Hij is een stukje minder bekend dan Haldane.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:28 schreef Scaurus het volgende:
Haldane?
Je zit aardig in de richting. Het gaat echter niet om Hardy zelf, maar om degene die hem op dit idee bracht.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:55 schreef barthol het volgende:
Je hebt het over het Hardy-Weinberg principe
Ik denk dat je dat je het dan over Godfrey Hardy hebt want hij was geloof ik de jongere van de twee.
met Pinnet was je aardig in de buurt, de naam is net iets anders.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:57 schreef Dunckie het volgende:
Wacht eens...dat vierkant wordt toch gebruikt in de biologie bij het bepalen van genetische overerving enzo? Welke mogelijke combinaties van allelen je kunt krijgen, genotype bepalen enz?
Net als bij Barthol ligt het op het puntje van m'n tong...
Pennett? Punnett?quote:Op woensdag 25 maart 2009 22:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
met Pinnet was je aardig in de buurt, de naam is net iets anders.
Hoe bedoel je precies? Het concept, de notatie, etc etc.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:55 schreef Iblis het volgende:
Volgende vraag: Wie introduceerde de decimale breuk (in het Westen)?
Hij is de historicus.quote:
Oh zoquote:Op donderdag 26 maart 2009 00:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij is de historicus.En Herodotus is toch wel de vader van de historici.
Notatie niet helemaal, de geïntroduceerde notatie was afwijkend van wat we nu gebruiken, de decimale punt is pas later gekomen. Daarvoor werkte men standaard niet met decimale breuken (dus breuken met in de noemer een macht van 10), maar met ‘handige’ breuken, 1/3, een 8/60e, wat natuurlijk met optellen en aftrekken veel ellendiger is omdat je breuken onder een gelijke noemer moet brengen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:12 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies? Het concept, de notatie, etc etc.
Ja, en hij heeft het in de Thiende opgeschreven.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:16 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Oh zo
Als het om het 'idee' van de decimale breuk gaat dan ga ik voor een van de meest ondergewaardeerde nederlandstalige denkers uit de geschiedenis, namelijk Simon Stevin.
Ja, maar wil je niet telkens het gras voor m'n voeten wegmaaien als ik nog een reply type op je?quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:20 schreef Dunckie het volgende:
Ik ben net Dijksterhuis aan het lezen, 'De mechanisering van het wereldbeeld', ken je het ?
Ga je gang hoor, laat ik die van mij wel vallen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:34 schreef TheMagnificent het volgende:
Mag ik een nieuwe vraag bedenken (voor de verandering)?
Edit: Laat maar.![]()
Nee, ik moet gewoon de spelregels in acht nemen die ik n.b. zelf bedacht heb.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:37 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ga je gang hoor, laat ik die van mij wel vallen.
Ah, je moet helemaal niets Flexibiiliteit is het toverwoord. Aanpassen aan de omstandigheden, doet het ook goed in de evolutie.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Nee, ik moet gewoon de spelregels in acht nemen die ik n.b. zelf bedacht heb.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 10:05 schreef Iblis het volgende:
Ik zou zeggen Oresme… ik weet het niet helemaal zeker echter, ik baseer het echter op het feit dat ik weet dat hij al ver voor Descartes met een coördinaten-systeem en grafische weergaven werkte. En verder was het een manusje-van-alles (op wetenschapsgebied).
Tja. Klokken doen ‘Hugyens’ denken, en die heeft ook 'iets' met horloges gedaan, maar een astronomische klok zegt me weinig. Ik vermoed eigenlijk dat het een Arabisch astronoom is. En die namen moet ik toch opzoeken.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:21 schreef TheMagnificent het volgende:
Is ie te moeilijk? Moet ik een hint weggeven? En jullie hebben niet eens gegist.
Ja hoor, ik ben minder stoffig.quote:Op zondag 29 maart 2009 00:25 schreef TheMagnificent het volgende:
Dunckie, weet je zeker dat je geen gereïncarneerde encyclopedie bent?
Het is het Calvijnjaar, maar kan me niet een viering herinneren. Calvijns geboortedag?quote:Op zondag 29 maart 2009 00:44 schreef Iblis het volgende:
Ik kan nog wel een vraag bedenken… maar ik kan er ook prima mee leven als iemand een iets boeiender vraag weet.
Wat vierden protestanten (voor een deel althans) afgelopen woensdag, 10 maart?
Ik ben nogal Dostojevski-gek en ze schrijft in haar boek ook over hem, vandaar. Heb je het ook gelezen? Wat vond je er zelf van?quote:Op zondag 29 maart 2009 00:24 schreef Iblis het volgende:
Kovalevskaja klopt.
Biddag voor gewas en arbeid, maar ik reken het goed.quote:
Sinds de gemeenteraadsverkiezingen vorige keer is de biddag een redelijk bekend begrip.quote:Op zondag 29 maart 2009 12:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Biddag voor gewas en arbeid, maar ik reken het goed.Het is verder, geloof ik, niet zo’n bekend festijn trouwens. In november is er overigens de dankdag voor gewas en arbeid. Nu dan een vraag van Scaurus!
Nee, je zit helemaal in de verkeerde richting. Wat Escher hier heeft gedaan is op fabuleuze wijze (zonder computers) een wiskundige projectie vormgeven. Je moet het dus echt bij de wiskunde zoeken.quote:
dat dacht ik al en ik heb geen ideequote:Op maandag 30 maart 2009 16:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, je zit helemaal in de verkeerde richting. Wat Escher hier heeft gedaan is op fabuleuze wijze (zonder computers) een wiskundige projectie vormgeven. Je moet het dus echt bij de wiskunde zoeken.
Hyperbolisch-geometrische cirkel telt vast niet... Wel ooit gehad tijdens een kunstzinnig project bij wiskunde. Iets met Schlafi?quote:Op maandag 30 maart 2009 15:37 schreef Iblis het volgende:
[ afbeelding ]
Escher, Cirkellimiet III. Maar de W vraag is: Hoe noemen we zo’n schijf, waarop een hyperbolische geometrie wordt ingebed?
Niet direct, en voor deze vraag zeker niet.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:30 schreef Bosbeetle het volgende:
heeft het iets met een fractal te maken?
Ja, op zich is dit een regelmatige betegeling, en die heeft ook een Schläfli-symbool. Maar, nee. De naam die ik zoek is van een bekende wiskundige. Het vermoeden van <die naam> is een zeer moeilijk probleem geweest, dat bijna een eeuw lang wiskundigen heeft beziggehouden. Uiteindelijk heeft Grigorie Perelman het bewezen.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:48 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Hyperbolisch-geometrische cirkel telt vast niet... Wel ooit gehad tijdens een kunstzinnig project bij wiskunde. Iets met Schlafi?
Ja! Het is dus ook een Poincaréschijf!quote:Op woensdag 1 april 2009 00:34 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik heb wel eens van het vermoeden van hem gehoord, en dat hij iets te maken heeft met de relativiteitstheorie, dus ik zeg: Poincaré.
Volgens mij was Aristippus grondlegger van die stroming.quote:Op donderdag 2 april 2009 12:32 schreef Wouter1989 het volgende:
Wie was de eerste Cyrenaïsche filosoof?
Dat bevindt zich volgens mij in bevroren toestand: b.v. in gletsjers en bij de polen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 14:39 schreef Monolith het volgende:
Waar bevindt zich 2/3e van het zoetwater op onze planeet?
Hij was wat makkelijk ja, nu jij weer.quote:Op vrijdag 3 april 2009 14:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat bevindt zich volgens mij in bevroren toestand: b.v. in gletsjers en bij de polen.
π im Lederhösen?quote:Op vrijdag 3 april 2009 15:01 schreef Iblis het volgende:
Wat is het Ludolphiaans getal?
Inderdaad: π, zo genoemd omdat de Duitse wiskunde Ludolp van Ceulen (die overigens zeer lang in Nederland heeft gewoond, gewerkt, in het Nederlands heeft gepubliceerd en ook in Nederland is begraven) tijdens zijn leven maar liefst 35 decimalen berekend heeft!quote:
Een poliovirus.quote:Op vrijdag 3 april 2009 18:01 schreef Invictus_ het volgende:
Wat enig contact met Duitse familie wel niet kan betekenen... Ach, het is 'Get the Picture' niet...
Maar goed, volgende vraag:
[ afbeelding ]
Welk organisme?
Yup!quote:
quote:In 2002, investigators at the State University of New York in Stony Brook used the published genetic sequence to synthesize a DNA version of poliovirus. Then they used an enzyme to convert the DNA to RNA and grew the virus in a cell-free extract. Animal tests showed that the synthesized poliovirus caused paralysis.
http://americanhistory.si.edu/polio/virusvaccine/pgenome.htm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |