pi_76687029
Voor de eerste die het probleem had was de dosering 2x1 pil (@ 5mg) per dag, maar dat was duidelijk teveel, hij was zowat uitgeschakeld, het schildklier-hormoon-niveau was zo laag dat het niet meetbaar was. Op 1 pil per dag doet hij het perfect.
Voor de andere was de aanvankelijk voorgeschreven dosering ook 2x1 pil, alleen had ik het niet goed verstaan en was ook 1 pil gaan doen. En dat werkte perfect ...

Ik doe trouwens 1 hele felimazole gewoon : kop pakken, achterover, bek open, pil erin (vroeger met pillenschieter, tegenwoordig zonder), vasthouden totdat geslikt is. Maar ja, dat zijn Burmezen, honds-aanhankelijke en -volgzame katten.
pi_76933423
het ging heel goed allemaal, vanmiddag kom ik thuis en meneer is geheel van slag. Ligt alleen maar op de vensterbank boven de verwarming en doet verder niks.
Hij wil ook niet eten, bij hem een slecht teken want dat heb ik nog nooit meegemaakt.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:14:28 #45
8252 mvdejong
pi_76933953
Dat zou kunnen betekenen dat de dosering nu iets te hoog is, dan is de schildklier-activiteit zo laag dat er geen puf meer in het beestje zit. Het duurt namelijk een paar dagen voordat het toedienen van Felimazole in een stabiel hormoon-niveau resulteert.
't Kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Ik zou suggereren om morgen even met de DA te bellen of je de dosering iets moet terugbrengen, of dat ze hem toch even daar willen hebben om wat bloed af te nemen voor een hormoon-bepaling.
pi_76959740
Vanochtend was hij al iets levendiger dan gisteravond, gelijk om 8 uur naar de AH voor kattenmelk, dronk hij gelukkig wel van en heeft ook heel klein beetje gegeten.

Gelijk om 9 uur Da gebeld, kon langskomen.

het heeft niks met de dosering te maken, hij bleek flink koorts te hebben. Vanwege de koorts moest zijn hart ook nog weer harder werken en de hartruis was ook verergerd. Heeft een injectie gehad met koortsverlager/ontstekingsremmer
Extra pillen: betablokkers voor hart en ontstekingsremmer.
pi_77812205
ben nu weer een maand verder

Kereltje maakt het weer goed, de koortsaanval van de vorige post was net zo snel weer voorbij als hij begonnen was.

Gewicht is weer wat omhoog en hij is actief en wil af en toe ook weer spelen. Uit de controle van de bloedwaardes gisteren bleek dat de dosis toch te hoog is, dus ik ga nu terug naar 1x per dag een pil.
hij heeft nog steeds betablokkers 2x per dag en 2x per week aspirine ivm een vergroot hart dus pillen krijgt hij genoeg.
  donderdag 18 februari 2010 @ 17:03:53 #48
8252 mvdejong
pi_78145370
Nog even aanvullen n.a.v. mijn "ruzie" met Pippi over het al of niet mogen breken (t.b.v. aangepaste dosering) of fijnmaken (t.b.v. toediening) van feilmazole.
Mijn DA heeft recentelijk met de fabrikant contact opgenomen omdat daar vaker vragen over waren, en deze heeft aangegeven dat het eigenlijk niet zou moeten, maar dat er in de praktijk niet echt problemen mee zijn.
Dus, als het beter uitkomt, gewoon doen.
pi_78145881
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:03 schreef mvdejong het volgende:
Nog even aanvullen n.a.v. mijn "ruzie" met Pippi over het al of niet mogen breken (t.b.v. aangepaste dosering) of fijnmaken (t.b.v. toediening) van feilmazole.
Mijn DA heeft recentelijk met de fabrikant contact opgenomen omdat daar vaker vragen over waren, en deze heeft aangegeven dat het eigenlijk niet zou moeten, maar dat er in de praktijk niet echt problemen mee zijn.
Dus, als het beter uitkomt, gewoon doen.
volgens mij raden ze dit vooral af omdat het spul ongezond is voor mensen. Door te adviseren om ze niet te breken voorkomen ze dat je in kontakt komt met het spul En ze willen graag de 2.5 mg pillen verkopen natuurlijk
Max is de easypil weer zat, nu stamp ik de boel fijn en meng het met smeerkaas. So far so good.....
  donderdag 18 februari 2010 @ 18:01:35 #50
8252 mvdejong
pi_78147947
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:14 schreef computergirl het volgende:
Max is de easypil weer zat, .....
's Ochtends kriijgen mijn beide heren Felimazole, 's avonds krijgt Caesar Prednisolon.
Terwijl ik de EasyPill alleen voor de Prednisolon van Caesar had, wordt ik nu telkens als ik naar mijn slaapkamer ga achtervolgd door beide heren, en er wordt gemekkerd totdat ze beide een stukje EasyPill hebben gekregen, Caesar met de Prednisolon, Julius zonder iets, gewoon als snoepje.
  zondag 21 februari 2010 @ 23:57:51 #51
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_78286923
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:03 schreef mvdejong het volgende:
Nog even aanvullen n.a.v. mijn "ruzie" met Pippi
Oh?? Hadden wij ruzie
pi_86495476
Over pilletjes geven aan lastige katten; koop plakjes rosbief snij 3 cm af vouw het om de pil dubbel.Geef kat eerst gewoon stukje rosbief dan het stukje met pil erin eventueel kop beetje omhooghouden dan slikt ie het nog eerder door. Katten zijn gek op rosbief.Werkt voor mijn twee katten.
pi_86578136
ik ben inmiddels overgestap op Vitakraft catstick, gewoon te koop bij AH.
Dit zijn dunne staafjes van kneedbaar spul. Stukje afbreken en om het pilletje heen kneden, poezebeest is er dol op
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:00:03 #54
8252 mvdejong
pi_86579503
Er is tegenwoordige ook Feilmazole in 2.5 mg, vroeger moest je daarvoor naar de humane medicatie uitwijken (die trouwens goedkoper is, maar niet mag worden voorgeschreven als er een veterinair alternatief is).

Mijn situatie : Caesar is niet meer, bij Julius is onlangs zelfs een hormoon-niveau van 99 vastgesteld, dus die staat nu op 2x5 mg felimazole per dag.
pi_86579818
laatste keer dat ik Felimazole ging halen kreeg ik opeens rubberen handschoentjes mee trouwens, van die dunne doktersdingen :?
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:38:19 #56
8252 mvdejong
pi_86580896
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:08 schreef computergirl het volgende:
laatste keer dat ik Felimazole ging halen kreeg ik opeens rubberen handschoentjes mee trouwens, van die dunne doktersdingen :?
Raar, dat oranje laagje zou je afdoende moeten beschermen.
Als de kat de pil uitspuugt, dan is meestal het laagje weg, en als je dan de pil aanraakt kun je wel beter direct daarna je handen wassen. Gewoonlijk zal een mens niet zo snel last krijgen van de microscopische hoeveelheid die je van het oppervlak oppikt, maar als je al een niet al te actieve schildklier hebt, zou het problemen kunnen opleveren.
pi_86581112
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:38 schreef mvdejong het volgende:

Raar, dat oranje laagje zou je afdoende moeten beschermen.
lijkt mij ook. Van de bijsluiter van dat spul wordt je niet echt vrolijk trouwens.
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:55:25 #58
8252 mvdejong
pi_86581452
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:44 schreef computergirl het volgende:

[..]

lijkt mij ook. Van de bijsluiter van dat spul wordt je niet echt vrolijk trouwens.
De werkzame stof verschilt niet tussen mens en andere zoogdieren, hoogstens de dosering.
Je schildklier regelt je metabolisme (spijsvertering enz.), en zowel te veel als te weinig activiteit kan dodelijk zijn. Ik koop steeds een potje met 100 pillen, daarmee zou ik best een aantal mensen mee kunnen ombrengen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')