http://www.telegraaf.nl/b(...)ge_Raad__.html?p=2,1quote:Wilders direct naar Hoge Raad
AMSTERDAM - Topadvocaat Bram Moszkowicz stapt naar het hoogste rechtscollege van ons land met het verzoek een eind te maken aan de vervolging van PVV-leider Geert Wilders.
Moszkowicz wil zo het bevel laten vernietigen waarmee het gerechtshof in Amsterdam onlangs opdracht gaf Wilders te vervolgen wegens haat zaaien en discriminatie. Wilders heeft Moszkowicz gisteren ingeschakeld als zijn nieuwe raadsman, zo bevestigen beiden tegenover De Telegraaf.
"Ik heb de beste advocaat van Nederland in de arm genomen om keihard het gevecht aan te gaan tegen de aanklacht die mij boven het hoofd hangt", aldus Wilders gisteravond.
Moszkowicz zal de procureur-generaal bij de Hoge Raad verzoeken om een zogeheten 'cassatie in het belang der wet' in te stellen, zodat het bevel tot vervolging van Wilders in de prullenbak verdwijnt.
De strafpleiter doet daarmee een opzienbarende openingszet in deze spraakmakende zaak die over de hele wereld wordt gevolgd.
Het hof bepaalde dat Wilders voor de strafrechter moet komen vanwege het aanzetten tot haat en discriminatie. Volgens het hof tast Wilders de waardigheid van moslims aan met zijn harde uitspraken.
De politicus moet van het hof ook terechtstaan voor groepsbelediging van moslimgelovigen, omdat hij de Koran heeft betiteld als 'islamitische Mein Kampf'. Door 'cassatie in het belang der wet' is eerder een bevel van het Amsterdamse hof van tafel geveegd. Dat ging om de vervolging van de Surinaamse oud-legerleider Desi Bouterse voor zijn rol bij de decembermoorden. De Hoge Raad haalde daar een streep door omdat Nederland geen rechtsmacht had. Ook bij die zaak was mr. Moszkowicz betrokken.
Ah, Bram heeft weer wat tv-tijd gevonden zie ik...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:50 schreef Specularium het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ge_Raad__.html?p=2,1
Dat is onzin.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:16 schreef Maloney het volgende:
Als Wilders een echte vent was, zou hij zich wel inhoudelijk verdedigen voor het Hof. Dit is een slappe uitvlucht met een juridisch trucje om een echte discussie te ontlopen.
Als dit verzoek wordt gegekeurd, komt er nog steeds geen reguliere procesgang. Een zaak voor de rechtbankt geeft dat wel. En daar kan dan nog hoger beroep tegen worden ingesteld, eventueel tot aan Straatsburg.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:48 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Het hof heeft immers al een kant en klaar vonnis opgesteld. Normaal gesproken geeft het hof in zo'n geval opdracht aan het OM om TOCH te vervolgen. Nu is er bij de opdracht al uitvoerig door het hof opgeschreven waarom Wilders schuldig is.
Er is geen zitting geweest waar Wilders zich kon verdedigen, bijgestaan door een advocaat. Hij heeft slechts een verklaring mogen afgeven. En op basis daarvan heeft het hof gevonnist. Een lagere rechter, waar de zaak nu gaat spelen, kan onmogelijk de conclusies van het hof naast zich neerleggen en zal dus het vonnis van het hof overnemen.
Er is geen eerlijke procesgang geweest. Dat mag niet. Dat hebben wij in Nederland afgesproken. En DUS moet dit van tafel geveegd worden.
Ik vind Wilders geen briljant politicus en zijn denkbeelden zijn niet de mijne maar als voor Wilders de rechtstaat verkracht wordt, dan is het wel afgelopen met de democratie die wij Nederland noemen. Dan staan wij toe dat we een bananenrepubliek zijn.
Nee. Het gaat hier om het feit dat het hof reeds gevonnist heeft ZONDER dat er een proces is geweest. Dat is een hele grote hakbijl aan de wortels van onze rechtstaat. Dat staat los van het feit of er behoefte is aan een proces om denkbeelden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:18 schreef Maloney het volgende:
[..]
Als dit verzoek wordt gegekeurd, komt er nog steeds geen reguliere procesgang. Een zaak voor de rechtbankt geeft dat wel. En daar kan dan nog hoger beroep tegen worden ingesteld, eventueel tot aan Straatsburg.
Het blijft glad ijs, een proces om denkbeelden maar er bestaat blijkbaar behoefte aan.
Volgens mij ben je niet echt bekend met de juridische realiteit. Inhoudelijk of moreel gelijk hebben betekent nou niet bepaald dat je ook juridisch gelijk krijgt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:16 schreef Maloney het volgende:
Als Wilders een echte vent was, zou hij zich wel inhoudelijk verdedigen voor het Hof. Dit is een slappe uitvlucht met een juridisch trucje om een echte discussie te ontlopen.
Lijkt me niet helemaal compleet kansloos. Verscheidene strafrechtgeleerden hebben al gesteld dat het vonnis van het gerechtshof van Amsterdam, dat alleen maar moest stellen óf Wilders vervolgd moest worden, om vervolgens de inhoudelijke behandeling aan een andere rechter over te laten, al minutieus heeft uitgestippeld waarom hij vervolgd moet worden, wat hij gezegd heeft en waarom dit strafbaar is.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Compleet kansloos, zo'n verzoek. Lijkt me puur gericht op media-aandacht.
Naja, briefje terug van de procureur dat de zaak niet aangenomen wordt, wat calimero-gehuil van Wilders eroverheen en we kunnen naar de echte rechtzaak.
Dus, als ik jou probeer een schop onder je ballen te geven en jij verdedigt je door je handen ervoor te houden kan ik zeggen dat je niet zo moet janken en je handen weghalen als een echte vent.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Compleet kansloos, zo'n verzoek. Lijkt me puur gericht op media-aandacht.
Naja, briefje terug van de procureur dat de zaak niet aangenomen wordt, wat calimero-gehuil van Wilders eroverheen en we kunnen naar de echte rechtzaak.
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |