Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_gaat_sterven__.htmlquote:Italiaanse comapatiënte gaat sterven
ROME - De Italiaanse comapatiënte Eluana Englaro is in de nacht van maandag op dinsdag overgebracht naar een ziekenhuis waar ze op een waardige manier kan sterven. De vrouw was het symbool geworden van een felle juridische strijd over het recht op sterven in Italië. Dat meldde het Italiaanse persbureau Ansa dinsdag.
De 37-jarige Englaro werd in een ambulance overgebracht van een katholiek ziekenhuis in Lecco bij Milaan naar een geriatrisch hospitaal bij Udine. Een groep demonstranten tegen euthanasie probeerde tevergeefs het vertrek van het voertuig te beletten.
De vader van de vrouw kreeg na een strijd van tien jaar vorig jaar gelijk van het hoogste Italiaanse rechtscollege. Hij had geëist dat de artsen zouden stoppen met het kunstmatig voeden van zijn dochter, die na een ongeval al zeventien jaar in coma ligt.
De uitspraak van de rechters was een mijlpaal in het overwegend katholieke land. Paus Benedictus XVI verklaarde zondag nog “van harte” de Italiaanse bisschoppen te steunen die zich ertegen verzetten dat de behandeling van Englaro wordt gestaakt.
Helaas waar.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:33 schreef Edwinuss het volgende:
Religieuze Fanatici zijn volgens mij van mening dat alles wat hun zeggen gepast en waar is.
Hier in ziekenhuizen doen ze vaak hetzelfde. Of kijk bv naar die Sharon (israel), die ligt ook nog steeds aan de apparaten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat ik niet begrijp is hoe ze het kunstmatig iemand in leven houden kunnen verenigen met hun zgnd god's wil. Zonder menselijke interventie (god spelen) was ze jaren geleden al overleden, waarom die lijdensweg voor de familie nodeloos rekken.
En erger: hoe veel leed is de familie wel niet aangedaan. Die mensen kunnen nu pas echt met de verwerking beginnen. Het is al erg genoeg om je eigen kind te moeten begraven. Dankzij religieuze gekken is die pijn nog eens tien jaar verlengd.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:50 schreef Echo99 het volgende:
Overigens: Wat heeft dat gesteggel wel niet gekost joh...
Juist, volgens de kerk zou je niet voor god mogen spelen. Maar wat gebeurt hier dan?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:45 schreef AlphaOmega het volgende:
Raar dat je kunstmatig wel in leven mag houden, maar dat heel veel behandelingen in het kader van religie weer niet mogen... simpele entingen bijvoorbeeld in sommige overtuigingen...
Ook dat uiteraard.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En erger: hoe veel leed is de familie wel niet aangedaan. Die mensen kunnen nu pas echt met de verwerking beginnen. Het is al erg genoeg om je eigen kind te moeten begraven. Dankzij religieuze gekken is die pijn nog eens tien jaar verlengd.
Het Jodendom is zeer, zeer, zeer terughoudend met betrekking tot euthanasie. Het leven is binnen de Joodse traditie iets ontzettends heiligs, waaraan je tot aan het uiterste vast moet houden. Hersendood is bijvoorbeeld een zeer complex vraagstuk voor sommige Joden, voor velen ben je dan niet dood, pas als de ademhaling stopt ben je gestorven en tot die tijd is het afkoppelen van b.v. instrumenten simpelweg gelijk aan moord.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:54 schreef Billary het volgende:
Hier in ziekenhuizen doen ze vaak hetzelfde. Of kijk bv naar die Sharon (israel), die ligt ook nog steeds aan de apparaten.
Blijkbaar is sterven taboe? Honden geef je een spuitje omdat het anders zo zielig is, omdat ie teveel pijn lijdt/niet kan lopen etc. Mensen moeten zolang mogelijk aan machines, en elke behandelijk proberen..
religie = hypocrietquote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Juist, volgens de kerk zou je niet voor god mogen spelen. Maar wat gebeurt hier dan?
Maar ook inNederland heb je ziekenhuizen, verpleeghuizen en artsen die er niet aan mee werken uit geloofsovertuigingquote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:12 schreef Gia het volgende:
En inderdaad SCH, ik ben ook blij dat we in Nederland gewoon actieve euthanasie mogen toepassen.
Maar hier kun je je dochter dan nog altijd laten overplaatsen naar een ziekenhuis of arts die wel meewerkt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar ook inNederland heb je ziekenhuizen, verpleeghuizen en artsen die er niet aan mee werken uit geloofsovertuiging
bronquote:ROME - In Italië dreigt een constitutionele crisis te ontstaan om Eluana Englaro, de vrouw die na een ongeluk al zeventien jaar in een onomkeerbaar coma ligt.
Haar vader heeft na een lang juridisch gevecht van de rechter toestemming gekregen om de kunstmatige voeding van zijn dochter te beëindigen.
Het kabinet-Berlusconi wil de euthanasie met een spoeddecreet tegenhouden. De linkse president Giorgio Napolitano zou 'perplex' zijn over dat plan en niet bereid zijn het decreet te tekenen, zo meldt de krant la Repubblica donderdag.
Advocaten
Ook de advocaten van de vader van de vrouw, die in de Italiaanse media al jaren bekendstaat onder haar voornaam Eluana, zijn verontwaardigd over het plan.
Zij vinden het ongehoord dat de regering met een decreet dat betrekking heeft op een persoon probeert een rechterlijke uitspraak in een specifiek geval ongedaan te maken.
Volgens de juristen is er sprake van een ''conflict zonder precedent tussen de rechterlijke macht en de uitvoerende macht''.
Als ik die vader was, was ik allang een keer met mijn dochter op vakantie gegaan naar een land waar euthanasie gewoon mogelijk is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:48 schreef Iblis het volgende:
Het laatste woord is nog niet gezegd!
[..]
bron
En dan terugkomen... Ja oeps... Ze ging zo maar dood...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik die vader was, was ik allang een keer met mijn dochter op vakantie gegaan naar een land waar euthanasie gewoon mogelijk is.
Ook al ligt ze in coma, dan kan ze nog wel vervoerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |