Doe geen halve pillen zonder overleg met de dierenarts. Schildklier-medicijn komt gewoonlijk in de vorm van slow-release tabletten, waarbij de werkzame bestanddelen over een lange tijd worden afgegeven, een pil breken kan tot een acute overdosering leiden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:08 schreef WRH het volgende:
we halveren nu wel de dosis, dus een halve pil per keer, vanavond voor het eerst weer dus ik hoop dat het beetje beter gaat.
Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...quote:Ziggy is wel een chronische koukleum, ook een reden om heel aanhankelijk te zijn en warmte te zoeken bij het baasje.
Bovenstaande is heel herkenbaar, net alsof ik het zelf heb geschrevenquote:ouderdom komt met gebreken overduidelijk, het worden echt 2 oude knarren die van alles mankeren maar zolang het alleen maar een 'piepende wagens' situatie is, zijn we nog elke dag dolblij met ze en genieten we van ze zolang als maar mogelijk is.
Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:22 schreef mvdejong het volgende:
De afgelopen weken heeft het broertje van mijn schildklier-patient zich net zo solidair verklaard, dus nu moet ik 's ochtends 2 katers een pil door hun strot duwen. Dat gaat gelukkig goed, hoewel de nieuwe patient ook nog een aanval van niesziekte kreeg, dus nog eens een dosis anti-biotica moest slikken.
Maar hij begint nu langzaam weer in gewicht toe te nemen, en actiever te worden, morgen gaan we naar de dierenarts om bloedonderzoek te doen zodat we kunnen zien of de dosis klopt.
Zijn broertje is heel erg gezond, de groenstroken in onze wijk zijn weer hersteld, en vanacht werd voor het eerst in een paar jaar weer een muis aangebracht.
Mijn dierenarts wil de eerste controle na 3 weken, juist vanwege de gevaren van een over-dosering. Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is), en bij de eerste werden daarom 2 pilletjes per dag voorgeschreven. Hij kreeg dus de door jou beschreven problemen, hij was volkomen inert, en de test na 3 weken gaf een niet meer meetbaar hormoon-niveau, wat wil zeggen dat het onder de 2 zit. Volgens de dierenarts zou een vergelijkbaar doserings-probleem bij een hond fataal zijn geweest, maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. Op 1 pilletje per dag is het een lief (naar mensen), vechtlustig (naar andere katten) en moordlustig (naar knaagdieren) mormel.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:11 schreef Pippi het volgende:
[..]
Bloed testen tijdens gebruik van schildklierremmers kan na minimaal 6 weken (sommige dierenartsen houden 8 weken aan). Als je kat teveel schildklierremmer krijgt wordt hij/ zij sloom, slaapt veel, eet weinig, krijgt een droge huid/ roos en krijgt het koud...
Ik reken 17.5 voor een gezond ras, waaronder de huis-, tuin- en keuken-katten, maar bijv, ook mijn jongens, omdat de ras-standaard voor Burmezen een gezond lichaam met zich meebrengt. Voor een Pers zit je meer aan 10-12 jaar te denken omdat de ras-standaard gezondheids-problemen noodzakelijk maakt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:24 schreef Pippi het volgende:
[..]
Volgens mij is 15 jaar een mooie leeftijd voor een kat, daarna komen de ouderdomskwaaltjes en gebreken.
Daarna leven ze in reservetijd...
het vrouwtje van ons is jaren geleden van 9 hoog naar beneden gevallen, wandelde gewoon (weliswaar in de war) weer verder of er niets gebeurd was, wij zeggen dus ook altijd at ze al haar 9 levens al in 1 keer opgebruikt heeft.quote:Op donderdag 21 mei 2009 19:52 schreef mvdejong het volgende:
[..]
maar katten hebben de spreekwoordelijke 9 levens. .
Normaalwaarden van de schildklier (T4) bij de kat is: 12-40. Mijn ene kat had 54 en was zichtbaar flink ziek, mijn andere kat (de "stille willy") had 129 maar daar zag ik toenderdtijd weinig aan (de binnenvetterquote:Mijn heren hadden beide een extreem hoog hormoon-niveau (75 en 74 waar 18-22 normaal is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |