bron: www.peil.nlquote:Nieuw Haags Peil van 1 februari 2009
De electorale dynamiek van de afgelopen twee weken heeft ervoor gezorgd dat de PVV 6 zetels is gestegen (vorige week 3 en nu weer 3 zetels). Maar ook dat daarmee Trots op NL tot 2 zetels is gereduceerd. (In twee weken 4 zetels gedaald). In feite zijn we daarmee terug bij de situatie die er was voordat in september 2007 Verdonk haar eigen beweging aankondigde. Toen stond de PVV boven de 20 zetels en de VVD er iets onder. De twee regeringspartijen zijn een zetel gedaald, waarbij het CDA nu op
het niveau staat van kort na de Gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Dat is dus de laagste score in 3 jaar.
Deze uitslag is trouwens uniek in de politieke geschiedenis van Nederland. Noch bij Tweede Kamerverkiezingen sinds 1918, noch bij de peilingen, die in Nederland sinds de vijftiger jaren in de vorige eeuw worden gehouden was de grootste parti, welke het ook was, zo klein (minder dan 20%, 28 zetels). De fragmentatie van het electoraat komt ook nog tot uiting in het feit dat 4 partijen tussen 20 en 28 zetels scoren en dan scoren nog 2 partijen tussen 15 en 20 zetels.
Ik dacht op 2quote:Op zondag 1 februari 2009 12:15 schreef Yildiz het volgende:
Hoe hoog stond PVV in de peilingen de dag vóór de verkiezingen?
En het kan ook makkelijk halveren. Dat is het leuke van peilingen in deze fase. Die zijn helemaal niets waardquote:Op zondag 1 februari 2009 12:29 schreef LXIV het volgende:
Als de kredietcrisis doorzet kan het aantal zetels van de PVV gemakkelijk nog eens verdubbelen.
quote:Venlo geschrokken van winst Wilders
In Venlo is door de politiek geschrokken gereageerd op de grote score die Geert Wilders daar met zijn Partij voor de Vrijheid heeft gehaald. Wilders wist in Venlo bijna 18% van de stemmen te halen. In sommige buurten scoorde hij zelfs 23,7%.
GroenLinks wethouder Peter Frey zei tegen de regionale omroep L1 dat de populariteit van Wilders de stad ''imagoschade'' toebrengt. Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo hebben donderdagmiddag overleg gehad over de opmars van Wilders, die vooral in de achterstandswijk Genooi veel kiezers aan zich wist te binden.
De PvdA-fractie in Venlo zei ''overdonderd'' te zijn door de verkiezingszege van Wilders. Ook PvdA-fractievoorzitter Hay Janssen noemt de uitkomst slecht voor het imago van de stad. De PvdA-voorman zegt zich ''niet prettig te voelen'' in een gemeente waar zoveel mensen een geheel ander geluid hebben laten horen. ''De stad probeert al jaren haar imago op te krikken, na alle negatieve publiciteit over de Bende van Venlo. Ik zie deze uitslag als een stap terug.''.
Slotjuh!quote:Op zondag 1 februari 2009 12:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
En het kan ook makkelijk halveren. Dat is het leuke van peilingen in deze fase. Die zijn helemaal niets waard.
Welja, iedereen die op de PVV stemt is natuurlijk weer rascistisch.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:27 schreef marcb1974 het volgende:
Bizar, het valt steeds meer op hoe racistisch nederlanders worden. En natuurlijk dan met zijn allen gaan stemmen voor iemand die inhoudelijk niets nuttigs te zeggen heeft
CDA, VVD, PVV en CU?quote:Op zondag 1 februari 2009 12:23 schreef 0100 het volgende:
Het wordt zo onmogelijk om te regeren. Of je wil van die monstercoalities. We wachten wel gewoon lekker af tot de volgende verkiezingen
quote:Op zondag 1 februari 2009 12:32 schreef Registratiedienst het volgende:
No, you can't.
Wacht maar af.
Niet iedereen inderdaad. Maar een wat te groot percentage helaas welquote:Op zondag 1 februari 2009 12:35 schreef Sphere het volgende:
[..]
Welja, iedereen die op de PVV stemt is natuurlijk weer rascistisch.![]()
Kun je dat ook even onderbouwen, svp?
Belastingverlaging, meer blauw op straat, betere ouderenzorg, minder Europa.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet iedereen inderdaad. Maar een wat te groot percentage helaas wel.
Maar goed welke argumenten die niet over buitenlanders of moslims gaan kan jij bedenken om op de PVV te willen stemmen?
Mwah denk niet dat er een partij is die zin heeft in samenwerken in een coalitie met dhr Wilders. Zeker niet de partijen die jij daar opnoemt. Daarvoor zit er veel te veel oud zeer tussenquote:Op zondag 1 februari 2009 12:39 schreef Sphere het volgende:
[..]
CDA, VVD, PVV en CU?
Lekker conservatief.![]()
[..]
Nou niet bepaald punten waarop hij zich voluit probeert te profileren. En ook nog eens punten die onderling tegenstrijdig zijnquote:Op zondag 1 februari 2009 12:45 schreef Registratiedienst het volgende:
[..]
Belastingverlaging, meer blauw op straat, betere ouderenzorg, minder Europa.
- Minder bestuurslagen (kleinere overheid)quote:Op zondag 1 februari 2009 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet iedereen inderdaad. Maar een wat te groot percentage helaas wel.
Maar goed welke argumenten die niet over buitenlanders of moslims gaan kan jij bedenken om op de PVV te willen stemmen?
Oplossing: geen ontwikkelingshulp.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou niet bepaald punten waarop hij zich voluit probeert te profileren. En ook nog eens punten die onderling tegenstrijdig zijn
Op de punten die in teken staan van de toekomstige, huidige en voormalige belastingbetaler wat socialer, zoals op het gebied van onderwijs, zorg en arbeid. En op alle andere punten conservatief-liberaal.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou niet bepaald punten waarop hij zich voluit probeert te profileren. En ook nog eens punten die onderling tegenstrijdig zijn
Het zijn maar peilingen natuurlijk, maar het ziet er niet slecht uit voor Geert.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:06 schreef Sphere het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
bron: www.peil.nl
Yes we can!
Het zou beter zijn dat de omroep van Geenstijl nu ook door gaat, want dan zit Nederland eindelijk een keer in de lift.quote:Het Spong Effect. +7 zetels voor Geert Wilders
Dat krijg je er nou van! Hele land in rep en roer. Gerard Spong twee heteroseksuele sportschooljongens in zijn rug, Els Lucas ondergedoken achter een boekenkast vol Konsaliks, René Danen van Nederland Bekent Kleur een roodgloeiend telefoonoor, alle rechters van het Amsterdamse Hof met naam, toenaam en volksdansclub op het internet, internationale hoon voor The Netherlands, die voormalige safe haven of enlighted spirits, CDA naar historisch dieptepunt, Rita gehalveerd, en de PVV van Geert Wilders naar een bemmende 23 zetels. En dat allemaal met dank aan een paar easy sound bites in de dode boom media. (Zie de lees verder voor de gewraakte Wilders Quotes.) En dan had ome Geert het nog niet eens over "die geitenneuker uit Mekka" en de "potentiële moordenaars", twee uitspraken van Theo van Gogh, waar het Hof in 2001 geen enkele moeite mee had. Mooi was die tijd. Toen stonden die twee torens in NY trouwens ook nog. We peilen!
bron: Geenstijl.
Het debacle van de LPF komt vooral doordat Pim er niet meer was toen ze gingen regeren. De LPF bleek een redelijk bijeengeraapt zooitje. Dat had Pim niet goed geregeld.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
En niemand heeft zin in een tweede Fortuynesk debacle.
Komen de Joden weer in actie?quote:Op zondag 1 februari 2009 12:53 schreef JohnDope het volgende:
Nederland wordt weer van ONS!
Strengere straffen in het algemeen bijvoorbeeld. Het is alleen jammer dat Wilders een groep of een geloof verantwoordelijk houdt voor de daden van bepaalde individuën, anders zou ik misschien ook op hem gaan stemmen. Mensen moeten gewoon op hun eigen daden worden beoordeeld en dan kan ik me wel vinden in flinke straffen.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou, zonder Wilders is de PVV niets denk ik.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:56 schreef Sphere het volgende:
[..]
Het debacle van de LPF komt vooral doordat Pim er niet meer was toen ze gingen regeren. De LPF bleek een redelijk bijeengeraapt zooitje. Dat had Pim niet goed geregeld.
Geert heeft het beter voor elkaar. Mocht hij ooit worden geliquideerd, dan blijft er een goede partij met stevige pijlers overeind staan.
quote:
Minder ontwikkelingshulp. Beter selecteren waar het geld naartoe gaat en controleren of het juist besteed word.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:49 schreef Registratiedienst het volgende:
[..]
Oplossing: geen ontwikkelingshulp.
.
Politieke partijen zijn sowieso achterhaald. Je moet de media bezitten, want de media maakt en breekt presidenten.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nou, zonder Wilders is de PVV niets denk ik.
Minder? Gewoon geen ontwikkelingshulp meer.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:58 schreef Sphere het volgende:
[..]
Minder ontwikkelingshulp. Beter selecteren waar het geld naartoe gaat en controleren of het juist besteed word.
Klopt, ik zie daar ook helemaal niks in.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het zijn maar peilingen natuurlijk, maar het ziet er niet slecht uit voor Geert.
Wat me wel zorgen baart is de verdeling over de partijen. Hoe wil men hieruit in hemelsnaam een coalitie smeden?
De enige mogelijkheden zijn coalities met 4 of meer partijen. Dat wordt al gauw erg wankel.
Nu valt het nog reuze mee.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Geert Wilders en deze crisis... als die aan de macht zou komen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | CDA 28 35 41 PvdA 26 32 33 SP 15 17 25 VVD 20 17 22 PVV/Wilders 23 16 9 GroenLinks 10 9 7 ChristenUnie 5 5 6 D66 17 12 3 SGP 2 2 2 Partij vd Dieren 2 2 2 Verdonk 2 3 0 Andere Partijen 0 0 0 |
Hooguit dat er het een en ander op de korrel wordt genomen, maar in de lift door geenstijl...quote:Op zondag 1 februari 2009 12:53 schreef JohnDope het volgende:
Er wordt al gesproken over het Spong-effect.
[..]
Het zou beter zijn dat de omroep van Geenstijl nu ook door gaat, want dan zit Nederland eindelijk een keer in de lift.![]()
Dat zou inderdaad heel goed kunnen.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:04 schreef MrBadGuy het volgende:
Volgensmij is Spong trouwens gewoon een PVV'er
Geenstijl blijft groeien, het zal me niks verbazen als ze ooit op een dag de politieke partij "Geenstijl" gaan beginnen.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:05 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Hooguit dat er het een en ander op de korrel wordt genomen, maar in de lift door geenstijl...
De "wij gaan voor de wereldheerschappij" indoctrinatie te serieus genomen ben ik bang.
Die verschillen begrijp ik ook niet.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:04 schreef DJKoster het volgende:
Overzichtje:
A = Peil.nl
B. = Politieke Barometer.nl
C = Huidig
[ code verwijderd ]
Alle PVV'ers onder militaire quarantaine. Geniaal.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:05 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad heel goed kunnen.
Als dat zo is, dan is dat in ieder geval een hele geniale zet.
Zie jij in de mensen die er nu rondlopen in zijn partij potentiële ministers?quote:Op zondag 1 februari 2009 12:56 schreef Sphere het volgende:
[..]
Het debacle van de LPF komt vooral doordat Pim er niet meer was toen ze gingen regeren. De LPF bleek een redelijk bijeengeraapt zooitje. Dat had Pim niet goed geregeld.
Geert heeft het beter voor elkaar. Mocht hij ooit worden geliquideerd, dan blijft er een goede partij met stevige pijlers overeind staan.
Als het zo zit, dan is dit nou Politiek 2.0.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:07 schreef Picchia het volgende:
[..]
Alle PVV'ers onder militaire quarantaine. Geniaal.
Hij concentreert zich inderdaad nogal op bepaalde groepen en geloven.quote:Op zondag 1 februari 2009 12:57 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Strengere straffen in het algemeen bijvoorbeeld. Het is alleen jammer dat Wilders een groep of een geloof verantwoordelijk houdt voor de daden van bepaalde individuën, anders zou ik misschien ook op hem gaan stemmen. Mensen moeten gewoon op hun eigen daden worden beoordeeld en dan kan ik me wel vinden in flinke straffen.
Dat zie ik anders wel graag, net als zijn bombastische woordkeuze.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:01 schreef LXIV het volgende:
Verder vind ik Wilders een vrij zwakke politicus die met een doorzichtige strategie (relletjes trappen waardoor hij in het middelpunt van de aandacht blijft) (...)
Nederland wordt weer van ons zeg je. Wat bedoel je daar mee?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |