Nog bedankt voor alle commentaren. Ben op zoek naar een combinatie van de 2: de kleur en toning van de 1e, het wat meer pure abstracte van de 2e. En hoe meer ik de 1e zie, hoe meer het lijkt of de 2 blaadjes zijn uitgeknipt. Ze lijken wel te zweven. Jammer genoeg zijn de tulpjes aan het uit elkaar vallen... De 2e was btw geen sanseveria (sorry!) maar gewoon een detail-opname van de steel.
Zijn al paar goede foto's langs gekomen. Eens kijken of het me lukt er wat zinnigs over te zeggen.
@prupke: Idee is goed gevonden. Goede toevoeging om naast het oog ook nog de mond open te laten, dat geeft het net wat extra en breekt de boel wat open. Van de uitwerking krijg enigszins hoofdpijn: kleur! Al die kleuren ogen erg druk en trekken alle aandacht naar zich toe, ondanks dat de scherpte juist op het oog en de mond ligt. Zeker het gele stuk aan de bovenkant gilt het uit om aandacht. Of het zou helpen om de scherpte om te draaien, dus kleuren scherp en oog / mond niet, twijfel ik. De nadruk komt dan echt op de kleuren te liggen en het oog dient dan als een soort geniepig klein detail wat toekijkt. Twijfel dus.
@blue_funk: Die is echt tof, erg sfeervol. Het lijkt net niks en onscherp maar toch kan je er van alles in zien. Mooi hoe je aan de rechterkant wat echt donkers hebt, daarna het "onderwerp" wat er uit "breekt" en vervolgens met een hele lichte overgang verder gaat. Dat brengt genoeg rust om te compenseren met het onderwerp. Zelf zou ik hem graag zien met wat fel rood, misschien dat dat nog meer contrasteert met de donkere tonen. En ik ben erg benieuwd hoe je het hebt gedaan.
@MissBliss: Heel abstract en clean qua lijnen en door de wazige uitvloeiing daarvan heeft het ook wat meer artistiekerigs. Neigt erg naar de spirograaf van vroeger. Kan qua scherpte van de meeste duidelijke lijnen misschien nog wel wat extra's gebruiken. En weer vraag ik me af: hoe?
@Ymke: Komt lekker gestileerd over met toch wat natuurlijks. Erg mooi. Aan de ene kant de kille lijnen, structuur en kleur, aan de andere kant het natuurlijke van het water (versterkt door de ronde vormen van waar het op ligt). Het feit dat die lijnen ook alleen scherp in druppel te zien zijn maakt het rustig om naar te kijken. Net als die griijzige kleur. Flink storender vind ik die wazige lijn van de rand van het schoteltje (?) op de voorgrond. Dat haalt best de focus bij de druppel weg terwijl die het belangrijkste van de foto is.
@ElizabethR: Bedankt dat je er al 4 hebt laten zien...

De eerste 2, lucht / landschap door fles heen, vind ik een beetje onrustig. Mede door de veer en door het glas heen lijkt een beetje op een gimmick. Je bewijst keer op keer dat je een goed oog hebt voor compositie en ik ben benieuwd of het lukt om het abstracte
in het landschap
zelf te zien (vloeiende lijnen of structuren, 2 glooiende heuvels die precies achter elkaar overlopen), in plaats van een abstract
gemaakte weergave van een compleet landschap. Althans, zoiets... Makes sense?
De 2e variant vind ik sowieso al geslaagder. Beide mooi en leeg, de 2e neigt al wat meer naar abstract. Nieuwsgierig naar wat er geberud als je eventueel een hoger standpunt (lees: bouwladder) en je dan focust op het samespel van de sponningen in het raam en de schaduw daarvan op de tafel (tafel dichter bij raam?). Als je die 2 dingen zonder iets anders dan ook (op de lucht belichten zodat je in huis alleen donker overhoudt en geen wolken, of misschien 1 kleintje voor wat speelsigheid) weet vast te leggen (eventueel zwart-wit voor extra rust) dan denk ik dat je heel dichtbij abstract komt.
Nou ja, in mijn hoofd dan...
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.