Gisteren:
Waltz With BashirPrachtige animatie film waarin het waargebeurde verhaal van regisseur Ari Folman wordt verteld. Hij probeert door middel van gesprekken met oud leger makkers z`n herinneringen aan de Israelische oorlog met Libanon terug te krijgen.
Folman is in het echt ook op zoek gegaan naar z`n oud collega`s en heeft de gesprekken gefilmd. Dat hij echter die niet aan elkaar heeft gemonteerd en ze als docu heeft uitgebracht is een goede keuze geweest. De oogverblindend mooie animaties zorgen voor een prachtige sfeer, geweldige droom sequenties en dus voor beelden die je wellicht in een gewone docu nooit had kunnen tonen.
De toon is hard, deze animatie is duidelijk niet op kinderen gericht. De muziek is mooi en het einde (met de echte beelden) is ontzettend hard en zorgt voor een klap in je gezicht, waardoor je het (zoals Folman`s bedoeling ook was) achteraf niet gaat beschouwen als "zomaar een animatie film" en `m dus snel vergeet. De verschrikkingen zijn echt gebeurd, en dat laat ie met dat laatste stuk zien ook.
Subliem!
IMDB Cijfer: 8,3/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
ValkyrieDe film over de mislukte aanslag op Hitler`s leven door kolonel Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) is tamelijk geslaagd te noemen. Het feit waar ik vooraf het meest voor vreesde (dat er door een stelletje overbetaalde Hollywoodsterren Amerikaans zou worden gesroken terwijl ze echt bestane Duitse personages vertolken) viel me ontzettend mee. Het irriteerde eigenlijk geen seconde, wat kwam door het feit dat Singer al vanaf het begin duidelijk maakte dat de film in het Engels zou worden gesproken. De mooie titels aan het begin en de eerste scene waarin von Stauffenberg een stukje Duist spreekt dat overgaat in Engels, zorgen er voor dat het eigenlijk geen seconde irriteert.
Het verhaal is goed en spannend, ondanks dat je de afloop al kent. De spanningsopbouw is goed, al hoewel ik in het begin het gevoel had dat het misschien iets te snel ging.
Een hele degelijke film dus, die precies doet waarvoor ie bedoeld is: vermaken maar verder niet echt schokkend goed of vernieuwend is.
IMDB Cijfer: 7,4/10
Mijn Cijfer: 7,5/10
La Mala EducaciónAlmoldovar`s film in een film is een tamelijk naargeestig verhaal geworden over misbruik, ontrouw en vriendschap. Het verhaal, dat wordt bevolkt door excentrieke karakters en is voorzien van sterk acteerwerk, zit ontzettend goed in elkaar en is een sterke mix van (een groot deel) drama en humor.
Zeker een aanrader, opnieuw een erg goede film van de Spaanse meester.
IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 7,8/10