abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65693145
ik vroeg mij af of er meer fokkers zijn met katten aan medijnen voor hun schildklier en of deze katten ook last hebben van bijwerkingen (En welke en in welke mate).

hier een 16jarige kater, behoorlijk ziek, testen bij dierenarts wezen uit dat hij flink problemen met zijn schildklier had.
medicijn gekregen, dit heeft hij circa 2 weken gehad maar had al na een dag bijwerkingen die steeds erger werden.
begon met sumiere gedragswijzigingen, naar overduidelijk beroerd voelen.
uiteindelijk werd hij echt doodziek, met dierenarts overlegd en ander middel gekregen. (Carbimazolum, 2 pillen per dag).

dit middel hebben we slechts 1 keer kunnen gebruiken omdat hij zo enorm ziek was inmiddels dat hij ontzettend begon over te geven.
sinds gisterochtend gooit hij alles eruit. gisteravond dus na overleg nieuwe medicijn gegeven maar hij bleef flink ziek en wilde niets meer eten.
afgelopen nacht had hij een soort hyperventilatie aanval; doodziek, overgeven, hartkloppingen, enorm hijgen, echt rot dus.
vandaag dus meteen naar de dierenarts en overlegd.
hij heeft een anti braak middel gekregen om zijn maag te kalmeren, ander voer om te kijken of hij dat nog wel wil eten (durft te eten, hij associeert eten nu met misselijk worden) en advies om het nieuwe medicijn te halveren qua dosis en opnieuw te bekijken of de bijwerkingen aanhouden of minder worden.

al even overlegd met dierenarts, als de bijwerkingen zo sterk blijven en het pil geven is bovendien ook 2x daags echt een vechtpartij (kat met atitude) dan is wat ons betreft de levenskwaliteit niet meer voldoende.
willen vanzelfsprekend nu eerst even afwachten wat dit medicijn verder doet en met een week opnieuw overleggen. (dit was een waarnemend arts, we spreken over dit soort onderwerpen toch liever met de eigen dierenarts).

excuus voor het lange verhaal, zijn net terug van de dierenarts en voel mij hier behoorlijk rot over.
net in december 1 van onze katten moeten laten inslapen en vrij snel erachter aan komt deze dus en we zien gewoon dat het niet goed gaat en zowel wij als de dierenarts twijfels heeft over zijn lol in het leven.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 15:12:47 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_65693533
Ik heb een kat, ook dik 16, die ook een schildklier-probleem heeft. Een dik jaar geleden werd een niveau van 75 gemeten, waar 18-22 normaal is. Vanwege dit erg grote verschil werd hij toen op 2 pillen per dag gezet, maar daar werd hij heel sloom en lethargisch van. Hij bleek toen een onmeetbaar niveau te hebben, d.w.z < 2. Een hond zou daaraan overleden zijn, een kat kan het nog net trekken. Hij staat nu op 1 pil per dag, heeft het juiste niveau, is lekker stevig, en zat deze winter weer lekker in een dikke vacht. Het kan dus ook goed gaan.

Pillengeven is geen probleem, ik gebruik een pillen-schieter, dat ziet eruit als een injectie-spuit, met een klemmetje aan het einde, waar de pil ingaat, de "zuiger" drukt dan het pilletje uit het klemmetje. Zo is het mogelijk om een pilletje achterin de keel te deponeren, zonder dat je vingers in bereik van de tanden komen, en je hoeft de bek veel minder ver open te wrikken. Nou heb ik een Burmees die me blindelings vertrouwt, dus hij doet zonder veel moeite zijn bek open, en slikt de pil braaf door.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_65702755
pillenschieter hebben wij ook maar zelfs dat lukt niet bij onze kat, hij is echt een kat met attitude en gaat al tekeer als je hem alleen maar even vastpakt.
we halveren nu wel de dosis, dus een halve pil per keer, vanavond voor het eerst weer dus ik hoop dat het beetje beter gaat.

het is nu in ieder geval een enorm hoopje ellende, hij gooide vanmiddag zelfs slokken water eruit zo beroerd was hij. nu is hij uitgeput en slaapt al uren heel erg diep.
is echt hartverscheurend om aan te zien dit.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:39:48 #4
8252 mvdejong
pi_65722309
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 19:08 schreef WRH het volgende:
we halveren nu wel de dosis, dus een halve pil per keer, vanavond voor het eerst weer dus ik hoop dat het beetje beter gaat.
Doe geen halve pillen zonder overleg met de dierenarts. Schildklier-medicijn komt gewoonlijk in de vorm van slow-release tabletten, waarbij de werkzame bestanddelen over een lange tijd worden afgegeven, een pil breken kan tot een acute overdosering leiden.

Nog even opgezocht : mijn kat krijgt nu 1 x Felimazole 5mg per dag.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_65722635
doen we ook niet hoor, zal nooit zomaar zelf gaan rotzooien met medicijnen.
dierenarts raadde ons aan de dosis te halveren, dus nu 2x daags een halve tablet.
vooralsnog gaat het vannacht goed, hij is wel suf maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hij zo ziek was, hij zal wel uitgeput zijn.
van de dierenarts ook voer meegekregen om het mee te mengen, iets van Feline van Royal Canin, bedoeld voor als katten veel braken, denk dat dat ook wel helpt.

heeft jouw kat veel bijwerkingen of voelt hij zich ziek met de medicijnen?
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:10:08 #6
8252 mvdejong
pi_65724962
Voor de pillen : onrustig, vermagerd (en liep ook nog eens niesziekte op, wat hem bijna het leven kostte);
met 2 pillen : lethargisch, geen beweging meer in te krijgen, maar nam wel in gewicht toe;
met 1 pil : terug naar normaal, actief zonder hyper te lijken, 's zomers wat slanker, 's winters wat dikker.

Vannacht heeft hij constant in de achtertuin rondgestruind om de zwarte buurkater op te wachten die daar wil koken drinken, wat steeds weer tot grauw-en-mauw discussies leidde, en verschillende malen tot vechtpartijen - volstrekt normaal gedrag dus.
pi_65736645
beter, gewoon gezond grommerig dus.
hier slaapt hij alleen nog maar, maar gelukkig is hij niet meer zo beroerd en kan hij zijn eten binnenhouden, daar ben ik al heel blij mee.
overige bijwerkingen zal moeten blijken de komende weken ben ik bang.
pi_65877603
Sterkte ermee WRH hoe gaat het nu met de kat?
pi_65882524
moeilijk te zeggen eigenlijk.
nu dus al halve week de dosis op advies van de dierenarts gehalveerd en het lijkt het ene moment goed te gaan en het volgende weer niet.

hij is minder beroerd, maar gooit er toch nog standaard 1x per nacht ongeveer alles uit.
lijkt wel ok, beweegt wat stram en is wat duf, maar kan ook gewoon ouderdom zijn. hij is wel ontzettend aanhankelijk en dat vindt ik echt disturbing omdat hij dat niet van nature is.
gisteravond lang hij opeens de halve avond bij mij op schoot, dat was dus voor het eerst in zijn 16-jarige leven.
maarja, voor ons is het erg moeilijk om te zien of zijn gedrag komt omdat hij zich niet lekker voelt of omdat hij 'gewoon' oud wordt.

eind van de week willen we naar de dierenarts om te laten checken of in ieder geval zijn gezondheid qua schildklier weer in orde is of minimaal op de goede weg, de bijwerkingen zullen we dan nog even goed in de gaten moeten houden, als die te erg worden (en het zijn inderdaad bijwerkingen en ze zullen blijven) dan gaat het toch echt ophouden.
een kat met een ziekte vind ik geen probleem, kost ons hoogstens geld en wat huishoudelijke organisatie, maar een kat die zich ziek voelt is voor mij de grens.
  maandag 9 februari 2009 @ 15:36:59 #10
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_65882790
Oh jee, wat sneu

Ik heb ook een kat aan de schildkliermedicijnen maar ik herken verder niks uit jouw verhaal. Hier geen bijwerkingen eigenlijk. Wij moesten na een maand terugkomen om te kijken hoe het met haar ging, dus misschien is eind van de week te vroeg om al iets te kunnen zeggen over of hij al gezonder is inmiddels.

Verder kan ik ook weinig zeggen over gedragsveranderingen, want wij hadden Ziggy pas een week of 3 toen ze aan de medicijnen moest. Ze is wel aanhankelijk inderdaad, ik denk dat dat deels wel ouderdom is. Stram en duf is ze ook (ze krijgt medicijnen (pijnstiller) voor het stram zijn (artrose)) Ziggy is wel een chronische koukleum, ook een reden om heel aanhankelijk te zijn en warmte te zoeken bij het baasje.

Sterkte ermee, ik hoop dat de dierenarts eind van de week goed niews heeft.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_65902987
vind het zo zielig om te zien als hij zich zo beroerd voelt en alles eruit gooit, snachts komt hij dan bij ons slapen maar als hij heeft overgegeven blijft hij weg bij ons, alsof hij denkt dat hij er zelf iets aan kan doen.
maar wil er ook niet te snel mee stoppen, medicijnen moeten wel een kans krijgen om te wennen.
eind van de week zit hij aan 2 weken dit medicijn op halve dosis, dat moet al een redelijk beeld geven, maar wil ook zeker weten dat het iets doet, als het niet voldoende uitwerking heeft maar wel nog bijwerkingen dan schiet het ook niet op en moet hij toch weer aan een hogere dosis, waar hij dus echt weer flink ziek van wordt waarschijnlijk.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 10:18:57 #12
8252 mvdejong
pi_65905471
Mocht het nou mis blijven gaan met de pillen, dan zijn er 2 alternatieven :

- Een operatieve ingreep. Meestal heeft het goedaardige gezwel, dat het probleem veroorzaakt, maar 1 van de 2 lobben van de schildklier aangetast. Een kat kan best met 1 af, en als de kat niet al te verzwakt is, is het een eenvoudige operatie om de probleem-lob te verwijderen (als bepaald kan worden welke het is). Het nadeel is dat mogelijk in de toekomst de andere lob ook problemen gaat geven, maar met een kat van 16 jaar is dat minder een probleem.

- Radiotherapie. Dan wordt de kat 2 weken in isolatie gehouden, wordt de 1e week met straling behandeld; de 2e week moet dan alle radioactiviteit weer uit de kat verdwijnen om hem/haar weer met mensen in aanraking te laten komen. Het is de meest permanente oplossing, maar wel erg duur. En erg vervelend voor een mens-georienteerde kat.
pi_65909465
had ik inderdaad ook gelezen, maar de radio therapie zie ik niet zitten omdat het een asiel kat betreft die ik weliswaar al 14 jaar heb inmiddels maar die ook best beschadigd is en enorme stress ondervindt van locatiewisselingen, laat staan 2 weken elders, dat wil ik hem niet aandoen op zijn oude dag.

operatie heb ik wel overwogen, maar dan moet ik echt zeker zijn van de kansen en bedreigingen omdat het zo'n oudje is, hij reageert bv heel erg slecht op narcose en is daar ook weer een paar dagen doodziek van.

eigenlijk wil ik wat er ook maar mogelijk is, alleen maar doen als de kat er niet te veel last van heeft en er echt een grote kans is dat hij er beter door gaat voelen. niet ik ben leidend in deze, maar de kat zelf, hij is er niet voor mijn lol zeg maar.
  donderdag 21 mei 2009 @ 02:44:47 #14
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69250691
Hoi WHR! Ik lees nu pas je topic Hoe is het nu met je kat?
Ik heb twee oude rooie katers (nu 19 en 20 jaar), Beiden bleken een jaar geleden een te snelwerkende schildklier te hebben. Omdat ik een operatie bij mijn oude vriendjes geen optie vond ben ik ook begonnen met medicijnen (Carbimazol). Verschrikkelijk om te zien hoe ziek ze werden van de bijwerkingen: hele dag misselijk, braken, anorexie (niet willen eten... Bram kreeg zelfs eczeem aan zijn oren waardoor enorme oorpijn Ze waren al erg afgevallen door de snelle schildklierwerking maar de Carbimazol maakte het allemaal nog erger.
Via het internet ben ik er toen achter gekomen dat radioactieve Jodiumtherapie ook een optie is, het wordt in Nederland in Lienden (in de Betuwe) gedaan. Nadat ze een paar weken op een wachtlijst stonden konden ze eind november 2008 terecht. In eerste instantie dacht ik dat het voor Bram het zwaarste zou zijn om geisoleerd en van huis te zijn, het is namelijk een stille angstige gevoelige kat. Uiteindelijk bleek echter dat Joost (een sociale vrolijke kletskat) er het meest last van te hebben gehad. 2 weken na thuiskomst was dit echter weer hersteld
De behandeling en isolatie in Lienden duurt ongeveer 4 dagen hoor, dat valt mee (maandag brengen, vrijdag ophalen). Weetje.... het is echt aan te raden!!! Je hebt straks een kat terug met een normale schildklierfunctie
pi_69254011
dank voor je mail!

inmiddels gaat het goed met Balou, nieuw medicijn en geen bijwerkingen, hij is ruim een kilo aangekomen en heeft weer praatjes. (best wel luid ook vooral omdat hij doof is dus zelf hoort hij niet dat hij schreeuwt).
helaas doet zijn zus sociaal mee en heeft zij nu ook schildklier problemen.
meteen op hetzelfde medicijn gezet en zij heeft geen bijwerkingen. jammer is dat er bij dat laatste onderzoek ook een flinke hartruis uitkwam waar ze nu preventief 2x per week een bloedverdunner voor krijgt.
ze is wel erg mager, 3,1 kg, maar ze blijft met recovery voer van de dierenarts wel stabiel op dat gewicht.

hoe het verder zal lopen... geen idee, we hebben sterk het gevoel dat we in het laatste levensjaar van beide draakjes zitten, zolang ze nog vrolijk zijn, gezellig, af en toe een beetje spelen geloof ik nog in hun levenskwaliteit en zolang gaan we gewoon door.

ouderdom komt met gebreken overduidelijk, het worden echt 2 oude knarren die van alles mankeren maar zolang het alleen maar een 'piepende wagens' situatie is, zijn we nog elke dag dolblij met ze en genieten we van ze zolang als maar mogelijk is.
  donderdag 21 mei 2009 @ 11:22:46 #16
8252 mvdejong
pi_69254740
De afgelopen weken heeft het broertje van mijn schildklier-patient zich net zo solidair verklaard, dus nu moet ik 's ochtends 2 katers een pil door hun strot duwen. Dat gaat gelukkig goed, hoewel de nieuwe patient ook nog een aanval van niesziekte kreeg, dus nog eens een dosis anti-biotica moest slikken.
Maar hij begint nu langzaam weer in gewicht toe te nemen, en actiever te worden, morgen gaan we naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen zodat we kunnen zien of de dosis klopt.
Zijn broertje is heel erg gezond, de groenstroken in onze wijk zijn weer hersteld, en vanacht werd voor het eerst in een paar jaar weer een muis aangebracht.
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:11:01 #17
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69259709
quote:
Ziggy is wel een chronische koukleum, ook een reden om heel aanhankelijk te zijn en warmte te zoeken bij het baasje.
Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:20:48 #18
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69260014
quote:
ouderdom komt met gebreken overduidelijk, het worden echt 2 oude knarren die van alles mankeren maar zolang het alleen maar een 'piepende wagens' situatie is, zijn we nog elke dag dolblij met ze en genieten we van ze zolang als maar mogelijk is.
Bovenstaande is heel herkenbaar, net alsof ik het zelf heb geschreven
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:24:08 #19
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69260136
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 11:22 schreef mvdejong het volgende:
De afgelopen weken heeft het broertje van mijn schildklier-patient zich net zo solidair verklaard, dus nu moet ik 's ochtends 2 katers een pil door hun strot duwen. Dat gaat gelukkig goed, hoewel de nieuwe patient ook nog een aanval van niesziekte kreeg, dus nog eens een dosis anti-biotica moest slikken.
Maar hij begint nu langzaam weer in gewicht toe te nemen, en actiever te worden, morgen gaan we naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen zodat we kunnen zien of de dosis klopt.
Zijn broertje is heel erg gezond, de groenstroken in onze wijk zijn weer hersteld, en vanacht werd voor het eerst in een paar jaar weer een muis aangebracht.
Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.
Daarna leven ze in reservetijd...
pi_69260839
raar is dat he, dat het dan blijkbaar in de familie zit.
Balou werd ook doof, is nu stokdoof en zijn zus (hebben we echt net afgelopen week gecontsteerd) is ook niet langer selectief hardhorend maar ook gewoon stokdoof, staan er naast met voer of snoepjes te rammelen en je ziet gewoon geen oortjes meer bewegen, heel apart.
doof is voor mij wel (1 van de) reden om ze echt niet meer naar buiten te laten, ze horen geen auto's, fietsen, vrachtwagens meer, vind ik echt te link.

ze zijn nu ruim 16, richting 17, zeker omdat ze een hele ongelukkige start in het leven hadden, (op straat geboren, via de dierenambulance en een tijdelijke opvang bij ons terechtgekomen toen ze 2 waren) vind ik dat ze het erg goed doen en een hele respectabele leeftijd nu al gehaald hebben.

we letten echt vreselijk op ze, elke verandering in bv favo slaapplekje of gedrag houden we strak in de gaten en zodra er echt gedragsveranderingen zijn rennen we meteen weer naar de dierenarts.
daar hebben we al bijna een abonnement met 3 (nu nog maar 2) van die oudjes, maar ook daar wordt goed overlegd of ze nog voldoende levenskwaliteit hebben en wat er dan valt onder levenskwaliteit.
dat is nu dus vooral heeeeeeel veel slapen (prima toch) en lekker eten, ze zijn gek op dat recovery voer van de dierenarts.

erg apart om te merken vind ik dat ze nu opeens meer naar ons trekken. ongetwijfeld door hun achtergrond heeft het lang geduurd voor ze ons echt vertrouwden, van een gewapende vrede in huis zijn we naar een status quo van vriendjes gegaan die elkaar geregeld opzoeken en samen op bed slapen, maar nu ligt elke avond het mannetje bij 1 van ons op schoot, dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
de diva nog niet maar zij is altijd al meer op zichzelf geweest, toch komt zij ook elke avond nu even buurten beneden, dat deed ze voorheen ook niet, vind het zelf erg leuk om mee te maken, zo op hun oude dag nog.
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:52:40 #21
8252 mvdejong
pi_69270153
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 14:11 schreef Pippi het volgende:

[..]

Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...
Mijn dierenarts wil de eerste controle na 3 weken, juist vanwege de gevaren van een over-dosering. Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is), en bij de eerste werden daarom 2 pilletjes per dag voorgeschreven. Hij kreeg dus de door jou beschreven problemen, hij was volkomen inert, en de test na 3 weken gaf een niet meer meetbaar hormoon-niveau, wat wil zeggen dat het onder de 2 zit. Volgens de dierenarts zou een vergelijkbaar doserings-probleem bij een hond fataal zijn geweest, maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. Op 1 pilletje per dag is het een lief (naar mensen), vechtlustig (naar andere katten) en moordlustig (naar knaagdieren) mormel.
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:55:03 #22
8252 mvdejong
pi_69270246
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 14:24 schreef Pippi het volgende:

[..]

Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.
Daarna leven ze in reservetijd...
Ik reken 17.5 voor een gezond ras, waaronder de huis-, tuin- en keuken-katten, maar bijv, ook mijn jongens, omdat de ras-standaard voor Burmezen een gezond lichaam met zich meebrengt. Voor een Pers zit je meer aan 10-12 jaar te denken omdat de ras-standaard gezondheids-problemen noodzakelijk maakt.

Maar ja, een gezond etende huiskat die wij thuis hadden is na 11 jaar bezweken aan nier-problemen, en een neef van me had een Pers van 22.
pi_69297776
gaat het niet altijd zo, die uitzonderingen die de regel bevestigen
dat zie je echt zo vaak, van die rassen die een bepaalde leeftijd meestal halen en dan heb je er precies weer 1 die bv 5 jaar ouder of jonger wordt, zonder aanwijsbare reden, beesten blijven je verbazen, misschien vinden we ze daarom juist weer zo leuk
pi_69297816
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 19:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. .
het vrouwtje van ons is jaren geleden van 9 hoog naar beneden gevallen, wandelde gewoon (weliswaar in de war) weer verder of er niets gebeurd was, wij zeggen dus ook altijd at ze al haar 9 levens al in 1 keer opgebruikt heeft.
  woensdag 27 mei 2009 @ 21:38:27 #25
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_69469498
quote:
Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is.
Normaalwaarden van de schildklier (T4) bij de kat is: 12-40. Mijn ene kat had 54 en was zichtbaar flink ziek, mijn andere kat (de "stille willy") had 129 maar daar zag ik toenderdtijd weinig aan (de binnenvetter )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')