abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65592690
In een ander topic op Fok! ging het laatst over studiekeuze en de keuzes die je moet maken op vrij jonge leeftijd: als je 15 bent moet je vakken (of tegenwoordig een profiel) kiezen waar je dan eindexamen in doet.

Vervolgens kun je met deze vakken op je diploma op zoek gaan naar een vervolgopleiding, waarvan vooral veel bèta-studies een eis hebben dat er bijvoorbeeld Wiskunde B afgerond moet zijn op het voorgezet onderwijs.

Toen ik nog een klein MoBlootje was, zo'n jaar of 9 geleden, moest ik ook kiezen wat ik in mijn vakkenpakket wilde. Wij hadden toen net de eerste invoering van de tweede fase en moesten dus een profiel kiezen.

Stiekem wilde ik dokter worden, maar omdat mijn docenten en ouders het mij afraadden om een bèta-profiel te kiezen, sloeg ik 'door' en heb ik gekozen voor het 'pretpakket': Cultuur en Maatschappij met Wiskunde A1 (wat kansberekening enzo, meer niet).

Nu ben ik bijna 24 en doe ik sinds vorig jaar een bèta-opleiding. Ben toegelaten met een toelatingstest (logica) en heb nu soms wel wat moeite met de exactere vakken, zoals bijvoorbeeld Wiskunde.
Dit is nu verplicht en het kost me aardig wat tijd om de boel bij te benen, naast de gewone studie-sores.

Spijt heb ik nu wel, dat ik toentertijd niet gewoon als toevoeging op mijn pretpakket Wiskunde A1,2 of misschien zelfs wel B1 heb gekozen.

Ik had er zoveel aan gehad en het komt in zoveel opleidingen terug, van de gamma tot de bèta studies!

Mijn mening: als je 15 bent en 'niet zo van wiskunde houdt', dan kies je het niet. Dan neem je de vakken die je 'leuk' vindt en de 'stomme vakken' gooi je weg.

Nu wil ik niet zeggen dat er iets mis is met het doen en kiezen wat je leuk vindt, maar er zijn genoeg mensen die op latere leeftijd spijt krijgen van zo'n keuze en toch graag hadden gehad dat ze even door hadden gebeten?

Daarom: Moet Wiskunde verplicht worden gesteld?

Ik geloof (correct me if I'm wrong) dat tegenwoordig er bij de profielen slechts A en B is, waardoor je ook in het pretpakket nog wat meer meekrijgt dan ik 'vroeger', maar op de een of andere manier, zou het oude B1 ook niet verkeerd zijn om als uitgangspunt voor een havo/vwo-diploma te gebruiken, gewoon, standaard in het pakket?

Laat u horen, bèta's en alfa's!
Ja doei.
pi_65592743
Nou, jij komt toch ook goed terecht? Als iemand uiteindelijk écht een B-studie wil doen, dan komen ze daar vanzelf wel weer terecht. En zie het van de positieve kant, met een A-vooropleiding heb je toch wat meer voorkennis op een ander gebied dan je huidige B-studenten.
pi_65592844
Mensen die nu al problemen hebben met WiskundeA1 (Tegenwoordig Wiskunde C) zullen het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen om Wiskunde B te halen, hoe hard ze er ook voor werken. Dan krijg je straks veel mensen die steeds blijven zakken op WiskundeB terwijl ze een alfastudie willen gaan doen.
pi_65592854
Maar zie jij wiskunde dan niet als een goede basis?

Het is niet zozeer dat ik persé een bèta opleiding wilde doen, maar gewon de opleiding die ik nu doe, zeg maar

Ook bij psychologie etc. wordt wat wiskundige kennis van je verwacht, die je met 'mietjes-wiskunde' niet redt.
Het moet niet zo zijn dat je op WO-niveau fluitend door je wiskundevakken heenloopt, er moet wat te leren blijven, máár, ik denk wel dat het een verstandiger keuze is om een bepaald niveau van wiskunde verplicht te stellen (net dat schepje bovenop A, niet eens het volle pond van B).

Mocht je het niet nodig hebben, dan heb je iig wel een basiskennis en die neemt niemand je af, wie weet wat je ooit nog gaat doen ná je opleiding en mocht je het wel nodig hebben, dan hoef je er niet ontzettend voor te bikkelen naast de andere belangrijke vakken van je opleiding.

Natuurlijk is het zo dat iedereen die écht graag wil het ook wel doet, uiteindelijk, heb je volkomen gelijk in, maar dat geldt voor alles, dus waarom zou je je kinderen niet 'indekken', vooral als ze 15 zijn en (zoals in mijn tijd) van boybands als Five enzo houden
Ja doei.
pi_65592906
Daar ben ik het wel mee eens.
Wiskunde B1 is voor veel studies een vereiste, zo niet een pre. Met wiskunde A12 kun je ook een eind komen, met voldoende inzet kunnen die ook B1 halen.
In de vernieuwde tweede fase is met het profiel C&M op de havo volgens mij zelfs mogelijk om geen wiskunde te volgen ( ).
Verder in de vernieuwde tweede fase heb je Wiskunde A t/m D.
pi_65592947
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 12:51 schreef koolstrab het volgende:
Mensen die nu al problemen hebben met WiskundeA1 (Tegenwoordig Wiskunde C) zullen het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen om Wiskunde B te halen, hoe hard ze er ook voor werken. Dan krijg je straks veel mensen die steeds blijven zakken op WiskundeB terwijl ze een alfastudie willen gaan doen.
Ik denk ook dat daar een probleem ligt in de huidige wiskunde verdeling A en B (zonder 1 en 2)
Het is óf het een, of het ander, en het B2 zou inderdaad teveel gevraagd kunnen zijn voor iemand die totaaaaaaaaaaaaaaaaal geen 'aanleg' heeft.

Nu is het of A, of het volle pond B en mwah, ik denk niet dat iedereen dáár op zit te wachten, vooral om wat jij zegt: dan blijven er mensen zakken.
Maargoed...

Een test afleggen die bepaalt of je wiskunde A of B moet doen is denk ik ook niet realistisch, omdat je als je echt niet wilt, slechte resultaten kunt faken.
.
Het overlaten aan de docenten? Die je een oordeel geven of je wel of niet de mogelijkheid hebt om het te doen? Maargoed, dat lijkt me ook niet de weg?
Ja doei.
pi_65592958
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 12:53 schreef Butterfly91 het volgende:
Verder in de vernieuwde tweede fase heb je Wiskunde A t/m D.
Heb je daar wat meer info over? voor deze oude oma?
Ja doei.
pi_65592996
Ik ben hier trouwens oa. in geïnteresseerd omdat ik voor mijn opleiding binnenkort middelbare scholen ga bezoeken om mensen te 'rekruteren' voor onze opleiding en aangezien er aardig wat wiskunde in zit etc. eens te kijken hoe het nu zit en wat de meningen zijn:

we gaan vooral naar derde klassen die dus op het punt staan hun profielkeuze te maken en dan lijkt het me nuttig om te weten hoe het nu zit enzo met de wiskunde verplichtheid, onderdelen en niveaus
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 12:59:54 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_65593084
Ja. Beter nog, wat mij betreft moet elke WO studie minstens de vakken logica, filosofie en wetenchappelijke onderzoeksmethoden hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65593119
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 12:55 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Heb je daar wat meer info over? voor deze oude oma?
Wiskunde C: 'Voor beroepen waar grafieken, tabellen, eenvoudige formules zo af en toe en kansrekening en statistiek wat vaker gebruikt worden, is wiskunde C zeer handig'
Het makkelijkste van het makkelijkste zeg maar.

Wiskunde A: Wiskunde A gaat iets verder op de stof in dan C

Wiskunde B: Gaat diep in op functies en grafieken. Ondersteuning voor technische vakken als natuurkunde, scheikunde, sterrenkunde, mechanica en wiskunde.
Ik heb wel gehoord dat deze wiskunde B moeilijker is dan de wiskunde B1 in de 'oude' vernieuwde tweede fase.

Wiskunde D: Statistiekonderdelen van A komen aan bod, aan de andere kant onderwerpen die van belang zijn bij technische/exacte studies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Butterfly91 op 31-01-2009 13:27:00 ]
pi_65593378
Op de mavo was trouwens Wiskunde sowieso verplicht.

Dat ik geen wiskunde op het mbo en het hbo kreeg vond ik wel vreemd.. terwijl op beide opleiding werd verteld dat wij wiskunde zouden krijgen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_65593448
Tja als je wiskunde B verplicht stelt, dan zal dat leiden tot een hoge zakpercentage en zullen veel mensen niet aan hun pretstudie vrijetijdsmanegment of culturele antropologie kunnen beginnen. Het niveau van het vwo is echt gedaald tot een minimum (ik kan het weten want ik zit in het examenjaar). Onzinnige vakken als ANW, CKV, verplichte 2de moderne vreemde taal, onzinnige keuzevakken gaan ten koste van de vakken waar je echt wat aan hebt.

In belgie kun je 8 uur wiskunde volgen, hier moet het wijken voor een hoop onzin en wordt je geleerd om als een kip zonder kop wat formules toe te passen zonder dat je begrijpt wat je eigenlijk aan het doen bent. Wat mij betreft gaat het vwo richting een bovenbouw met een verplicht vakkenpakket van 6 vakken, wel te verstaan: Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde en economie. Dan kan ook metteen 5/6 uur per week aan elk van de vakken worden besteed! Onzinvakken en enkele gammavakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en andere zooi mag wat mij betreft worden aangeboden in de onderbouw, de vakken in de bovenbouw moeten wel een beetje sirieus blijven.

En ja tuurlijk zal dan het aantal uitgerijkte VWO diplomatjes fors afnemen en zullen veel alfa leerlingen het niet redden, maar dan heb je wel weer kwaliteit in het onderwijs met meer aandacht voor vakken die er toe doen.
pi_65593734
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 12:59 schreef speknek het volgende:
Ja. Beter nog, wat mij betreft moet elke WO studie minstens de vakken logica, filosofie en wetenchappelijke onderzoeksmethoden hebben.
logica

maar laten we het hier even over voortgezet onderwijs houden
WO kan altijd nog

gelukkig heb ik alledrie: logica, filosofie en onderzoeksmethoden
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:28:12 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_65593789
Maar je kunt geen logica of statistiek op het WO geven zonder goede basis op het VWO.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65593832
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 13:28 schreef speknek het volgende:
Maar je kunt geen logica of statistiek op het WO geven zonder goede basis op het VWO.
ja, ok, maar dat is meer gevolg dan oorzaak en wil het hier vooral over de 'oorzaak' hebben.
Voorlopig hebben veel WO opleidingen geen logica of filosofie, dus is het vooralsnog geen 'probleem', zeg maar
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:31:33 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_65593877
En zolang ze dat niet hebben hoeft het naar mijn mening ook niet. Natuurlijk, als algemene ontwikkeling is wiskunde kennis onmisbaar, maar het VWO is toch nog altijd voorbereiding op WO.
pi_65593917
klopt, maar ik zou het dan ook naar havo willen doorslepen, die verplichtheid denk ik

nu maar 's even de stad in, hoop dat er nog wat meer reacties en meningen voorbij huppelen terwijl ik weg ben

Butterfly91: bedankt ik zal er als ik terug ben even wat meer naar kijken
Ja doei.
pi_65595762
Tja, de wiskunde op de middelbare school is zo mager dat je dat later echt wel weer kan inhalen als je het nodig hebt. Dus als je het nu niet kan dan kon je het toen ook al niet en had je er nu echt niets aan gehad om het toen gedaan te hebben.

Anderzijds ben ik wel voor verplicht stellen van wiskunde B (of hoe dat tegenwoordig heet) voor iedere VWO-eindexamenkandidaat. Puur om ervoor te zorgen dat mensen die geen algemeen WO-denkniveau hebben niet zomaar op het WO terecht kunnen komen.
pi_65598534
Ik weet niet van wat voor niveau wiskunde B is, maar ik vind het verplicht stellen niet automatisch terecht. Ikzelf heb bijvoorbeeld een uitstekend logisch-mathematisch en verbaal inzicht, maar mijn ruimtelijk en technisch inzicht is om te janken zo slecht. Voor Wiskunde A1,2 had ik een 10 op mijn eindexamen, maar Wiskunde B was waarschijnlijk een gevecht geweest (zelfs het verschil tussen kruisende en snijdende lijnen kan ik nog steeds alleen beredeneren door middel van goedkope trucjes, niet zien).

Als wiskunde B verplicht wordt, dan vind ik dat Latijn en Grieks ook verplichte onderdelen van de VWO opleiding moeten worden (en dan wel een beetje hoger niveau dan mijn eindexamen), zodat het taalkundig niveau van jongeren ook enigszins gewaarborgd blijft.

Er moet zeker wat wiskunde verplicht blijven op middelbare scholen (en meer dan het huidige wiskunde A1), maar mensen met een specifiek talent moeten ook op de opleiding van hun keuze terecht kunnen komen. Dat geldt voor zowel alfa als beta opleidingen.
pi_65598760
Dat bedoel ik ook

een redelijke balans van wat haalbaar is voor de gemiddelde vwo/havo scholier..

iets wat niet meteen B12 is, maar toch wel wat meer dan A1, een soort tussenstuk tussen A1,2 en B1 ofzo
Ja doei.
pi_65598881
Groot voorstander van het verplicht stellen van wiskunde(en dan niet wat ze wiskunde A1 noemen). Het is toch te gek voor woorden dat er straks mensen zijn die geneeskunde gaan studeren zonder dat zo wiskunde B1 en natuurkunde hebben gedaan?

Wiskundig inzicht wordt sterk onderschat. Ik vind 't echt gestoord hoe makkelijk het VWO wordt gemaakt om maar te zorgen dat er mensen N&G kunnen blijven doen. Triest werd ik ervan toen ik mensen zag worstelen met simpele intergralen bij economie2. Triest word ik ervan als ik topics als Nutteloze wiskunde die me het leven minder doet waarderen zie

Ik denk dat 't aan het algehele niveau van het VWO ligt welke steeds lager wordt. Zelfs ik(ben zeker geen held in wiskunde) heb wiskunde B12 kunnen afsluiten met een voldoende zonder noemenswaardige inspanningen. Maar op het WO loop ik keihard tegen de lamp
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65598964
Nou ja, het is wel zo dat je voor geneeskunde minimaal B1 nodig hebt geloof ik? en heb je dat niet, dan moet je een of meer verschillende toelatingstoets(en) doen om alsnog te bewijzen dat je het aan zult gaan kunnen...

ik ben ook vérre van goed in wiskunde, ik zie het gewoon niet al die formules enzo
maar logica daarentegen zie en kan ik wél en vind ik ook écht leuk, dus ik heb besloten dat ik wiskunde dan ook maar moet gaan zien
Ja doei.
pi_65599109
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 16:47 schreef Briseis het volgende:
Als wiskunde B verplicht wordt, dan vind ik dat Latijn en Grieks ook verplichte onderdelen van de VWO opleiding moeten worden (en dan wel een beetje hoger niveau dan mijn eindexamen), zodat het taalkundig niveau van jongeren ook enigszins gewaarborgd blijft.
Dat is er al, dat heet Gymnasium.
pi_65599120
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 17:02 schreef motorbloempje het volgende:
Nou ja, het is wel zo dat je voor geneeskunde minimaal B1 nodig hebt geloof ik? en heb je dat niet, dan moet je een of meer verschillende toelatingstoets(en) doen om alsnog te bewijzen dat je het aan zult gaan kunnen...

ik ben ook vérre van goed in wiskunde, ik zie het gewoon niet al die formules enzo
maar logica daarentegen zie en kan ik wél en vind ik ook écht leuk, dus ik heb besloten dat ik wiskunde dan ook maar moet gaan zien
Wiskunde is gewoon een kunst, ik kan uren naar de docent kijken als er er bewijzen worden gegeven , maar net zoals kunst kan ik 't gewoon niet maken

Als 't goed is is NG verplicht voor geneeskunde, maar met het nieuwe systeem kan je wiskunde A of C(weet niet meer precies welke, maar het lijkt meer op wiskunde A dan B) doen met NG en is natuurkunde niet meer verplicht voor NG. Toelatingstoetsen zijn er alleen voor decentrale loting(voor zover ik weet, iedereen die is ingeloot die ik ken kon gewoon beginnen)
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65599178
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 17:07 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dat is er al, dat heet Gymnasium.
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebei

wat ze wat mij betreft overigens ook mogen veranderen naar beide, anders vind ik het net een VWO met een extra vakje

Zelf heb ik uiteraard wel in beide eindexamen gedaan
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')